Nedriven kontaktledning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
AleWi
Kontakt:

Nedriven kontaktledning

Inlägg av AleWi »

4 sep. 2025 rev en lastbil ned kontantaktledningen vid Nybroplan, sedan dess kan inte Norrmalmstorg trafikeras av spårvagnar vilket gör att Djurgårdslinjen inte kan köra lika många turer och också att vagnar inte kan vända vid Norrmalmstorg vid trafikstörningar. Det finns idag ingen prognos ännu när hållplatsen kan trafikeras igen.
Matsälgen

Re: Nedriven kontaktledning

Inlägg av Matsälgen »

AleWi skrev: fredag 12 september 2025 21:39 4 sep. 2025 rev en lastbil ned kontantaktledningen vid Nybroplan, sedan dess kan inte Norrmalmstorg trafikeras av spårvagnar vilket gör att Djurgårdslinjen inte kan köra lika många turer och också att vagnar inte kan vända vid Norrmalmstorg vid trafikstörningar. Det finns idag ingen prognos ännu när hållplatsen kan trafikeras igen.
  • Varför vet man inte vet hur länge det dröjer innan det är reparerat? :?:
Jag var vid Norrmalmstorg idag och såg att det fanns ingen kontaktledning över spårvagnshållplatsen. Oturligt nog, tog min kameras batteri slut när jag slutligen kom gåendes till Norrmalmstorg (från T-centralen). 
  • Trafikstörningar, nämner du.
Ja, det var ett lååååååångt palestinademonstrationståg som tågade förbi fontänen vid Sergelstorg idag på eftermiddagen, tätt följt av en  polisekorterad liten mot-demonstrationsgrupp med svenska flaggor vajandes. Det var nog fler poliser i närheten av dem än antalet demonstranter i tåget. Demonstrationståget leddes av en hätsk kvinna som höll ett stort kristet kors i sin hand. Kvinnan sjöng den svenska nationalsången om och om igen.
Den ledande kvinnan skrek plötsligt hätska islamofobiska slagord mot en man som stod på sidan på trottoaren. Väldigt omoget och barnsligt beteende. menar jag
  • Dessa 2 demonstrationståg, tåg stoppade spårvagnstrafiken förbi fontänen en längre tid.
Så min poäng med att berätta om detta i SSS-forum i DENNA tråd, 
är att den nedrivna kontaktledningen orsakade ett onödigt stopp i spårvagnstrafiken idag. Den kunde annars ha vänt i Norrmalmstorg.

Bra bilder blev det i mängder,

men jag antar att de flesta inte är av intresse för detta forum?

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
4262

Inlägg av 4262 »

Jag skulle gärna se bilderna. Har inte varit där själv sen flera veckor sedan och det kommer nog dröja ett tag innan jag kommer dit igen.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

4262 skrev: lördag 13 september 2025 21:19 Jag skulle gärna se bilderna. Har inte varit där själv sen flera veckor sedan och det kommer nog dröja ett tag innan jag kommer dit igen.
Här får du åtminstone se 2 utav de bilderna som jag fotade idag, som bör vara relevanta för denna tråds ämne: "Nedriven kontaktledning"

Den här bilderna, som jag fotograferade idag, visar nytt och gammalt brevid varandra, SL A36 nr 485 och SS A12 nr 335 sida vid sida vid hpl. T-centralen,
2025-09-13 DSC_2547 SL A36  nr 485 och SS A12 nr 335 sida vid sida vid hpl. T-centralen © Matsälgen Textad.JPG
2025-09-13 DSC_2547 SL A36 nr 485 och SS A12 nr 335 sida vid sida vid hpl. T-centralen © Matsälgen Textad.JPG (187.44 KiB) Visad 30 gånger

och den andra visar att kontaktledning saknas vid hpl Norrmalmstorg. (Jo jag hann ändå få några fåtal bilder vid Norrmalmstorg innan batteriet la av)

2025-09-13 DSC_2808 -Kontaktledning saknas ovanför Hpl Norrmalmstorg Textad skärpt.JPG
2025-09-13 DSC_2808 -Kontaktledning saknas ovanför Hpl Norrmalmstorg Textad skärpt.JPG (135.23 KiB) Visad 30 gånger
Där vid Norrmalmstorg bör man inte sitta och vänta på spårvagnar, för Där går inga spårvagnar på ett tag. Frågan är just hur länge det dröjer till nästa avgång, och varför det är som det är, med att det inte åtgärdades på en gång? :?: :?:
  • Vad hindrar att en ny kontaktledning sätts upp omgående? :roll:
//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Skriv svar