"Om upphandlare av kollektivtrafik skulle följa standardiseringen Bus Nordic kan samhället spara drygt en miljard kronor."
https://upphandling24.se/standardiserad ... -pengarna/
Standardbussar sparar pengar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- dr Ehnberg
- Inlägg: 28
- Blev medlem: måndag 16 oktober 2017 9:06
Standardbussar sparar pengar
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Re: Standardbussar sparar pengar
Almedalen: Hur kan upphandlingar av busstrafik bli bättre? ”Som en sovjetisk stat”
Regionala kollektivtrafikmyndigheter kan spara hundratusentals kronor per buss genom att följa Bus Nordic - eller miljontals kronor genom att köpa kinesiskt:Bussmagasinet skrev:– Europa är under hårt tryck. Europeiska stadsbussar är cirka 40 procent dyrare och regionbussar cirka 30 procent dyrare än kinesiska. Det här är en oerhört viktig fråga för vår bransch.
[...]
Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och deras motsvarigheter i Danmark och Finland har enats om en gemensam standard för bussar i kollektivtrafik, Bus Nordic. En studie som också presenterades i Almedalen konstaterar att många upphandlare avviker från Bus Nordic. Det har fördyrat bussarna i den svenska kollektivtrafiken med 1,1 miljard kronor.
[...]
Martin Pagrotsky: ”En faktor är hållbarhetskraven där upphandlarna inte är eniga om vad som är en hållbar buss. Vi har bussverksamhet i hela Norden. Jag pläderar inte för kinesiska bussar, men konstaterar att i exempelvis Helsingfors och Köpenhamn är det ok att använda kinesiska bussar som kostar ungefär två miljoner mindre. I Västtrafik är det ok med kinesiska batterier, i Stockholm eller Skåne får det inte vara något kinesiskt. Det handlar om enorma pengar.”
Den kinesiska busstillverkaren BYD toppade nyregistreringarna av bussar i Sverige under juni - tack vare Blekinge och Kronoberg. Prioriteringarna är tydliga:
Blekinge och Kronoberg är inte ensamma - det är snarare storstadsregionerna som sticker ut:SVT Nyheter skrev:– Vi behöver ta ansvar för ekonomin och alternativet är att lägga ner busslinjer och det ser vi inte som ett alternativ, säger Fredrik Thomasson (SD), ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.
Har mindre regioner - liksom privatpersoner - råd att säga nej till kinesiska tillverkare när prisskillnaden är så stor?Bussmagasinet skrev:När vi talade med Yutongs representanter på mässan förklarade de att ”vi har några utmaningar på den svenska marknaden” och hänvisade till de sociala hållbarhetskrav som SL, Västtrafik och Skånetrafiken ställer i samband med trafikupphandlingar.
Enligt Yutong klarar företaget kraven, men man har bara egna revisioner att hänvisa till. Och ambitionen att etablera sig även i Sverige finns. ”Vi får börja med att sikta in oss på upphandlingar i mindre regioner”, sa en Yutongrepresentant till oss på mässan.
[...]
Batterierna har en imponerande livslängd. Yutong erbjuder en batterigaranti på femton år eller 1,5 miljoner kilometer.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7496
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Standardbussar sparar pengar
Nej, Europa har "inte råd" att säga nej till den kinesiska kommunistdiktaturen. Det känner man till i Peking och Politbyråns ständiga utskott! Och i Orbanien har man en pålitlig allierad och Nato-mullvad. Dessutom tror Europas fascister och högerextremister inte på klimatförändringarna och motsätter sig EU:s utsläppsmål. Det hindrar ju "tillväxten" ju. Gör det billigare att tanka, som det hette i ett visst partis valpropaganda 2022.
Det gäller inte bara bussar, utan allsköns skräp vi köper. Gå igenom era egna hem får ni se. "Made in the PRC".
Det gäller inte bara bussar, utan allsköns skräp vi köper. Gå igenom era egna hem får ni se. "Made in the PRC".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Standardbussar sparar pengar
BYD to triple e-bus and e-truck production in Hungary with new plant in Komáromdr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 02 juli 2025 7:49 Nej, Europa har "inte råd" att säga nej till den kinesiska kommunistdiktaturen. Det känner man till i Peking och Politbyråns ständiga utskott! Och i Orbanien har man en pålitlig allierad och Nato-mullvad. Dessutom tror Europas fascister och högerextremister inte på klimatförändringarna och motsätter sig EU:s utsläppsmål.
Den kinesiska buss- och biltillverkaren BYD trefaldigar sin produktionskapacitet i Ungern. BYD räknar förmodligen med att fler regioner behöver "ta ansvar för ekonomin" (för att citera en SD-politiker i Region Blekinge). Däremot är det inte helt korrekt att högerextremisten Orban "motsätter sig EU:s utsläppsmål":Sustainable Bus skrev:BYD will expand its production footprint in Europe with a new facility in northern Hungary. The company plans to invest 32 billion forints (approximately $94 million) in the construction of a new plant in Komárom, tripling its local production capacity to 1,250 electric buses and trucks annually, as reported on Reuters and other media. The investment was also celebrated by BYD itself with a video on its Youtube channel.
[...]
The Komárom expansion comes in addition to BYD’s electric car manufacturing facility currently under development in Szeged, in southern Hungary. As part of its latest investment, the company will also establish a local research and development laboratory—seen as a gesture of goodwill toward Hungary’s firm stance against proposed EU tariffs on Chinese-made EVs.
According to Szijjártó, “Hungary received nearly a third of all Chinese inward investment into Europe last year,” bringing the total stock of Chinese investment in the country to 5.5 trillion forints (around $16 billion), across 64 large-scale projects.
Det är Tyskland som ständigt förhalar utfasningen av förbränningsmotorn, inte Ungern. Vidare går det uselt för den utländska tillverkare som Tyskland lockade.EV skrev:The Hungarian PM added that if “in the 1990s, Hungary successfully integrated into the global car manufacturing industry, […] today we must talk about the future, because we are in the midst of a technological transition.”
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7496
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Standardbussar sparar pengar
Det har jag heller aldrig påstått. Han är nöjd om han får köpa och sälja naturgas. https://meksz.eu/gas-marketEnceladus skrev: ↑onsdag 02 juli 2025 20:03 Däremot är det inte helt korrekt att högerextremisten Orban "motsätter sig EU:s utsläppsmål":
Det är Tyskland som ständigt förhalar utfasningen av förbränningsmotorn, inte Ungern. Vidare går det uselt för den utländska tillverkare som Tyskland lockade.EV skrev:The Hungarian PM added that if “in the 1990s, Hungary successfully integrated into the global car manufacturing industry, […] today we must talk about the future, because we are in the midst of a technological transition.”
Istället är det Tyskland som är propagandakollektivet "Enceladus" strykpojke. Merz var tydligen inte den frälsare som troddes.
Enceladus skrev:Stackars Merz som tvingas städa upp ännu en röra. Det tyska valet kan inte komma snart nog...
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".