Skicket på Roslagsbanans släpvagnar? Långa tåg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Skicket på Roslagsbanans släpvagnar? Långa tåg?
Jag har funderat på Roslagsbanans vagnar, särskilt mellan och manövervagnarna. Hur är det med det tekniska skicket på dessa?
På Rhätische Bahn (RhB), så är det inte ovanligt att ett motorvagnståg drar ett flertal släpvagnar och jag funderar på om detta skulle vara möjligt/önskvärt att göra även på Roslagsbanan i framtiden. Om man tänker sig att de lite längre tågen kommer vara runt 180 meter, som vad jag förstår de nya plattformarna i tunneln kommer att bli, så skulle motorvagnstypen kunna vara lite starkare för att exempelvis dra längre tåg som går på framtida Norrtäljelinjen. Med manövervagn i andra ändan och på turer med mycket färre stopp så kanske den svagare accelerationen inte kommer att vara något problem.
Och om vagnarna visar sig vara i så dåligt skick att detta inte går, så kanske idén ändå kan bära med nytillverkade släpvagnar om det blir signifikant billigare med släpvagnar än med motorvagnar. Bara en tanke.
På Rhätische Bahn (RhB), så är det inte ovanligt att ett motorvagnståg drar ett flertal släpvagnar och jag funderar på om detta skulle vara möjligt/önskvärt att göra även på Roslagsbanan i framtiden. Om man tänker sig att de lite längre tågen kommer vara runt 180 meter, som vad jag förstår de nya plattformarna i tunneln kommer att bli, så skulle motorvagnstypen kunna vara lite starkare för att exempelvis dra längre tåg som går på framtida Norrtäljelinjen. Med manövervagn i andra ändan och på turer med mycket färre stopp så kanske den svagare accelerationen inte kommer att vara något problem.
Och om vagnarna visar sig vara i så dåligt skick att detta inte går, så kanske idén ändå kan bära med nytillverkade släpvagnar om det blir signifikant billigare med släpvagnar än med motorvagnar. Bara en tanke.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Skicket på Roslagsbanans släpvagnar? Långa tåg?
Jag kanske inte kan ge ett rakt svar, men en observation som ger mig slutsatsen att det kanske går...
Runt 2014 pendlade jag frekvent på Roslagsbanan, och vid 2 olika tillfällen var jag med när en x10p-motorvagn i ett 3-vagnars tåg fallerar mitt ute på linjen, varav när tåget rullar in till nästa station för uppehåll kommer den inte iväg därifrån. I båda tillfällena var det mot östra, vilket innebar att tåget manövererades från en Ubxp-manövervagn.
Nästa tåg, även det 3-vagnars, som kom ikapp fick koppla på det trasiga tåget bakifrån, den nya sammansättningen blev alltså:
<-- Stockholm Östra: Ubxp+Ubp+X10p(trasigt)+Ubxp+Ubp+X10p.
Man fick helt enkelt koppla ur traktionsmotorerna på den trasiga vagnen men jag upplevde det som att tåget kunde rulla i stort sätt normalt och göra de uppehåll den skulle göra för att sedan tas ur trafik vid Östra. Så jag antar att föraren på det trasiga tåget kunde manövrera den fungerande motorvagnen 6 vagnar bakom utan problem.
Vid båda tillfällena satt jag i X10p-vagnen, så jag vet inte vad som skedde längst fram. Men vid det första tillfället satt jag i tåget som gick sönder (vilket var obehagligt), så där såg jag när personalen öppnade nåt skåp eller vad de nu gjorde. Allt detta skedde vid Djursholms Ekeby där tåget pajade. Vid det andra tillfället satt jag i det bakomvarande tåget som fick bogsera det trasiga tåget, från Universitetet den här gången, men upplevde inga tecken på att den hade det jobbigt med att knuffa fram 5 vagnar framför sig.
---
Men en tanke jag har, klarar vagnarna brandsäkerhetskraven i nya tunneln ens?
Runt 2014 pendlade jag frekvent på Roslagsbanan, och vid 2 olika tillfällen var jag med när en x10p-motorvagn i ett 3-vagnars tåg fallerar mitt ute på linjen, varav när tåget rullar in till nästa station för uppehåll kommer den inte iväg därifrån. I båda tillfällena var det mot östra, vilket innebar att tåget manövererades från en Ubxp-manövervagn.
Nästa tåg, även det 3-vagnars, som kom ikapp fick koppla på det trasiga tåget bakifrån, den nya sammansättningen blev alltså:
<-- Stockholm Östra: Ubxp+Ubp+X10p(trasigt)+Ubxp+Ubp+X10p.
Man fick helt enkelt koppla ur traktionsmotorerna på den trasiga vagnen men jag upplevde det som att tåget kunde rulla i stort sätt normalt och göra de uppehåll den skulle göra för att sedan tas ur trafik vid Östra. Så jag antar att föraren på det trasiga tåget kunde manövrera den fungerande motorvagnen 6 vagnar bakom utan problem.
Vid båda tillfällena satt jag i X10p-vagnen, så jag vet inte vad som skedde längst fram. Men vid det första tillfället satt jag i tåget som gick sönder (vilket var obehagligt), så där såg jag när personalen öppnade nåt skåp eller vad de nu gjorde. Allt detta skedde vid Djursholms Ekeby där tåget pajade. Vid det andra tillfället satt jag i det bakomvarande tåget som fick bogsera det trasiga tåget, från Universitetet den här gången, men upplevde inga tecken på att den hade det jobbigt med att knuffa fram 5 vagnar framför sig.
---
Men en tanke jag har, klarar vagnarna brandsäkerhetskraven i nya tunneln ens?
För en ny fordonstyp X16p är det en kreativ tanke.
Vad gäller de befintliga X10p kommer de vara 40-50 år gamla när tunneln öppnas och dessutom klarar de inte brandsäkerhetskrav för att köras i långa tunnlar. Så de kommer skrotas senast när tunneln öppnas, vilket enligt nuvarande plan sker 2038.
Vad gäller de befintliga X10p kommer de vara 40-50 år gamla när tunneln öppnas och dessutom klarar de inte brandsäkerhetskrav för att köras i långa tunnlar. Så de kommer skrotas senast när tunneln öppnas, vilket enligt nuvarande plan sker 2038.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Förnyat genomförandebeslut Roslagsbanan Fordon – Ersättning X10p TN 2025-0630twr skrev: ↑söndag 30 november 2025 16:51 För en ny fordonstyp X16p är det en kreativ tanke.
Roslagsbanan kommer sannolikt att få en ny fordonstyp i närtid.Trafikförvaltningen skrev:Detta objekt, Roslagsbanan Fordon – Ersättning X10p, kunde inleda genomförandefasen och avropa tio stycken X15p för att ersätta tio stycken X10p. Dessa tio X15p skulle anpassas för framtida trafikering till city, högre brandsäkerhetskrav samt för reviderade miljökrav (köldmedium).
Sedan genomförandebeslutet fattades i maj 2025 har en aktualitetsprövning av det åtgärdsval som ligger till grund för detta objekt initierats inom trafikförvaltningen. Syftet är bland annat att säkerställa rätt kapacitet på Roslagsbanan då det gäller antal fordon, depåkapacitet och elkraft utifrån nu gällande förutsättningar, såsom uppdaterade resandeprognoser. Syftet är även att utreda vilka alternativ som är mest kostnadseffektiva och ändamålsenliga avseende anskaffning av ytterligare fordon, det vill säga om ytterligare optionsavrop av X15p ska ske eller om en ny fordonsupphandling bör initieras. Denna fråga är aktuell då optionen om totalt 45 stycken X15p ej täcker hela fordonsbehovet när Roslagsbanan till city öppnas samt att utgifterna för optionsfordon av typen X15p blivit relativt höga på grund av index- och valutajusteringar.
Då det är oklart om framtida optionsavrop av X15p kommer att genomföras skulle de tio stycken X15p inom detta objekt få bära en stor initial utgift för omkonstruktion vilket även bidrar till ett förändrat underhåll.
- dr Cassandra Nojdh
Definiera gärna begreppet "närtid" här.
I vart fall verkar det tidigare beslutade avropet genomföras: https://www.jarnvagsnyheter.se/20250826 ... slagsbanan
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Närtid avser "senast när tunneln öppnas". Den citerade texten nämner detta optionsavrop av tio X15p, så skribenten kan inte skylla på eventuella betalväggar.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 08 december 2025 15:15Definiera gärna begreppet "närtid" här.
I vart fall verkar det tidigare beslutade avropet genomföras: https://www.jarnvagsnyheter.se/20250826 ... slagsbanan
Ja det handlar nog om lagom till trafikstart till T-Centralen, vilket planeras till 2038. Vilket nog de flesta inte skulle kalla närtid.Enceladus skrev: ↑måndag 08 december 2025 15:47Närtid avser "senast när tunneln öppnas". Den citerade texten nämner detta optionsavrop av tio X15p, så skribenten kan inte skylla på eventuella betalväggar.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 08 december 2025 15:15Definiera gärna begreppet "närtid" här.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
Enceladus-kollektivet skriver som det har förstånd till. Offentliga handlingar ligger sällan bakom betalväggar.Enceladus skrev: ↑måndag 08 december 2025 15:47Den citerade texten nämner detta optionsavrop av tio X15p, så skribenten kan inte skylla på eventuella betalväggar. Närtid avser "senast när tunneln öppnas".dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 08 december 2025 15:15Definiera gärna begreppet "närtid" här.
Om tunneln öppnas 2038 så en det en särdeles generös definition av begreppet "närtid". Men även med SL/TF-mått mätt bör väl tiden räcka till för en ev. ny fordonsupphandling. X15p beställdes 2016, den första prototypen (får man väl nästan säga) levererades 2020 och vagntypen togs i trafik 2023 (med reservation för den värsta pandemin efter spanska sjukan).
X15p är ju vad Stadler kallar "tailor made solutions", dvs. inte baserade på någon av tillverkarens standard fordonsplattformar. X15p företer f.ö. påtagliga likheter med Rhätischen Bahns "tailor made" tåg (1000 mm spårvidd):
https://www.stadlerrail.com/_next/image ... =1920&q=75
Jmfr.
Frågan är hur många av de större tillverkarna som vill åta sig sådana här jobb.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 08 december 2025 16:29, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Citerar i den nya tråden, försökte hinna skriva innan det skulle komma fler kommentarer i den här!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 08 december 2025 16:22Enceladus-kollektivet skriver som det har förstånd till. Offentliga handlingar ligger sällan bakom betalväggar.Enceladus skrev: ↑måndag 08 december 2025 15:47Den citerade texten nämner detta optionsavrop av tio X15p, så skribenten kan inte skylla på eventuella betalväggar. Närtid avser "senast när tunneln öppnas".dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 08 december 2025 15:15
Definiera gärna begreppet "närtid" här.
Om tunneln öppnas 2038 som en det en särdeles generös definition av begreppet "närtid". Men även med SL/TF-mått mätt bör väl tiden räcka till för en ev. ny fordonsupphandling. X15p beställdes 2016, den försata prototypen (får man väl nästan säga) levererades 2020 och vagntypen togs i trafik 2023 (med reservation för den värsta pandemin efter spanska sjukan).
X15p är ju vad Stadler kallar "tailor made solutions", dvs. inte baserade på någon av tillverkarens standard fordonsplattformar. X15p företer f.ö. påtagliga likheter med Rhätischen Bahns "tailor made" tåg:
Jmfr.
Frågan är hur många av de större tillverkarna som vill åta sig sådana här jobb.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.