Spårvagnar på Hisingen idag

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Spårvagnar på Hisingen idag

Inlägg av Harald »

Idag tog jag mig till Lindholmen för att se på vardagstrafiken.

Snabbaste vägen fån Majorna till Lindholmen är med linje 285:
EOS_4913.JPG
EOS_4913.JPG (148.74 KiB) Visad 1026 gånger
Ett par ankommande och en avgående spårvagn vid ändhållplatsen:
EOS_4917.JPG
EOS_4917.JPG (151.97 KiB) Visad 1026 gånger
EOS_4918.JPG
EOS_4918.JPG (149.35 KiB) Visad 1026 gånger
Linjerna är kopplade, vilket besvarar frågan om de kommer att köras med M29. Det är alltså uteslutet eftersom M29 har manuell skyltning av linjenummer.

M29 går bl.a. på linje 2 som har fått tillbaka sin gamla ändstation i Biskopsgården. De jag såg var dock skyltade Eketrägatan. Linjen tycks vara avkortad på förmiddagen, men det är inget som framgår av tidtabellen och inte av störningsinformationen heller.
EOS_4924.JPG
EOS_4924.JPG (130.7 KiB) Visad 1026 gånger
jesper

Re: Spårvagnar på Hisingen idag

Inlägg av jesper »

Det är inte alla omlopp som är kopplade på Lindholmen, så M29 förekommer på linje 10 i morgon- och eftermiddagsrusningen. Linje 12 skall däremot planenligt köras med enbart ledvagn.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är lite svårt att förstå hur Västtrafik resonerar kring utsättningen av M29. De sätts ut i en del tåg på linjerna 2, 3 och 10. Möjligen någon mer linje men det är mest där jag ser dem. Alla de tre linjerna har sträckor där de är enda linje, vilket betyder att det blir lång väntan för dem som inte kan åka M29. Man kan tycka att det vore bättre att sätta ut linje 7 helt med M29. Den har hela vägen alternativa linjer och alla som behöver låggolvsvagn skulle veta att de inte kan åka med linje 7.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev: måndag 15 december 2025 14:12 Idag tog jag mig till Lindholmen för att se på vardagstrafiken.

Snabbaste vägen från Majorna till Lindholmen är med linje 285:
Älv-Snabben 4 & 5 är väl elhybriddrivna numera? Av de nyare Göta Älv-färjorna verkar Elvy & Eloise också ha hybriddrift, medan Älveli och Älvfrida (fortfarande) har ren diesel(elektrisk) drift. Enligt denna notis ska även dessa hybridiseras, om jag förstår saken rätt (se vidare
https://www.vasttrafik.se/globalassets/ ... yttlar.pdf ).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Fortsättning om fartyg i denna tråd: viewtopic.php?t=44139
Skriv svar