Ingång till Station City från Kungsgatan/Gamla Brogatan/Drottninggatan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Breitspurbahn
Ingång till Station City från Kungsgatan/Gamla Brogatan/Drottninggatan?
Pratades det någonsin om att bygge en entré till Station CIty norrut från Kungsgatan, Gamla Brogatan eller Drottninggatan.
Tittar man på en karta så ser man att en uppgång från norra änden av perrongen hade lett till detta område.
Det är ett område med ganska mycket fottrafik, butiker och kontor, så den hade onekligen kommit till användning.
Fanns någonsin sådana planer?
Tittar man på en karta så ser man att en uppgång från norra änden av perrongen hade lett till detta område.
Det är ett område med ganska mycket fottrafik, butiker och kontor, så den hade onekligen kommit till användning.
Re: Ingång till Station City från Kungsgatan/Gamla Brogatan/Drottninggatan?
Ja, en uppgång i korsningen Kungsgatan/Drottninggatan fanns med i planerna från början.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Breitspurbahn
Jag minns inte hur beslutat det var och i vilket skede ströks, men antagligen handlade det väl om pengar. Så är det ju i många projekt att ambitionsnivån sänks allteftersom.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 01 juni 2026 15:02Jag tänkte väl att det borde ha varit med i planerna. Tog pengarna slut?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
precedekit
- Kontakt:
i vilket skede uppgången togs bort ur planerna?twr skrev: ↑tisdag 02 juni 2026 14:34Jag minns inte hur beslutat det var och i vilket skede ströks, men antagligen handlade det väl om pengar. Så är det ju i många projekt att ambitionsnivån sänks allteftersom.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 01 juni 2026 15:02Jag tänkte väl att det borde ha varit med i planerna. Tog pengarna slut?
-
scavengerdunbird
Såvitt jag vet fanns det diskussioner om fler uppgångar i de tidiga planeringsskedena, men jag känner inte till några konkreta planer på en entré mot Kungsgatan/Gamla Brogatan/Drottninggatan. Det hade definitivt varit en logisk placering med tanke på fottrafiken och närheten till handel och kontor. Jag misstänker att kostnader, befintlig bebyggelse och de tekniska förutsättningarna under området kan ha spelat in.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 28 maj 2026 15:09 Pratades det någonsin om att bygge en entré till Station CIty norrut från Kungsgatan, Gamla Brogatan eller Drottninggatan.
Bitlife
Som jag skrev ritades en uppgång i korsningen Kungsgatan/Drottninggatan. Hur definierar du ”konkreta planer”?scavengerdunbird skrev: ↑tisdag 09 juni 2026 6:39Såvitt jag vet fanns det diskussioner om fler uppgångar i de tidiga planeringsskedena, men jag känner inte till några konkreta planer på en entré mot Kungsgatan/Gamla Brogatan/Drottninggatan. Det hade definitivt varit en logisk placering med tanke på fottrafiken och närheten till handel och kontor. Jag misstänker att kostnader, befintlig bebyggelse och de tekniska förutsättningarna under området kan ha spelat in.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 28 maj 2026 15:09 Pratades det någonsin om att bygge en entré till Station CIty norrut från Kungsgatan, Gamla Brogatan eller Drottninggatan.
Bitlife
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Breitspurbahn
Kom med tåget i helgen och hade bråttom till just Hötorget och hade verkligen velat ha denna uppgång i en korsningen. 
Synd det inte blev av. Kanske något som kan åtgärdas i framtiden.
Synd det inte blev av. Kanske något som kan åtgärdas i framtiden.
Några utdrag ur ai-svar om frågan. Jag kan inte garantera att det stämmer:
Planerna var ganska konkreta – men de förändrades under projekteringen.
I de tidiga förslagen till Citybanan, omkring 2003–2005, var station City tänkt att få en egen uppgång i korsningen Kungsgatan/Drottninggatan. Den nämns uttryckligen i flera planeringsdokument. En samtida beskrivning från Banverket anger att stationen skulle ha två huvudsakliga uppgångar: en vid Kungsgatan/Drottninggatan och en vid Klarabergsgatan. Därutöver skulle stationen nås via tunnelbanans biljetthallar.
Även när stationens läge ändrades och flyttades djupare under mark för att ge bättre anslutning till tunnelbanan talades det om direkta uppgångar till Kungsgatan, Klarabergsgatan och Vasagatan. Projektledaren för Citybanan beskrev 2004 detta som en del av stationens utformning.
Det verkar ha skett någon gång mellan 2004 och 2008.
I april 2004 beskrevs station City fortfarande med direkta uppgångar till Kungsgatan, Klarabergsgatan och Vasagatan. Då var Kungsgateuppgången alltså fortfarande en del av det officiella förslaget.
När detalj- och järnvägsplanerna närmade sig fastställelse 2007–2008 hade projektet ändrats. I ett kommunalt utlåtande från 2008 står det att station City skulle förberedas för att i framtiden kunna få en ytterligare uppgång i korsningen Kungsgatan/Drottninggatan. Formuleringen är viktig: Kungsgateuppgången var inte längre planerad att byggas inom Citybananprojektet, utan endast att möjliggöras för framtiden.
Det innebär att uppgången sannolikt ströks ur huvudprojektet under projekteringen omkring 2005–2007, efter de tidiga systemhandlingarna men före de slutliga planerna som fastställdes 2008.
Det intressanta är att man inte helt övergav idén. Så sent som 2008 projekterades stationen alltså med förberedelser för en framtida uppgång vid Kungsgatan/Drottninggatan. Såvitt jag känner till finns dessa förberedelser fortfarande kvar i någon form, även om någon sådan uppgång aldrig har byggts.
När järnvägsplanen ställdes ut 2007 verkar läget ha ändrats. I Stockholms stads utlåtande från 2008 står:
station City i framtiden kan få ytterligare en uppgång, i korsningen Kungsgatan/Drottninggatan
Det betyder att Kungsgateuppgången då inte längre ingick i den anläggning som skulle byggas, utan bara fanns kvar som en möjlig framtida utbyggnad.
Det mest sannolika är därför:
Skede Status för Kungsgateuppgången
* 2004–2005 systemhandling Ingår i projektet
* 2006–2007 projektering/järnvägsplan Tas bort ur huvudprojektet
* 2008 fastställelse Endast förberedelse för framtida uppgång
* 2017 öppning Ingen uppgång byggd
Planerna var ganska konkreta – men de förändrades under projekteringen.
I de tidiga förslagen till Citybanan, omkring 2003–2005, var station City tänkt att få en egen uppgång i korsningen Kungsgatan/Drottninggatan. Den nämns uttryckligen i flera planeringsdokument. En samtida beskrivning från Banverket anger att stationen skulle ha två huvudsakliga uppgångar: en vid Kungsgatan/Drottninggatan och en vid Klarabergsgatan. Därutöver skulle stationen nås via tunnelbanans biljetthallar.
Även när stationens läge ändrades och flyttades djupare under mark för att ge bättre anslutning till tunnelbanan talades det om direkta uppgångar till Kungsgatan, Klarabergsgatan och Vasagatan. Projektledaren för Citybanan beskrev 2004 detta som en del av stationens utformning.
Det verkar ha skett någon gång mellan 2004 och 2008.
I april 2004 beskrevs station City fortfarande med direkta uppgångar till Kungsgatan, Klarabergsgatan och Vasagatan. Då var Kungsgateuppgången alltså fortfarande en del av det officiella förslaget.
När detalj- och järnvägsplanerna närmade sig fastställelse 2007–2008 hade projektet ändrats. I ett kommunalt utlåtande från 2008 står det att station City skulle förberedas för att i framtiden kunna få en ytterligare uppgång i korsningen Kungsgatan/Drottninggatan. Formuleringen är viktig: Kungsgateuppgången var inte längre planerad att byggas inom Citybananprojektet, utan endast att möjliggöras för framtiden.
Det innebär att uppgången sannolikt ströks ur huvudprojektet under projekteringen omkring 2005–2007, efter de tidiga systemhandlingarna men före de slutliga planerna som fastställdes 2008.
Det intressanta är att man inte helt övergav idén. Så sent som 2008 projekterades stationen alltså med förberedelser för en framtida uppgång vid Kungsgatan/Drottninggatan. Såvitt jag känner till finns dessa förberedelser fortfarande kvar i någon form, även om någon sådan uppgång aldrig har byggts.
När järnvägsplanen ställdes ut 2007 verkar läget ha ändrats. I Stockholms stads utlåtande från 2008 står:
station City i framtiden kan få ytterligare en uppgång, i korsningen Kungsgatan/Drottninggatan
Det betyder att Kungsgateuppgången då inte längre ingick i den anläggning som skulle byggas, utan bara fanns kvar som en möjlig framtida utbyggnad.
Det mest sannolika är därför:
Skede Status för Kungsgateuppgången
* 2004–2005 systemhandling Ingår i projektet
* 2006–2007 projektering/järnvägsplan Tas bort ur huvudprojektet
* 2008 fastställelse Endast förberedelse för framtida uppgång
* 2017 öppning Ingen uppgång byggd
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.