Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Matsälgen

Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken

Inlägg av Matsälgen »

Här kan man diskutera ämnet: "Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken" :)

Det är bildkonst enkelt, oftast litet och informativt format som vi dagligen ser men inte tar notis om. Glöms dessa bilder bort i vår historieskrivning? Jag kan tro att de är så det är.

Vem känner idag till hur piktogrammen såg ut i de första tvärbanevagnarna år 2000? Mustangerna? A29? osv. Bortglömda piktogram!
  • Kan sådana här spårvagnsvagns-piktogram anses vara allmän handling?
Skånetrafiken har lagt ut sina piktogram på nätet, Så det bör väl även andra allmänt ägda trafikbolag som SL kunna göra till grafik och trafik-nördars och hobby-modelltågs-byggares glädje!

Skånetrafiken har Piktogrambibliotek på nätet, för t.ex. för Lunds-spårvagnarna där måtten anges med millimeter https://skanetrafiken.varumarkesmanual. ... amsparvagn
Det är mycket generöst av Skånetrafiken. :D

Tyvärr hittar jag inget liknande från SL på nätet för deras spårvagnar. :o Kan även Stockholm vara lika generösa med piktogrammen som Skåne är??
Skärmavbild vid 2025-08-31 02-23-34.png
Skärmavbild vid 2025-08-31 02-23-34.png (448.61 KiB) Visad 311 gånger
Jag söker grafiska original-piktogram/"dekaler" för SL-spårvagnarnas utsida, bl.a. för dörrparen.
SL-Piktogrammens längd, bredd och grafik har varierat genom åren på de olika linjerna.

På utsidan av SL-spårvagnarnas dörrars utsida sitter det piktogram på glasrutorna. Motiven varierar något på olika dörrpar:
  • Remsor, med symboler för eller emot diverse saker.
  • Stora piktogram längst ner på dörrarnas utsida med barnvagn, cykel och rullstol symboler
Grafiska orginalpiktogram önskas för följande spårvagnar och perioder:
Fettextade är mest aktuella just nu:
  1. SL A32 År 2011 (Tvärbanan)
  2. SL A32 Färgtemat aluminium & blått, innan test med cyklar ombord gjordes (Tvärbanan)
  3. SL A32 För nuvarande utseende helblått (Tvärbanan)
  4. SL A34 De svarta med guldrand (Spårväg City)
  5. SL A34 De blå alldeles innan dessa ersattes av SL A35B (Spårväg City)
  6. SL A36 De nuvarande Lidingötågen (Lidingöbanan)
  7. SL A35B Nuvarande utseende (Spårväg City)
  8. SL De gamla Lidingötågen innan de skrotades (Lidingöbanan)
  9. SL A35 För nuvarande utseende. (Tvärbanan)
  10. SL De gamla Nockebytågen innan de skrotades. (Nockebybanan)
  11. SL A32 År ca 2011 (Nockebybanan)
  12. SL A32 Innan de bytte ut färgtemat aluminium & blått (Nockebybanan)
  13. SL A32 För nuvarande utseende helblått. (Nockebybanan)
//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den söndag 31 augusti 2025 18:32, redigerad totalt 1 gånger.
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken

Inlägg av Stefan Widén »

Alla dessa frågor får du ställa direkt tillSL/TF

Den finns manualer för skyltar , piktogram mm men det är deras egendom och får inte lämnas ut av entreprenörer hur som helst.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Visst kan man ställa frågorna i mitt inlägg till SL, men som jag skrev så:
Här kan man skriva om ämnet: "Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken" :wink: Det är ju ett nät-diskussionsforum för ämnen rörande kollektivtrafik och kollektivtrafikens fordon. I detta fall om Piktogram på spårvagnar.

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Stefan Widén skrev: söndag 31 augusti 2025 9:53 Alla dessa frågor får du ställa direkt till SL/TF

Den finns manualer för skyltar , piktogram mm men det är deras egendom och får inte lämnas ut av entreprenörer hur som helst.

Stefan
Finns det något påbud eller konkret förbjud, hemligstämpel, som gör att piktogrammen inte kan delges till hobbyister m.fl entusiaster som bara vill ha en kul glädjande hobby med modellspårvagnar med förebild i Stockholmstrafiken?

SL A32 dörrpar med massor av dekaler fotat när vagnen rör sig framåt -Beskuren 10 x15 vykortsformat.JPG
SL A32 dörrpar med massor av dekaler fotat när vagnen rör sig framåt -Beskuren 10 x15 vykortsformat.JPG (91.18 KiB) Visad 231 gånger
//Matsälgen🫎
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Diskutera kan man göra om man vill men du kan inte kräva att någon ska vilja. Man får inte lägga ut bilder som någon annan har upphovsrätt till. Du bad uttryckligen om att få bilder som SL/TF har upphovsrätt till. Den önskan får du vända dig till innehavaren av upphovsrätten med.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Harald skrev: söndag 31 augusti 2025 15:30 Diskutera kan man göra om man vill men du kan inte kräva att någon ska vilja. Man får inte lägga ut bilder som någon annan har upphovsrätt till. Du bad uttryckligen om att få bilder som SL/TF har upphovsrätt till. Den önskan får du vända dig till innehavaren av upphovsrätten med.
Vad tycker Harald att jag "KRÄVT" ???? Det var väl att använda fel ord, eller en feltolkning, hoppas jag.

Detta med upphovsrätt, som Harald tar upp, är numera en stor fråga i dessa fildelningstider på internet.
Jag fotar ju en del som bekant är, men hur många av er som läser detta har laddat hem dessa bilder (vilket är lagligt för eget bruk utan att förändra dem) och sedan skickat dem olovligen vidare till några kompisar? Ganska MÅNGA TROR JAG. :lol:
Det är jag på det klara med när jag laddar upp mina bilder i forumet. Det kan jag inte påverka och så länge ingen tjänar pengar på mina bilder utan mitt medgivande, är det inget som gör mig sömnlös på nätterna. :wink:

Jag har inga ekonomiska intressen med att efterfråga nämnda piktogram, det är bara för att ha kul med modellspårvagnar. :D

Kan det finnas länkar till det jag beskrivit? De insatta som inte vill göra inlägg, kan skicka privata meddelanden med info & tips mm till min interna e-post (pm) eller till mitt privata e-postkonto som bör vara synlig någonstans? Syns den för er andra medlemmar?

Hur som helst så har jag några modellspårvagnar med förebild i Stockholm,

bl.a. Tvärbanan/Nockebybanan, Djurgården (gula Halling Norrköping), och fler blir det snart, men tyvärr har de inga piktogram-dekaler på dörrarna, och sådana är ju mycket dominerande numera på dörrparen på A32 nu och A32 innan de ommålades. ( se de bilder jag publicerat tidigare i tråden. )

Vad som satt på de svarta A34 år 2011 är jag inte alls medveten om
.
Har någon fotograferat dessa svarta A34 med synliga piktogram på dem och inuti dem? Då kan ni väl publicera dessa bilder i forumet?
Osv.........

Utöver detta tycker jag att de grafiska piktogram som sitter utanpå och inuti våra spårvagnar och i tunnelbanevagnar är intressanta i sig själva.
Det finns olika piktogram för olika banor, beroende på vad som är tillåtet och inte tillåtet. När det blev tillåtet att ta med cykel på tvärbanan blev de vagnarna försedda med nya piktogram för cykel tillåten ej cykel.

//Matsälgen🫎
VästSverige

Inlägg av VästSverige »

Västtrafik har sina på en sida där man kan ladda ner dekalerna och vart det ska sitta i fordonet. Jag vet inte hur det är med SL men du kanske kan skicka ett mail eller ringa för att efterfråga det.

https://partnerportalen.vasttrafik.se/r ... onsdesign/
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

VästSverige skrev: måndag 01 september 2025 18:34 Västtrafik har sina på en sida där man kan ladda ner dekalerna och vart det ska sitta i fordonet. Jag vet inte hur det är med SL men du kanske kan skicka ett mail eller ringa för att efterfråga det.

Det är tydligen en viss skillnad på öppenhet hos olika trafikhuvudmän. Fast Västtrafik har ju alltid varit ett föredöme när det gäller väldigt mycket, och man gör ju oftast som många andra. Dvs inte som SL, som absolut ska göra allt på sitt eget sätt, vilket ju oftast slutar med att det blir skit.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: söndag 31 augusti 2025 16:38 Vad som satt på de svarta A34 år 2011 är jag inte alls medveten om[/b].
Har någon fotograferat dessa svarta A34 med synliga piktogram på dem och inuti dem? Då kan ni väl publicera dessa bilder i forumet?
Klart de finns lite såna bilder. men varför skulle jag vilja publicera dom här ?
Själv vill jag visa den här bilden istället...

Bild
M06 31 på Djurgården. Foto 2008-06-13 14:34:26, Leif D
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

VästSverige skrev: måndag 01 september 2025 18:34 Västtrafik har sina på en sida där man kan ladda ner dekalerna och vart det ska sitta i fordonet. Jag vet inte hur det är med SL men du kanske kan skicka ett mail eller ringa för att efterfråga det.

Å Tack så hjärtligt för länken. :)

Kul att även Västtrafik är generösa med piktogram & dekaler så som Skånetrafiken är. De (Västtrafik) har sparat varje enskilt piktogram som pdf-fil med med måtten för piktogrammen angivna i filnamnet! Måtten i millimeter anges även på Skånetrafikens sait, fast deras bilder ligger öppet på deras sait så att man ser alla piktogram samtidigt. Det är lättare så för tittaren.

Klickar man på Skånetrafikens piktogram öppnas de i nytt fönster i större format.
https://skanetrafiken.varumarkesmanual. ... amsparvagn

https://partnerportalen.vasttrafik.se/r ... n/dekaler/

Jag har inte (ännu) frågat Stockholm om specifikt de digitala piktogrammen, men jag har för flera år sedan frågat om det går få tag i det redan utskrivna dekalerna, samt andra modellbygge-vänliga tjänster, men nej ...Surt svar den gången.... :o

Möjligen ville just den tjänstepersonen inte engagera sig. Sådant som personlig välvillighet och engagemang eller arrogans surhet kan spela roll.

Offentlighetsprincipen
En intressant fråga är om man kan anse sådant material som piktogram som offentlig handling som man kan kräva att få ut från det allmänna bolagen och deras leverantörer?. :?:

Allt material som vi medborgare kan begära ut av det allmänna är skapat av någon organisation eller person som kan ses som rättighetsinnehavare, men ändå kan vi begära ut sådant material som finns inom det offentliga.

Eftersom både Västtrafik och Skånetrafiken har lagt ut sina piktogram på sina sajter kan jag inte se dem som hemligstämplade över lag och då även inte hemliga i övriga landet som t.ex. Stockholm.
Kanske det finns en juridiskt insatt läsare som läser detta, som kan kommentera detta spörsmål här, i tråden???

//Matsälgen🫎
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

leifd skrev: måndag 01 september 2025 21:11
Matsälgen skrev: söndag 31 augusti 2025 16:38 Vad som satt på de svarta A34 år 2011 är jag inte alls medveten om.
Klart de finns lite såna bilder. men varför skulle jag vilja publicera dom här ? *
Själv vill jag visa den här bilden istället...

Bild
M06 31 på Djurgården. Foto 2008-06-13 14:34:26, Leif D
* Därför att den här trådens ämne är piktogram i spårvagnstrafiken. "Tack" så mycket till lefid för att han upplyser oss om att han inte vill bidra till min modellspårvagnshobby. :?: Tack även för bilden. Tyvärr ser jag inga piktogram på bilden som ju är trådens ämne, så varför gjorde han inlägget? 😉

//Matsälgen🫎
Skriv svar