Kan bara hålla med fram tills dess att man fått se den.
Visserligen har man vant sig vid utseendet på A32 och i början undrade man vad det var för spektakel.
Visst är det kul att gnabbas så här mellan ost- och västkanten. Det var nog tur att Stockholm och Göteborg inte gjorde en gemensam upphandling av nya vagnar. Annars hade vi haft ett trätoämne mindre....
Visst är det kul att gnabbas så här mellan ost- och västkanten. Det var nog tur att Stockholm och Göteborg inte gjorde en gemensam upphandling av nya vagnar. Annars hade vi haft ett trätoämne mindre....
Det kanske vore något för Stockholmarna att köra M32 (blir det A33 då?) på sin innerstadsspårväg som borde byggas snart? Den är väl lite smidigare i stadstrafik än A32?
Det kanske vore något för Stockholmarna att köra M32 (blir det A33 då?) på sin innerstadsspårväg som borde byggas snart? Den är väl lite smidigare i stadstrafik än A32?
Martin
Ja, talar vi om Djurgårdslinjen och dess eventuella förlängning till Stockholm C är min uppfattning att A32 duger (frågan har diskuterats flera gånger genom året och det finns givetvis andra uppfattningar än min), möjligen med befintliga backspeglar utbytta mot videosystem och med en boggi modifierad för att tillåta en mindre kurvradie än dagens 20 m. Ev. fasta hinder i banans väg är det nog enklare att röja bort, jämfört med att handla upp en ny vagnstyp. Skulle det däremot bli aktuellt med en riktig innerstadsspårväg, typ en ringlinje som sluter det stjärnformade T-banenätet, blir det nog aktuellt med en ny upphandling. Där finns det finns massor (nåja) med tillverkare som erbjuder massor av vagnstyper med olika mått. Jag har inte följt med er på västkanten så noga, vem är det som tillverkar M32?
En italiensk spårvagn!! Jaja, då önskar jag er, som mångårig Fiat-ägare, lycka till. Tur att det inte är jag som ska handla upp vagnar till en framtida innerstadsspårväg i Stockholm.....
Reimersholme71 skrev:
Martin
A33 är typbeteckningen för SS/Djurgårdslinjens sällskapsvagn nr 700 (f.d. Høka-vagn från Oslo). Första lediga typbeteckning hos SL är A34. Men kommer vagnen till SS (Djurgårdslinjen) blir det A52. Detta efter en överenkommelse mellan SL och SS att separera sina typbeteckningsserier.
Oj vilken tid det tog för mig att inse lustigheten med den här tråden . Och nu blir jag ju nyfiken på hur det kommer sig att både A32 och M32 numreras med början på 401...
Det är enbart en slump.
För Göteborgs Spårvägars del ser det ut så här när det gäller spårvagn:
100 - 199 Verksvagnar
200 - 299 M21
300 - 399 M31 (dvs ombyggda M21)
400 - 499 M32 (Nummerserien var ledig)
500 - 699 M25
700 - 799 M28
800 - 899 M29
900 - 999 Bilar (Service, trafikledning mm)
Numret ingår som en del i radioidentifieringen där 1XXX är spårvagn 2XXX buss.
Kan tillägga att M32 fick sin typbeteckning för att det var den naturliga fortsättningen på typbeteckningsserien.
Stämmer inte. Trafikledningsbil 912 (som exempel) har tekniskt nr 12 och radionummer (R5) 6012. 900-serien indikerar från början utryckningsfordon. Tidigare fanns även 800-serien (fordon av icke utryckningskaraktär) men den är borttagen sedan länge. Idag har alla servicebilar, trafikledningsbilar mm med R5-radio ett 900-hundranummer, oavsett om de har blåljus eller ej.
Ja det är ju faktiskt lite kul att de råkade bli typ 32 (A resp M) och 400-serien både i Sth och Gbg. Men det är ju bara en slump. I Stockholm var 400-serien ledig sedan Mustangernas tid, så man tyckte väl att det var dags att återbesätta den.