Tunnelbanan 75 år

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
AleWi
Kontakt:

Tunnelbanan 75 år

Inlägg av AleWi »

Veterantunneltåget kommer visas i Liljeholmen på söndagen den 5 oktober mellan 12-15
twr

Re: Tunnelbanan 75 år

Inlägg av twr »

https://sparvagsmuseet.se/tunnelbanan-7 ... mang-2025/

Går det att få reda på tidtabell för tunneltåget 1 oktober?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Dagen T – så firas tunnelbanans 75-årsdag
Mitt i skrev:Tuben, tricken, tubleros. Kärt barn har många namn. Stockholms tunnelbana såg dagens ljus 1 oktober 1950 då premiärturen gick mellan Slussen och Hökarängen.

Födelsedagen till ära – dagen T – hålls ett event på Gröna linjen. I mittenvagnen på ett av tågen ska en brasstrio spela. Ombord finns även personal, iförda uniformer från t-banans olika tidsepoker.

Riktigt var och när tåget kommer att vara på Gröna linjen håller SL hemligt.
Det har nu gått 75 år sedan "gröna faran" kom till Hökis. Region Stockholm firade jubileet med ett spadtag:
FUT skrev:På dagen 75 år efter invigningen av Stockholms allra första tunnelbanelinje (mellan Slussen och Hökarängen) startade de förberedande arbetena på det nyaste tillskottet på tunnelbanekartan, den gula linjen.

– Det känns extra högtidligt att ta ett spadtag just idag, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: söndag 14 september 2025 11:53 https://sparvagsmuseet.se/tunnelbanan-7 ... mang-2025/

Som jag förstår det är detta jubileumståg ett vanligt C20-tåg, som kryddats lite extra, dagen till ära. Veteran Cx-tåget trafikerar inte (som det gjorde för 25 år sedan) utan visas statiskt på Liljeholmen 5/10. Rätt uppfattat?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 01 oktober 2025 16:06
twr skrev: söndag 14 september 2025 11:53 https://sparvagsmuseet.se/tunnelbanan-7 ... mang-2025/

Som jag förstår det är detta jubileumståg ett vanligt C20-tåg, som kryddats lite extra, dagen till ära. Veteran Cx-tåget trafikerar inte (som det gjorde för 25 år sedan) utan visas statiskt på Liljeholmen 5/10. Rätt uppfattat?
Du har nog rätt, jag insåg också det när jag läste noggrannare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar