Den kompetensen har man aldrig haft, det är Siemens som har den då man har köpt ett s k modernt nyckelfärdigt system där alla ändringar måste beställas och utvecklas av Siemens.
Rent tekniskt är det möjligt att ”trimma ned” systemet en del, men då får man förstås också tillbaka de kapacitetsbrister som man hade tidigare och som var anledningen till att man omkring 2008 ”trimmade upp” projekteringen för C20:s bättre prestanda.
En mer rimlig fråga att ställa sig är väl egentligen om man kan trimma upp C30:s prestanda så att den klarar att gå på bana 1. Det borde intuitivt vara möjligt då den bl a har fler hjul per ton vagn än C20. Men det är väl samma sak där, fast då är det Alstom som får eurotecken i ögonen.
Ytterligare en fråga är förstås vad man ska använda för projekteringsförutsättningar för nytt signalsystem på Gröna linjen när det nuvarande inte längre går att underhålla. Men när det blir verklighet får nog även C30 betraktas som en föråldrad flotta som det inte är lämpligt att dimensionera för.