[Sthlm] Ändrad körväg på linje 515

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

[Sthlm] Ändrad körväg på linje 515

Inlägg av Odd »

Jag tänkte åka buss idag mellan Kolonnvägen och Odenplan, och det såg väldigt märkligt ut i reseplaneraren, så jag började chatta med SLs chatt (som tog ett tag att komma till för att SLs chattbott är den mest korkade chattbott jag mött sedan SJs första försök med "datorn som förstår talad svenska").
sl-515.png
sl-515.png (120.82 KiB) Visad 736 gånger
Jag skrev:Jag försöker hitta information om vad som händer med linje 515 under eftermiddagsrusningen. Det står att den har omlagd körväg men jag kan inte hitta någon information om vad omläggningen innebär.
Ivan på SL Kundtjänstmedarbetare skrev:515 en ändrad sträckning mellan 15.00 – 18.30 på vardagar. innebär att den inte åker mellan klockan 15.00 till kl 18.30
Jag skrev:Ja, det har jag förstått, men vilken är den ändrade sträckningen?
Ivan på SL Kundtjänstmedarbetare skrev:ja, precis, de har skrivit fel i menningen då det är ändrad tider då mellan klockan 15- 18.30

men detta gäller bara för 2026-12-31 23:30:00
Blev ni något klokare på detta?

Jag tolkar det alltså som att de ställer in 515 helt och hållet när den används som mest. Jag tror att det är bland det mest korkade åtgärderna jag har sett på lång tid, eller ja, inte lika korkad som den f d gulalinjen är, men snudd på...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Re: [Sthlm] Ändrad körväg på linje 515

Inlägg av Enceladus »

Hur stort är det egentliga behovet efter att pendeltågen har fått en station vid Odenplan? Vad händer när Arenastaden också får tunnelbana till Odenplan? Det är väl bättre att hänvisa resenärerna till spårtrafiken och de tvärgående blåbussarna som trafikerar Kolonnvägen på Frösundaleden. Linje 513 finns ju också. Kanadas premiärminister konstaterade nyss att nostalgi är ingen strategi. Sundbybergsbanan finns inte längre, och linjen har förlorat sitt existensberättigande.
Senast redigerad av Enceladus den fredag 30 januari 2026 14:07, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: fredag 30 januari 2026 13:58 Hur stort är det egentliga behovet efter att pendeltågen har fått en station vid Odenplan? Vad händer när Arenastaden också får tunnelbana till Odenplan?
Hur är detta relevant för ämnet. Felpostning?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 30 januari 2026 14:06
Enceladus skrev: fredag 30 januari 2026 13:58 Hur stort är det egentliga behovet efter att pendeltågen har fått en station vid Odenplan? Vad händer när Arenastaden också får tunnelbana till Odenplan?
Bussen mellan Kolonnvägen och Odenplan går parallellt med pendeltågen och i framtiden även med tuben. Alla reserelationer kan ju inte ha direktförbindelser.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: fredag 30 januari 2026 14:08
Bussen mellan Kolonnvägen och Odenplan går parallellt med pendeltågen och i framtiden även med tuben. Alla reserelationer kan ju inte ha direktförbindelser.
Du tittar nog på fel linjekarta. De går inte parallellt. De skär varandra på två punkter och trafikerar vardera helt olika hållplatser.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Odd skrev: fredag 30 januari 2026 14:32
Enceladus skrev: fredag 30 januari 2026 14:08

Du tittar nog på fel linjekarta. De går inte parallellt. De skär varandra på två punkter och trafikerar vardera helt olika hållplatser.
I vilket fall är din synpunkt helt irrelevant för ämnet. Den f d gulalinjen skall inte ens trafikera kolonnvägen.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 30 januari 2026 14:32 Du tittar nog på fel linjekarta. De går inte parallellt. De skär varandra på två punkter och trafikerar vardera helt olika hållplatser.
Enligt SL:s reseplanerare går det betydligt snabbare att åka blåbuss och pendeltåg än linje 515 mellan Kolonnvägen och Odenplan. Jag har åkt den sträckan flera gånger. Linje 515 hade inte existerat idag om busstrafiken gjordes om från grunden. Det har tagit flera decennier för SL att anpassa busstrafiken efter att Tvärbanan har öppnat. Parallellgående linjer som 129 i Bromma och 160 i Årsta styckas sakta men säkert. Det blir förmodligen samma sak här med linje 515.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Nu fann jag, genom ett annat inlägg, information som inte är i linje med den jag fått från SL.
Lösningen: Färre avgångar för utskälld buss

Enligt denna artikel så är det en indragning av en del av linjen. Märkligt att SL inte ens lyckats att förmedla detta, utan lyckats att krångla till det och dessutom haft helt fel i informationen.
GBerglund
Kontakt:

Inlägg av GBerglund »

Enceladus skrev: fredag 30 januari 2026 13:58 Hur stort är det egentliga behovet efter att pendeltågen har fått en station vid Odenplan? Vad händer när Arenastaden också får tunnelbana till Odenplan? Det är väl bättre att hänvisa resenärerna till spårtrafiken och de tvärgående blåbussarna som trafikerar Kolonnvägen på Frösundaleden. Linje 513 finns ju också. Kanadas premiärminister konstaterade nyss att nostalgi är ingen strategi. Sundbybergsbanan finns inte längre, och linjen har förlorat sitt existensberättigande.
De tvärgående blåbusslinjerna 176 och 177 tillhör tyvärr också den kategorin bussar som frekvent ställs in när de behövs som mest, likt linje 515. De stannar upp vid Brommaplan och är inget att lita på under eftermiddagen. För linje 515 kliver många också på från Haga norra på eftermiddagarna för att åka till Odenplan.
Skriv svar