Det verkar ha skett nån form av enkelspårshaveri i Göteborg. Två vagnar verkar ha hamnat på kollisionskurs med varandra. I övrigt verkar det inte finnas mer information.
https://www.sverigesradio.se/artikel/ju ... gt-tillbud
Någon här som vet mer om det inträffade?
Enkelspårsfel i Göteborg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enkelspårsfel i Göteborg?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Enkelspårsfel i Göteborg?
GP har lite mera uppgifter även om de också som vanligt är lite förvirrade. Dock går det av bilderna att räkna ut vad som har hänt.
Av Västtrafiks information framgår att linje 5 p.g.a. spårarbete är delad i två delar varav en är Östra Sjukhuset-Liseberg. Vid Liseberg finns ingen vändslinga men väl ett par övergångsväxlar. Således använder man M33B och vänder genom växlarna. Uppenbarligen har en förare inte kört genom växlarna utan kört tillbaka på vänsterspår
Av Västtrafiks information framgår att linje 5 p.g.a. spårarbete är delad i två delar varav en är Östra Sjukhuset-Liseberg. Vid Liseberg finns ingen vändslinga men väl ett par övergångsväxlar. Således använder man M33B och vänder genom växlarna. Uppenbarligen har en förare inte kört genom växlarna utan kört tillbaka på vänsterspår
Det förvånar mig att föraren lyckats passera minst fyra signalkorsningar i fel riktning. Det finns rimligen ingen signalpåverkan i vänsterspåret. För de två första korsningarna kan väl bussar i högerspåret ställa om till pil, men inte vid E6-påfarten och Sankt Sigfrids Plan.
Kan man komma på att köra tillbaka på vänsterspåret så bryr man sig kanske inte om sådana petitesser. F.ö. ser det inte ut att finnas någon ampel på vänstersidan vid E6-påfarten och S:t Sigfrids plan. Det borde det nog göra om man ska följa Trafikverket föreskrifter.