http://www.railwaygazette.com/news_view ... opens.html
//Lars S
Lausanne Line M2 Opens
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Lars Stegenius
Re: Lausanne Line M2 Opens
12% lutning var inte illa! Sitter man med ansiktet vänt nedåt måste det kännas som att man håller på och kana av sätet.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Jag bodde ju i Lausanne ett år, och åkte då den M2 som fanns innan ombyggnaden. Jag skulle mer kalla den för bergbana än något annat!
Äntligen ett gott svepskäl till att ha bekvämt tillbakalutade fåtöljer i kollektivtrafikenMartin skrev:12% lutning var inte illa! Sitter man med ansiktet vänt nedåt måste det kännas som att man håller på och kana av sätet.
Alstom uppgraderar Lausannes tunnelbana för 295 miljoner euro
M2 ska få CBTC-teknik. SL skulle kunna låta sig inspireras av denna framgångssaga:Infrastrukturnyheter skrev:Den centrala delen av projektet är införandet av ett nytt signalsystem baserat på CBTC-teknik, det vill säga kommunikationsbaserad tågstyrning. Systemet gör det möjligt att köra tågen tätare och med högre precision, vilket i praktiken innebär fler avgångar och kortare väntetider.
Den valda lösningen, Urbalis Fluence, bygger på en så kallad tågcentrerad arkitektur där mer av styrningen sker ombord på tågen. Detta minskar behovet av omfattande installationer längs spåren och gör det möjligt att uppgradera systemet stegvis.
[...]
– Som Schweiz enda tunnelbanesystem är M2 en verklig framgångssaga. Behovet av att modernisera automationssystemen och öka kapaciteten är avgörande för hela transportnätet i Lausanneområdet, säger Patricia Solioz Mathys, vd för tl, enligt ett pressmeddelande.
Enceladus skrev: ↑onsdag 05 februari 2025 1:01 Då försvinner möjligheten att köra med endast två vagnar. Inför nästa upphandling skulle SL helt enkelt kunna ta bort behovet av förarhytter på Saltsjöbanan:
Brescia i Lombardiet och Rennes i Bretagne är andra städer av Ostsektorns storlek som bestämde sig för att inte ha hytter på sina tåg. Hippare än Ryssland...Lausanne Tourisme skrev:But it isn’t a magic train heading for Hogwarts – it’s for real! This might take you by surprise the first time you travel on the M2 and see a clear glass pane where the driver usually stands in conventional metros. You must have asked yourself how this was possible. It’s quite simple really – it’s an automatic metro! Lausanne is the smallest city in the world to have a metro of this kind. Impressed?