Varför är Spårvagnens dag inställt den 23 Augusti?

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Matsälgen

Varför är Spårvagnens dag inställt den 23 Augusti?

Inlägg av Matsälgen »

Varför är lokaltrafiksevenemanget "Spårvagnens dag" 23 Augusti inställt ?
Det var planerat att äga rum den 23 Augusti:
https://www.sparvagssallskapet.se/categ ... rdslinjen/
//Matsälgen🫎
Välkommen med pm till min epostlåda med eventuella personliga synpunkter. Dock ej i tråden
Matsälgen

Re: Varför är Spårvagnens dag inställt den 23 Augusti?

Inlägg av Matsälgen »

Är det ingen som vet varför spårvagnens dag är inställd den 23 Augusti?
https://www.sparvagssallskapet.se/2025/ ... gnens-dag/

//Matsälgen🫎
Välkommen med pm till min epostlåda med eventuella personliga synpunkter. Dock ej i tråden
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: onsdag 13 augusti 2025 16:24 Är det ingen som vet varför spårvagnens dag är inställd den 23 Augusti?

//Matsälgen🫎
Uppenbarligen inte, men varför frågar du inte officiella källor istället ?
Personligen så tror jag att man aktar sig för att gå i polemik med dej, eftersom du ändå alltid ska har rätt i slutändan.

Min gissning är väl att intresset helt enkelt är för dåligt för ett spårvägens dag till.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

leifd skrev: onsdag 13 augusti 2025 21:45
Matsälgen skrev: onsdag 13 augusti 2025 16:24 Är det ingen som vet varför spårvagnens dag är inställd den 23 Augusti?

//Matsälgen🫎
Min gissning är väl att intresset helt enkelt är för dåligt för ett spårvägens dag till.
Ett till är det väl inte? Det står ju "alternativt spårvagnens dag": https://www.sparvagssallskapet.se/2025/ ... gnens-dag/
Det skulle varit ett tidigare i år men dock sköts fram tills nu vad det sagt, av vad jag sett i tidigare info, men så ställs det in igen. Varför då?
Jag tänkte att det finns folk i forumet som kan berätta officiellt vad om är orsaken till att evenemanget ställs in. Därför har jag inte frågat någon officiellt. Dock ska det gå spårvagnar i trafik hela dagen,
Publicerat måndag 14 juli 2025 https://www.sparvagssallskapet.se/2025/ ... gnens-dag/
Den 23 augusti var det planerat att en alternativ Spårvagnens dag skulle ha ägt rum, men av olika skäl har vi beslutat att ställa in arrangemanget. Det kommer dock fortfarande att vara full trafik med alla våra spårvagnar den dagen. Välkommen till Djurgårdslinjen!
Jag får intrycket av att det är just den sedvanliga marknaden mm aktiviteter i Alkärrshallen som inte blir av, medans veteranspårvagnarna går som de brukar på spårvagnens dag.
  • Jag, och antagligen fler än mig, undrar nog varför aktiviteterna i Alkärrshallen är inställda.

//Matsälgen🫎
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag får intrycket av att det är just den sedvanliga marknaden mm aktiviteter i Alkärrshallen som inte blir av, medans veteranspårvagnarna går som de brukar på spårvagnens dag.
Intrycket är korrekt. Fyra museitåg (och möjligen en göteborgsmustang) går i trafik.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: söndag 17 augusti 2025 14:49
leifd skrev: onsdag 13 augusti 2025 21:45

//Matsälgen🫎
Ett till är det väl inte? Det står ju "alternativt spårvagnens dag": https://www.sparvagssallskapet.se/2025/ ... gnens-dag/
Det skulle varit ett tidigare i år men dock sköts fram tills nu vad det sagt, av vad jag sett i tidigare info, men så ställs det in igen. Varför då?
Jag tänkte att det finns folk i forumet som kan berätta officiellt vad om är orsaken till att evenemanget ställs in. Därför har jag inte frågat någon officiellt. Dock ska det gå spårvagnar i trafik hela dagen,
Publicerat måndag 14 juli 2025 https://www.sparvagssallskapet.se/2025/ ... gnens-dag/
Den 23 augusti var det planerat att en alternativ Spårvagnens dag skulle ha ägt rum, men av olika skäl har vi beslutat att ställa in arrangemanget. Det kommer dock fortfarande att vara full trafik med alla våra spårvagnar den dagen. Välkommen till Djurgårdslinjen!
  • Jag, och antagligen fler än mig, undrar nog varför aktiviteterna i Alkärrshallen är inställda.

//Matsälgen🫎
Då är det ju helt klart så att intresset är för dåligt. Och då tänker jag inte på intresset att köra gammal spårvagn, utan intresset att åka runt och bedriva marknad.
Just denna tiden i augusti så svämmar ju landet över med olika marknader och stadsfester, så gissningsvis beger sig marknadsfolket till platser där de tror sig sälja bättre än på Djurgården.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

daniel_s skrev: söndag 17 augusti 2025 15:14
Intrycket är korrekt. Fyra museitåg (och möjligen en göteborgsmustang) går i trafik.
Låter bra, Daniel ! :)
Vilka 4 tåg pratar vi om?
Kör de 4 tågen samtidigt hela dagen eller är det olika tidsperioder för dem från förmiddag till kväll?

//Matsälgen🫎
2011-09-18 Spårvagn SS A1 nr 76 med släpvagn SS B19 nr 846 på Strandvägen. Foto snett bakifrån av Matsälgen.JPG
2011-09-18 Spårvagn SS A1 nr 76 med släpvagn SS B19 nr 846 på Strandvägen. Foto snett bakifrån av Matsälgen.JPG (198.29 KiB) Visad 196 gånger
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

leifd skrev: söndag 17 augusti 2025 15:23
Då är det ju helt klart så att intresset är för dåligt. Och då tänker jag inte på intresset att köra gammal spårvagn, utan intresset att åka runt och bedriva marknad.
Just denna tiden i augusti så svämmar ju landet över med olika marknader och stadsfester, så gissningsvis beger sig marknadsfolket till platser där de tror sig sälja bättre än på Djurgården.
"Marknaden" i Alkärrshallen på spårvagnens dag brukar bestå av trafiknostalgiska förlaget, och några andra som säljer trafikrelaterade varor, både nya och begagnade böcker, filmer, vykort andra prylar och så givetvis den gode modellbyggaren Jörgen Edgar. Dessutom brukar det visas spårvagnsfilm på filmduk och att någon trafikpolitiker hållit tal har förekommit, en modellspårväg har jag sett där och mm.

Det är givetvis inte sannolikt att alla dessa aktörer har tackat nej samtidigt, så jag tror att Leifd gissning inte stämmer. 

Vad det egentligen beror på att evenemanget i Alkärrshallen inte "blir av", Det verkar det som att arrangören inte vill berätta. En gissning jag har är att det inte längre går/tillåts anordna evenemang i någon av spårvagnsdepåerna i överhuvudtaget. 

Hur Det än förhåller sig med den saken, är det trist när föreningsverksamhet försvinner.  
vi får istället roa oss med att åka några extra varv med veterantågen i stället !  :)

Eller sååååå! ("fria fantasier* :lol: ) Man kan ha evenemang i ett lånat multikopplat A32 tåg!  på Djurgården
Det vore nämligen jättespännande att få se ett sådant tåg visa upp sig på spårväg Citybanan. Den kan ha försäljningsbord och filmvisning mm ombord som folk kan besöka när tåget stannar till på vissa utannonserade ställen.

*Det är bra med "fria fantasier" som kan skapa nya kreativa lösningar där andra bara ser problem. :wink:

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: onsdag 20 augusti 2025 0:12
leifd skrev: söndag 17 augusti 2025 15:23
"Marknaden" i Alkärrshallen på spårvagnens dag brukar bestå av trafiknostalgiska förlaget, och några andra som säljer trafikrelaterade varor, både nya och begagnade böcker, filmer, vykort andra prylar och så givetvis den gode modellbyggaren Jörgen Edgar. Dessutom brukar det visas spårvagnsfilm på filmduk och att någon trafikpolitiker hållit tal har förekommit, en modellspårväg har jag sett där och mm.

Det är givetvis inte sannolikt att alla dessa aktörer har tackat nej samtidigt, så jag tror att Leifd gissning inte stämmer. 

Vad det egentligen beror på att evenemanget i Alkärrshallen inte "blir av", Det verkar det som att arrangören inte vill berätta. En gissning jag har är att det inte längre går/tillåts anordna evenemang i någon av spårvagnsdepåerna i överhuvudtaget. 

Hur Det än förhåller sig med den saken, är det trist när föreningsverksamhet försvinner.  
vi får istället roa oss med att åka några extra varv med veterantågen i stället !  :)

Eller sååååå! ("fria fantasier* :lol: ) Man kan ha evenemang i ett lånat multikopplat A32 tåg!  på Djurgården
Det vore nämligen jättespännande att få se ett sådant tåg visa upp sig på spårväg Citybanan. Den kan ha försäljningsbord och filmvisning mm ombord som folk kan besöka när tåget stannar till på vissa utannonserade ställen.

*Det är bra med "fria fantasier" som kan skapa nya kreativa lösningar där andra bara ser problem. :wink:

//Matsälgen🫎
Borde ju inte vara mer förbjudet för mej att gissa eller spekulera, men jag anser inte att heller att jag alltid ska ha sista ordet. Däremot håller jag mej för god för att fantisera om orimligheter...

Sen kan ju jag kanske sitta på fakta du inte känner till, men som av olika skäl inte ska bli allmänna, vad vet jag.
Men gissningsvis har ju de deltagare du räknar upp, eller någon av dessa andra saker för sig, som bara dessa (om de vill) kan berätta om.

Vi får väl önska dej en trevlig spårvagnstur på lördag..!
Själv tänker jag göra något annat...
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

leifd skrev: torsdag 21 augusti 2025 11:19
Borde ju inte vara mer förbjudet för mej att gissa eller spekulera,
Givetvis ska du inte ta det eller tänka så. Är det någon som sagt till dig att du inte får gissa eller spekulera?
leifd skrev: torsdag 21 augusti 2025 11:19 jag kanske sitta på fakta du inte känner till, men som av olika skäl inte ska bli allmänna, vad vet jag.
Det kan vara så det är att du och några "järnbröder" i föreningen känner till sådant som andra medlemmar i föreningen inte får veta.??
Orsaken till att det inte blir ett riktigt sedvanligt spårvagnens dag 2025 är troligen att någon eller några inte kunnat sköta sina åtaganden enligt planeringen.
Det brukar vara orsaken i en förening när något inte blir gjort eller blir av.
(har jag sett på annat håll i annan förening, där en äldre man glömt bort sitt åtagande och även glömt att han var invald i styrelsen. )
Jag hoppas att, dödsfall eller sjukdom t.ex. demens, inte är orsaken till att evenemanget inte blev av i sin helhet i den föreningen och inte heller i denna förening. :(
leifd skrev: torsdag 21 augusti 2025 11:19 Men gissningsvis har ju de deltagare du räknar upp, eller någon av dessa andra saker för sig, som bara dessa (om de vill) kan berätta om.
Rimligen sett ur ett statistiskt perspektiv, är det osannolikt alla de som brukar delta skulle tacka nej samtidig, menar jag. Vi kan tycka och tänka olika om det här och det är helt i sin ordning. :)
Vi får ta en fika någon gång i Norrköping ?

När det gäller t.ex. Modellbyggaren Jörgen Edgar https://jorgenedgar.se/aktuellt.html (som jag har personlig kontakt med då och då) vet jag att han verkligen velat komma på lördag till Alkärrshallen, men nu när det blev inställt har han istället bokat in sig på ett annat evenemang i Vallentuna Modelljärnvägsmarknad i Kårsta-Ekskogens Bygdegård. Lö. 30 augusti 2025, kl 10-15.
Så dit kan man åka den 30 augusti om man känner för det.

Nu får vi hoppas att solen lyser på Lördag och att regnet håller sig borta! :D

//Matsälgen🫎
Skriv svar