Michael skrev:Vid Slussen (tror jag det var) norrut så upplystes vi i högtalarna om mellanrummet mellan plattform/tåg var extra stort, är detta något som uppträder bara på denna station, C20 tågen eller gäller det även för g:a Cx?
När det gäller olika stationer och C20 så har väl mycket större klarhet därmed nåtts. Tilläggas kanske kan att eftersom vagnskorgen på en C20 lutar bort från plattformen nedanför plattformskanten, så kan det kanske rent optiskt se ut som att avståndet mellan vagnskorgen och plattformskanten ser ut som större än det i själva verket är, vilket möjligen kan ha bidragit till att denna "fjäder" har utvecklats till en "hön-skröna".
Däremot finns det måhända ytterligare en uppfattning att vederlägga när det gäller "g:a Cx" och det är att det ingalunda var enhetliga breddmått som gällde för dem. Om vi bortser från den speciella kortserievagnen C5 med sina utanpåliggande dörrar, så var det faktiskt så att de ursprungliga vagnarna C1-C3 var en hel decimeter smalare än sina efterföljare C4-C15. Om C20 har en nedtrampningslist av gummi utanför dörrtröskeln för att kompensera det några mm längre avståndet till plattformskanten, så hade C1-C3 en rejäl utanpåliggande tröskel gjord av metall. Här var det alltså frågan om flera cm och inte några mm större avstånd till plattformskanten, jämfört med C4-C15. För en del kanske överraskande är alltså C1-C3 de smalaste vagnarna som har trafikerat tunnelbanan!
Det kanske kan vara intressant att ge bakgrunden till att det blev så. Saken är den att när den ursprungliga tunnelbanan projekterades, så inhämtade man så mycket kunskap som möjligt från befintliga tunnelbanesystem. New Yorks tunnelbana var så gott som kopierad när det gällde mycket av vagntekniken. Och även den vanligt förekommande profilen på tunnelbanevagnar runt om i världen, med inåtlutande väggar uppåt, var något som man definierade för "normalsektionen" även för Stockholm. Men när sedan vagnarna började tillverkas, så utnyttjades inte detta av tekniska och/eller ekonomiska skäl, utan vagnarna fick raka lodräta väggar. Eftersom profilen var smalare upptill, så medförde det att vagnarna blev smalare nedtill än vad de skulle ha kunnat vara, jämfört med den definierade profilen.
Då senare C4-vagnarna skulle beställas, så kom man underfund med att man utan större svårigheter kunde öka breddmåtten på den övre delen av profilen, så att vagnskorgen med bibehållande av raka lodräta väggar kunde komma närmare plattformen än med de tidigare C1-C3, och så blev det! Därmed försvann förstås också den utanpåliggande tröskeln vid dörrarna för vagnstyperna C4-C15.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson