Hej alla,
jag undrar om någon här känner till ifall det redan under 60-talet (ev. också början av 70-talet) förekom någon form av kampanjer/demonstrationer eller motsvarande beträffande blivande Blå linjes framdragning över Södermalm (låt vara i tunnel)? Fanns det några opinionsyttringar om huruvida den skulle gått via Slussen eller ej t.ex.? 1965 års kommitté hade ju detta som en del i sitt huvudalternativ bland annat.
Ifall ni känner till om några sådana kampanjer förekom, skriv då gärna så mycket ni minns/vet från det.
Ang. Blå linjes förlängning söderut redan på 60-talet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Ang. Blå linjes förlängning söderut redan på 60-talet
När du nämner ursprungsidén så slog det mig; skulle den ha samma sträckning som den har idag?
Hammarbyhamnen och Nacka såg ju bra mycket annorlunda ut då än vad det gör idag.
Hammarbyhamnen och Nacka såg ju bra mycket annorlunda ut då än vad det gör idag.
Re: Ang. Blå linjes förlängning söderut redan på 60-talet
Ja, men det är ju ingen överraskning. Det var ett antal varianter som utreddes då, och i huvudsak kan man väl säga att en av dem är den som byggs nu.Breitspurbahn skrev: ↑fredag 08 augusti 2025 15:52 När du nämner ursprungsidén så slog det mig; skulle den ha samma sträckning som den har idag?
Hammarbyhamnen och Nacka såg ju bra mycket annorlunda ut då än vad det gör idag.
-
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Ang. Blå linjes förlängning söderut redan på 60-talet
Man hade alltså ingen rutt klar när man byggde Kungsträdgårdens station?daniel_s skrev: ↑fredag 08 augusti 2025 18:25Ja, men det är ju ingen överraskning. Det var ett antal varianter som utreddes då, och i huvudsak kan man väl säga att en av dem är den som byggs nu.Breitspurbahn skrev: ↑fredag 08 augusti 2025 15:52 När du nämner ursprungsidén så slog det mig; skulle den ha samma sträckning som den har idag?
Hammarbyhamnen och Nacka såg ju bra mycket annorlunda ut då än vad det gör idag.
- Kristofer
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Ang. Blå linjes förlängning söderut redan på 60-talet
Det fanns inga färdiga förslag, det handlade mest om idéer. Men på den karta som publicerades 1965 såg det ut ungefär som det blir nu, fast med en sväng via Slussen istället för att gå raka vägen: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/25658
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Ang. Blå linjes förlängning söderut redan på 60-talet
Och med en station i Skärmarbrink istället för Gullmarsplan.Kristofer skrev: ↑måndag 11 augusti 2025 14:20 Det fanns inga färdiga förslag, det handlade mest om idéer. Men på den karta som publicerades 1965 såg det ut ungefär som det blir nu, fast med en sväng via Slussen istället för att gå raka vägen: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/25658
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.