16/3 2026 Intressanta Österrikiska och Italienska smalspår
Österrike har en hel del intressant spårburet att titta på. Vi har plockat ut en hel del intressant som inte är så vanligt att hitta. Linz med sin berbana, en av världens brantaste adhesionsbanor, Stern & Hafferls smalspår med stadsspårvägen i Gmunden som äntligen byggts ihop, godsbanan Mixnitz – St Erhard, Trieste med funicularspårvägen som efter många år äntligen är återinvigd. Som avslutning resterna av Bolzanos spårväg, Rittnerbahn uppe på berget. Vilka system vi får besöka vet vi inte idag men ju fler som intresseanmäler sig desto större chans har vi att få ut någon gammelvagn.
Priser har vi inte eftersom vi inte vet hur många som vill följa med men räkna runt 15.000:-
Intresseanmälan snarast.
16/3 2026 DAG 1. Hemorten-Hamburg
Med tåg till Hamburg via Köpenhamn, eller flyg dagen efter till Wien och sedan anslutning till Linz. Övernattning.
17/3 2026 DAG 2. Hamburg-Linz
Frukost på hotellet. Vi åker snabba ICE till Linz och i dagsläget skall det bli utan byte. Till Linz kommer vi vid 16-tiden. Efter incheckning har vi tid att åka runt på spårvägsnätet. En tur upp till Pöstlingberg står nog på allas kvällsprogram.
18/3 2026 DAG 3. Linz
Frukost. Vi tar lokaltåget från Linz till Gmunden. Här byter vi till spårvagn. Kanske får vi besöka den gamla vagnhallen i övre staden. Lite tid vid den vackra sjöpromenaden innan vi fortsätter till Vorchdorf-Eggenberg där Stern & Hafferls huvudverkstad finns. Här hoppas vi också få en rundvandring. Via Lambach åter till Linz för lite mer spårvagnsåkning.
19/3 2026 DAG 4. Linz-Udine
Frukost. Med lokaltåg åker vi till Miznitz och tittar på den elektriska 760 mm-banan som än idag är i trafik med transport av magnesit från fabriken till den stora järnvägen. Vidare till Udine dit vi kommer sent på kvällen.
20/3 2026 DAG 5. Udine-Trieste-Bolzano
Frukost. Nu har vi inte så långt kvar till Österrikes gamla hamnstad som nu ligger i Italien. Här finns en kabeldriven (funicular) spårväg som dels går i gatan nere i stan för att sedan dras med kabel uppför berget. Sedan är det full fart till vagnhallen i Opatija. Vi hoppas på besök både i kabelhallen som i vagnhallen. När vi är klara tar vi tåget till Verona för byte till Bolzano dit vi kommer sent på kvällen.
21/3 2026 DAG 6. Bolzano
Frukost. I Sydtirolen fanns flera kabeldrivna bergbanor och likaså här i Bolzano. På samma sätt som i Trieste började linjen som stadsspårväg för att sedan dras med kabel uppför berget och sedan fortsätta som interurban. Efter en olycka 1966 stängdes kabeldelen och ersattes av linbana. Vi hoppas på besök i vagnhallen och att få se några av de gamla rariteterna. De första ”moderna” vagnar som kom till banan var från nedlagda Esslingen-Nellingen, sedan köptes begagnade ledvagnar från Schweiz vilka idag trafikerar banan. Åter till Bolzano.
22/3 2026 DAG 7. Bolzano-Hamburg
Frukost. En transportdag med snabba tåg via München upp till Hamburg dit vi kommer vid 21-tiden.
För de som flyger kan man flyga från München. Vill man åka tidigare kan man stanna i Wien på ditresan och Innsbruck, München eller annan intressant spårvägsstad på hemresan.
23/3 2026 DAG 8. Hamburg-Hem
Frukost. Straxt före 9 tar vi tåget till Köpenhamn och sedan vidare mot hemorten.
INGÅR:
Tågresor i 2 klass. Dagskort i Linz, Trieste, Bolzano. Hotell: 1xHamburg, 2xLinz, 1xUdine, 2xBolzano, 1xHamburg, 7xFrukost. Lokala skatter. Alla entréer för det vi gör tillsammans
Intresseanmälan snarast till resor@sparvagssallskapet.se eller 070-582 22 29 Per Lind
16/3 2026 Österrikiska smalspår
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster, Per Lind, Travelmaster
Kategoriregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
- Travelmaster
- Personal
- Inlägg: 79
- Blev medlem: fredag 03 juni 2005 13:02