Korta tåg på grön linje.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Korta tåg på grön linje.
Idag (och troligen en tid framöver) körs det kortvagnar på linje 3 i Norrköping. Även ett, två eller tre mult-tåg kan förekomma.
Orsaken är matrerialfel i bromsbeläggen på M97-vagnarna, vilka samtliga nu har körförbud.
Vagnutsättningen på morgonen idag var 3 st M98, 2 st multtåg M67K+M67K, 4 st singel M67K och M94 71.
2 st M67B kommer att tas fram ur sina malpåsar.
Antal multtåg (som ev även körs som dubbleringsvagn ibland) beror på personaltillgången, då billjetmaskinerna inte medger obemannade vagnar.
Risk finns att detta kan bli långvarigt.
Om ljuset tillåter kan bilder förväntas vartefter.
Läs även här: http://www.ostgotatrafiken.se/
//Leif D
Orsaken är matrerialfel i bromsbeläggen på M97-vagnarna, vilka samtliga nu har körförbud.
Vagnutsättningen på morgonen idag var 3 st M98, 2 st multtåg M67K+M67K, 4 st singel M67K och M94 71.
2 st M67B kommer att tas fram ur sina malpåsar.
Antal multtåg (som ev även körs som dubbleringsvagn ibland) beror på personaltillgången, då billjetmaskinerna inte medger obemannade vagnar.
Risk finns att detta kan bli långvarigt.
Om ljuset tillåter kan bilder förväntas vartefter.
Läs även här: http://www.ostgotatrafiken.se/
//Leif D
Hoppas multade M67K är ute på lördagarna.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Kollade med Tx på Busslink i Norrköping och det skall inte gå några multade M67 varken idag, i morgon eller nästa vecka.
MN
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
- Ort: Köln
Linje 3
Ok, så det var därför som jag igår (torsdag) morse såg tre M67K vid Söder Tull skyltade Vidablick. En av dem åkte dock fel i växeln och åkte mot vagnhallen och fick backa tillbaka. Den hade dock inte några passagerare så jag vet inte riktigt varför de gjorde så.
Som Anders sa i ett annat inlägg så är det även bussbrist, har uppmärksammat två höggolvsbussar (gamla Scania 112:or tror jag) utan Mobitec-skylt. Såg dem både på 113 och 115.
/Martin
Som Anders sa i ett annat inlägg så är det även bussbrist, har uppmärksammat två höggolvsbussar (gamla Scania 112:or tror jag) utan Mobitec-skylt. Såg dem både på 113 och 115.
/Martin
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Re: Korta tåg på grön linje.
Unnskyld språk-briskLeif D skrev:Antal multtåg (som ev även körs som dubbleringsvagn ibland) beror på personaltillgången, då billjetmaskinerna inte medger obemannade vagnar.

Baard
svorsk
Re: Korta tåg på grön linje.
Precis, vagnarna är multipelkörbara, men biljettmaskinsytemet är det inte.Baard Belsaas skrev:Unnskyld språk-briskLeif D skrev:Antal multtåg (som ev även körs som dubbleringsvagn ibland) beror på personaltillgången, då billjetmaskinerna inte medger obemannade vagnar., men betyr dette at man ikke kjører vognene i tog pga at billettautomatene ikke fungerer i vogn 2 og 3 når de er ubetjent?
Baard
svorsk
Alltså måste man ha en förare eller konduktör i de vagnar som går bakom.
Alltså kan man i princip loka gärna låta denne köra vagnen själv, vilket i vissa lägen kan vara mer flexibelt.
//Leif D
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Re: Korta tåg på grön linje.
Leif D skrev:...Alltså måste man ha en förare eller konduktör i de vagnar som går bakom... //Leif D

Biljettsystemet måste självklart klara multning
När två eller flera vagnar kopplas samman i Göteborg kopplas också biljettsystemet automatiskt ihop. Och kopplas vagnar isär kopplas biljettsytemen isär. Grundläget är att det finns en förare i första vagnen och han styr biljettsystemet i alla tillkopplade vagnar. Om man - t.ex av ordnings- eller säkerhetsskäl vill ha en konduktör i vagn två eller tre kan logga han in på biljettsystemet i sin vagn och styr detta som han önskar.
Re: Biljettsystemet måste självklart klara multning
Ja visst, självklart kan man tycka, men så är inte fallet.Resenär skrev:När två eller flera vagnar kopplas samman i Göteborg kopplas också biljettsystemet automatiskt ihop. Och kopplas vagnar isär kopplas biljettsytemen isär. Grundläget är att det finns en förare i första vagnen och han styr biljettsystemet i alla tillkopplade vagnar. Om man - t.ex av ordnings- eller säkerhetsskäl vill ha en konduktör i vagn två eller tre kan logga han in på biljettsystemet i sin vagn och styr detta som han önskar.
Scanpoints biljettmaskiner klarar inte det i den konfiguration som finns i Norrköping (och troligen inte heller i något annat län).
Däremot är de PRODATA-maskiner som finns i göteborg konfigurerade för mult-drift.
Nu är det ju inte så att detta är omöjligt, går säkert att ändra på konfigurationen även på Scanpoint, men frågan är vem som ska betala det (kostar säkert några kkr). Dessutom körs ju inte multipel normalt i Norrköping, utan detta är bara nödlösningar som har tillgripits några gånger, i brist på ledvagnar.
Dessutom torde inte någon förändring kostas på, då M67K vagnarna (de enda som är multipelkörbara i Norrköping), troligen kommer att försvinna helt från trafiken inom något år, detta då det från näsat upphandling, senast, kommer att vara låggolvskrav på all tätortstrafik i Östergötland (alltså även spårvagn).
//Leif D
Växlar in på nytt spår
Nu är jag givetvis helt oinsatt i detta, men undrar likväl. Hur har turerna egentligen gått i Norrköping?Leif D skrev: Dessutom torde inte någon förändring kostas på, då M67K vagnarna (de enda som är multipelkörbara i Norrköping), troligen kommer att försvinna helt från trafiken inom något år, detta då det från näsat upphandling, senast, kommer att vara låggolvskrav på all tätortstrafik i Östergötland (alltså även spårvagn).
//Leif D
Düwagvagnarna (nuv. M97) köptes in för att ersätta M67 under ombyggnaden till M67K. Då upptäcktes att de var i bra skick och faktiskt var värda att satsa på? Därefter jobbade man vidare och köpte in ett gäng rätt moderna vagnar från landet i söder. Rätt så, eller?
Vad blev det då av M67K? En omfattande renovering verkar ha varit till nästan ingen nytta. Var det ett olycksfall i arbetet att ingen kläckte idén med inköpta vagnar för annat än tillfällig ersättning? Eller anses Kockums ombyggnad ändå ha varit nödvändig?
/Michael
Re: Växlar in på nytt spår
Kockums ombyggnaden var säkert nödvändig, utan den hade säkerligen inga spårvagnar rullat alls i Norrköping nu.Arnold skrev:Nu är jag givetvis helt oinsatt i detta, men undrar likväl. Hur har turerna egentligen gått i Norrköping?Leif D skrev: Dessutom torde inte någon förändring kostas på, då M67K vagnarna (de enda som är multipelkörbara i Norrköping), troligen kommer att försvinna helt från trafiken inom något år, detta då det från näsat upphandling, senast, kommer att vara låggolvskrav på all tätortstrafik i Östergötland (alltså även spårvagn).
//Leif D
Düwagvagnarna (nuv. M97) köptes in för att ersätta M67 under ombyggnaden till M67K. Då upptäcktes att de var i bra skick och faktiskt var värda att satsa på? Därefter jobbade man vidare och köpte in ett gäng rätt moderna vagnar från landet i söder. Rätt så, eller?
Vad blev det då av M67K? En omfattande renovering verkar ha varit till nästan ingen nytta. Var det ett olycksfall i arbetet att ingen kläckte idén med inköpta vagnar för annat än tillfällig ersättning? Eller anses Kockums ombyggnad ändå ha varit nödvändig?
/Michael
Dessutom så har ju utvändig design (målning) och invändig utformning till stor del använts både i M94, slutligt utförande och i M97.
Dessutom, vilket är _mycket_ viktigt, så handlar det om en dels politisk dels teknisk utvecklingsprocess, som inte får drivas på för hårt, för att den inte ska slå tillbaka (hoppas du förstår hur jag menar).
Nu har man kommit så långt att det kommer att krävas låggolv på alla turer, vilket gör att M67K inte längre kommer att användas.
Som du säger så köptes ju dessutom M98 vagnar, 4 st, varav vagn 24 ännu ej kommit i drift (troligen till hösten 2003), men utvecklingen styr nu också mot köp av helt ny materiel, vilket dock ännu ej är klart på något vis.
Notera också, att då Kockumsombyggnaden gjordes, räknade man med att denna skulle livstidsförlänga vagnarna ca 10 år. Av dessa 10 år har nu ca 7 gått, så tiden rinner snart ut, och troligen kommer ju M67K att gå i viss mån, ända till dess minst 20 låggolvsvagnar finns disponibla (f.n. finns 13 st + vagn 24).
//Leif D
Multipel
Jag ville inte rikta någon som helst kritik mot hur man gör med biljettmaskinsystemet i Norrköping - det var bara en beskrivning av hur man (självklart) måst göra i Gbg. Jag tycker det är otroligt bra hur de ansvariga i Norrköping faktiskt klarat att vidareutveckla spårvägstrafiken trots svåra förutsättningar.
M97-problemen
Enligt uppgift så har en M97 nu utrustats med nya bromsbelägg.
Tester har utförts idag och ska fortsätta i morgon.
Om allt går bra, kan en eller kanske två M97 finnas dipsponibla för trafiken redan till helgen. Alla torde då kunna vara klara under nästa vecka.
Tester har utförts idag och ska fortsätta i morgon.
Om allt går bra, kan en eller kanske två M97 finnas dipsponibla för trafiken redan till helgen. Alla torde då kunna vara klara under nästa vecka.