Nu är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet så facket kan protestera hur mycket man vill mot nya arbetsuppgifter men det är alltid arbetsgivaren som som har sista ordet. Men om man har sina käpphästar så skjuter man väl på dessa av gammal vana utan att bry sig om vem som i verkligheten är beslutanderätten.Hechtwagen skrev: ↑måndag 15 april 2024 16:56 De 96 kvarcarande X1 byggdes om för att tågvakterna skulle kunna ge avgång från mittdörrparen men det blev aldrig något av med det. Som sagt, hade inte facket idogt, konsekvent och uthålligt motarbetat varje försök att få tågvärdarna att göta annat än att stänga dörrarna på tågen så hade de möjligen varir lättare att motivera tågvärdarnas existens. Folkskyggare arbetsgrupp som ansåg sig ha ett serviceyrke fanns inte.
Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstår/jes skrev: ↑måndag 15 april 2024 17:21 Man kan dra sig till minnes att i samband med att Tvärbanan startade tillfrågades (trafiklandstingsråd var han väl?) moderaten Elwe Nilsson varför man skulle ha konduktörer på Tvärbanan när dessa tidigare avskaffats på Nockebybanan. Inte bara för att visera biljetter utan också för att ge service till trafikanterna. Det sistnämnda var viktigt. På Nockebybanan återinfördes konduktörer om jag minns rätt. Det var alltför för många som plankade, kanske fel ord för i Bromma finns väl inga plankare? Man glömde bara att stämpla sina biljetter.![]()

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Rätt ska vara rätt förstås!daniel_s skrev: ↑måndag 15 april 2024 21:30
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstårFör övrigt var det nog Sossarna som styrde när det beslutades.


Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Konduktörer, som på linje 7. På museivagnarna utan dörrautomatik är de "trafikbiträden" med säkerhetstjänst, som också tjänstgör som konduktörer, som det står i Tri Spv./jes skrev: ↑måndag 15 april 2024 23:02Rätt ska vara rätt förstås!daniel_s skrev: ↑måndag 15 april 2024 21:30
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstårFör övrigt var det nog Sossarna som styrde när det beslutades.
Vad heter nuvarande viseringspersonal på Lidingöbanan då? Blev de tågvärdar när Lidingöbanan konverterades till spårväg? Vill bara veta så att man håller tungan rätt i mun.
![]()
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Tänk att en gång på 90-talet så var titeln "Stationsvärd" (som inte är ett nyord...) en SL-anställd som i princip var "stationsansvarig", (lydandes under Stationschefen) för ett visst antal stationer, med ambulerande service till både spärrexpeditörer och resenärer.yako skrev: ↑måndag 15 april 2024 14:13
Det skulle kanske dessutom ha varit tänkbart att Stationsvärdarna (se, ytterligare ett nyord) i sina spärrkurer som knappt heller de viserar eller ens säljer färdbevis skulle kunna röra sig fritt på stationen till stöd för resenärer och trafikens genomförande, och att de därför skulle förtjäna att kallas Stins.
Kontroll och felanmälan till TUC av både stationernas hissar och rulltrappor, belysning, dörrar m m.
Även ansvarig för att informationen i "70x100-ramarna" (d vs måtten på informationstavlorna i tunnelbanan) var aktuell med tidtabeller och övrig information.
Har själv jobbat med detta 1992-1993.
Kul gäng man jobbade med med vitt skilda bakgrunder inom SL-trafiken (både f d tunneltågförare och spärrvakter)
Så titeln "Stationsvärd" har nästan 30 år på nacken...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Information om utredning av behovet av framtida ombordspersonal på Roslagsbanans nya fordon (TN 2024-0536)
Kameror ersätter tågvärdar på Roslagsbanans nya fordon, men inte på de gamla som väntas fasas ut om cirka sju år.Trafikförvaltningen skrev:Utöver utvärdering av X15p-fordonens introduktion i trafik har en översyn genomförts av X10p-fordonen fordonen. X10p-fordonen är varken utrustade med kameror för övervakning av passagerarutbytet eller dörrar med klämlister och därför sker övervakningen genom ombordpersonal. Trafikförvaltningens rekommendation är att ombordpersonal kvarstår på X10p-fordonen fram till att deras tekniska livslängd är slut ca 2031 och samtliga fordon är utbytta mot X15p.
[...]
Den utvecklade fordonsutformningen för X15p medför att kravet på bemanning ombord har kunnat förändras. Trafikavtalet har därmed fått olika priser per fordonskilometer för respektive fordonstyp.
Vid fullt implementerad X15p-fordonsflotta och med bibehållande av nuvarande X10p-fordonsflotta så bedöms den totala besparingen uppgå till ca 60 miljoner kronor per år jämfört med om motsvarande trafik hade körts enbart med X10p.
Om ovanstående prisuppgifter stämmer så borde påståendet också gälla för pendeltågens fordon!Hechtwagen skrev: ↑torsdag 09 november 2023 1:06 X60 påstods vara billigare att ha "i trafik" än X1 men blev det verkligen så?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
X60 ansågs billigare att ha i trafikk än X1 men blev det så om man bortser från personalkostnaderna?
Är X15P billigare att ha i trafik än X10P om man bortser från personalkostnader?
Och vad är "teknisk livslängd" på ett järnvägsfordon?
Är X15P billigare att ha i trafik än X10P om man bortser från personalkostnader?
Och vad är "teknisk livslängd" på ett järnvägsfordon?
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Impeding Progress, Costing Riders: Bill Banning One-Person Trains Would Lock NY Transit in the Past
I Stockholm har flera debattörer skyllt pendeltågens usla trafikutbud på tågvärdarna. En av de första sakerna SL gjorde efter tågvärdarnas avvecklande var att slakta Nynäsbanans snabbtåg. Nästa år återställs Stockholms spårtrafik efter några års besparingar - utom just pendeltågen. Förvisso införs utökad nattrafik, men på totalen är det färre avgångar. Ligger det något i påståendet att tågvärdar försämrar trafikutbudet, vilket ETA anför? Är Stockholm i så fall ett undantag?
Den amerikanska delstaten New York överväger ett lagförslag som skulle tvinga tåg med fler än två vagnar att ha tågvärdar - trots att omvärlden går i motsatt riktning. Enligt intresseorganisationen Effective Transit Alliance är New Yorks tunnelbana ett av tre tunnelbanesystem i världen med tågvärdar. Stämmer detta?Effective Transit Alliance New York skrev:In the early 2000s, the MTA began installing the new communications-based train control (CBTC) signaling, beginning with the L. CBTC allows trains to run in automatic train operation (ATO) mode, wherein the train drives and stops itself and the driver simply needs to monitor it. At around the same time, the MTA began to introduce its New Technology Trains (NTTs), which, among many other features, included automated announcements, greatly reducing the workload of conductors. With ATO and automatic announcements greatly simplifying the job, the MTA experimented with OPTO on the L in 2005, utilizing platform cameras to allow train operators to view the entire platform. The MTA soon had to revert the L to TPTO, however, after union pushback.
[...]
Across the world, most cities’ metros have steadily transitioned (or even started with) OPTO, or even fully automated their lines with zero-person train operation (ZPTO). This has been the case in a wide variety of cities, from smaller US cities with very old subways, like Boston and Chicago, to newer US systems, like BART in the San Francisco Bay Area, to international cities with very busy and very old subways, like London, and even to cities with trains even longer and busier than NYC’s, like Tokyo. The bill attempts to justify abandoning these best practices by asserting the subway is the “largest public transit system in the world.”
Much as New Yorkers believe our subway to be the most special, though, we would be remiss to point out this isn’t true: 8 metro systems have more ridership than ours, and 13 are longer. Yet none force the overstaffing required in S4091. These cities have safely and effectively operated their trains with OPTO or ZPTO for decades. Meanwhile, NYC stands as a glaring exception to best practices, stuck in the past. This bill would cement into law an outdated 20th-century operating practice that now only exists on three systems: the NYC subway, PATH (legally a commuter railroad), and Toronto’s TTC.
I Stockholm har flera debattörer skyllt pendeltågens usla trafikutbud på tågvärdarna. En av de första sakerna SL gjorde efter tågvärdarnas avvecklande var att slakta Nynäsbanans snabbtåg. Nästa år återställs Stockholms spårtrafik efter några års besparingar - utom just pendeltågen. Förvisso införs utökad nattrafik, men på totalen är det färre avgångar. Ligger det något i påståendet att tågvärdar försämrar trafikutbudet, vilket ETA anför? Är Stockholm i så fall ett undantag?
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Kolla NOHAB loken f.d. My samt Mz från DSB samt Di3 från NSB, tillverkades på 50-talet, fortfarande "Still going strong" i Sverige som godslok av vissa tågkompanier.Hechtwagen skrev: ↑söndag 19 maj 2024 17:35 X60 ansågs billigare att ha i trafikk än X1 men blev det så om man bortser från personalkostnaderna?
Är X15P billigare att ha i trafik än X10P om man bortser från personalkostnader?
Och vad är "teknisk livslängd" på ett järnvägsfordon?
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Gissar att jag hade fel där, inga f.d. NSB Di3 finns i trafik i Sverige, bara dom Danska NOHAB loken.C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 08 juli 2025 16:59Kolla NOHAB loken f.d. My samt Mz från DSB samt Di3 från NSB, tillverkades på 50-talet, fortfarande är "Still going strong" i Sverige som godslok av vissa tågkompanier.Hechtwagen skrev: ↑söndag 19 maj 2024 17:35 X60 ansågs billigare att ha i trafikk än X1 men blev det så om man bortser från personalkostnaderna?
Är X15P billigare att ha i trafik än X10P om man bortser från personalkostnader?
Och vad är "teknisk livslängd" på ett järnvägsfordon?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
För att summera tråden så verkar slopandet av tågvärdarna på SL:s pendeltåg på det hela taget avlöpt smärtfritt och den tsunami av farhågor som tågvärdslobbyn översköljde oss med visade sig vara ogrundade.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Jag förväntade mig inte att det skulle bli dåligt utan tågvärdar, eftersom det inte finns i tunnelbanan. Jag har svårt förstå vad som skulle bli så förskräckligt om pendeltågen endast har föraren ombord, såsom tunnelbanan alltid har haft och har det.
//Matsälgen🫎
//Matsälgen🫎
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Slopandet av tågvärdarna ledde till slakten av snabbtåg på Nynäsbanan. Även med nästa års utökade nattrafik blir det färre avgångar på totalen. SL har aldrig sagt att förändringen är permanent, men övrig spårtrafik återställs nästa år och det är knäpptyst om snabbtågen. Med tågvärdar hade det nog varit mer trafik...Hechtwagen skrev: ↑söndag 13 juli 2025 14:47 För att summera tråden så verkar slopandet av tågvärdarna på SL:s pendeltåg på det hela taget avlöpt smärtfritt och den tsunami av farhågor som tågvärdslobbyn översköljde oss med visade sig vara ogrundade.
Nä, men SL använde slopandet som en ursäkt för att slakta trafiken, trots att den redan innan ansågs vara undermålig. Nu riskerar missnöjet att öka ytterligare:
För övrigt hade tunnelbanan också tågvärdar en gång i tiden, men det var många år sedan! New Yorks tunnelbana har fortfarande tågvärdar, och det är kamp.Enceladus skrev: ↑onsdag 30 april 2025 14:14 God livskvalitet i Stockholmsregionen men bostadsfrågan utmanar
Region Stockholm skrev:Samhällsservicen i länet får gott betyg av 79 procent, och 65 procent är nöjda med hälso- och sjukvården. Samtidigt är vården och kollektivtrafiken det som flest svarar att de är missnöjda med – 15 procent respektive 19 procent.
Pendeltågsberoende kommuner sticker ut med lägre nöjdhet med kollektivtrafiken.
– Om fler ska vilja åka med kollektivtrafik behöver vi säkerställa att den fungerar i alla delar av länet. Särskilt för invånare som är beroende av ett trafikslag, till exempel pendeltåget, säger Anton Västberg.
(I tunnelbanan hette det tågvakt, men det var typ samma sak som tågvärd. Tågvakten placerades i en förarhytt och hade begränsad kontakt med resenärerna.)
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
ja, och samtidigt som tågvakterna slopades började trafiken fungera betydligt bättre - fler av de tåg som fanns i tidtabellen rullade nu också i verkligheten. Som resenär har jag inte märkt några problem med att föraren stänger dörrarna. Förmodligen har föraren också med hjälp av kameraövervakning bättre koll på vad som händer längs hela plattformskanten.Hechtwagen skrev: ↑söndag 13 juli 2025 14:47 För att summera tråden så verkar slopandet av tågvärdarna på SL:s pendeltåg på det hela taget avlöpt smärtfritt och den tsunami av farhågor som tågvärdslobbyn översköljde oss med visade sig vara ogrundade.
För övrigt har jag aldrig förstått varför dessa dörrstängare för några år sedan började benämnas tågvärdar - de hade ju, med undantag av sträckorna Västerhaninge - Nynäshamn och Södertälje - Gnesta, överhuvudtaget ingen värdfunktion. Detta till skillnad från motsvarande personer på t ex Roslagsbanans äldre tåg, som ju faktiskt rör sig bland passagerarna och kan svara på frågor och hjälpa till med andra saker.
/Gunnar Ekeving
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Jag har mycket svårt förstå varför slopandet av tågvärdar ledde till ”slakt” av snabbtåg. Vad har det för samband.Enceladus skrev: ↑söndag 13 juli 2025 21:46Slopandet av tågvärdarna ledde till slakten av snabbtåg på Nynäsbanan. Även med nästa års utökade nattrafik blir det färre avgångar på totalen. SL har aldrig sagt att förändringen är permanent, men övrig spårtrafik återställs nästa år och det är knäpptyst om snabbtågen. Med tågvärdar hade det nog varit mer trafik...Hechtwagen skrev: ↑söndag 13 juli 2025 14:47 För att summera tråden så verkar slopandet av tågvärdarna på SL:s pendeltåg på det hela taget avlöpt smärtfritt och den tsunami av farhågor som tågvärdslobbyn översköljde oss med visade sig vara ogrundade.
Nä, men SL använde slopandet som en ursäkt för att slakta trafiken, trots att den redan innan ansågs vara undermålig. Nu riskerar missnöjet att öka ytterligare:
För övrigt hade tunnelbanan också tågvärdar en gång i tiden, men det var många år sedan! New Yorks tunnelbana har fortfarande tågvärdar, och det är kamp.Enceladus skrev: ↑onsdag 30 april 2025 14:14 God livskvalitet i Stockholmsregionen men bostadsfrågan utmanar
Region Stockholm skrev:Samhällsservicen i länet får gott betyg av 79 procent, och 65 procent är nöjda med hälso- och sjukvården. Samtidigt är vården och kollektivtrafiken det som flest svarar att de är missnöjda med – 15 procent respektive 19 procent.
Pendeltågsberoende kommuner sticker ut med lägre nöjdhet med kollektivtrafiken.
– Om fler ska vilja åka med kollektivtrafik behöver vi säkerställa att den fungerar i alla delar av länet. Särskilt för invånare som är beroende av ett trafikslag, till exempel pendeltåget, säger Anton Västberg.
(I tunnelbanan hette det tågvakt, men det var typ samma sak som tågvärd. Tågvakten placerades i en förarhytt och hade begränsad kontakt med resenärerna.)
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Slopandet ledde till att MTR tappade var fjärde förare. Många avgångar ställdes in. Officiellt har dessa inte dragits in, men det sägs att de inte kommer tillbaka.Lennart Petersen skrev: ↑måndag 14 juli 2025 1:41 Jag har mycket svårt förstå varför slopandet av tågvärdar ledde till ”slakt” av snabbtåg. Vad har det för samband.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Det kan ju vara så enkelt att kostnaden för snabbtågen inte stod i paritet till antalet resenärer som utnyttjade dessa tåg. Signaturens klagovisa är lång, önskelistan ännu längre. Aldrig ser man ett förslag på hur önskemålen ska finansieras. Någon gång skulle man vilja se lösningen på ekvationen. Höjning av regionskatten, nerskärningar inom sjukvården? Vidare nerläggning av 80-linjerna, reducerad tunnelbanetrafik dagtid mot tiominuterstrafik alla nätter? Denna princip kan tillämpas på hela SL-trafiken, minskat utbud dagtid till förmån för nätterna.Enceladus skrev: ↑måndag 14 juli 2025 10:40Slopandet ledde till att MTR tappade var fjärde förare. Många avgångar ställdes in. Officiellt har dessa inte dragits in, men det sägs att de inte kommer tillbaka.Lennart Petersen skrev: ↑måndag 14 juli 2025 1:41 Jag har mycket svårt förstå varför slopandet av tågvärdar ledde till ”slakt” av snabbtåg. Vad har det för samband.
Får vi möjlighet att rösta på SL-partiet i regionvalet 2026? Du/Ni får min röst!

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
I så fall borde förslaget hanteras via trafikförändringsprocessen. Flera skribenter har påtalat att helgresandet ökar snabbare än vardagspendlingen. Nu har SL kringgått den demokratiska kontrollen över kollektivtrafiken. Kommunerna har inte fått lämna synpunkter och någon konsekvensanalys har inte presenterats.