Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Matsälgen skrev: måndag 28 juli 2025 18:14
Hechtwagen skrev: måndag 28 juli 2025 11:32 Och för att återknyta till tråden, behövs verkligen saltsjöbanan när tunnelbanan till nacka öppnar?
Behövs småbanor som kan vara avstängda i åratal?

Hur mycket billigare är ersättningstrafiken för Saltsjöbanan än tågtrafiken + banunderhåll på ett år?
Alla banor, både spårbanor och vägbanor, slits hårt av trafikering och behöver servas och ibland även stängas av. En skur av busstrafik sliter mycket på vägarna ock kräver ett stort antal förare som ibland kan vara svåra att hitta. Alla dessa ska ha lön!
Dessutom går spårtrafik ofta fortare och bekvämare än busstrafik. osv osv osv osv........................  

Den där gamla debatten om spår eller busstrafik som du försöker att återuppliva i denna tråd, förtjänar istället en egen tråd. Antagligen finns det redan flera sådana trådar i forumet. :wink:
//Matsälgen🫎

Så är det men man får ju onekligen känslan av att man sparar på trafiksidan med smopade tågvärdar men drar på sig mångfalt högre kostnader för banorna istället.

Man hör aldrig någon debatt om hur mycket dyrare dagens 65 kilometer roslagsbana är att förvalta på ett år nu jämfört med 1985, den är avsevärt dyrare nu än då, en fördyring som inte kan kompenseras med slopade tågvärdar utan som i slutändan ger högre skatt och dyrare resor.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 11:11 Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Hechtwagen skrev: tisdag 29 juli 2025 13:30 Så är det men man får ju onekligen känslan av att man sparar på trafiksidan med smopade tågvärdar men drar på sig mångfalt högre kostnader för banorna istället.
FUT:s nya tunnelbana byggs med ballastfritt spår, och det går väldigt bra. Borde FUT ta över småbanorna, trots namnet "Förvaltning för utbyggd tunnelbana"?
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: tisdag 29 juli 2025 13:34
FUT:s nya tunnelbana byggs med ballastfritt spår, och det går väldigt bra. Borde FUT ta över småbanorna, trots namnet "Förvaltning för utbyggd tunnelbana"?
Är det inte FUT som planerar Roslagsbanans utbyggnad mot T-centralen?
twr

Inlägg av twr »

ADDE skrev: tisdag 29 juli 2025 13:54
Enceladus skrev: tisdag 29 juli 2025 13:34
Är det inte FUT som planerar Roslagsbanans utbyggnad mot T-centralen?
FUT bygger bara tunnelbana. RBc är ett projekt på TF.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: tisdag 29 juli 2025 13:54 Är det inte FUT som planerar Roslagsbanans utbyggnad mot T-centralen?
Nej, tyvärr inte.
Hechtwagen skrev: måndag 28 juli 2025 11:32 Och för att återknyta till tråden, behövs verkligen saltsjöbanan när tunnelbanan till nacka öppnar?

Hur mycket billigare är ersättningstrafiken för Saltsjöbanan än tågtrafiken + banunderhåll på ett år?
Hur många resenärer har SL behållit under tiden? Jag blir dock förvirrad. I en annan tråd vurmar skribenten för trådbussar - det dyraste trafikslaget av dem alla:
Sustainable Bus skrev:Local media highlight that spare parts have become increasingly scarce and costly, contributing to long repair cycles and reduced service availability. The average operating cost is estimated at €4.06 per kilometer, reportedly making trolleybuses the most expensive transport mode currently in operation in Greece. Moreover, fleet productivity is said to be significantly below expectations, with actual kilometers traveled annually estimated at 75% below target. Delays and service disruptions, especially during peak periods, have become a recurring issue.
Trådbussar har spårtrafikens nackdelar (dyr infrastruktur), men inte fördelar (hög kapacitet och hastighet). Saltsjöbanan måste väl vara vettigare än trådbussar?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: tisdag 29 juli 2025 18:49
ADDE skrev: tisdag 29 juli 2025 13:54 Är det inte FUT som planerar Roslagsbanans utbyggnad mot T-centralen?
Nej, tyvärr inte.

Hur många resenärer har SL behållit under tiden? Jag blir dock förvirrad. I en annan tråd vurmar skribenten för trådbussar - det dyraste trafikslaget av dem alla:
Sustainable Bus skrev:Local media highlight that spare parts have become increasingly scarce and costly, contributing to long repair cycles and reduced service availability. The average operating cost is estimated at €4.06 per kilometer, reportedly making trolleybuses the most expensive transport mode currently in operation in Greece. Moreover, fleet productivity is said to be significantly below expectations, with actual kilometers traveled annually estimated at 75% below target. Delays and service disruptions, especially during peak periods, have become a recurring issue.
Trådbussar har spårtrafikens nackdelar (dyr infrastruktur), men inte fördelar (hög kapacitet och hastighet). Saltsjöbanan måste väl vara vettigare än trådbussar?
Så är det, trådbussen kombinerar bussens nackdelar med spårvagnens nackdelar.
MrG

Inlägg av MrG »

Jag tycker man skulle lägga ned Saltsjöbanan, helst ända ut till Igelboda, eller åtminstone Fisksätra. Dock förutsätter det att man först byggt ut tunnelbanan från Nacka och ut till någon av de nämnda stationerna. Men i väntan på det, kan man ju åtminstone lägga ned Saltsjöbanan på sträckan Nacka-Slussen efter tunnelbanans utvidgning dit (dvs Nacka). Jag ser ingen anledning till varför Saltsjöbanan behövs på denna sträcka, när det fr.o.m. 2030 finns både t-bana och bussar att välja mellan. Jag tror knappast Nacka har det invånarantal att det motiverar så många alternativa färdsätt till och från Stockholms innerstad.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

MrG skrev: måndag 04 augusti 2025 12:19 Jag tycker man skulle lägga ned Saltsjöbanan, helst ända ut till Igelboda, eller åtminstone Fisksätra. Dock förutsätter det att man först byggt ut tunnelbanan från Nacka och ut till någon av de nämnda stationerna. Men i väntan på det, kan man ju åtminstone lägga ned Saltsjöbanan på sträckan Nacka-Slussen efter tunnelbanans utvidgning dit (dvs Nacka). Jag ser ingen anledning till varför Saltsjöbanan behövs på denna sträcka, när det fr.o.m. 2030 finns både t-bana och bussar att välja mellan. Jag tror knappast Nacka har det invånarantal att det motiverar så många alternativa färdsätt till och från Stockholms innerstad.
Själv tycker jag att man kan förlänga tunnelbanan från Nacka till Storängen eller Saltsjö-Duvnäs, och sedan ta över saltsjöbanan därifrån till Saltsjöbaden och Solsidan.

För Sträckan Slussen-Storängen/Saltsjö-Duvnäs skulle man kunna göra om till en snabbspårväg, med ihopkoppling med Tvärbanan vid Sickla.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: måndag 04 augusti 2025 14:05 Själv tycker jag att man kan förlänga tunnelbanan från Nacka till Storängen eller Saltsjö-Duvnäs, och sedan ta över saltsjöbanan därifrån till Saltsjöbaden och Solsidan.

För Sträckan Slussen-Storängen/Saltsjö-Duvnäs skulle man kunna göra om till en snabbspårväg, med ihopkoppling med Tvärbanan vid Sickla.
Den enkelspåriga Saltsjöbanan låter sig inte konverteras till tunnelbana utan rejäla investeringar. I så fall är det vettigare att förlänga tuben till expansiva Boo. Mellan 2018 och 2023 växte Boo från 32 854 till 36 360 invånare medan Fisksätra-Saltsjöbaden krympte från 19 016 till 18 520 invånare. Behovet finns i Boo.

Det är inte heller många i Stockholmsregionen som har Saltsjö-Duvnäs som målpunkt. Med Fisksätra-Saltsjöbaden får banan till Slussen ett vettigt underlag.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev: måndag 04 augusti 2025 14:05
MrG skrev: måndag 04 augusti 2025 12:19 Jag tycker man skulle lägga ned Saltsjöbanan, helst ända ut till Igelboda, eller åtminstone Fisksätra. Dock förutsätter det att man först byggt ut tunnelbanan från Nacka och ut till någon av de nämnda stationerna. Men i väntan på det, kan man ju åtminstone lägga ned Saltsjöbanan på sträckan Nacka-Slussen efter tunnelbanans utvidgning dit (dvs Nacka). Jag ser ingen anledning till varför Saltsjöbanan behövs på denna sträcka, när det fr.o.m. 2030 finns både t-bana och bussar att välja mellan. Jag tror knappast Nacka har det invånarantal att det motiverar så många alternativa färdsätt till och från Stockholms innerstad.
Själv tycker jag att man kan förlänga tunnelbanan från Nacka till Storängen eller Saltsjö-Duvnäs, och sedan ta över saltsjöbanan därifrån till Saltsjöbaden och Solsidan.

Det kräver omfattande ombyggnad av stationer och strömmatning. Saltsjöbanan har kortare tåg som inte passar in i tunnelbanans mönster.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Lennart Petersen skrev: måndag 04 augusti 2025 20:25
ADDE skrev: måndag 04 augusti 2025 14:05

Det kräver omfattande ombyggnad av stationer och strömmatning. Saltsjöbanan har kortare tåg som inte passar in i tunnelbanans mönster.
På 50-talet så konverterade man snabbspårvägar till tunnelbana, till och med sträckan Gullmarsplan-Stureby konverterades, och den hade ursprungligen plankorsningar. Så är man villig att satsa på kraftiga ombyggnationer så är ingeting omöjligt. Kolla t.ex. Roslagsbanan och hur mycket man har satsat på dess renovering och utbyggnad sedan 2010.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: måndag 04 augusti 2025 22:45 På 50-talet så konverterade man snabbspårvägar till tunnelbana, till och med sträckan Gullmarsplan-Stureby konverterades, och den hade ursprungligen plankorsningar. Så är man villig att satsa på kraftiga ombyggnationer så är ingeting omöjligt. Kolla t.ex. Roslagsbanan och hur mycket man har satsat på dess renovering och utbyggnad sedan 2010.
Det är ju en viss skillnad i resandeunderlaget. Bandhagen, Högdalen, Rågsved och Hagsätra har tillsammans drygt 40 000 invånare, d.v.s. dubbelt så mycket som Fisksätra-Saltsjöbaden. En förlängning till Orminge skulle kosta ungefär lika mycket och göra betydligt större nytta. Dessutom kan Saltsjöbanan bevaras!
MrG skrev: måndag 04 augusti 2025 12:19 Jag ser ingen anledning till varför Saltsjöbanan behövs på denna sträcka, när det fr.o.m. 2030 finns både t-bana och bussar att välja mellan. Jag tror knappast Nacka har det invånarantal att det motiverar så många alternativa färdsätt till och från Stockholms innerstad.
Helt korrekt. Därför ska den lokala busstrafiken elimineras.
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev: måndag 04 augusti 2025 19:53
ADDE skrev: måndag 04 augusti 2025 14:05 Själv tycker jag att man kan förlänga tunnelbanan från Nacka till Storängen eller Saltsjö-Duvnäs, och sedan ta över saltsjöbanan därifrån till Saltsjöbaden och Solsidan.

Den enkelspåriga Saltsjöbanan låter sig inte konverteras till tunnelbana utan rejäla investeringar. I så fall är det vettigare att förlänga tuben till expansiva Boo. Mellan 2018 och 2023 växte Boo från 32 854 till 36 360 invånare medan Fisksätra-Saltsjöbaden krympte från 19 016 till 18 520 invånare. Behovet finns i Boo.

Det är inte heller många i Stockholmsregionen som har Saltsjö-Duvnäs som målpunkt. Med Fisksätra-Saltsjöbaden får banan till Slussen ett vettigt underlag.
Jag tycker mig ha sett någonstans att framtida planerad utbyggnation av blå linjen i Nacka är mot Orminge. Vore ju inte helt orimligt att fortsätta mot Boo när man ändå är igång då.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Breitspurbahn skrev: fredag 08 augusti 2025 15:39
Enceladus skrev: måndag 04 augusti 2025 19:53

Jag tycker mig ha sett någonstans att framtida planerad utbyggnation av blå linjen i Nacka är mot Orminge. Vore ju inte helt orimligt att fortsätta mot Boo när man ändå är igång då.
Nu är det ju just Orminge man menar när man talar om Boo. Boo är ju den kommundel som ligger i Uppland, alltså allt Nacka bortom Skurubroarna.

De kommundelar som Nacka består av är Sicklaön, Boo, Fisksätra-Saltsjöbaden och Älta.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Kristofer skrev: måndag 11 augusti 2025 14:15 Nu är det ju just Orminge man menar när man talar om Boo. Boo är ju den kommundel som ligger i Uppland, alltså allt Nacka bortom Skurubroarna.

De kommundelar som Nacka består av är Sicklaön, Boo, Fisksätra-Saltsjöbaden och Älta.
Precis. Fisksätra-Saltsjöbaden är en mindre kommundel som får nöja sig med Saltsjöbanan, om den någonsin tas i drift: Saltsjöbanans tåg försenas ytterligare
Mitt i skrev:På långfredagen stoppade SL alla tåg på Saltsjöbanan för andra gången på en månad. Torra spår orsakade onormalt hjulslitage på tågen. I maj meddelade SL att man skulle återgå till direktbussar på hela sträckan i båda riktningarna, precis som före den 9 februari. Tågen bedömdes kunna köra tidigast den tidigast den 18 augusti igen. Men så blir det alltså inte.

[...]

– Nuvarande busslösning kvarstår efter den 18 augusti och som det ser ut nu så kommer den att vara kvar även när tågtrafiken kommer i gång.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Den järnvägstekniskt okunnige skulle förstås vilja veta vad begreppet "Smörjbalans" representerar (annat än "inte för mycket och inte för lite"). Det nämns både i Mitt I-referensen ovan och tidigare i år: viewtopic.php?p=424671#p424671

Innan dess har jag bara hittat begreppet i den här gamla, ganska pepprade tråden: viewtopic.php?t=6647
Då var det T-banan som avsågs.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 11 augusti 2025 21:46
Kristofer skrev: måndag 11 augusti 2025 14:15 Nu är det ju just Orminge man menar när man talar om Boo. Boo är ju den kommundel som ligger i Uppland, alltså allt Nacka bortom Skurubroarna.

Precis. Fisksätra-Saltsjöbaden är en mindre kommundel som får nöja sig med Saltsjöbanan, om den någonsin tas i drift: Saltsjöbanans tåg försenas ytterligare
Mitt i skrev:På långfredagen stoppade SL alla tåg på Saltsjöbanan för andra gången på en månad. Torra spår orsakade onormalt hjulslitage på tågen. I maj meddelade SL att man skulle återgå till direktbussar på hela sträckan i båda riktningarna, precis som före den 9 februari. Tågen bedömdes kunna köra tidigast den tidigast den 18 augusti igen. Men så blir det alltså inte.

[...]

– Nuvarande busslösning kvarstår efter den 18 augusti och som det ser ut nu så kommer den att vara kvar även när tågtrafiken kommer i gång.
Ibland undrar man hur journalister tänker. Den rubriken borde uppenbarligen syfta på att förseningen av X25 har blivit större, men så är det inte. Det är trafik på Saltsjöbanan som har blivit försenad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar