"SL är dyrast i världen" (Gäller enkelbilljetter)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Some

Re: "SL är dyrast i världen" (Gäller enkelbilljetter)

Inlägg av Some »

Lennart Petersen skrev: Du har börjat med bussen som går i zon C och betalat för en zon (=2 kuponger). Du byter till pendeltåget i zon C men åker in till Stockholms C i zon A. Du behöver ytterligare 2 kuponger. Du använder automaten eller pratar med personalen i spärren och säger att du vill ha ett tillägg. Biljetten gäller nu i 120 minuter, räknat från när du läste av biljetten först. Du får alltså 45 minuter extra tid när du reser i alla tre zonerna.
Alternativa utfall: Efter att du pratat med personalen trycker personalen lite slumpmässigt in en kopong extra trots att du tydligt sagt att du avser byta till tvärbanan i Årsta. Naturligtvis ges du ingen som helst möjlighet att se personalens misstag då systemet inte medger det. Efter påstigning på spårvagnen propsar konduktören på att du nu skall betala extra på grund av kollegans misstag som konduktören vägrar medge. Det om du har tur, annars kliver en kontrollgrupp på vid Södra och anser att du ska betala ännu mer extra på grund av kollegans misstag.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Lennart Petersen skrev:
Stefan Isaksson skrev:LIt

På tal om andra tidstjuvar: eftersom taxan i dess nuvarande utformning inte medger att en biljett kompletteras måste resenären köpa biljett för hela resan vid första betalningstillfället.
SI
Men det går väl utmärkt att komplettera senare bara man gör det innan man reser in i ny zon som man inte betalt för.

Vilket väl framgår av SL regelverk :
"Vill du förlänga en resa och resa in i ytterligare en zon när du redan har betalat, kan du köpa ett tillägg till din biljett.
I SL regelverk, ja. Startar du däremot resan på ett fordon där UL taxa gäller, så går det icke.

SI
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad gäller återstående saldo så hade Scanpointsystemet en klar fördel - där visades återstående saldo med tydligt lysande siffror i displayen på läsaren medan biljettpriset visades tydligt i "förarapparaten".

Om jag förstått rätt så har UL samma system som bl.a. länstrafiken i Örebro län. Min ytterst begränsade erfarenhet som resenär är att åtminstone förarapparaten verkar läsa korten korrekt mestadels.

Jag har däremot ofta problem att visera mina Västtrafikkort i de äldre läsartyperna i Göteborg (de blåa och röda läsarna med liten svartvit display).
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Stockholm och Uppland i både pristopp och prisbotten
Bussmagasinet skrev:SL var i fjol dyrast i landet när det gällde enkelresor i tätort med ett biljettpris på 43 kronor. Jönköpings Länstrafik (JLT) och Dalatrafik följde tätt efter med ett biljettpris på 40 kronor. Sedan kom UL där enkelbiljetten kostade 39 kronor.
SL:s enkelbiljetter är fortfarande dyrast, men det största problemet är väl dygnsbiljetterna...
Odd skrev: söndag 14 december 2014 9:45 Å andra sidan torde väl månadskortet på SL i alla fall tillhöra bland de billigaste i världen, i varje fall om man jämför med inkomst per person och hur stort område det gäller för!
Exempelvis kostar ett 30-dagarskort som bara gäller i Skövde kommun hela 680 kr. Ett kort som gäller hela länet kostar 1595 kr. Ett kort som gäller för ungefär motsvarande område som SL fast för Göteborg kostar 1050 kr. Ett kort i London som motsvarar SL-kortet kostar £321,50, motsvarande ca 4000 kr/månad.
Tja, bilden är samma för 30-dagarsbiljetter som gäller inom tätorten:
Bussmagasinet skrev:Bilden är samma för periodbiljetter, normalt 30-dagarsbiljetter. Högsta biljettpriset för tätort hade UL med 1100 kronor och SL med 1060 kronor. Billigast var Gotland med 495 kronor och Västerbotten med 590 kronor.
Däremot är bilden en helt annan för biljetter som gäller i hela länet.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: måndag 09 februari 2026 15:59 Stockholm och Uppland i både pristopp och prisbotten
Bussmagasinet skrev:SL var i fjol dyrast i landet när det gällde enkelresor i tätort med ett biljettpris på 43 kronor. Jönköpings Länstrafik (JLT) och Dalatrafik följde tätt efter med ett biljettpris på 40 kronor. Sedan kom UL där enkelbiljetten kostade 39 kronor.
SL:s enkelbiljetter är fortfarande dyrast, men det största problemet är väl dygnsbiljetterna...
Odd skrev: söndag 14 december 2014 9:45 Å andra sidan torde väl månadskortet på SL i alla fall tillhöra bland de billigaste i världen, i varje fall om man jämför med inkomst per person och hur stort område det gäller för!
Exempelvis kostar ett 30-dagarskort som bara gäller i Skövde kommun hela 680 kr. Ett kort som gäller hela länet kostar 1595 kr. Ett kort som gäller för ungefär motsvarande område som SL fast för Göteborg kostar 1050 kr. Ett kort i London som motsvarar SL-kortet kostar £321,50, motsvarande ca 4000 kr/månad.
Tja, bilden är samma för 30-dagarsbiljetter som gäller inom tätorten:
Bussmagasinet skrev:Bilden är samma för periodbiljetter, normalt 30-dagarsbiljetter. Högsta biljettpriset för tätort hade UL med 1100 kronor och SL med 1060 kronor. Billigast var Gotland med 495 kronor och Västerbotten med 590 kronor.
Däremot är bilden en helt annan för biljetter som gäller i hela länet.
Du inser att det är många år mellan jämförelserna?

2014 kostade SL-kortet 790 kr, men en enkelbiljett kostade 44 kr, om mina källor är korrekta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 10 februari 2026 6:57 Du inser att det är många år mellan jämförelserna?

2014 kostade SL-kortet 790 kr, men en enkelbiljett kostade 44 kr, om mina källor är korrekta.
Enligt länken i trådstarten kostade en enkelbiljett 36 kr. Det hade ju varit konstigt om dagens pris på 43 kr var lägre än för 12 år sedan!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ja, det låter konstigt. Det var en tidningsartikel online som jag fann det i.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: tisdag 10 februari 2026 11:38
Odd skrev: tisdag 10 februari 2026 6:57 Du inser att det är många år mellan jämförelserna?

Enligt länken i trådstarten kostade en enkelbiljett 36 kr. Det hade ju varit konstigt om dagens pris på 43 kr var lägre än för 12 år sedan!
Och enligt denna artikel, också från 2014, var priset 44kr. Var det inte ett billigare pris för reskassa? Nu har alla det lika dyrt. Därför jag oftast köper ett form av dagsabonnemang på hyrscooter när jag besöker svenska städer. Mycket mer prisvärt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... trafiken-4
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: tisdag 10 februari 2026 15:44 Och enligt denna artikel, också från 2014, var priset 44kr. Var det inte ett billigare pris för reskassa? Nu har alla det lika dyrt. Därför jag oftast köper ett form av dagsabonnemang på hyrscooter när jag besöker svenska städer. Mycket mer prisvärt.
Ja, reskassan var billigare än övriga biljettbärare, och en majoritet använde just reskassan. Kan inte billigare dygnsbiljetter hjälpa? Då kan enhetstaxan maxas:
Mitt i skrev:I dag kostar en enkelbiljett 43 kronor för vuxna, oavsett om man åker en kilometer eller 16 mil.
I dagsläget kan en längre resa kräva två enkelbiljetter, men en dygnsbiljett räcker med råge för en tur-och-retur-resa i hela länet - och kanske mer därtill!
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: torsdag 12 februari 2026 15:42
Joakim W skrev: tisdag 10 februari 2026 15:44 Och enligt denna artikel, också från 2014, var priset 44kr. Var det inte ett billigare pris för reskassa? Nu har alla det lika dyrt. Därför jag oftast köper ett form av dagsabonnemang på hyrscooter när jag besöker svenska städer. Mycket mer prisvärt.
Ja, reskassan var billigare än övriga biljettbärare, och en majoritet använde just reskassan. Kan inte billigare dygnsbiljetter hjälpa? Då kan enhetstaxan maxas:
Mitt i skrev:I dag kostar en enkelbiljett 43 kronor för vuxna, oavsett om man åker en kilometer eller 16 mil.
I dagsläget kan en längre resa kräva två enkelbiljetter, men en dygnsbiljett räcker med råge för en tur-och-retur-resa i hela länet - och kanske mer därtill!
I ett extremfall kan det rentav krävas tre enkelbiljetter. En sidoeffekt är att en resa kan bli dyrare om bussen är försenad. Ä
En möjlighet är att köpa SL biljett av SJ , den är från punkt till punkt till fast pris.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Eller så inför man olika biljetter för hur länge man ska åka. Skulle helt klart uppskatta en biljett som gäller i en kvart. Eller varför inte inför ett check-in/check-ut system?!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Just det där med ”kortbiljett” finns ju på några ställen på kontinenten. De gäller inte för byte utan endast för färdmedlet man startar med. Billigare än enkelbiljetten.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

"Alla" vill så klart betala mindre för en biljett men frågan är hur detta ska betalas? Högre skatt? Sämre utbud? Neddragningar i sjukvården? "Effektiviserar"?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: torsdag 12 februari 2026 18:06 En sidoeffekt är att en resa kan bli dyrare om bussen är försenad.
75 minuter är för kort för en enkelbiljett – SL: "Vi förstår att det blir besvärligt"
Mitt i skrev:Om ens buss är lite sen, eller om ens byte trots allt inte matchar, är man illa tvunget att köpa en ny biljett om 75 minuter passerats.
Precis, en försening kan innebära att resan kostar dubbelt så mycket, trots den grundläggande principen ne bis in idem ("inte två gånger om samma sak"). Den som redan har dömts till en längre resa borde inte också dömas till en dyrare resa.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Ja, man borde ju införa zoner i ett så stort län som Stockholm, så man kan ha lite längre giltighet, men lite billigare än två enkelbiljetter.. :D
Skriv svar