Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: måndag 15 april 2024 16:56 De 96 kvarcarande X1 byggdes om för att tågvakterna skulle kunna ge avgång från mittdörrparen men det blev aldrig något av med det. Som sagt, hade inte facket idogt, konsekvent och uthålligt motarbetat varje försök att få tågvärdarna att göta annat än att stänga dörrarna på tågen så hade de möjligen varir lättare att motivera tågvärdarnas existens. Folkskyggare arbetsgrupp som ansåg sig ha ett serviceyrke fanns inte.
Nu är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet så facket kan protestera hur mycket man vill mot nya arbetsuppgifter men det är alltid arbetsgivaren som som har sista ordet. Men om man har sina käpphästar så skjuter man väl på dessa av gammal vana utan att bry sig om vem som i verkligheten är beslutanderätten.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

/jes skrev: måndag 15 april 2024 17:21 Man kan dra sig till minnes att i samband med att Tvärbanan startade tillfrågades (trafiklandstingsråd var han väl?) moderaten Elwe Nilsson varför man skulle ha konduktörer på Tvärbanan när dessa tidigare avskaffats på Nockebybanan. Inte bara för att visera biljetter utan också för att ge service till trafikanterna. Det sistnämnda var viktigt. På Nockebybanan återinfördes konduktörer om jag minns rätt. Det var alltför för många som plankade, kanske fel ord för i Bromma finns väl inga plankare? Man glömde bara att stämpla sina biljetter. :D
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstår ;-) För övrigt var det nog Sossarna som styrde när det beslutades.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 737
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av /jes »

daniel_s skrev: måndag 15 april 2024 21:30
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstår ;-) För övrigt var det nog Sossarna som styrde när det beslutades.
Rätt ska vara rätt förstås! :) Vad heter nuvarande viseringspersonal på Lidingöbanan då? Blev de tågvärdar när Lidingöbanan konverterades till spårväg? Vill bara veta så att man håller tungan rätt i mun. :D
Hans W
Inlägg: 195
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hans W »

/jes skrev: måndag 15 april 2024 23:02
daniel_s skrev: måndag 15 april 2024 21:30
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstår ;-) För övrigt var det nog Sossarna som styrde när det beslutades.
Rätt ska vara rätt förstås! :) Vad heter nuvarande viseringspersonal på Lidingöbanan då? Blev de tågvärdar när Lidingöbanan konverterades till spårväg? Vill bara veta så att man håller tungan rätt i mun. :D
Konduktörer, som på linje 7. På museivagnarna utan dörrautomatik är de "trafikbiträden" med säkerhetstjänst, som också tjänstgör som konduktörer, som det står i Tri Spv.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2555
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av roggek »

yako skrev: måndag 15 april 2024 14:13

Det skulle kanske dessutom ha varit tänkbart att Stationsvärdarna (se, ytterligare ett nyord) i sina spärrkurer som knappt heller de viserar eller ens säljer färdbevis skulle kunna röra sig fritt på stationen till stöd för resenärer och trafikens genomförande, och att de därför skulle förtjäna att kallas Stins.
Tänk att en gång på 90-talet så var titeln "Stationsvärd" (som inte är ett nyord...) en SL-anställd som i princip var "stationsansvarig", (lydandes under Stationschefen) för ett visst antal stationer, med ambulerande service till både spärrexpeditörer och resenärer.

Kontroll och felanmälan till TUC av både stationernas hissar och rulltrappor, belysning, dörrar m m.
Även ansvarig för att informationen i "70x100-ramarna" (d vs måtten på informationstavlorna i tunnelbanan) var aktuell med tidtabeller och övrig information.
Har själv jobbat med detta 1992-1993.
Kul gäng man jobbade med med vitt skilda bakgrunder inom SL-trafiken (både f d tunneltågförare och spärrvakter)
Så titeln "Stationsvärd" har nästan 30 år på nacken...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Enceladus
Inlägg: 11398
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Information om utredning av behovet av framtida ombordspersonal på Roslagsbanans nya fordon (TN 2024-0536)
Trafikförvaltningen skrev:Utöver utvärdering av X15p-fordonens introduktion i trafik har en översyn genomförts av X10p-fordonen fordonen. X10p-fordonen är varken utrustade med kameror för övervakning av passagerarutbytet eller dörrar med klämlister och därför sker övervakningen genom ombordpersonal. Trafikförvaltningens rekommendation är att ombordpersonal kvarstår på X10p-fordonen fram till att deras tekniska livslängd är slut ca 2031 och samtliga fordon är utbytta mot X15p.

[...]

Den utvecklade fordonsutformningen för X15p medför att kravet på bemanning ombord har kunnat förändras. Trafikavtalet har därmed fått olika priser per fordonskilometer för respektive fordonstyp.

Vid fullt implementerad X15p-fordonsflotta och med bibehållande av nuvarande X10p-fordonsflotta så bedöms den totala besparingen uppgå till ca 60 miljoner kronor per år jämfört med om motsvarande trafik hade körts enbart med X10p.
Kameror ersätter tågvärdar på Roslagsbanans nya fordon, men inte på de gamla som väntas fasas ut om cirka sju år.
Hechtwagen skrev: torsdag 09 november 2023 1:06 X60 påstods vara billigare att ha "i trafik" än X1 men blev det verkligen så?
Om ovanstående prisuppgifter stämmer så borde påståendet också gälla för pendeltågens fordon!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

X60 ansågs billigare att ha i trafikk än X1 men blev det så om man bortser från personalkostnaderna?
Är X15P billigare att ha i trafik än X10P om man bortser från personalkostnader?

Och vad är "teknisk livslängd" på ett järnvägsfordon?
Enceladus
Inlägg: 11398
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Impeding Progress, Costing Riders: Bill Banning One-Person Trains Would Lock NY Transit in the Past
Effective Transit Alliance New York skrev:In the early 2000s, the MTA began installing the new communications-based train control (CBTC) signaling, beginning with the L. CBTC allows trains to run in automatic train operation (ATO) mode, wherein the train drives and stops itself and the driver simply needs to monitor it. At around the same time, the MTA began to introduce its New Technology Trains (NTTs), which, among many other features, included automated announcements, greatly reducing the workload of conductors. With ATO and automatic announcements greatly simplifying the job, the MTA experimented with OPTO on the L in 2005, utilizing platform cameras to allow train operators to view the entire platform. The MTA soon had to revert the L to TPTO, however, after union pushback.

[...]

Across the world, most cities’ metros have steadily transitioned (or even started with) OPTO, or even fully automated their lines with zero-person train operation (ZPTO). This has been the case in a wide variety of cities, from smaller US cities with very old subways, like Boston and Chicago, to newer US systems, like BART in the San Francisco Bay Area, to international cities with very busy and very old subways, like London, and even to cities with trains even longer and busier than NYC’s, like Tokyo. The bill attempts to justify abandoning these best practices by asserting the subway is the “largest public transit system in the world.”

Much as New Yorkers believe our subway to be the most special, though, we would be remiss to point out this isn’t true: 8 metro systems have more ridership than ours, and 13 are longer. Yet none force the overstaffing required in S4091. These cities have safely and effectively operated their trains with OPTO or ZPTO for decades. Meanwhile, NYC stands as a glaring exception to best practices, stuck in the past. This bill would cement into law an outdated 20th-century operating practice that now only exists on three systems: the NYC subway, PATH (legally a commuter railroad), and Toronto’s TTC.
Den amerikanska delstaten New York överväger ett lagförslag som skulle tvinga tåg med fler än två vagnar att ha tågvärdar - trots att omvärlden går i motsatt riktning. Enligt intresseorganisationen Effective Transit Alliance är New Yorks tunnelbana ett av tre tunnelbanesystem i världen med tågvärdar. Stämmer detta?

I Stockholm har flera debattörer skyllt pendeltågens usla trafikutbud på tågvärdarna. En av de första sakerna SL gjorde efter tågvärdarnas avvecklande var att slakta Nynäsbanans snabbtåg. Nästa år återställs Stockholms spårtrafik efter några års besparingar - utom just pendeltågen. Förvisso införs utökad nattrafik, men på totalen är det färre avgångar. Ligger det något i påståendet att tågvärdar försämrar trafikutbudet, vilket ETA anför? Är Stockholm i så fall ett undantag?
C12C3C3C12
Inlägg: 2136
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev: söndag 19 maj 2024 17:35 X60 ansågs billigare att ha i trafikk än X1 men blev det så om man bortser från personalkostnaderna?
Är X15P billigare att ha i trafik än X10P om man bortser från personalkostnader?

Och vad är "teknisk livslängd" på ett järnvägsfordon?
Kolla NOHAB loken f.d. My samt Mz från DSB samt Di3 från NSB, tillverkades på 50-talet, fortfarande "Still going strong" i Sverige som godslok av vissa tågkompanier.
C12C3C3C12
Inlägg: 2136
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

C12C3C3C12 skrev: tisdag 08 juli 2025 16:59
Hechtwagen skrev: söndag 19 maj 2024 17:35 X60 ansågs billigare att ha i trafikk än X1 men blev det så om man bortser från personalkostnaderna?
Är X15P billigare att ha i trafik än X10P om man bortser från personalkostnader?

Och vad är "teknisk livslängd" på ett järnvägsfordon?
Kolla NOHAB loken f.d. My samt Mz från DSB samt Di3 från NSB, tillverkades på 50-talet, fortfarande är "Still going strong" i Sverige som godslok av vissa tågkompanier.
Gissar att jag hade fel där, inga f.d. NSB Di3 finns i trafik i Sverige, bara dom Danska NOHAB loken.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

För att summera tråden så verkar slopandet av tågvärdarna på SL:s pendeltåg på det hela taget avlöpt smärtfritt och den tsunami av farhågor som tågvärdslobbyn översköljde oss med visade sig vara ogrundade.
Matsälgen
Inlägg: 164
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Matsälgen »

​Jag förväntade mig inte att det skulle bli dåligt utan tågvärdar, eftersom det inte finns i tunnelbanan. Jag har svårt förstå vad som skulle bli så förskräckligt om pendeltågen endast har föraren ombord, såsom tunnelbanan alltid har haft och har det.
//Matsälgen🫎
Enceladus
Inlägg: 11398
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: söndag 13 juli 2025 14:47 För att summera tråden så verkar slopandet av tågvärdarna på SL:s pendeltåg på det hela taget avlöpt smärtfritt och den tsunami av farhågor som tågvärdslobbyn översköljde oss med visade sig vara ogrundade.
Slopandet av tågvärdarna ledde till slakten av snabbtåg på Nynäsbanan. Även med nästa års utökade nattrafik blir det färre avgångar på totalen. SL har aldrig sagt att förändringen är permanent, men övrig spårtrafik återställs nästa år och det är knäpptyst om snabbtågen. Med tågvärdar hade det nog varit mer trafik...
Matsälgen skrev: söndag 13 juli 2025 21:44 ​Jag förväntade mig inte att det skulle bli dåligt utan tågvärdar, eftersom det inte finns i tunnelbanan. Jag har svårt förstå vad som skulle bli så förskräckligt om pendeltågen endast har föraren ombord, såsom tunnelbanan alltid har haft och har det.
Nä, men SL använde slopandet som en ursäkt för att slakta trafiken, trots att den redan innan ansågs vara undermålig. Nu riskerar missnöjet att öka ytterligare:
Enceladus skrev: onsdag 30 april 2025 14:14 God livskvalitet i Stockholmsregionen men bostadsfrågan utmanar
Region Stockholm skrev:Samhällsservicen i länet får gott betyg av 79 procent, och 65 procent är nöjda med hälso- och sjukvården. Samtidigt är vården och kollektivtrafiken det som flest svarar att de är missnöjda med – 15 procent respektive 19 procent.

Pendeltågsberoende kommuner sticker ut med lägre nöjdhet med kollektivtrafiken.

– Om fler ska vilja åka med kollektivtrafik behöver vi säkerställa att den fungerar i alla delar av länet. Särskilt för invånare som är beroende av ett trafikslag, till exempel pendeltåget, säger Anton Västberg.
För övrigt hade tunnelbanan också tågvärdar en gång i tiden, men det var många år sedan! New Yorks tunnelbana har fortfarande tågvärdar, och det är kamp.

(I tunnelbanan hette det tågvakt, men det var typ samma sak som tågvärd. Tågvakten placerades i en förarhytt och hade begränsad kontakt med resenärerna.)
gek
Inlägg: 1255
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av gek »

Hechtwagen skrev: söndag 13 juli 2025 14:47 För att summera tråden så verkar slopandet av tågvärdarna på SL:s pendeltåg på det hela taget avlöpt smärtfritt och den tsunami av farhågor som tågvärdslobbyn översköljde oss med visade sig vara ogrundade.
ja, och samtidigt som tågvakterna slopades började trafiken fungera betydligt bättre - fler av de tåg som fanns i tidtabellen rullade nu också i verkligheten. Som resenär har jag inte märkt några problem med att föraren stänger dörrarna. Förmodligen har föraren också med hjälp av kameraövervakning bättre koll på vad som händer längs hela plattformskanten.

För övrigt har jag aldrig förstått varför dessa dörrstängare för några år sedan började benämnas tågvärdar - de hade ju, med undantag av sträckorna Västerhaninge - Nynäshamn och Södertälje - Gnesta, överhuvudtaget ingen värdfunktion. Detta till skillnad från motsvarande personer på t ex Roslagsbanans äldre tåg, som ju faktiskt rör sig bland passagerarna och kan svara på frågor och hjälpa till med andra saker.
/Gunnar Ekeving
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: söndag 13 juli 2025 21:46
Hechtwagen skrev: söndag 13 juli 2025 14:47 För att summera tråden så verkar slopandet av tågvärdarna på SL:s pendeltåg på det hela taget avlöpt smärtfritt och den tsunami av farhågor som tågvärdslobbyn översköljde oss med visade sig vara ogrundade.
Slopandet av tågvärdarna ledde till slakten av snabbtåg på Nynäsbanan. Även med nästa års utökade nattrafik blir det färre avgångar på totalen. SL har aldrig sagt att förändringen är permanent, men övrig spårtrafik återställs nästa år och det är knäpptyst om snabbtågen. Med tågvärdar hade det nog varit mer trafik...
Matsälgen skrev: söndag 13 juli 2025 21:44 ​Jag förväntade mig inte att det skulle bli dåligt utan tågvärdar, eftersom det inte finns i tunnelbanan. Jag har svårt förstå vad som skulle bli så förskräckligt om pendeltågen endast har föraren ombord, såsom tunnelbanan alltid har haft och har det.
Nä, men SL använde slopandet som en ursäkt för att slakta trafiken, trots att den redan innan ansågs vara undermålig. Nu riskerar missnöjet att öka ytterligare:
Enceladus skrev: onsdag 30 april 2025 14:14 God livskvalitet i Stockholmsregionen men bostadsfrågan utmanar
Region Stockholm skrev:Samhällsservicen i länet får gott betyg av 79 procent, och 65 procent är nöjda med hälso- och sjukvården. Samtidigt är vården och kollektivtrafiken det som flest svarar att de är missnöjda med – 15 procent respektive 19 procent.

Pendeltågsberoende kommuner sticker ut med lägre nöjdhet med kollektivtrafiken.

– Om fler ska vilja åka med kollektivtrafik behöver vi säkerställa att den fungerar i alla delar av länet. Särskilt för invånare som är beroende av ett trafikslag, till exempel pendeltåget, säger Anton Västberg.
För övrigt hade tunnelbanan också tågvärdar en gång i tiden, men det var många år sedan! New Yorks tunnelbana har fortfarande tågvärdar, och det är kamp.

(I tunnelbanan hette det tågvakt, men det var typ samma sak som tågvärd. Tågvakten placerades i en förarhytt och hade begränsad kontakt med resenärerna.)
Jag har mycket svårt förstå varför slopandet av tågvärdar ledde till ”slakt” av snabbtåg. Vad har det för samband.
Enceladus
Inlägg: 11398
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: måndag 14 juli 2025 1:41 Jag har mycket svårt förstå varför slopandet av tågvärdar ledde till ”slakt” av snabbtåg. Vad har det för samband.
Slopandet ledde till att MTR tappade var fjärde förare. Många avgångar ställdes in. Officiellt har dessa inte dragits in, men det sägs att de inte kommer tillbaka.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 737
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av /jes »

Enceladus skrev: måndag 14 juli 2025 10:40
Lennart Petersen skrev: måndag 14 juli 2025 1:41 Jag har mycket svårt förstå varför slopandet av tågvärdar ledde till ”slakt” av snabbtåg. Vad har det för samband.
Slopandet ledde till att MTR tappade var fjärde förare. Många avgångar ställdes in. Officiellt har dessa inte dragits in, men det sägs att de inte kommer tillbaka.
Det kan ju vara så enkelt att kostnaden för snabbtågen inte stod i paritet till antalet resenärer som utnyttjade dessa tåg. Signaturens klagovisa är lång, önskelistan ännu längre. Aldrig ser man ett förslag på hur önskemålen ska finansieras. Någon gång skulle man vilja se lösningen på ekvationen. Höjning av regionskatten, nerskärningar inom sjukvården? Vidare nerläggning av 80-linjerna, reducerad tunnelbanetrafik dagtid mot tiominuterstrafik alla nätter? Denna princip kan tillämpas på hela SL-trafiken, minskat utbud dagtid till förmån för nätterna.

Får vi möjlighet att rösta på SL-partiet i regionvalet 2026? Du/Ni får min röst! :D
Enceladus
Inlägg: 11398
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: måndag 14 juli 2025 20:10 Det kan ju vara så enkelt att kostnaden för snabbtågen inte stod i paritet till antalet resenärer som utnyttjade dessa tåg.
I så fall borde förslaget hanteras via trafikförändringsprocessen. Flera skribenter har påtalat att helgresandet ökar snabbare än vardagspendlingen. Nu har SL kringgått den demokratiska kontrollen över kollektivtrafiken. Kommunerna har inte fått lämna synpunkter och någon konsekvensanalys har inte presenterats.
Skriv svar