Men det kommer Havkom inte att göra, annat än att : Haverikommissionen: Sjukdomsfall bakom bussolyckan i Stockholmdr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 18 november 2025 0:28 Så vi kan väl låta Havkom framföra sina åsikter först.
[Sthlm] Allvarlig bussolycka Östra Station
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- dr Cassandra Nojdh
Re: [Sthlm] Allvarlig bussolycka Östra Station
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Det är väl en korrekt bedömning utifrån vad som är allmänt känt om olyckan idag. Även om det skulle ha funnits någon form av "dödmansfunktion" på bussen så är det inte säkert att ens det skulle ha hjälpt i den här typen av olyckor. Hur man än vrider och vänder på det så kommer det alltid att finnas kantfall som har möjlighet att slinka igenom ett allt tätare nät.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Klart: Sjukdomsfall orsakade bussolyckandr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 08 december 2025 11:46Men det kommer Havkom inte att göra, annat än att : Haverikommissionen: Sjukdomsfall bakom bussolyckan i Stockholmdr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 18 november 2025 0:28 Så vi kan väl låta Havkom framföra sina åsikter först.
DN:s artikel är utförligare. Haverikommissionen anser alltså att de skärpta kraven i nya bussar är tillräckliga:DN skrev:Bussen var utrustad med ett geofencing-system som förhindrade att bussen körde snabbare än 20 kilometer i timmen inom det aktuella området. Hastighetsbegränsningen bedöms dock inte ha spelat in eftersom olyckan skedde i betydligt lägre hastighet än så, enligt utredningen.
[...]
Men Jonas Bäckstrand pekar ut flera nära anstående tekniska lösningar som just nu utvecklas för att öka säkerheten mer. Det handlar bland annat om nya autobromsar som ska förebygga frontalkrockar, och varningssystem för gående och cyklister, som kommer införas i nya bussar.
– Det gäller till exempel olika former av antikollisionssystem på bussar där reglerna skärps efter hand. Det menar vi kommer att gynna säkerheten över tid, men däremot ser vi inte att vi kan tillföra så mycket i det avseendet, utan vi bedömer att den rättsliga utredningen får ha sin gång.
Linje 670 tillhör avtalsområdet Norrort. Avtalet sträcker sig fram till 2031. Samma gäller Norrtälje. Då blir dubbeldäckarna inte bara säkrare, utan också eldrivna.Enceladus skrev: ↑måndag 17 november 2025 11:20Säkerhetssystem på bussar för oskyddade trafikanter dröjerdr Cassandra Nojdh skrev: ↑lördag 15 november 2025 17:32 Dessutom krävs att SHK/Havkom bedömer att en utredning kan leda till betydande säkerhetsvinster.
Skulle nästa års säkerhetskrav ha räddat liven på de tre som omkom i fredagens bussolycka? Det kan vara värt att utreda. Geofencing räcker inte i alla fall.DN skrev:Krav på säkehetssystem för nya bussar.
● 2024: Nödstoppssignal, däcktrycksövervakning, döda vinkeln-varning, backningsövervakning, fotgängar- och cyklistdetektion vid start, alkolås, varning för trötthet/distraktion, intelligent hastighetsstöd.
● 2026: Avancerad distraktionsvarning, automatiska nödbromssystem för fotgängare och cyklister, direkt sikt-krav.
● 2029: Krav på system för automatiserad körning och utökade skyddssystem för oskyddade trafikanter.
- dr Cassandra Nojdh
Dagens Nyheter skriver mycket, men sällan något som är värt att citera - synnerhet med tanke på den malliga morgontidningens notoriska betalvägg.
Hade SHK publicerat sin originaltext hade den varit värd att referera till, annars inte. Det avgörande är här att SHK inte anser sig ha något att tillföra utredningen.
Att föraren drabbats av en blackout vet vi sedan tidigare, det är det som kallats "sjukdomsfall". Den fortsatta polisutredningen får visa vad detta kan ha bestått av, men leder händelsen inte till åtal kan man anta att de delar som beskriver detta i förundersökningen förblir sekretessbelagda. Regler om detta finns i Offentlighets- och sekretesslag (SFS 2009:400), 35 kap. 1§
Och tror jag inte att propagandakollektivet "Enceladus" lyckas prångla ut sen elbusspropaganda även här! Med en gammal artikel i likaledes notoriska "Bussmagasinet", skriven av Tulo 2024.
Hade SHK publicerat sin originaltext hade den varit värd att referera till, annars inte. Det avgörande är här att SHK inte anser sig ha något att tillföra utredningen.
Att föraren drabbats av en blackout vet vi sedan tidigare, det är det som kallats "sjukdomsfall". Den fortsatta polisutredningen får visa vad detta kan ha bestått av, men leder händelsen inte till åtal kan man anta att de delar som beskriver detta i förundersökningen förblir sekretessbelagda. Regler om detta finns i Offentlighets- och sekretesslag (SFS 2009:400), 35 kap. 1§
Och tror jag inte att propagandakollektivet "Enceladus" lyckas prångla ut sen elbusspropaganda även här! Med en gammal artikel i likaledes notoriska "Bussmagasinet", skriven av Tulo 2024.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
Sedan finns det förstås - som en allmän reflektion - bussolyckor som orsakats av att föraren helt enkelt nickat till:
https://www.bussmagasinet.se/2025/12/bu ... -fangelse/
Observera att jag inte påstår att det är vad som hände ovan. Det vore särdeles oetiskt med sådana spekulationer. Man kan i själva verket tänka sig ett spektrum av olika orsaker, från en "vanlig" sömnattack till det särdeles otrevliga (pre)-stroke-tillståndet TIA. Det sistnämnda intresserar mig förstås en hel del, som gammal biomedicinsk analytiker. Någon här kanske kan redogöra för hur trafikhuvudmännens entreprenörer följer upp förarpersonalens hälsa?
Jag har fått för mig att för spårtrafiken gäller ganska strikta regler, men vet inget om motsvarande för gummihjulstrafiken. Hittade däremot denna översiktssajt: https://www.jobbafrisk.se/mer-informati ... ontroller/
https://www.bussmagasinet.se/2025/12/bu ... -fangelse/
Observera att jag inte påstår att det är vad som hände ovan. Det vore särdeles oetiskt med sådana spekulationer. Man kan i själva verket tänka sig ett spektrum av olika orsaker, från en "vanlig" sömnattack till det särdeles otrevliga (pre)-stroke-tillståndet TIA. Det sistnämnda intresserar mig förstås en hel del, som gammal biomedicinsk analytiker. Någon här kanske kan redogöra för hur trafikhuvudmännens entreprenörer följer upp förarpersonalens hälsa?
Jag har fått för mig att för spårtrafiken gäller ganska strikta regler, men vet inget om motsvarande för gummihjulstrafiken. Hittade däremot denna översiktssajt: https://www.jobbafrisk.se/mer-informati ... ontroller/
- dr Cassandra Nojdh
Förundersökningen läggs ned: https://www.aklagare.se/for-media/press ... laggs-ner/
Det finns en mängd med tillstånd som kan inträffa. En kollega jag hade i tunnelbanan i slutet på 90-talet råkade ut för något som gjorde att han inte var medveten om vad som hände och körde förbi flera stationer. Jag minns inte några detaljer längre, det var ju ett tag sedan, men det finns mängder med tillstånd som kan vara mer eller mindre akuta och/eller okända vid tillfället när något händer. Det är ju därför det finns en del tekniska system såsom "dödmansgrepp" och liknande mekanismer, men de kan var och ett aldrig bli 100% säkra.
Polisen om busskraschen: ”Ingen misstänkt i nuläget”dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 09 december 2025 0:16 Dagens Nyheter skriver mycket, men sällan något som är värt att citera - synnerhet med tanke på den malliga morgontidningens notoriska betalvägg.
DN jämför dagens busskrasch i Liljeholmen med dödsolyckan på Östermalm. Anser Statens haverikommission alltjämt att framtidens bussar löser problemet?DN skrev:För två månader sedan inträffade en allvarlig bussolycka vid Tekniska högskolan i Stockholm. Tre kvinnor omkom och tre personer skadades.
– Vi ska se alla incidenter som enskilda incidenter tills vi kan se kopplingar emellan, det är grundinställningen. Vi hanterar alla situationer med de åtgärder som behövs vid varje enskilt tillfälle, säger Helene Jakobsson presstalesperson på SL.
[...]
I december stod det klart att ett akut sjukdomsfall låg bakom bussolyckan och brottsutredningen lades ner.
- dr Cassandra Nojdh
Jämföra kan man ju alltid. Buss inblandad i båda fallen är väl den gemensamma nämnaren så långt. Sådana här skriverier är väl vad man kan förvänta sig av den malliga tidningen.Enceladus skrev: ↑tisdag 30 december 2025 23:30Polisen om busskraschen: ”Ingen misstänkt i nuläget”dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 09 december 2025 0:16 Dagens Nyheter skriver mycket, men sällan något som är värt att citera - synnerhet med tanke på den malliga morgontidningens notoriska betalvägg.
DN jämför dagens busskrasch i Liljeholmen med dödsolyckan på Östermalm. Anser Statens haverikommission alltjämt att framtidens bussar löser problemet?DN skrev:För två månader sedan inträffade en allvarlig bussolycka vid Tekniska högskolan i Stockholm. Tre kvinnor omkom och tre personer skadades.
– Vi ska se alla incidenter som enskilda incidenter tills vi kan se kopplingar emellan, det är grundinställningen. Vi hanterar alla situationer med de åtgärder som behövs vid varje enskilt tillfälle, säger Helene Jakobsson presstalesperson på SL.
[...]
I december stod det klart att ett akut sjukdomsfall låg bakom bussolyckan och brottsutredningen lades ner.
F.ö. handlar artikeln inte om vad SHK kan tänkas anse eller inte anse.
Framtida teknik kanske löser dagens problem, men vi vet av erfarenhet att de inte löser framtidens problem, för det skapas alltid nya problem/möjligheter. Om föraren slopas så kommer i alla fall inte förarfel orsaka olyckor, men nya typer av olyckor som vi i dag inte kan känna till kommer dock att inträffa.
Nu har bussar krockat igen. ja det händer varje vinter att ett flertal bussar slinter. Det är generellt säkrare och bättre att ha spårtrafik i stället för busstrafik menar jag, och då särskilt på vintern.
SL-bussar i krock – olycka i Danderyd
https://www.sverigesradio.se/artikel/sl ... i-danderyd
Den här gången har 2 bussar krockat med varandra i Danderyd. Den ena hamnade i diket.
//Utanskor🫎
SL-bussar i krock – olycka i Danderyd
https://www.sverigesradio.se/artikel/sl ... i-danderyd
Den här gången har 2 bussar krockat med varandra i Danderyd. Den ena hamnade i diket.
//Utanskor🫎
EU-regler införs 7 juli 2026: Då blir du övervakaddr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 09 december 2025 0:16 Att föraren drabbats av en blackout vet vi sedan tidigare, det är det som kallats "sjukdomsfall". Den fortsatta polisutredningen får visa vad detta kan ha bestått av, men leder händelsen inte till åtal kan man anta att de delar som beskriver detta i förundersökningen förblir sekretessbelagda. Regler om detta finns i Offentlighets- och sekretesslag (SFS 2009:400), 35 kap. 1§
Snart införs de skärpta kraven som Haverikommissionen anser vara tillräckliga för nya bussar. Observera att kraven inte införs för redan registrerade bussar.Nyheter24 skrev:De nya kraven är en del av EU:s säkerhetsarbete för fordon, ofta kallat GSR II. Från juli blir avancerad distraktionsvarning obligatoriskt i alla nya fordon i kategorierna M och N. Det handlar förenklat om personbilar, bussar, lätta lastbilar och andra motorfordon för person- eller godstransport.
[...]
– När nya fordonskrav införs så gäller de alltid nya fordon som ska registreras första gången, kraven införs aldrig retroaktivt för redan registrerade fordon, sa han då till Nyheter24 då.
[...]
För personbilar och lätta lastbilar gäller bland annat krav på avancerade nödbromssystem som kan upptäcka fotgängare och cyklister. För lätta lastbilar finns också krav kopplade till förarens siktfält framåt.