Märklig SL händelse

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Re: Märklig SL händelse

Inlägg av kildor »

Det hela är rätt märkligt. Man behöver ju lägga kortet mycket nära läsaren för att en debitering ska ske. Om betalkortet låg i skjortfickan så måste automaten snappat upp kort på ett duktigt avstånd.

Det finns en SL-sida där man se information om vilka biljetter som köpts med ett betalkort:

https://sl.se/biljetter/res-med-betalko ... -betalkort

Den kanske kan ge en ledtråd till när och hur det hände. Annars så har det ju uppmärksammats många fall med dubbeldebiteringar när folk har blippat hela plånboken. Det uppmärksammades för typ 2 år sen, och då verkade det som att de flesta fick de felaktiga debiteringarna återbetalade.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Som sagt, Vissa blåbussar utanför innerstaden har relativt smala utgångsdörrar där man har satt upp kortläsare., och dessa är vinklade ut mot gången. Om man har plånbok i bröstfickan, eller som jag, ett passerkort i en rem runt halsen under tröjan, så kommer man mycket nära läsaren.

Det skulle nog vara bättre om man placerade läsarna så att det inte kan ske oavsiktlig avläsning, och kanske till och med att man måste bekräfta debitering när det gäller betal och kreditkort. Vid en kontaktlös betalning utan PIN-kod ligger rimligen bevisbördan på betaltjänstleverantören att visa att transaktionen faktiskt var behörig. Om det råkar ha blippats så kan man knappast kalla det för behörigt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Inget svarvfrån SL , försökte nu kortreklamera hos banken. Mycket omständigt och massor att fylla i och beskriva inklusive gröna kortets alla siffrorb. Vilket slutade med att kortet skulle spärras vilket jag inte ville och det fanns inga möjligheter att komma runt detta.
Så det är väl bara att ge upp och sätta upp det på livets allmänna vinst och förlustkonto. Och den lilla summan går ju till ett gott ändamål eller ?
Det känns lite som att ju mer man försöker förenkla desto krångligare blir det. Vill jag besöka banken får jag ringa och boka tid ...
kontanter ska man ha sa Riksbankschefen i dag, Utan att ´nämna att det inte ska vara för mycket , minns ett fall där man hittat en summa i ett sterbhus efter en oförvitlig medborgare. Riksbanken vägrade lösa in när det inte gick att bevisa pengarnas ursprung.
Nu blev det lite virr-varr utanför spåren men man ska väl kunna åka T-bana utan att bli oavsiktligt debiterad på,medhavda kort.
4262

Inlägg av 4262 »

Tänk vad mycket lättare allt hade varit om kollektivtrafiken var avgiftsfri
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Odd skrev: tisdag 03 mars 2026 18:51 Som sagt, Vissa blåbussar utanför innerstaden har relativt smala utgångsdörrar där man har satt upp kortläsare., och dessa är vinklade ut mot gången. Om man har plånbok i bröstfickan, eller som jag, ett passerkort i en rem runt halsen under tröjan, så kommer man mycket nära läsaren.
Men i det här fallet handlar det ju om en tunnelbanespärr, så det blir än svårare att förstå hur man lyckas med konststycket att bli debiterad på ett betalkort som ligger i bröstfickan när man samtidigt försöker blippa sitt gröna SL-kort.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

4262 skrev: lördag 07 mars 2026 1:27 Tänk vad mycket lättare allt hade varit om kollektivtrafiken var avgiftsfri
Tänk vad mycket enklare det hade varit om SL återgick till handstämplarna, kontantkuponger och förköpsremsor... :cheesygrin:

Saknar köerna vid T-Centralen till spärrarna, såsom det var på 90 talet... :roll: :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Skriv svar