Korsvägen i Göteborg har fått ett hedersomnämnande i Vägverkets årliga prisutdelning för vackra vägar.
Länken nedan leder till en broschyr i .pdf-format där årets vinnare presenteras. Korsvägen återfinns långt bak i broschyren
http://www.vv.se/aktuellt/pressmed/2002 ... vvp_02.pdf
mvh/ Jörgen G
Korsvägen hedersomnämnd som vacker väg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Korsvägen hedersomnämnd som vacker väg
Visst är det vackert vid Korsvägen, men inte är det direkt funktionellt eller ens olycksförebyggande, min kritik mot platsen ur trafikantens synvinkel är:Jörgen Gustavsson skrev:Korsvägen i Göteborg har fått ett hedersomnämnande i Vägverkets årliga prisutdelning för vackra vägar.
Länken nedan leder till en broschyr i .pdf-format där årets vinnare presenteras. Korsvägen återfinns långt bak i broschyren
http://www.vv.se/aktuellt/pressmed/2002 ... vvp_02.pdf
mvh/ Jörgen G
Övergångsställe direkt efter spår parallellt med spår => Bilister tvärstannar i spåret för att släppa över gångtrafikanter, gråzon i vägtrafikförordningen - bilisten får inte stanna i spårområdet speciellt inte om vagn är på väg, men måste stanna för gångtrafikanten.
Fri väg för vagn genom rondellen men inte för buss
Irritation och förvirrelse för bilster, fotgängare och även i viss mån bussförare som tror de kör spårvagn.
Skymd sikt
De betongmurar som omgärdar hållplatsen och skyddar den från rondellen skymmer sikten för bilisterna, detta leder till att det är svårt i vissa lägen att se vagnar/bussar på väg ut från hållplats. Detta problem kommer att bli störst vid utfarten mot skånegatan som öppnar inom ett år.
Jag anser att man borde gjort så här när man byggde om (fast det hade kostat ohejdliga mängder guldpengar)
Gjort ramper från Örgrytevägen, Södra Vägen, Mölndalsvägen och Skånegatan till en nedsänkt rondell. Under hållplatsen
Vinst: Planskiljning av Gångtrafik/Biltrafik och Kollektivtrafik/Privattrafik
Kollektivtrafiken i samma plan som gångtrafiken. => Högre säkerhet.
Åtskillnad av spårvägs och busshållplatser a la Kungsportsplatsen => Kortrare hållplatsuppehåll. Detta behövs speciellt i hållplatsläget för 5:an och lisebergslinjen i riktning mot Örgryte eftersom landsbyggdsbussarna ofta kan stå här upp till fem minuter och lasta.
Men som sagt, skall man använda grävskopor så omfattande så kostar det multum och frågan är om det hade gått att finansiera.
/Tony
Men visst är det fint på korsvägen.
Med reservation för tyckfel.
Tony, där 4:an och 6:an stannar, är det inte samma problem där med orange express,770,771 ev nån mer buss. Hela Korsvägen skulle vara helt feldimentionerad i så fall. Man borde kanske byggt ett hpl. område á la Kungsportsplatsen men då hade nog bilarna inte fått plats - Men det hade inte gjort något!!! Folk ska åka komunalt, då får vi ett bättre utbud.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Det var ju precis det jag skrev:Bussmicke skrev:Tony, där 4:an och 6:an stannar, är det inte samma problem där med orange express,770,771 ev nån mer buss. Hela Korsvägen skulle vara helt feldimentionerad i så fall. Man borde kanske byggt ett hpl. område á la Kungsportsplatsen men då hade nog bilarna inte fått plats - Men det hade inte gjort något!!! Folk ska åka komunalt, då får vi ett bättre utbud.
1. Behovet är störst på 5:ans hållplats riktning från stan.
2. Bilarna bör grävas ned under hållplatsen.
Med reservation för tyckfel.
Ävenledes flygbussen stannar där, trots sitt namn är den ju markbunden.
Flygbussens passagerare är ofta kontantbetalande och har en himla massa väskor och annat att bära på, ingen konduktör har ju bussen heller som kan hjälpa till...
Alltså denna buss stoppar upp ordentligt när den lastar/lossar på X-vägen.
Helt åt h-vete fel att låta bussarna gå i spåret där.
Egentligen är det inte alls nödvändigt heller att ha biltrafik eller genomfartsled där, det har nog bara blivit så av gammal tradition.
Jag har i färskt minne några turer på Ringlinien i somras då en flygbuss stoppat upp och det stor spårvagnar och bussar nästan ända framme vid Berzeliegatan och vid Lisebergs N. Entré. Att sedan en trafikolycka mellan personbil och cyklist inträffade samtidigt gjorde inte saken direkt bättre.
Som bilist så betraktar jag X-vägen som en smärre katastrof, jag har inte krockat där ännu, men det är väl bara en tidsfråga... Spårvagnar, bussar, cyklister, fotgängare andra personbilar och anmärkningsvärt mycket "tunga fordon"... Att sedan murar och kollektivtrafikfordon skymmer sikten gör ju inte saken bättre direkt.
Så jag förstår inte hur man kunde utnämna denna plats... När det finns Härlanda
Bj.
Flygbussens passagerare är ofta kontantbetalande och har en himla massa väskor och annat att bära på, ingen konduktör har ju bussen heller som kan hjälpa till...
Alltså denna buss stoppar upp ordentligt när den lastar/lossar på X-vägen.
Helt åt h-vete fel att låta bussarna gå i spåret där.
Egentligen är det inte alls nödvändigt heller att ha biltrafik eller genomfartsled där, det har nog bara blivit så av gammal tradition.
Jag har i färskt minne några turer på Ringlinien i somras då en flygbuss stoppat upp och det stor spårvagnar och bussar nästan ända framme vid Berzeliegatan och vid Lisebergs N. Entré. Att sedan en trafikolycka mellan personbil och cyklist inträffade samtidigt gjorde inte saken direkt bättre.
Som bilist så betraktar jag X-vägen som en smärre katastrof, jag har inte krockat där ännu, men det är väl bara en tidsfråga... Spårvagnar, bussar, cyklister, fotgängare andra personbilar och anmärkningsvärt mycket "tunga fordon"... Att sedan murar och kollektivtrafikfordon skymmer sikten gör ju inte saken bättre direkt.

Bj.
Vadå jag dyster?
Bj.[/quote]
Håller med i allt som sagts om Korsvägen. Studera gärna busslinje 61 som skall *vända* här och använda hållplatsen för 4/6/8 söderut. För att inte behöva stå och vänta kan det bli några varv i rondellen.
Och eftersom den kommer från Örgrytevägen är det inte det lättaste att ta sig in på hållplatsen heller.
Beträffande Härlanda kan jag hålla med till viss del... men ombyggnaden blev en halvmessyr. Dags att göra något åt den röda kiosken tycker jag.

Bj.[/quote]
Håller med i allt som sagts om Korsvägen. Studera gärna busslinje 61 som skall *vända* här och använda hållplatsen för 4/6/8 söderut. För att inte behöva stå och vänta kan det bli några varv i rondellen.

Beträffande Härlanda kan jag hålla med till viss del... men ombyggnaden blev en halvmessyr. Dags att göra något åt den röda kiosken tycker jag.
Jasså den är röd idag...Johan skrev:

Det är inte helt lyckat att leda in 62:an via Änsvaktaregatan till dess trånga vändslinga (f.d reservslinga för buss) på Balsamingatan.
Bj.
Vadå jag dyster?
Hehe, lite grön är den väl... närmast marken. Pressbyrå en gång tror jag. När lades den ned?Björn Johansson (BJ) skrev:Jasså den är röd idag...Johan skrev:
Beträffande Härlanda kan jag hålla med till viss del... men ombyggnaden blev en halvmessyr. Dags att göra något åt den röda kiosken tycker jag.![]()
Det är inte helt lyckat att leda in 62:an via Änsvaktaregatan till dess trånga vändslinga (f.d reservslinga för buss) på Balsamingatan.
Bj.