Begreppen "veteranspårvagn" och "museal spårvagn"

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Matsälgen

Begreppen "veteranspårvagn" och "museal spårvagn"

Inlägg av Matsälgen »

Det förekommer skilda meningar om de gamla spårvagnarna som går i trafik på Djurgårdslinjen i Stockholm, bör eller inte bör benämnas som museala eller veteranspårvagnar, har jag upptäckt när jag haft e-post-konversationer med spårvägsintresserade personer.

Det här är givetvis inte en stor och viktig språkfråga, men det vore ändå intressant att få veta hur andra ser på saken, så jag undrar: Hur ser du på betydelseskillnaden mellan begreppen "veteranspårvagn" och "museal spårvagn"? :?:

Jag menar att
Ordet museum innebär alltid att föremål ställs ut i en utställningslokal (museum). De utställda föremålen, både gamla och nya, kallas för museala under den period de ingår i en museal utställning, medans exempelvis veteranspårvagnar alltid är gamla fordon som ibland körs på gatan, dvs de ställs inte ut när de går i trafik, ty de ingår inte just då i en utställning i en utställningslokal.

MUSEAL SPÅRVAGN = UTSTÄLLNINGSFÖREMÅL I ETT MUSEUM :)
2011-08-22 15.09.42 Hästspårvagn DJURGÅRDSLINIEN Linie12 -Spårvägsmuseet i fd. Söderhallen © Matsälgen DSC_0016 10 Textad.JPG
2011-08-22 15.09.42 Hästspårvagn DJURGÅRDSLINIEN Linie12 -Spårvägsmuseet i fd. Söderhallen © Matsälgen DSC_0016 10 Textad.JPG (173.16 KiB) Visad 193 gånger

VETERANSPÅRVAGN SS A12 VAGN NR 342 TRAFIKERAR SPÅRVÄG CITY på Spårvagnens dag den 2023-05-28
2023-05-28 DSC_2787 -SS A12 vagn 342 -Klarabergsgatan -varuhuset Åhlens City på Spårvagnens dag -mindre strl. © Matsälgen Textad.JPG
2023-05-28 DSC_2787 -SS A12 vagn 342 -Klarabergsgatan -varuhuset Åhlens City på Spårvagnens dag -mindre strl. © Matsälgen Textad.JPG (207.94 KiB) Visad 133 gånger
Wikipedia 2025-08-19 https://sv.wikipedia.org/wiki/Museum
Ett museum är en offentligt tillgänglig samling av systematiskt ordnade föremål som ofta är av naturhistorisk, kulturhistorisk, konstnärlig eller teknisk art. Museologi är vetenskapen om museernas verksamhet. Syftet med ett museum är att samla och bevara objekt av betydelse för att visa för allmänheten. Offentliga museer kan visa objekt genom tillfälliga eller permanenta utställningar.
//Matsälgen🫎
Välkommen med pm till min epostlåda med eventuella personliga synpunkter. Dock ej i tråden
Användarens profilbild
Odd

Re: Begreppen "veteranspårvagn" och "museal spårvagn"

Inlägg av Odd »

Begreppet museum handlar inte om en viss typ av lokal, utan om att bevara och förmedla historiska sammanhang. Det finns ingen anledning att skilja på föremål som fungerar och används, och föremål som samlar damm, de kan vara museala i alla fall. Åldern har liten betydelse, även moderna verk och ting ingår ofta som en del av museisamlingarna. Friluftsmuseet Skansen vore ju tämligen meningslöst om man inte kunde gå in i husen, eller se hur personal visar hur man blåste glas eller bakade bröd förr i tiden.

Det är därför inte föremålets funktion eller placering som avgör om det är musealt, utan hur och varför det används. När en äldre buss eller spårvagn körs i museitrafik är det en form av levandegjord historia, ett slags friluftsmuseum i rörelse.

Museal spårvägstrafik faller därför i högsta grad in i museibegreppet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det här är en veteranvagn: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... typ_id=278

Inte musealt bevarad, men ändå gammal.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Jag tycker man kan använda båda begreppen, vilket görs i den allmänna debatten.
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Stefan Widén skrev: onsdag 20 augusti 2025 22:01 Jag tycker man kan använda båda begreppen, vilket görs i den allmänna debatten.
Ja - de betyder ju olika saker, så de behövs båda två!
Skriv svar