Unik data visar: Lund ställer om – men Stockholm går åt fel håll

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Unik data visar: Lund ställer om – men Stockholm går åt fel håll

Inlägg av Enceladus »

Unik data visar: Lund ställer om – men Stockholm går åt fel håll
Di skrev:”Det är ingen överraskning att kollektivtrafiken tappar i Stockholm. Det finns flera skäl till det. Man har inte varit så bra på att möta det ökade behovet av flexibilitet för de stockholmare som kanske åker till jobbet två-tre dagar i veckan. Det har fått många att välja andra resealternativ i högre grad, vilket också förklarar det ökade bilåkandet. Förseningen av bussterminalen i Slussen har skapat problem och fått de som pendlar från Nacka och Värmdö att välja andra alternativ”, säger Jesper Johansson, ordförande för Gröna Mobilister.

Tappet är inget storstadsfenomen, utan verkar vara specifikt för SL-systemet. I Sveriges tredje största stad, Malmö, är förändringen i stort sett obefintlig och i Göteborg har man faktiskt lyckats öka kollektivtrafikens andel av det totala resandet under mätperioden.

Lika illa ser det ut med bilresandet i Stockholm. Här sticker huvudstaden ut med en ökning på hela 8 procent, samtidigt som kollektivtrafiken minskar kraftigt.
En unik undersökning av anonymiserad mobilmastdata visar att stockholmare fimpar kollektivtrafiken till förmån för bilen. Detta fenomen är unikt för Stockholm. I andra städer minskar inte kollektivtrafikens andel. I vissa städer ökar den. SL har i stort sett ignorerat hybridarbete och valt att skära ner istället för att satsa.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Unik data visar: Lund ställer om – men Stockholm går åt fel håll

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

En tidningsartikel bakom betalvägg saknar informationsvärde.

Den som vill kan istället gå till primärkällan:
https://www.thetrainbrain.com/movementa ... nalys.html
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8999
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Unik data visar: Lund ställer om – men Stockholm går åt fel håll

Inlägg av Harald »

Man ska nog inte dra alltför långtgående slutsatser av dessa data. Bland annat så verkar resor mellan kommuner inte vara med. Det blir speciellt konstigt i Stockholm som är ett storstadsområde indelat i flera kommuner. En säker slutsats kan man dock dra av dessa data. Efterfrågan på resor mellan 02:00 och 05:00 (s.k. avbrottsfri trafik) är i alla kommuner nästan obefintlig, 1-3 % av topptimmens resande.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Unik data visar: Lund ställer om – men Stockholm går åt fel håll

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev: onsdag 20 maj 2026 13:39 Man ska nog inte dra alltför långtgående slutsatser av dessa data. Bland annat så verkar resor mellan kommuner inte vara med. Det blir speciellt konstigt i Stockholm som är ett storstadsområde indelat i flera kommuner. En säker slutsats kan man dock dra av dessa data. Efterfrågan på resor mellan 02:00 och 05:00 (s.k. avbrottsfri trafik) är i alla kommuner nästan obefintlig, 1-3 % av topptimmens resande.
Bra att ingenjörn griper in och stabiliserar debatten. Det finns ju de som gärna vill dra långtgående slutsatser.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Unik data visar: Lund ställer om – men Stockholm går åt fel håll

Inlägg av Enceladus »

Harald skrev: onsdag 20 maj 2026 13:39 Man ska nog inte dra alltför långtgående slutsatser av dessa data. Bland annat så verkar resor mellan kommuner inte vara med. Det blir speciellt konstigt i Stockholm som är ett storstadsområde indelat i flera kommuner. En säker slutsats kan man dock dra av dessa data. Efterfrågan på resor mellan 02:00 och 05:00 (s.k. avbrottsfri trafik) är i alla kommuner nästan obefintlig, 1-3 % av topptimmens resande.
Det är alltid farligt att dra alltför långtgående slutsatser. Det framgår inte alls av dessa data hur många som någon gång måste resa mellan 02:00 och 05:00, och därmed tvingas in i ett ofrivilligt bilinnehav. En sak är säker, och det är att många kommuner ständigt skriker efter bättre nattrafik i sina remissynpunkter!
Harald
Inlägg: 8999
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Unik data visar: Lund ställer om – men Stockholm går åt fel håll

Inlägg av Harald »

Om det skulle vara väldigt många som står för de enstaka procenten, så reser var och en väldigt sällan. Man köper knappast en bil för några enstaka resor per år. Då tar man taxi.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Unik data visar: Lund ställer om – men Stockholm går åt fel håll

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 20 maj 2026 16:38
Harald skrev: onsdag 20 maj 2026 13:39 Man ska nog inte dra alltför långtgående slutsatser av dessa data. Bland annat så verkar resor mellan kommuner inte vara med. Det blir speciellt konstigt i Stockholm som är ett storstadsområde indelat i flera kommuner. En säker slutsats kan man dock dra av dessa data. Efterfrågan på resor mellan 02:00 och 05:00 (s.k. avbrottsfri trafik) är i alla kommuner nästan obefintlig, 1-3 % av topptimmens resande.
Det är alltid farligt att dra alltför långtgående slutsatser. Det framgår inte alls av dessa data hur många som någon gång måste resa mellan 02:00 och 05:00, och därmed tvingas in i ett ofrivilligt bilinnehav. En sak är säker, och det är att många kommuner ständigt skriker efter bättre nattrafik i sina remissynpunkter!
Då är det ju enkelt att konstruera hypotetiska resonemang, och utifrån dessa komma med påståenden som ex.vis " tvingas in i ett ofrivilligt bilinnehav".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar