Rörliga avatarbilder

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Matsälgen

Rörliga avatarbilder

Inlägg av Matsälgen »

Idag fick jag en begäran av jourmaster att att "ändra" min avatar: "Springande älgen" som jag har haft ett tag som avatar, vilket jag även gjorde.

Dock har jag haft den en längre tid utan att någon klagat på den, så jag misstänker att detta kan bero på mitt senaste inlägg om spam, och att "någon" inte gillade det inlägget.

Psykoanalytiskt sett är detta tänkvärt! Påpekandet om den forumregeln kom bara en kort tid efter mitt inlägg i spamtråden. :wink:

Det hänvisades i meddelandet till mig idag, att en forumregel säger att:
viewtopic.php?t=30644
Bilden får inte vara animerad eller större än 100 x 100 punkter. Syftet med denna begränsning är att Forum ska vara lätt och överskådligt att läsa, och inte ska ta för lång tid att ladda för användare med långsam uppkoppling.

Av påföljande kommunikation får jag veta att regeln är från år 2010.
Regler blir omoderna och tappar betydelse med tidens gång när tekniken förändras. 2010 var 15 år sedan när vissa fortfarande hade Telia-modem med uppringt internet i telefonjacket med mycket långsam uppkoppling, så att webbsidor tog flera minuter att öppna.

:) Idag är det inget problem med GIF-bilder.
Numera finns betydlig mer krävande bildfiler i forum- inläggen så regeln ovanför om att GIF-filer segar uppladdning av sidan är att "sila mygg och svälja kameler" :lol:

Modem-uppkoppling med uppringt internet lär ej finnas kvar.
Alla har snabba uppkopplingar så den där regeln är omodern och kan utan vidare tas bort eller ignoreras eller hest tas bort. Det är vad jag föreslår att den görs, dvs tas bort!

GIF-filer
Det finns väldigt skojiga gif-filer så det är synd om dessa inte är godkända i dagens IT-miljö där alla har mycket snabbare uppkoppling än för 15 år sedan

Vilken gif-bild är det som jag pratar om? jo den här på svindlande stora 18,7kB står det i min dator. Var det något som man mmmmåste anmärka på?
Springande älg 463636.jpg.gif
Springande älg 463636.jpg.gif (18.26 KiB) Visad 71 gånger

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Re: Rörliga avatarbilder

Inlägg av Jourmaster »

Hej,

Som redan påpekats finns det två syften med regeln, där det ena är att forumet ska vara lätt och överskådligt att läsa. Animerade bilder som inte tillför något skapar bara en onödig distraktion och uppskattas inte av alla.

Med det klargörandet stängs härmed tråden.

mvh
:arrow: Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Låst