Tunnelbanan 75 år
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tunnelbanan 75 år
Veterantunneltåget kommer visas i Liljeholmen på söndagen den 5 oktober mellan 12-15
Re: Tunnelbanan 75 år
https://sparvagsmuseet.se/tunnelbanan-7 ... mang-2025/
Går det att få reda på tidtabell för tunneltåget 1 oktober?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Dagen T – så firas tunnelbanans 75-årsdag
Det har nu gått 75 år sedan "gröna faran" kom till Hökis. Region Stockholm firade jubileet med ett spadtag:Mitt i skrev:Tuben, tricken, tubleros. Kärt barn har många namn. Stockholms tunnelbana såg dagens ljus 1 oktober 1950 då premiärturen gick mellan Slussen och Hökarängen.
Födelsedagen till ära – dagen T – hålls ett event på Gröna linjen. I mittenvagnen på ett av tågen ska en brasstrio spela. Ombord finns även personal, iförda uniformer från t-banans olika tidsepoker.
Riktigt var och när tåget kommer att vara på Gröna linjen håller SL hemligt.
FUT skrev:På dagen 75 år efter invigningen av Stockholms allra första tunnelbanelinje (mellan Slussen och Hökarängen) startade de förberedande arbetena på det nyaste tillskottet på tunnelbanekartan, den gula linjen.
– Det känns extra högtidligt att ta ett spadtag just idag, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö.
- dr Cassandra Nojdh
Som jag förstår det är detta jubileumståg ett vanligt C20-tåg, som kryddats lite extra, dagen till ära. Veteran Cx-tåget trafikerar inte (som det gjorde för 25 år sedan) utan visas statiskt på Liljeholmen 5/10. Rätt uppfattat?twr skrev: ↑söndag 14 september 2025 11:53 https://sparvagsmuseet.se/tunnelbanan-7 ... mang-2025/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Du har nog rätt, jag insåg också det när jag läste noggrannare.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 16:06Som jag förstår det är detta jubileumståg ett vanligt C20-tåg, som kryddats lite extra, dagen till ära. Veteran Cx-tåget trafikerar inte (som det gjorde för 25 år sedan) utan visas statiskt på Liljeholmen 5/10. Rätt uppfattat?twr skrev: ↑söndag 14 september 2025 11:53 https://sparvagsmuseet.se/tunnelbanan-7 ... mang-2025/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.