Och jag menar alltså att "utan Rådmansgatan" inte bör beskrivas som samma alternativ, det är något helt annat. Men att det presenteras som en variant talar för att ingen på allvar tycker att en station vid Rådmansgatan är något att överväga.
Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Helt rätt! Jag kanske inte uttryckte det tillräckligt tydligt, men du har uppfattat det rätt.Kantorn skrev: ↑torsdag 16 juni 2022 13:17Jag tycker diskussionen går runt. Om jag uppfattat twr rätt så menar du alternativet med en station vid Rådmansgatan till skillnad från samma sträckning utan station vid Rådmansgatan. Och jag håller med.twr skrev: ↑torsdag 16 juni 2022 12:58Jag syftar alltså på alternativet med en station vid Rådmansgatan. Jag hoppas att det framgår av vad jag skriver. Du verkar syfta på något annat misstänker jag.kildor skrev: ↑torsdag 16 juni 2022 12:43
Jag tycker inte det verkar oseriöst. Tvärtom är det rimligt att utvärdera alternativ som kanske kan genomföras till en betydligt lägre kostnad om det fortfarande ger en rimligt hög resenärsnytta. Återigen - se på exemplet med tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö så blir det lättare att inse att det inte alltid blir det alternativ som ger högst resenärsnytta som beslutas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Ja, det är en bra idé. Jag känner till att detta utreddes inom Sverigeförhandlingen, men det publicerades nog aldrig.kildor skrev: ↑torsdag 16 juni 2022 13:52Det är en bra idé! Gångtunneln borde kunna starta direkt till höger när man kommer upp för rulltrappan från tunnelbanan. Det blir en kortare väg, och med rullband och tak så får man en betydligt mer attraktiv bytesförbindelse, som bättre kompenserar för bortfallet av Stockholms östra.Kristofer skrev: ↑tisdag 14 juni 2022 17:53 ...gärna i kombination med en gångtunnel med rullband mellan Universitetet och Universitetet så att man får en bra koppling mellan Roslagsbanan och TUB 2. (Det borde väl inte vara så svårt att få till, bara spränga lite och så trappor neråt från Roslagsbanans plattformar till gångtunneln?)
Jag gissar att förslaget kan vara svårt att genomföra med tanke på nationalstadsparken och kolonilotterna, och även påverkan på vägtrafiken under byggtid. Det pågår ju samråd nu i några dagar till. Passa på att lämna in en synpunkt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Så kan det kanske vara. Jag tror ju inte heller att varianten med en station vid Rådmansgatan kommer bli aktuell. Men jag misstänker att tunnelsträckning Orange tagits fram som alternativ just för att kunna utvärdera en lösning som blir billigare.
Sen finns det ju också varianter på tunnelmynning: B, C och D. D är naturligtvis intressant då det innebär ca 1-1,5 kilometer kortare tunnel. Men då blir det också svårare med alternativ Grön eftersom det blir en rejäl omväg till Odenplan. Det är en sak som alltså talar för alternativ Orange och Blå. Sen är det ju frågan om variant D är genomförbar. Det borde bli en rejäl lutning på banan i så fall för att kunna komma under röda linjen.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
En annan intressant sak jag upptäckte nyligen i rapporten om förlängningen från 2019 (länkat tidigare i tråden) är att stationen vid T-Centralen skissas med en anslutning till Hötorget i norra änden. Det är ju ett bra sätt att minska belastningen på T-Centralen, och ger ju också kortare gångtid till målpunkter i närheten.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Sista chansen att lämna samrådssynpunkter i kväll: https://www.regionstockholm.se/verksamh ... till-city/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Bättre luft på Valhallavägen – omtag för 700 bostäderLÅ1 skrev: ↑onsdag 16 oktober 2019 13:47 Östra station blir kvar!
I alla fall stationsbyggnaden. "Östra Stationshuset är inte i fara när 500 bostäder byggs".
Som bekant har Stockholms kommun åtagit sig att bygga 500 bostäder vid Östra station. Nu hotas 700 bostäder av samma projekt. Blir det fler bostäder?Mitt i skrev:700 lägenheter, en skola och en idrottshall. Redan 2012 började stadsbyggnadskontoret planera för ett stort bygge på Valhallavägen närmast Roslagstull. 2016 drog man dock i handbromsen och lade projektet på is – luftkvaliteten i området var för dålig.
[...]
Jan Valeskog nämner två hinder på vägen. Det ena, som har handlat om luftkvaliteten, har man i princip kommit över. Det andra handlar om bygget av Roslagsbanans nya sträckning i området.
– De kommer att behöva en del ytor för uppställning och det kan krocka med det här projektet.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
"Uppställningen" syftar antagligen på etableringsområden. De kanske försenar byggstarten för bostäderna till nånstans kring mitten av 2030-talet. Men de innebär ju inget hinder för att bygga bostäderna.Enceladus skrev: ↑måndag 14 april 2025 11:39Bättre luft på Valhallavägen – omtag för 700 bostäderLÅ1 skrev: ↑onsdag 16 oktober 2019 13:47 Östra station blir kvar!
I alla fall stationsbyggnaden. "Östra Stationshuset är inte i fara när 500 bostäder byggs".
Som bekant har Stockholms kommun åtagit sig att bygga 500 bostäder vid Östra station. Nu hotas 700 bostäder av samma projekt. Blir det fler bostäder?Mitt i skrev:700 lägenheter, en skola och en idrottshall. Redan 2012 började stadsbyggnadskontoret planera för ett stort bygge på Valhallavägen närmast Roslagstull. 2016 drog man dock i handbromsen och lade projektet på is – luftkvaliteten i området var för dålig.
[...]
Jan Valeskog nämner två hinder på vägen. Det ena, som har handlat om luftkvaliteten, har man i princip kommit över. Det andra handlar om bygget av Roslagsbanans nya sträckning i området.
– De kommer att behöva en del ytor för uppställning och det kan krocka med det här projektet.
För övrigt är de 500 bostäderna på Östra station lågt räknat. Bedömningen från trafikförvaltningens utredning i samband med Sverigeförhandlingen är att det ryms 2000 bostäder.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Hur lång behöver "luckan" mellan två på varandra följande tåg på Roslagsbanan vara? Detta värde i kombination med turtätheten avgör hur lång uppehållstiden maximalt får vara. På Roslagsbanan planeras 24 tåg/h, vilket är vad vändning på T-Centralen maximalt klarar. Hur lång får uppehållstiden på Odenplan maximalt vara? Där planeras endast två spår. Gröna linjen klarar 30 tåg/h med tvåspårsstationer. Kommer Odenplan klara 24 tåg/h eller kommer tvåspårsstationen begränsa trafiken på hela banan? Om inte, vad skiljer Roslagsbanan från Gröna linjen?
Om 24 tåg/h är gränsen för vad Odenplan klarar som tvåspårsstation uppstår en följdfråga. Vid en eventuell framtida förlängning söderut klaras 30 tåg/h om Odenplan byggs ut till fyrspår. Men eventuellt krävs en fyrspårsstation även vid 24 tåg/h när resandet blir mer dubbelriktat (väldigt få reser T-Centralen - Odenplan). Frågan är då vilken uppehållstid som Universitetet och Mörby klarar. 24 tåg/h med förlängning söderut borde inte vara något problem eftersom resandet är mindre än på Odenplan. Men kommer de klara 30 tåg/h med två spår? Svaret beror på hur lång "luckan" måste vara. Exemplet Gröna linjen talar för att svaret är ja.
Se även denna tråd: viewtopic.php?t=43032&start=20
Om 24 tåg/h är gränsen för vad Odenplan klarar som tvåspårsstation uppstår en följdfråga. Vid en eventuell framtida förlängning söderut klaras 30 tåg/h om Odenplan byggs ut till fyrspår. Men eventuellt krävs en fyrspårsstation även vid 24 tåg/h när resandet blir mer dubbelriktat (väldigt få reser T-Centralen - Odenplan). Frågan är då vilken uppehållstid som Universitetet och Mörby klarar. 24 tåg/h med förlängning söderut borde inte vara något problem eftersom resandet är mindre än på Odenplan. Men kommer de klara 30 tåg/h med två spår? Svaret beror på hur lång "luckan" måste vara. Exemplet Gröna linjen talar för att svaret är ja.
Se även denna tråd: viewtopic.php?t=43032&start=20
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Odenplan blir ingen grenstation för Roslagsbanan. Pendeltågen har ju större problem med Odenplan och Årstaberg än Södra station. Det återstår väl att se om gröna linjen klarar 30 tåg/h med Arenastadsgrenen. Som bekant har SL gett upp tanken på röda linjen. Östermalmstorgs tvåspårsstation är en del av orsaken.
(För resenärerna upplevs Älvsjö som pendeltågens södra grenstation, men Nynäsbanan möter inte Västra stambanan förrän norr om Älvsjö, d.v.s. i Årstaberg.)