Singlar orsakar kaos på tunnelbanan...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jörgen_G

Singlar orsakar kaos på tunnelbanan...

Inlägg av Jörgen_G »

Kan inte låta bli att delge forumets läsare följande klipp om den kontaktskapande verksamheten i New Yorks tunnelbana:

http://www.svd.se/dynamiskt/Utrikes/did_3173321.asp
Länken leder till Svenska dagbladets nätupplaga.

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Här skulle väl alla 3 C20-vagnarna bli ockuperade...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
AeroSol

Inlägg av AeroSol »

Man kan kanske ordna med ett draperi i mittendelen av vagnen så får man sex avdelade zoner.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

AeroSol skrev:Man kan kanske ordna med ett draperi i mittendelen av vagnen så får man sex avdelade zoner.
Det där lät lite väl porrigt? Drapperi... sexavdelade zoner... 8)
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Och vagnar märkta XXX...?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

The New York Sun????? Kanske jag är ute och cyklar men den tidningen är nog bara en veckoblaska. Jag tror den verkliga New York Sun gick upp i World Telegram som gick tillsammans med NY Herald Tribune som lades ner på sent '60 tal.

Denna förteelse är nog bara nåt som SvD sskriver om för att få in pengar. Kanske någon gnutta sanning att sådant händer ibland men inte som dom vräker på.

Tror ni verkligen att det går att ordna så när bortåt 2 miljoner eller fler åker T-banan i NYC. Jag vet att alla vagnar är fulla till bristningsgränsen på alla linjer i rusningen.

Ni kan ju kolla för egna ögon.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jag anar en analkande urspårning här...

Detta med singelvagnar är ju ingenting nytt.. iallafall inte hos GS.
Singelvagnar är ett väletablerat fakum här i Göteborg.
Iallafall sedan förrförra tidtabellskiftet... Singelvagnar på linje 10 och ofta på 11, De få kvarvarande M21:orna går numera alltd allena och så även M31:orna, dessa saknar ju multipelkörbarhet.

Nu är det ju ingen sk "sexuellminoritet" som bestämmt att det skall vara så (har ingen susning om, och bryr mig inte heller, om vad man har för preferenser på GS, trafikontoret och på Västragik) utan det lär bero på en omfattande vagnsbrist.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
AeroSol

Inlägg av AeroSol »

Björn Johansson (BJ) skrev:Jag anar en analkande urspårning här...

Detta med singelvagnar är ju ingenting nytt.. iallafall inte hos GS.
Singelvagnar är ett väletablerat fakum här i Göteborg.
Iallafall sedan förrförra tidtabellskiftet... Singelvagnar på linje 10 och ofta på 11, De få kvarvarande M21:orna går numera alltd allena och så även M31:orna, dessa saknar ju multipelkörbarhet.

Nu är det ju ingen sk "sexuellminoritet" som bestämmt att det skall vara så (har ingen susning om, och bryr mig inte heller, om vad man har för preferenser på GS, trafikontoret och på Västragik) utan det lär bero på en omfattande vagnsbrist.

Bj.
Hihi... :) :P
Antingen:
Har du inte läst artikeln som Jörgen länkade till.
Eller så driver du med oss... :twisted:
Eller så tror du på fullt allvar att man kör omkring med singel (en-vagns) tåg i NY tunnelbana...
Jag tippar på det sista alternativet! :) :D :lol: :lol:
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

[quote="AeroSol"]
Eller så tror du på fullt allvar att man kör omkring med singel (en-vagns) tåg i NY tunnelbana...
[quote]

Singel, ja inte ens en hel vagn... har du inte sett "Man in Black II"?
Det föreligger ju på skäraste allvar så att det i T-banan finns ett stort monster av utomjordisk art som har t-banevagnar högt upp på menyn.

Näjdå, klart jag läste artlkeln om att singlarna skulle få en vagn för sig själva, emedan andra skulle annektera de andra vagnarna.
Vanliga tråkiga hetro fick väl ta bussen eller gå.. Då det antagligen inte fanns plats för denna mumera "sexuella minoritet"... om nu inte NYC´s t-tåg har väldigt många vagnar.

Bj.
Vadå jag dyster?
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Tåg längden i New York är omkr. 600 fot. (195 meter?)i Div.B (Ind/Bmt)
Det finns tre olika vagnslängder. Jag ger dej i tum och fot. 75 och 60 fot långa vagnar på divison B (Ind/BMT) eller de linjer med bokstavs linje nummer. Det menas att det är 8 eller 10 vagnars tåg.
På (division A)IRT linjerna är vagnarna 50 fot långa. På alla nummer linjerna (1-9) utom 7:an har dom 10 vagnar. På linje 7 kör dom med 11 vagnar.

New York T-banan är likt Berlin med Grossraum och Kleinraum vagnar.
Varför den lilla vagnsprofilen? Jo när den första T-Bane linjerna byggdes så var dom rädda att de starka järnvägsbolagen skulle ta över och börja köra godstrafik. Därför byggdes dom i med spårvägs profil 2.40-2.50m. Senare T-Bane byggen blev det järnvägsprofil med bredd av 3,m vagnar. Kurvradien i Grossraum Tunnlar tillåter inte standard järnvägs vagnar.

Det finns nog en massa länkar att hitta om NY T-bana om du är intresserad.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Skriv svar