Elektrisk fartygsdrift

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7712
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elektrisk fartygsdrift

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 27 oktober 2025 15:12
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 22 juli 2025 18:30 Bränslecelltekniken är idag den enda teknik som kan ersätta dieseldrift på längre distanser och med tyngre tonnage,
The Yangtze River Is Becoming the World’s Largest Electrified Trade Corridor
Clean Technica skrev:The Gezhouba, a new 13,000-ton all-electric bulk carrier launched in Yichang, is more than a technical milestone. It is a sign that the electrification of inland shipping is moving from concept to inevitability. The vessel’s 24 MWh of containerized lithium battery modules can move cargo roughly 500 km on a single charge per the launch announcement, and its home port already hosts the first dedicated charging station on the Yangtze River. For years, analysts have speculated that the physical scale of bulk carriers would make batteries impractical. Now the question is no longer whether electric bulk transport can work, but how quickly the infrastructure will spread to support it.

[...]

Viewed in the larger context of maritime energy, the Yangtze experiment sits within a clear global trend. Inland and short-sea shipping will electrify almost completely by mid-century, while deep-sea vessels transition more slowly through hybrid designs. Battery density and cost curves already favor routes under 1,000 km. As ultra-high-voltage transmission and local renewable capacity expand, the line between port infrastructure and power generation blurs. Ports are becoming nodes in a continental electrical system. They no longer only move cargo but balance supply and demand for regional grids.

[...]

What is happening along the Yangtze suggests how this will evolve elsewhere. Europe’s Rhine corridor, North America’s Mississippi system, and Southeast Asia’s Mekong delta all have the same combination of dense trade, predictable routes, and nearby renewable resources. Once reliable electric power reaches the terminals, electrification of the vessels themselves follows almost automatically. The Gezhouba is not an outlier but an early arrival.
Batterier är en teknik som faktiskt ersätter dieseldrift på längre distanser och med tyngre tonnage. Nyckeln är en väl utbyggd laddinfrastruktur, som vid Yangtze.
Trams, alldeles oavsett CleanTechnicas fabuleringar. Inte ens "nice try".

Det var naturligtvis inte flodtrafiken som lunkar fram och tillbaka på Yangtze som avsågs, det förklarade jag redan här:
viewtopic.php?p=426541#p426541
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar