SS minikarta 1964

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

SS minikarta 1964

Inlägg av Harald »

Under några år på 1960-talet gav SS ut en karta i mindre format (32x34 cm). Liksom med den stora spårvägskartan fanns en karta över bara innerstaden med alla linjer och en över hela staden med bara ytterstadslinjerna. Nu har jag fotograferat en karta som godkändes för spridning den 21 augusti 1964. Bilderna är för stora för forumet så jag lägger förminskningar här och länkar till de större bilderna.
mini1964inner.jpg
mini1964inner.jpg (157.51 KiB) Visad 148 gånger
Fullstor bild, innerstad
mini1964ytter.jpg
mini1964ytter.jpg (134.74 KiB) Visad 148 gånger
Fullstor bild, ytterstad
daniel_s

Re: SS minikarta 1964

Inlägg av daniel_s »

Intressant, här har alltså linjen till Blockhusudden blivit innerstadslinje medan den till Hammarby industriområde fortfarande är förortslinje. Vad det nu spelade för roll - var det olika taxor baserat på linjens art? Tidtabellshäften fanns väl inte på den här tiden.

På senare år mjuknade man och tillät även linjer med enstaka hållplatser utanför zon 1 att vara med i innerstadshäftet.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nej tidtabellshäften fanns inte, bara lösa tidtabeller för varje linje. Innerstadslinjer var alla linjer som bara gick i zon 1. Ytterstadslinjer var alla linjer som till någon del gick utanför zon 1. Linjerna 69 och 96 var från början ytterstadslinjer, vilket syns på linjenumren. Jag har en karta från 1954 och där har linje 69 zongräns vid Museivägen och linje 96 vid Essinge Brogata. Nästa karta jag har är från 1959 och då är de zongränserna borttagna men linjerna är fortfarande med på ytterstadskartan, troligen för att de gick utanför det område som innerstadskartan täckte. Linje 73 ser ut att ha haft en omlott-zongräns mellan en hållplats som hette Hammarbyleden och en hållplats på Ringvägen vars namn inte är utsatt men kan ha varit Älvsborgsgatan. Hållplatsen Hammarbyleden låg under Skanstullsbron på den numer försvunna delen av Älvsborgsgatan.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Harald skrev: måndag 14 juli 2025 18:34 Fullstor bild, ytterstad
Enligt kartan låg station Forsen i Stockholms kommun och var i bruk. En annan källa påstår att den låg i Huddinge kommun och drogs in i slutet av 1950-talet.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Boken Järnvägsdata som torde ha de mest korrekta uppgifterna anger att hållplatsen indrogs 1963-05-26. På den ekonomiska kartan från 1960-talet ligger hållplatsen på kommungränsen med väntkuren på Stockholmssidan.
Skriv svar