turer på tolvan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
august
Kontakt:

turer på tolvan?

Inlägg av august »

Vilka turer på tolvan går med A32 och vilka med A30 + B30?

Det vore också trevligt om turerna gick att få översatta till "vanliga tider", i SLs "publika" tidtabell står det ingenting om turnummer...
Odd Holstensson

Inlägg av Odd Holstensson »

Generellt är det så att tur 2 går med A32, medans de andra turerna körs med vad som är tillgängligt.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

ok. Ingen ordning alls, alltså... hur många A32 finns tillgängliga då? Det finns väl 22 st levererade...Hur många går på tvärbanan, hur många står i någon sorts reserv och hur många är på verkstad en vardag? Jag antar att det som blir över går på linje 12, eller kör man A30 / B30 tills de verkligen är slut och måste skrotas?
Johan Wahlstedt

Inlägg av Johan Wahlstedt »

Det går åt 8*2=16 vagnar på tvärbanan och 6 tåg på 12an under högtrafik M-F. 16+6=22 dvs. alla 22 A32:or behöver vara tillgängliga för att samtliga turer på 12:an ska kunna gå med nya vagnar. Man försöker sätta ut så många A32or som möjligt och det varierar från dag till dag hur många vagnar som ska in i verkstaden och om de kan bli klara till eftermiddags tillkopplingen på tvärbanan. Några A32or står inte i reserv under rusningen utan de skickas ut på 12:an om de är tillgängliga.

/Johan
Odd Holstensson

Som sagt, 16 (A32) vagnar i den ordinarie rusningstrafiken på tvärbanan samt en (tur 2, A32) på Nockebybanan. Återstår 5 vagnar.

Vagn 411 är sedan en tid tillbaka delad i två delar där den ena halvan är i Hammarby (tror jag) för reparation efter en kollision. Återstår 4 A32-vagnar för trafik på Nockebybanan, reparationer, vagnreserv, utbildning mm.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Odd Holstensson skrev:Som sagt, 16 (A32) vagnar i den ordinarie rusningstrafiken på tvärbanan samt en (tur 2, A32) på Nockebybanan. Återstår 5 vagnar.

Vagn 411 är sedan en tid tillbaka delad i två delar där den ena halvan är i Hammarby (tror jag) för reparation efter en kollision. Återstår 4 A32-vagnar för trafik på Nockebybanan, reparationer, vagnreserv, utbildning mm.
ok.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Odd Holstensson skrev: /.../ Vagn 411 är sedan en tid tillbaka delad i två delar där den ena halvan är i Hammarby (tror jag) för reparation efter en kollision. /.../
Men jag har sett en A32-liknande spårvagn på Tvärbanan märkt 411 i veckan, senast i fredags tror jag det var?

Eller är det så att man kan köra två A32-A+B-halvor som emanerar från olika vagnar?

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Isak

Inlägg av Isak »

Det är helt omöjligt att någon skulle ha sett vagn 411 ute på linje 22. Halva vagn 411 stog senast igår inklämd bland en massa andra vagnar i Bromma depån...
Odd Holstensson

Vagn 411

Bild

Har ingen bild med vagnsnumret på, men detta är vagn A32 411... eller åtminstonde ena halvan...
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Ja, ja - jag tror er! Men vad var det då jag såg när jag "såg" A32 411? Jag kommer särskilt ihåg att det var 411, eftersom jag hört att den var på reparation för några veckor sedan. Jag trodde den kommit tillbaka.

Kanske dags att uppsöka lämpligt sjukhus...

mvh/ Jörgen G
AGR
Kontakt:

Vagnar på tolvan

Inlägg av AGR »

Den här skadan tar nog en stund att reparera, så det var nog inte 411 som var ute på linje 12

Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Sjukhuset nästa alltså - undrar om jag ska gå till ögondoktorn eller hjärnskrynklarn först...

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
2763

Re: Vagnar på tolvan

Inlägg av 2763 »

Anders.G.Rehnström skrev:Den här skadan tar nog en stund att reparera, så det var nog inte 411 som var ute på linje 12
Ser inte så farligt ut, med tanke på att M28 722 var tillbaka i trafik efter drygt en månad efter att den hade haft inre påhälsning av en kranbil.
(Hela dörrpartiet kring dörr 1&2 sönderslitet) (Då hade den dessutom hunnit med en tur till Norrköpings Spårvagnriktnings AB, mer känt som Enista)

När hände detta?

Kan det vara så att man använt kompositmaterial för att bygga upp vagnkorgen, vilket innebär att man inte kan rikta utan måste byta skadade detaljer? Eller är det så att man efter 1967 tappat kompetens på området, och därför vill ta det försiktigt och lära sig på nytt?

(Jo visst har man haft spårvagnar efter 67, men knappast i Gatutrafik och det är ju i gatutrafik som man brukar kunna smälla med bilar och dyligt)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Uhm

I don't know

Inlägg av Uhm »

What are you talking about????

I don't get it :? then again, I'm Dutch...

:D Greetzzzz
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

17AGR skrev:Den här skadan tar nog en stund att reparera, så det var nog inte 411 som var ute på linje 12

Bild
Nu är jag säker på att jag sett 411 vara tillbaka i alla fall. Såg vagnen på Tvärbanan igår (27/3).

Är det länge sedan vagnen kom tillbaka och vad var har man gjort för reparationer? Eller snarare: vad har man lärt sig angående reparationer av A32, det vill säga spårvagnar med mycket plast i?

Undrar/ Jörgen G
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jörgen Gustavsson skrev:
17AGR skrev:Den här skadan tar nog en stund att reparera, så det var nog inte 411 som var ute på linje 12

Bild
Nu är jag säker på att jag sett 411 vara tillbaka i alla fall. Såg vagnen på Tvärbanan igår (27/3).

Är det länge sedan vagnen kom tillbaka och vad var har man gjort för reparationer? Eller snarare: vad har man lärt sig angående reparationer av A32, det vill säga spårvagnar med mycket plast i?

Undrar/ Jörgen G
Nu stämmer observationen. 411an är tillbaka på spåret sedan ett par veckor. Det man ser mest av skadan är den "bula" vagnen har där vagnsnumret står brevid förarhyttsdörren. Minns inte vilken vagnsände som det var.

I gengäld är vagn 422 nu krockskadad efter att en lastbil körde in i sidan på den vid Luma härom månaden...
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Odd skrev:/.../I gengäld är vagn 422 nu krockskadad efter att en lastbil körde in i sidan på den vid Luma härom månaden...
Tack, då fick jag svar på vilken vagn som var drabbad den gången utan att behöva fråga. Har saknat 422 sedan den händelsen. Hur illa tilltygad är vagnen? Finns det någon prognos på hur lång tid reparationen kommer att ta?

mvh/ Jörgen G
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Jörgen Gustavsson skrev:
Odd skrev:/.../I gengäld är vagn 422 nu krockskadad efter att en lastbil körde in i sidan på den vid Luma härom månaden...
Tack, då fick jag svar på vilken vagn som var drabbad den gången utan att behöva fråga. Har saknat 422 sedan den händelsen. Hur illa tilltygad är vagnen? Finns det någon prognos på hur lång tid reparationen kommer att ta?

mvh/ Jörgen G
Det var ett tag sedan detta diskuterades, men nu har jag funnit två bilder på 422:an som jag tog den 16:e februari.

Bild

Bild

Är den åter i trafik nu?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Skriv svar