Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

twr skrev: söndag 26 april 2026 13:23
Odd skrev: söndag 26 april 2026 13:02 Och Blindtarmen till Dalvägen kommer väl kunna ha planerad trafik under helgkvällar, men de tekniska förutsättningarna för en trafik tätare än 15 minuter finns inte under rusningen, utan att det blir konsekvenser mot Västerort.
11 minuters trafik i högtrafik vardagar är planen, för linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden.

Edit: Har redigerat så att det blir tydligare vad det var jag kommenterade.
Den planen har ju skjutits i sank sedan länge, det finns helt enkelt inte kapacitet för den fantasiturtätheten. Än mindre för den 7,5-minuterslucka som FUT har i sitt önsketänkande. De två sätten att lösa det på är att antingen byta ut signalsystemet till ett som klarar av det, eller glesa ut trafiken mot Västerort.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev: söndag 26 april 2026 20:29
Odd skrev: söndag 26 april 2026 13:02 Och Blindtarmen till Dalvägen kommer väl kunna ha planerad trafik under helgkvällar, men de tekniska förutsättningarna för en trafik tätare än 15 minuter finns inte under rusningen, utan att det blir konsekvenser mot Västerort.
11 minuters trafik i högtrafik vardagar är planen, för linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden.

Den planen har ju skjutits i sank sedan länge, det finns helt enkelt inte kapacitet för den fantasiturtätheten. Än mindre för den 7,5-minuterslucka som FUT har i sitt önsketänkande. De två sätten att lösa det på är att antingen byta ut signalsystemet till ett som klarar av det, eller glesa ut trafiken mot Västerort.
Vad baserar du det på? Kan du beskriva hur du tror att trafiken blir?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev: söndag 26 april 2026 20:58
Odd skrev: söndag 26 april 2026 20:29

Vad baserar du det på? Kan du beskriva hur du tror att trafiken blir?
Du och jag kan säkert ha lika rätt när vi gissar. Jag tror att de kommer att tvinga igenom den utlovade tätare trafiken och helt enkelt glesa ut trafiken mot Västerort. I och med att Förbifart Stockholm öppnar i de krokarna så kommer fler kunna åka bil och det kommer att avlasta tunnelbanenätet. Jag hoppas att man helt enkelt lägger det galna bygget i malpåse och räddar så mycket det går genom att minimera underhållet och därmed spara pengar, det som det privata näringslivet kallar för skademinimering, ett begrepp som inte existerar inom FUT.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar