Satsa på spårväg och särskilt på vidareutveckling av linje 7

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Utanskor

Re: Satsa på spårväg och särskilt på vidareutveckling av linje 7

Inlägg av Utanskor »

Harald skrev: söndag 08 februari 2026 19:24 Eftersom alla vi andra vet att spårvagnarna inte får köra fortare än annan trafik och att tidsvinsten av en högre hastighet är obetydlig samt trådstartaren uppenbarligen är oemottaglig för fakta, så tycker jag att vi låter honom leva vidare i sin tro.
Usch för en sådan nedlåtande attityd! Det som utmärker detta forum är just nedlåtande negativa attityder redan fån första dagen när jag gick med idet, vilket jag ångrar.

Jag känner till folk som varit med här med som lagt av p.g.a. detta
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Utanskor skrev: söndag 08 februari 2026 19:32 Det som utmärker detta forum är just nedlåtande negativa attityder redan fån första dagen när jag gick med idet, vilket jag ångrar.
Ja, som jag skrev
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 16 augusti 2025 13:01 Öppet Forum, ja. Ömma tår kan jag tyvärr inte ta någon hänsyn till. Har man svårt att tåla mothugg så ska man nog hålla sig härifrån.
Det är lätt att bli bitter: https://www.svtplay.se/video/eyBQyQj/sk ... ition=1935

(gubbarna i det här TV-programmet är det väl bara jag, och några få andra åldringar som minns).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

En möjlighet till en mycket snabb förbindelse , och dessutom med mycket stor kapacitet fanns när man projekterade blå,linjes förlängning .
Ett förslag var en station med uppgångar från Kastellholmen och Gröna Lund . Resan från T-centralen hade blivit 4 min och max kapacitet ett fullängdståg varannan minut i bägge riktningar. Det valdes dock bort som för dyrt och hade gett längre restid för många.
Nöjesresor till Djurgården är väl inte heller så känsliga för restid så dagens lösning med spårvagn kompletterad med buss och färjor är nog optimal.
När förlängningen till Ropsten blir klar kan man ju också flytta över många vagnar.
Vid högtrafik som evenemang kan man ju köra förstärkningslinje Skansen/Gröna Lund-Norrmalmstorg utan tidtabell.
X12

Inlägg av X12 »

Finns det andra kostnadseffektiva och tekniskt rimliga sätt att korta restiden längs linje 7? Om man skulle försöka mildra vagnsbristen genom att spara in ett omlopp. Vid 7,5 minuters turtäthet skulle det krävas c:a 4 minuter kortare restid, enkel väg. Linjen är idag tidtabellslagd för 17 minuters körtid, vilket ger 13 km/h i medelhastighet. Skulle det på något sätt vara möjligt att köra linjen på 13 minuter istället? Det skulle ge en medelhastighet på 17 km/h vilket fortfarande är en helt normal hastighet för en renodlad stadstrafiklinje.

Var finns de långsammaste avsnitten idag längs linjen?
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Istället för att anpassa banan köper man nya vagnar som passar banan.
Behöver inte gå i 80 varvid vagnarna blir billigare. Bygger man en vändslinga vid Åhléns, (Klarabergsgatan - Klara Norra Kyrkogårdsgata - Mäster Samuelsgatan - Vasagatan med hållplats utanför Centralens huvudingång - Klara Vattugränd - Klara Västra Kyrkogata - Klarabergsgatan) kan man köpa enriktningsvagnar och få ned vagnskostnaden samt få fler platser ombord. Dörrar kan man ha på bägge sidor.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr

Inlägg av twr »

Per Lind skrev: måndag 09 februari 2026 11:19 Istället för att anpassa banan köper man nya vagnar som passar banan.
Behöver inte gå i 80 varvid vagnarna blir billigare. Bygger man en vändslinga vid Åhléns, (Klarabergsgatan - Klara Norra Kyrkogårdsgata - Mäster Samuelsgatan - Vasagatan med hållplats utanför Centralens huvudingång - Klara Vattugränd - Klara Västra Kyrkogata - Klarabergsgatan) kan man köpa enriktningsvagnar och få ned vagnskostnaden samt få fler platser ombord. Dörrar kan man ha på bägge sidor.
-Per
Intressant tanke, som jag tror har lyfts tidigare. Det blir många snäva 90-graders svängar. Risken är att man behöver byta ut hela fordonsflottan för att klara det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Hur mycket sparar man på enriktningsvagnar? Vad kostar en M33 jämfört med en M33B?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Per Lind skrev: måndag 09 februari 2026 11:19 Istället för att anpassa banan köper man nya vagnar som passar banan.
-Per
Den eventuella besparingen med enriktningsvagnar är inte tillräcklig för att motivera en sådan satsning på infrastruktur. Dessutom stundar hyttlösa spårvagnar.
Utanskor skrev: lördag 07 februari 2026 15:02 Jag förespråkar givetvis i första hand helt bilfritt på Hamngatan mellan Kungsträdgården - Nybroplan om det går att genomföra det, MEN....... om det inte praktiskt eller politiskt går att få igenom en sådan gång, cykel och kollektivtrafiksreserverad vägsträcka på Hamngatan förbi Norrmalmstorg och Berzelii_park, då förespråkar jag som alternativ lösning dubbelriktad enkelspårsdrift på den korta sträckan, helst på vanlig banvall eventuellt med gräs på, fast med bibehållet gatuspår i bil-körfälten så spårvagnsföraren kan välja den för stunden lämpligaste körfilen, beroende på trafiksituationen.
Diplomat körde i bussfilen – utredning läggs ner
Mitt i skrev:Nyligen stoppades en bil som tog sig förbi köer på Strandvägen och Hamngatan genom att köra i bussfilen med varningsblinkers påslagna. Vid Norrmalmstorg såg polisen till att färden tog slut.
Biltrafiken måste helt enkelt bort från Hamngatan, precis som på Klarabergsgatan!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

X12 skrev: måndag 09 februari 2026 11:02 Finns det andra kostnadseffektiva och tekniskt rimliga sätt att korta restiden längs linje 7? Om man skulle försöka mildra vagnsbristen genom att spara in ett omlopp. Vid 7,5 minuters turtäthet skulle det krävas c:a 4 minuter kortare restid, enkel väg. Linjen är idag tidtabellslagd för 17 minuters körtid, vilket ger 13 km/h i medelhastighet. Skulle det på något sätt vara möjligt att köra linjen på 13 minuter istället? Det skulle ge en medelhastighet på 17 km/h vilket fortfarande är en helt normal hastighet för en renodlad stadstrafiklinje.

Var finns de långsammaste avsnitten idag längs linjen?
Ärligt talat, om man nu har 11 vagnar (källa https://transphoto.org/list.php?cid=245&mid=3466), A32 borträknat, för en linje med 17 min körtid och ändå inte klarar att ha mer än 2-3 vagnar i drift (som det verkar), så tror jag inte det är någon större vits att försöka snabba upp körtiden och tro att man ska lösa problemet.
Lösningen heter nog trotts allt andra vagnar, om sen detta är A32 eller åkdon från Pesa, Skoda, Stadler, Alstom eller nån annan leverantör det får väl framtiden utvisa.
Nedan en rätt trevlig tvåriktningsvagn från Pesa som säkert skulle fungera bra på linje 7.
Bild
PESA Jazz 128N - 3636 vid Wiadukt Kolei, Warszawa. Foto 2019-07-21 11.12.28, Leif D.

Men som sagt det finns mycke annat att shoppa bara man vill, men det kostar och tar tid att få.
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 09 februari 2026 12:09
-Per
Den eventuella besparingen med enriktningsvagnar är inte tillräcklig för att motivera en sådan satsning på infrastruktur.
Det håller jag med om, poängen skulle vara att komma något närmare Centralen. Å andra sidan tänker jag att man skulle behålla hållplatsen T-Centralen på Klarabergsgatan, så det går ju åt fler spårvagnar. Frågan blir då hur mycket det är värt att kunna gå in från Vasagatan jämfört med att gå av på Klarabergsgatan och korsa Vasagatan planskilt och gå in på Centralen på övre plan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Utanskor

Inlägg av Utanskor »

Enceladus skrev: måndag 09 februari 2026 12:09
Utanskor skrev: lördag 07 februari 2026 15:02 Jag förespråkar givetvis i första hand helt bilfritt på Hamngatan mellan Kungsträdgården - Nybroplan om det går att genomföra det, MEN....... om det inte praktiskt eller politiskt går att få igenom en sådan gång, cykel och kollektivtrafiksreserverad vägsträcka på Hamngatan förbi Norrmalmstorg och Berzelii_park, då förespråkar jag som alternativ lösning dubbelriktad enkelspårsdrift på den korta sträckan, helst på vanlig banvall eventuellt med gräs på, fast med bibehållet gatuspår i bil-körfälten så spårvagnsföraren kan välja den för stunden lämpligaste körfilen, beroende på trafiksituationen.
Diplomat körde i bussfilen – utredning läggs ner
Mitt i skrev:Nyligen stoppades en bil som tog sig förbi köer på Strandvägen och Hamngatan genom att köra i bussfilen med varningsblinkers påslagna. Vid Norrmalmstorg såg polisen till att färden tog slut.
Biltrafiken måste helt enkelt bort från Hamngatan, precis som på Klarabergsgatan!
Det lär inte hända med trafikljus som reglerar kollektivtrafikfältet. Man kör normalt inte mot trafikens färdriktning när det är rött ljus på körfilen i fråga.
Politik är kompromissernas konst om man inte har egen majoritet :wink:
Mitt förslag är troligen en möjlig början, medans förslag om att ta bort all biltrafik lär möta hårt motstånd..

Mitt förslag är en billig snabb-byggd lösning som ger större framkomlighet (utan politiskt träta), för kollektivtrafiken i båda riktningarna förbi Norrmalmstorg, och därmed blir körtiderna lite kortare i rusningstiderna.

Allt som behövs göras är att sätta in några växlar i den befintliga spårgeometrin OCH trafiksignaler som ger rött och grönt för att det enda bilfria kollektivtrafikkörfält ska kunna brukas för buss och spårvagn i båda körriktningarna. Detta går göra om den rätta viljan finns, men att få igenom ett beslut om bilfritt förbi Norrmalmstorg kanske inte ens går att få igenom alls???

viewtopic.php?t=44205&start=20

//Utanskor🫎
Utanskor

Inlägg av Utanskor »

Lennart Petersen » söndag 08 februari 2026 20:08
En möjlighet till en mycket snabb förbindelse , och dessutom med mycket stor kapacitet fanns när man projekterade blå,linjes förlängning .
Ett förslag var en station med uppgångar från Kastellholmen och Gröna Lund . Resan från T-centralen hade blivit 4 min och max kapacitet ett fullängdståg varannan minut i bägge riktningar. Det valdes dock bort som för dyrt och hade gett längre restid för många. 
Visst så var det, men förslaget med den nämnda dragningen av tunnelbanan med uppgång till Djurgården gick bort den gången även därför att det ansågs (på ett politiskt möte) att:
  • Sommarsäsongen ansågs vara för kort för att motivera ny tunnelbanestation på Djurgården i ljuset av att det redan fanns och finns spårtrafik till djurgården med hyfsat kort restid.
  • Det skulle bli för många besökare på den lilla ön när det blev för lätt att åka dit i enorma mängder. Spårvagn och färjetrafiken ansågs fungera tillräckligt bra.
LAGOM ÄR BÄST :wink:
Det finns ställen i världen idag där lokalbefolkningen börjat protestera mot för många turister. Turism är bra i lagom mängd men det KAN gå för långt! t.ex. på Gotland.
Det är mycket trångt redan som det är idag på Djurgården utan tunnelbanan.
Om det blir för trångt med ännu fler besökare, så kan det bli olidligt. Av den anledningen ogillar jag att Gröna Lund byggs ut. Det är fel Det blir för mycket folk på samma plats, sett ur ett trivsel perspektiv men även ur säkerhetsperspektiv!!!
Nöjesresor till Djurgården är väl inte heller så känsliga för restid syftet är inte primärt att minska restiden för resenärerna då den ju ändå är ganska kort
Syftet är inte att ge kortare restid för resenärerna, syftet med högra hastighet på spårväg City är primärt att nyttja den befintliga vagnparken effektivare och öka turtätheten med det som vi har idag: A35 & A32. 
När förlängningen till Ropsten blir klar kan man ju också flytta över många vagnar. 
Än har inget börjat byggas och dessutom behöver Djurgårdslinjen och spårväg City ha sin egen vagnpark på plats på Djurgården. Det gör att marken bredvid Alkärrshallen behöver hellre tas i anspråk av kollektivtrafiken ( oavsett om, eller av både buss eller spårvagnstrafik) för utökad depå än för att Gröna Lund får svulsta ut där! 

Gröna lund är en rolig plats :) men det får lov att vara lagom stort med det som redan finns!
Möjligen kunde de få lov att växa lite utåt vattnet på pontoner, men låt kollektivtrafiken få ta marken bredvid Alkärrshallen i anspråk för det är verkligen behövligt med god kollektivtrafik till och från Djurgården. Det är både SL och Djurgårdslinjens vagnar som ska få rum i samma hall.

Glöm inte att även Djurgårdslinjens vagnar är ett turistnöje, en populär turistattraktion som behöver plats för de VeteranStockholmsvagnar som de inte idag får rum ned på Djurgården.  Både SL-trafiken och Djurgårdslinjen behöver marken mycket mer än Gröna Lund som redan har en stor och lönsam verksamhet-yta.

Att åka med extra vagnar från AGA tar för lång tid vid plötsligt dåligt väder eller andra oförklarliga folk till strömningar till hållplatserna i mängder som ej kan förutses i förväg . Det har jag många gånger sett att många vill åka hem samtidigt.

Jag har ofta och fotograferat i timmar utmed spårvägen
samt åkt mycket med spårvagnen sedan 20 år tillbaka, vecka efter vecka, ibland dag efter dag. Jag anser mig därför vara väl insatt i hur det verkligen fungerar. De ofta sprängfyllda spårvagnarna som måste bli fler och då behöver vi ha en större vagnhall på Djurgården. 

Mina förslag grundar sig på det jag upplevt och sett av verkligheten i många år som ofta närvarande spårvägsfotograf dvs mångårig observatör och resenär. 
Vid högtrafik som evenemang kan man ju köra förstärkningslinje Skansen/Gröna Lund-Norrmalmstorg utan tidtabell.
Det kan man göra, men Hpl. Norrmalmstorg är i första hand avsett att serva Djurgårdslinjens resenärer med sina veteranspårvagnar. Med sin för låga perrong,  bör det helst inte vara SL-led spårvagnar i trafik där i överhuvudtaget, då dessa kan störa Djurgårdslinjens trafik. det finns 2 aktörer som trafikerar banan på sommaren: SL och Djurgårdslinjen.

//Utanskor🫎
Senast redigerad av Utanskor den måndag 09 februari 2026 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Joakim W skrev: måndag 09 februari 2026 11:58 Hur mycket sparar man på enriktningsvagnar? Vad kostar en M33 jämfört med en M33B?
Priser vet jag inte men väl sittplatser. M33A har 74+1½ sittplatser. M33B har 60+2x1½ sittplatser. Vid framdörren finns ett 1½-säte. Eftersom M33B har två framdörrar blir det två sådana.
Utanskor

Inlägg av Utanskor »

Harald skrev: måndag 09 februari 2026 15:58
Joakim W skrev: måndag 09 februari 2026 11:58 Hur mycket sparar man på enriktningsvagnar? Vad kostar en M33 jämfört med en M33B?
Priser vet jag inte men väl sittplatser. M33A har 74+1½ sittplatser. M33B har 60+2x1½ sittplatser. Vid framdörren finns ett 1½-säte. Eftersom M33B har två framdörrar blir det två sådana.
Det är inte aktuellt att köpa nya vägar på väldigt länge. Det som finns att tillgå lång tid framåt är A32orna och A35orna. Möjligen även A36, kanske om den kan transporteras till Djurgården, men det blir troligtvis inte aktuellt p.g.a. depåbrist. 

Men helt nya vagnar: Glöm den diskussionen i denna tråd (den diskussionen drabbar alla trådar i detta forum oavsett trådens rubrik så att alla trådar slutligen blir likadana ) 
Det finns en tråd som heter A37 där ny vagnar ventileras: search.php?keywords=a37

//Utanskor🫎
twr

Inlägg av twr »

Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 17:14
Harald skrev: måndag 09 februari 2026 15:58
Det är inte aktuellt att köpa nya vägar på väldigt länge. Det som finns att tillgå lång tid framåt är A32orna och A35orna. Möjligen även A36, kanske om den kan transporteras till Djurgården, men det blir troligtvis inte aktuellt p.g.a. depåbrist. 

Men helt nya vagnar: Glöm den diskussionen i denna tråd (den diskussionen drabbar alla trådar i detta forum oavsett trådens rubrik så att alla trådar slutligen blir likadana ) 
Det finns en tråd som heter A37 där ny vagnar ventileras: search.php?keywords=a37

//Utanskor🫎
Att köpa nya vagnar är nog betydligt mer realistiskt och sannolikt än dina förslag om spår rakt igenom rondellen med mera.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 09 februari 2026 17:28
Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 17:14 Det är inte aktuellt att köpa nya vägar på väldigt länge.
Att köpa nya vagnar är nog betydligt mer realistiskt och sannolikt än dina förslag om spår rakt igenom rondellen med mera.
Kistagrenen behöver nya vagnar:
Railway Gazette International skrev:Region Stockholm is buying 20 A35s to operate the 8 km Kistagren branch of the orbital Tvärbanan, which is due to open between Ulvsunda and Bromma Airport by the end of this year and be extended to Kista and Helenelund by 2023. The first of a batch of 10 cars ordered in 2017 was delivered to Stockholm in October 2019, and the second build will be required by the time the extension is completed.
Frågan är bara när den öppnar...
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 09 februari 2026 17:35
Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 17:14 Det är inte aktuellt att köpa nya vägar på väldigt länge.
Kistagrenen behöver nya vagnar:
Railway Gazette International skrev:Region Stockholm is buying 20 A35s to operate the 8 km Kistagren branch of the orbital Tvärbanan, which is due to open between Ulvsunda and Bromma Airport by the end of this year and be extended to Kista and Helenelund by 2023. The first of a batch of 10 cars ordered in 2017 was delivered to Stockholm in October 2019, and the second build will be required by the time the extension is completed.
Frågan är bara när den öppnar...
Citerade inlägget i denna tråd: viewtopic.php?t=34641
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 15:29 Lennart Petersen » söndag 08 februari 2026 20:08
Visst så var det, men förslaget med den nämnda dragningen av tunnelbanan med uppgång till Djurgården gick bort den gången även därför att det ansågs (på ett politiskt möte) att:
  • Sommarsäsongen ansågs vara för kort för att motivera ny tunnelbanestation på Djurgården i ljuset av att det redan fanns och finns spårtrafik till djurgården med hyfsat kort restid.
  • Det skulle bli för många besökare på den lilla ön när det blev för lätt att åka dit i enorma mängder. Spårvagn och färjetrafiken ansågs fungera tillräckligt bra.
Det finns ställen i världen idag där lokalbefolkningen börjat protestera mot för många turister. Turism är bra i lagom mängd men det KAN gå för långt! t.ex. på Gotland.
Om det blir för trångt med ännu fler besökare, så kan det bli olidligt. Av den anledningen ogillar jag att Gröna Lund byggs ut. Det är fel Det blir för mycket folk på samma plats, sett ur ett trivsel perspektiv men även ur säkerhetsperspektiv!!!
Nöjesresor till Djurgården är väl inte heller så känsliga för restid syftet är inte primärt att minska restiden för resenärerna då den ju ändå är ganska kort
Syftet är inte att ge kortare restid för resenärerna, syftet med högra hastighet på spårväg City är primärt att nyttja den befintliga vagnparken effektivare och öka turtätheten med det som vi har idag: A35 & A32. 
Än har inget börjat byggas och dessutom behöver Djurgårdslinjen och spårväg City ha sin egen vagnpark på plats på Djurgården. Det gör att marken bredvid Alkärrshallen behöver hellre tas i anspråk av kollektivtrafiken ( oavsett om, eller av både buss eller spårvagnstrafik) för utökad depå än för att Gröna Lund får svulsta ut där! 

Gröna lund är en rolig plats :) men det får lov att vara lagom stort med det som redan finns!
Möjligen kunde de få lov att växa lite utåt vattnet på pontoner, men låt kollektivtrafiken få ta marken bredvid Alkärrshallen i anspråk för det är verkligen behövligt med god kollektivtrafik till och från Djurgården. Det är både SL och Djurgårdslinjens vagnar som ska få rum i samma hall.

Glöm inte att även Djurgårdslinjens vagnar är ett turistnöje, en populär turistattraktion som behöver plats för de VeteranStockholmsvagnar som de inte idag får rum ned på Djurgården.  Både SL-trafiken och Djurgårdslinjen behöver marken mycket mer än Gröna Lund som redan har en stor och lönsam verksamhet-yta.

Att åka med extra vagnar från AGA tar för lång tid vid plötsligt dåligt väder eller andra oförklarliga folk till strömningar till hållplatserna i mängder som ej kan förutses i förväg . Det har jag många gånger sett att många vill åka hem samtidigt.

samt åkt mycket med spårvagnen sedan 20 år tillbaka, vecka efter vecka, ibland dag efter dag. Jag anser mig därför vara väl insatt i hur det verkligen fungerar. De ofta sprängfyllda spårvagnarna som måste bli fler och då behöver vi ha en större vagnhall på Djurgården. 

Mina förslag grundar sig på det jag upplevt och sett av verkligheten i många år som ofta närvarande spårvägsfotograf dvs mångårig observatör och resenär. 
Det kan man göra, men Hpl. Norrmalmstorg är i första hand avsett att serva Djurgårdslinjens resenärer med sina veteranspårvagnar. Med sin för låga perrong,  bör det helst inte vara SL-led spårvagnar i trafik där i överhuvudtaget, då dessa kan störa Djurgårdslinjens trafik. det finns 2 aktörer som trafikerar banan på sommaren: SL och Djurgårdslinjen.

//Utanskor🫎
Om det nu helt plötsligt och oväntat gäller att begränsa antalet besökare på,Djurgården så ska man väl varken satsa på att snabba upp spårvagnstrafiken eller få fler vagnar i trafik.
Jag fotograferade en massa linje 7 vagnar på Spårvägens dag 1967 .... så,då är jag kanske expert...
Utanskor

Inlägg av Utanskor »

Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 17:14 Det är inte aktuellt att köpa nya vägar på väldigt länge. Det som finns att tillgå lång tid framåt är A32orna och A35orna. Möjligen även A36, kanske om den kan transporteras till Djurgården, men det blir troligtvis inte aktuellt p.g.a. depåbrist. 

//Utanskor🫎
Vilket gör färdvägen rakare och snabbare. samt mindre slitage på hjul och spår.
dessutom har ni andra inga konkreta åtgärder alls att föreslå då ni är paralyserade av normalprinsipen dvs att inte föreslå något utanför normalitetsnormen, MEN det löser inga problem alls

Gnälla är ju lätt att göra vilket ni är enormt duktiga på

Jag som tydligen anses av somliga på detta forum som dum i huvudet av mobbinggänget känner till att:
Kurvor slits alltid på yttre rälen inte så mycket på den inre. Det gör att kurvor måste bytas ut betydligt fortare än raka spår. så är det både på modelljärnvägar och verkligheten. När jag köpt begagnande modellspår är kurvorna tunnslitna på ytterskenan medans de raka rälsbitarna är godtagbart måttligt jämnslitna med mycket lång livslängd kvar.
Då måste kurvorna kastas bort och köpas nya mycket oftare än rakorna som lever bra länge till.

Att byta kurvor då och då är en kostnad både i modeltågsvärlden och i verkligheten som stör trafiken i en stadsmiljö när gatan måste rivas upp.
Det är billigare att ha raka spår än kurviga och fordonet kan hålla högre medelhastighet då den inte behöver sänka farten som den måste göra varje gång den passerar en kurva,

Så jag är INTE DUM I HUVUDET ERA ..... :evil: ! DEN SOM SKRATTAR BÄST ÄR DEN SOM SKRATTAR SIST!

vad avses med"med mera"???? ?????????
Utanskor

Inlägg av Utanskor »

Lennart Petersen skrev: måndag 09 februari 2026 18:32
Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 15:29 Lennart Petersen » söndag 08 februari 2026 20:08

//Utanskor🫎
Om det nu helt plötsligt och oväntat gäller att begränsa antalet besökare på,Djurgården så ska man väl varken satsa på att snabba upp spårvagnstrafiken eller få fler vagnar i trafik.
Jag fotograferade en massa linje 7 vagnar på Spårvägens dag 1967 .... så,då är jag kanske expert...

Jag har varit enormt mycket på Djurgården genom åren och studerat TRAFIKEN DÄR, i 20 år varje sommar inte bara en spårvägens dag fotosession . :wink:
Skriv svar