Ta bort bildtext under bilder?

Gör alla tester här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Gör alla tester här!
Allmänna forumregler
Matsälgen

Ta bort bildtext under bilder?

Inlägg av Matsälgen »

Jag får alltid bildtexter under de bilder jag laddar upp. Varför? Går det undvika att det blir så där? Den ser inte snygg ut.

Jag skriver ju vanligtvis bildtexter inuti mina egna bilder, så jag behöver inte den automatiska bildtexten under dem.

T.e.x denna blåa testbild:

RAL 5012 Skärmavbild vid 2024-10-12 Textad.jpg
RAL 5012 Skärmavbild vid 2024-10-12 Textad.jpg (23.88 KiB) Visad 57 gånger
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Matsälgen

Re: Ta bort bildtext under bilder?

Inlägg av Matsälgen »

Skärmavbild vid 2025-08-22 15-42-07.png
Skärmavbild vid 2025-08-22 15-42-07.png (155.81 KiB) Visad 54 gånger
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

För min del så tycker jag det är horribelt att förstöra en bild med en hel massa text i bilden. Jag skulle helst inte vilja ha min copyrighttext ens, men den är tyvärr ett måste, av kända orsaker.

Bild
Spårvagnskörning på ej öppnad spårväg, till invigningen av Mirum Galleria. Foto 2010-04-22 16:52:48, Leif D.

Vill man inte ha den automatiska texten, så får man nog hålla sig med en egen webbplats att länka från helt enkelt.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Tack för intresant bild, gensvar och synpunkter! :)

jag vet, jag håller med om att det ser lite fullt ut med bildtext inuti bilder och då särskilt illa ser det ut i vissa bilder. Jaha.. då får jag godta den där fula undertexten som den är. Jag ser ju att även andras bilder t.ex. Leifd:s bild, har undertext.

Det är dessa anledningar som gör att jag har börjat att skriva in bildinformationen inuti själva bilden:
  • När folk laddar hem mina bilder från nätet vill jag att info om bilden och upphovsman medföljer, annars tappas den bort,
  • När folk skärmdumpar bilder, medföljer inte ens elektroniskt lagrad bildinfo.
  • Jag vill att "tittarna" i framtiden ska få veta vem som fotat den, när den är fotad, vad det är som syns på bilden, och var den är fotad någonstans mm....
  • När bilder skrivs ut på fotopapper, då följer ingen bildinfo med ut ur skrivaren om den inte finns med inuti bilden.

OBS!
Du som läser detta gör som du själv vill ha det. Jag avser inte att propagera för hur man ska göra.

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: fredag 22 augusti 2025 22:01 Tack för intresant bild, gensvar och synpunkter! :)

jag vet, jag håller med om att det ser lite fullt ut med bildtext inuti bilder och då särskilt illa ser det ut i vissa bilder. Jaha.. då får jag godta den där fula undertexten som den är. Jag ser ju att även andras bilder t.ex. Leifd:s bild, har undertext.

Det är dessa anledningar som gör att jag har börjat att skriva in bildinformationen inuti själva bilden:
  • När folk laddar hem mina bilder från nätet vill jag att info om bilden och upphovsman medföljer, annars tappas den bort,
  • När folk skärmdumpar bilder, medföljer inte ens elektroniskt lagrad bildinfo.
  • Jag vill att "tittarna" i framtiden ska få veta vem som fotat den, när den är fotad, vad det är som syns på bilden, och var den är fotad någonstans mm....
  • När bilder skrivs ut på fotopapper, då följer ingen bildinfo med ut ur skrivaren om den inte finns med inuti bilden.

OBS!
Du som läser detta gör som du själv vill ha det. Jag avser inte att propagera för hur man ska göra.

//Matsälgen🫎
Lite mer info då...
Jag skyddar mina bilder genom min lilla coprigthtext, men också genom att alltid ladda upp mina bilder i låg upplösning, så att de i princip blir oanvändbara vid utskrift eller att använda annat än för visning på relativt små skärmar.
Texten under mina bilder skriver jag ju själv, på samma sätt som jag skriver den här texten.
Mina bilder lägger jag alltid på min hemsida, men där finns även dolda album med bilder som läggs ut på forum, men som kanske inte finns i övriga album.
Att ha en JAlbumsida som jag har, kostar lite, men gör livet enkelt.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Texten under bilden står med där eftersom det är så forumet är utformat. Går säkert att ändra i nån inställning av admin, men tycker inte direkt det har stört förr. Gäller ju enbart bilder som är uppladdade till SSS forum av medlemmar. Lagras bilderna på extern server syns inte nån text.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Skriv svar