Stopp i spårvagnstrafiken i hela Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Aftonbladet skrev:En kontaktledning har fallit ner vid Lilla torget i närheten av Domkyrkan i centrala Göteborg.

Nu står all spårvagnstrafik helt stilla.

– Det är en kontaktledning som har rasat. Vi har tyvärr ingen prognos när det kan börja rulla igen, säger Moa Jansson på Västtrafik.
Ännu ett argument för att spårvagnar ska ha batterier...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Stopp i spårvagnstrafiken i hela Göteborg

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det där är ju bara trams. Enceladus-kollektivet hade hel tråds propaganda om det: viewtopic.php?t=43896
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Om man faktiskt läser vad som hänt så ser man att det inte alls handlar om något som skulle ha avhjälpts av batterier. Det var ett trafikledningstekniskt stopp eftersom det blev tillfällig överbelastning då flera samtidiga stort påverkande händelser inträffade .
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Anders93

Inlägg av Anders93 »

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/alla ... 3f69e5459a

"I samband med händelsen som inträffade vid 13.50-tiden fick inga dörrar öppnas och inga passagerare fick lämna fordonen."
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: lördag 24 januari 2026 15:35 Om man faktiskt läser vad som hänt så ser man att det inte alls handlar om något som skulle ha avhjälpts av batterier. Det var ett trafikledningstekniskt stopp eftersom det blev tillfällig överbelastning då flera samtidiga stort påverkande händelser inträffade .
Hr. Odd får ursäkta (oavsett Enceladus-kollektivets skriverier) men jag förstår inte:
Aftonbladet skrev:När allt skedde samtidigt tvingades spårvagnsförare att stanna vid närmsta hållplats. Inga dörrar fick öppnas och passagerarna skulle stanna kvar i vagnen.

Cristian satt på spårvagnen mot Brunnsparken när kontaktledningen föll.

– Vi hörde en stor explosion och det blixtrade. Sen meddelade de att de spärrat av spårvagnen och att ingen fick gå ut, säger han och fortsätter:

– Det var flera som var oroliga, men vi fick veta att vi var säkra där inne och att ingen fick gå ut. De har satt en röd och vit tejp runt hela området.
GP skrev:Vi har inte tillstånd att köra vidare", sa en spårvagnsföraren på linje 6 vid SKF. På en annan spårvagn hördes: ”Ni måste se till att alla resenärer är kvar i vagnarna. Vi vet inte vilka vagnar som är strömförande".

Orsaken var en nedfallen ledning, vilket även polisen bekräftar.

– Det är en ledning som har fallit vid Lilla torget. Vi är på plats för att stötta så folk inte rör sig där och så att ingen kommer till skada.
Det är väl ändå ett kontaktledningsras som inträffat?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Kontaktledningshaveriet var en av de fyra uppgivna anledningarna. De andra tre var hot&våld, demonstrationsavstängning och nåt mer som jag inte minns på rak arm. Var och en av dessa är inte orsak till totalstopp men sammanlagt blev det mycket att göra.

” – Vi var tvungna att stoppa all trafik innan vi hade en överblick, sa Robert Lindberg, presskommunikatör vid Göteborgs spårvägar”.

Trafiken började komma igång strax efter även om det blev begränsat på en del platser.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Odd skrev: lördag 24 januari 2026 19:47 nåt mer som jag inte minns på rak arm
Det var nog lastbilen som körde på viadukten vid Axel Dahlströms torg. Det blev totalstopp mellan Högsbotorp och Tynnered tills viadukten var besiktigad.
Skriv svar