EU:s östligaste spårväg

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Joakim W
Kontakt:

EU:s östligaste spårväg

Inlägg av Joakim W »

Det var längesen jag visade lite bilder här, så varför inte passa på och visa hur det set ut i EU:s östligaste spårvägsstad?! Är den sådär sunkig och omodern som det låter..? Staden är Galaţi, och om jag inte tittar helt galet på kartan så är det den östligaste spårvägen i EU.

Bild
Vi börjar med att titta på den högst tydliga och riktigt vettiga kartan som operatören TRANSURB S.A. förser oss med. Fullt förståelig, och utan krusiduller!

Bild
Jomenvisst serru! Så här ser det ut vid depån i stadens norra delar. Modernt så det slår sig. Men ute på stan, där ser det annorlunda ut.

Bild
För det vi ser här, är stadens gamla vagnar. De används inte längre. Vagnarna är säkert bekanta för er, med ursprung i metropoler som Berlin, Frankfurt och Rotterdam. Men nu är'e slut på det goda livet i en lugn liten rumänsk by.

Bild
Sedan 2021 har Galaţi fått 18st sprojlans nya vagnar levererade från den inhemska tillverkaren Astra i Arad. En första serie kom 2021, och en andra serie kom 2025. Denna tillhör den senare, och var vid fototillfället 5ish månader gammal! Besöket i stan gjordes den 25/10-25, och vagnen levererades 9/5-25.

Bild
I centrala delarna vänder vagnarna vid Piața Centrală. Någon linje till järnvägsstationen finns inte, den lades ner för ett antal år sedan.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Joakim W
Kontakt:

Re: EU:s östligaste spårväg

Inlägg av Joakim W »

(fortsättning..)

Bild
När vagnen svänger av från Strada Traian till Bulevardul Basarabiei syns rester av linjen som gick mot bland annat stationen.

Bild
Vid Piața Energiei finns det en stor rondell, där vagnarna kan åka åt alla fyra håll. Eller bara snurra runt, runt, runt.

Bild
Vid vårat besök tog sig vagnarna antingen norrut, söderut eller österut. Mot väst var spåret upprivet, ty där skulle depån som finnas rustas upp. Såhär såg infarten till depån ut.

Bild
Lite längre ner på gatan såg det ut såhär. Här fanns förr en vändslinga innan bron som gick över till Poarta Nord Combinat, en stor industri. Den linjen lades också ner för ett antal år sedan. Oklart dock hur långt denna upprustning skulle ske, verkade ju åtminstone rustas upp en bit bort från depån.

Bild
Bron över till Poarta Nord Combinat. Najsigt spårläge!
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Bild
Från bron och in mot stan igen. Här verkade de sluta gräva i gatan.

Där tar vi och sätter tack och adjö till Galaţi! En modern spårvägsstad, med upprustade linjer och moderna hållplatser. En avsevärd skillnad mot för några år sedan. Men såhär börjar de flesta spårvägarna i Rumänien se ut. Så vill ni se sunkiga spårvägar i Rumänien, får ni ta och passa på! Nästa gång är det försent (vilket vi insåg på denna resa vi gjorde..).

(Och nu förstår jag varför jag inte postar bilder här, max 5 bilder per inlägg, det är inte 2008 längre..)
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Fantastiska bilder.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: onsdag 21 januari 2026 22:52 I centrala delarna vänder vagnarna vid Piața Centrală. Någon linje till järnvägsstationen finns inte, den lades ner för ett antal år sedan.
Rumänien har istället storsatsat på elbussar, vilket också syns på bilden. Till skillnad från Stockholm har bussar och spårvagnar samma färg. Det passar bättre.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: torsdag 22 januari 2026 11:52
Joakim W skrev: onsdag 21 januari 2026 22:52 I centrala delarna vänder vagnarna vid Piața Centrală. Någon linje till järnvägsstationen finns inte, den lades ner för ett antal år sedan.
Rumänien har istället storsatsat på elbussar, vilket också syns på bilden. Till skillnad från Stockholm har bussar och spårvagnar samma färg. Det passar bättre.
Rumänien har satsat på spårväg också. Ny spårväg har öppnats i Resita, och de flesta rumänska spårvägar som ännu inte lagts ner håller på att rustas upp. Vi får inte glömma vilket oerhört dåligt skick infrastrukturen har varit i Rumänien. Jag besökte Rumänien första gången för runt tio år sedan, sedan dess har oerhört mycket skett. Man känner knappt igen sig längre.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 22 januari 2026 11:52
Eftersom Enceladus-kollektivet som vanligt inte kunde avhålla sig från polemik, och för att undvika ytterligare nedskräpning av en bildtråd, har jag flyttat detta hit: viewtopic.php?p=428693#p428693
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
antonlidstrom71

Inlägg av antonlidstrom71 »

Fina bilder! Passar på att fråga här: Var ska man åka i Rumänien om man vill åka gamla grejer?
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

antonlidstrom71 skrev: lördag 24 januari 2026 20:49 Fina bilder! Passar på att fråga här: Var ska man åka i Rumänien om man vill åka gamla grejer?
Tack!
  • Iași har fortfarande fler äldre vagnar än nya, de håller dock på att få en hel del nya vagnar från Turkiet. De har väldigt många GT4. Vi var även där, kanske kan ta och visa lite bilder därifrån senare.
  • Bukarest har också en hel del gamla vagnar kvar, dock inget begagnat från Tyskland. Vill du se Tatra, är det linje 44 som gäller. Har inte fått några nya vagnar sedan 2024, tror inte de har beställt nya heller. Alla nya är i alla fall från Astra i Arad.
  • Arad har fortfarande en hel del gammalt kvar också, men alla GT4 är numer ur trafik, sedan den långa interurbanlinjen till Ghioroc stängdes för upprustning (är dock inte beslutat om den ska rustas upp som jag förstått det, är enbart ut till ett större samhälle som banan rustas upp).
  • Oradea har fortfarande ett tjugotal Tatra KT4 kvar i trafik. De fick dock sina sista nya vagnar från Astra i slutet av förra året, så kanske minskat där med.
  • Ploiești har bara Tatra KT4 i trafik, men ska upphandla 20 moderna spårvagnar. Har idag 30st KT4 i trafik. Osäker på om de 20 moderna vagnarna ska ersätta dessa helt.
  • Timișoara har runt 10 Hansa-vagnar kvar, men dessa sjunger absolut på sista versen. De har fått många turkiska vagnar levererade.
Skriv svar