Om växelförbindelser i Stockholms tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Fura

Om växelförbindelser i Stockholms tunnelbana

Inlägg av Björn Fura »

Sedan en tid har flera spårkors i växlar vid växelförbindelser mellan norr- och söderspår bytts ut (exempelvis vid Gubbängen). De nya ser ut att vara av "standardmodell". De spårkors som till viss del har bytts ut är sådana där hjul som rullar längs rakspåret har en obruten löpyta, medan hjul längs kurvspåret lyfts upp så att flänsen rullar över den korsande rälens löpyta. Sådana spårkors finns vid Skogskyrkogården och används just nu p g a enkelspåret. Nu till frågorna: Vad kallas denna typ av spårkors, och varför byts en del av dem ut?

Om man färdas från Östermalmstorg till T-Centralen finns det två förbindelsetunnlar med "spårgeometri". Strax söder om plattformen går en från söderspåret till norrspåret. Lite längre fram, efter ett avsnitt med cirkulärtunnel längst nere i "gropen", kommer en tunnel från norrspåret till söderspåret. Det verkar som det inte längre ligger någon (med-)växel där denna tunnel ansluter till söderspåret, ungefär där det stora motlutet upp mot T-Centralen börjar. Om det är så att spårförbindelsen har tagits bort så undrar jag när detta skedde och varför? Eller är det helt enkelt så att spåret ligger så bra att växeln inte märks?
BF
Kalle E

Inlägg av Kalle E »

Denna växeltyp kallas "obruten korsning" och valdes ursprungligen p.g.a att de är hållbarare och att växeldelen som klättrar över spåret används väldigt sällan, förmodligen var de lite billigare också... Det är inga växlar in till vändbryggor och liknande som har denna växeltyp, det är bara en del övergångsväxlar men flera verkar hålla på att bytas ut.
Det stämmer att den ena övergångsväxeln mellan T-Centralen och Östermalmstorg är borttagen. Detta skedde för 5 år sedan och berodde på att södergående tåg slog sönder växeln eller rättare sagt att tågen slet väldigt på växeln och att man knappt använde den så att en borttagning verkade logisk. Tidigare hade man dessutom "H" (högsta tillåtna hastighet) när man körde över denna växel men p.g.a. slitaget så kodade man om till "M" (= 50km/h) för att skona växeln. M-sträckan är kvar än idag trots att växeln försvann för länge sen...
Björn Fura

Borttagen växel

Inlägg av Björn Fura »

Tack för beskeden! Jag minns ÖMT-TCE från min egen tid som tutf (för ett kvartssekel sedan!). Det kunde gunga ordentligt i den växeln. Om man stod på från Östermalmstorg så fick man "H-summer" lagom när backen uppåt mot T-Centralen skulle börja. Vid tiden för min utbildning var en promenad genom cirkeltunneln obligatorisk. Jag vill också minnas att vår instruktör nämnde att gapet i strömskenan var så kort som möjligt. Vagnarna skulle vara utan ström så lite som möjligt eftersom strömgapet låg i ett kraftigt motlut (48 promille?).
BF
Gunnar Eriksson

om lutningar och övergångsväxlar

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Björn Fura skrev:Om man stod på från Östermalmstorg så fick man "H-summer" lagom när backen uppåt mot T-Centralen skulle börja. Vid tiden för min utbildning var en promenad genom cirkeltunneln obligatorisk. Jag vill också minnas att vår instruktör nämnde att gapet i strömskenan var så kort som möjligt. Vagnarna skulle vara utan ström så lite som möjligt eftersom strömgapet låg i ett kraftigt motlut (48 promille?).
Eftersom maximal lutning i trafikspår är 40 promille, så överstiger den nog inte det, däremot vet jag inte om den understiger 40 promille, men den ligger nog bra nära det. Däremot vill jag minnas att backen från Liljeholmen upp till Nybodadepån på någon enstaka punkt överstiger 40 promille. Kanske är det där siffran 48 kommer ifrån?

När det gäller övergångsväxlarna så kan nämnas att när man började bygga röda linjen och senare blå linjen, så lades övergångsväxlar in i betydligt större omfattning än på gröna linjen. De var då dessutom dubbla så att det inte spelade någon roll på vilket spår tunneltåget kom för att byta spår. På gröna linjen måste tunneltåg i stor utsträckning backa genom växelpartiet för att komma över på motspår. Skogskyrkogården är ett av undantagen, vilket möjliggjorde enkelspårstrafik sträckan Skogskyrkogården-Sandsborg i sommar. För att underlätta byte av spår har man på en del ställen dock börjat byta ut enkla övergångsväxlar till dubbla, som exempel kan nämnas mellan Medborgarplatsen (strax norr om stationen) och Slussen.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Björn Fura

Om lutningar i tunnelbanan

Inlägg av Björn Fura »

Det är möjligt att det är siffror från utbildningen som jag har blandat bort. Då ska be att få ytterligare en siffra kontrollerad. Max lutning mellan Gullmarsplan och Skanstull (Skanstullsbron) skulle vara 41 promille. Stämmer det?
BF
Gäst

Inlägg av Gäst »

Normal maxlutning är 42 promille. På sträckorna Tce-Ömt och Lih-Na har man bitvis frångått den. Där är det 48 promille.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Anonymous skrev:Normal maxlutning är 42 promille. På sträckorna Tce-Ömt och Lih-Na har man bitvis frångått den. Där är det 48 promille.
Normal maxlutning är enligt officiell litteratur 40 promille på alla banor.
Gäst

Inlägg av Gäst »

40 promille är väl vad man har strävat efter som max lutning på alla banorna. Sedan har man på några ställen blivit tvungen att kompromissa och fått större lutning. Kollade "Stockholms tunnelbanor 1964 - en teknisk beskrivning" och där anges att lutningen i söderspåret Östermalmstorg-T-Centralen är upp till 50 promille, vilket var en nyhet för mig. Har tidigare hört just 48 promille.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och lutningen på Skanstullsbron anges i motsvarande skrift från 1957 till 1:24 vilket innebär närmare 42 promille...
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Finns det kvar några växlar med "obruten korsning" i Stockholms T-bana? I så fall var? Har någon bilder? (Jag letar efter ett underlag för ett modellprojekt)
Jan Frelin
Daniel Nordling
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nordling »

Växlarna vid Skogskyrkogården har fortfarande "obruten korsning".

Bild

En förklaring (som jag har fått) till att växlarna byts på bana 1 (Gröna linjen) är att vanliga växlar tillåter högre hastighet i sidoläge. Vilket man kan utnyttja tillsammans med de förbättrade möjligheterna till motspårskörning som den nya signalsystemet ger.

/Daniel
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Tjusigt, tackar! Korsningen verkar vara någon slags gjutning. Jag tycker dessutom att de ser ut som det finns ett jack för en korsande fläns i den "obrutna" delen av korsningen?
Jan Frelin
Daniel

Inlägg av Daniel »

Daniel Nordling skrev:Växlarna vid Skogskyrkogården har fortfarande "obruten korsning".

Bild

En förklaring (som jag har fått) till att växlarna byts på bana 1 (Gröna linjen) är att vanliga växlar tillåter högre hastighet i sidoläge. Vilket man kan utnyttja tillsammans med de förbättrade möjligheterna till motspårskörning som den nya signalsystemet ger.

/Daniel
Det pinsamma är att när man bytte växel från just en obruten korsning till en "riktig" växel mellan Sandsborg och Blåsut så gjorde man växeln i befintliga skärningar i spåren vilket gjorde att växelns svängradie blev så snäv att det likförbannat är sth 15kmh. *suck* :?

Appropå jacket i rälen så är inte dom obrutna korsningarna konstruerade för att ha tåg passerande där var tioende minut under flera veckors tid vilket innebär att växeln snart inte längre är obruten utan att tågen har slitit ner växeln. :)
Skriv svar