Berlin: Is på kontaktledningarna stoppade all spårvägstrafik den 26 Januari

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1304
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Berlin: Is på kontaktledningarna stoppade all spårvägstrafik den 26 Januari

Inlägg av gek »

I aprilnumret av Tramways and urban transit läser jag på sidan 152 att hela spårvägsnätet (200 km) måste stänga den 26 januari; underkylt regn hade medfört nedisad kontaktledning. Spårburna tornvagnar satte igång med avisning, och nästa dag kunde trafiken delvis återupptagas.

Trafikföretaget BVG skrev några dagar senare https://www.bvg.de/de/unternehmen/ueber ... eninberlin att det fortfarande var problem; vädret orsakade nya nedisningar. Bussarna körde i stort sett normalt, men metron hade vissa problem med is på strömskenan.

Spårvägen i Schöneiche nära Berlin ersattes med busstrafik. I Woltersdorf kunde de nyligen anskaffade vagnarna inte ta sig fram, men spårvägen där hade kvar en Gotha-vagn som kunde sättas in i trafiken. Bilden nedan visar en Gotha-vagn i Woltersdorf en isfri dag 2018.
Bild
Bilisten blev överraskad av att möta en spårvagn som körde på vänster sida.

Tramways and urban transit rapporterar för övrigt också att metron i Toronto måste ställa in trafik i slutet av januari, detta på grund av mycket snö. Även en av spårvagnslinjerna drabbades.
/Gunnar Ekeving