Om nattågen i Sverige

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Matsälgen

Om nattågen i Sverige

Inlägg av Matsälgen »

Om nattågen i Sverige

SJ natt-loktåg 1 & 2 har en dålig ljudmiljö och dålig komfort som gör dem odugliga som sovrum på hjul.

Skaffa nya sovgotttåg typ låggolv som har:
• Plant insteg
• 100% plant låggolv,
• Stora dörrar,
• Knäpptyst ljudmiljö inne i dem,
• Superbra fjädring,
• Plats för cyklar, barnvagnar rullstol mm.
• Sängar istället för säten. Då blir dom som en rullande sovsal

Inrikes nattresor
1. Ska ta lång tid så att de flesta resande som reser medellånga avstånd, får sova gott tillräckligt många timmar.
2. Åk sakta och skakningsfritt! Avgångstid Stockholm på kvällen, ankomst ca 11-12 timmar (??) senare till Malmö
3. Låg medelhastighet ca 60 km/h hastighet ger bättre komfort och sovmiljö
4. STANNA på alla stationer inklusive lokala tågstationer för god tillgänglighet på natten när annan nattrafik saknas.

Vad säger ni om detta då?

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Om nattågen i Sverige

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: onsdag 25 juni 2025 14:48 Om nattågen i Sverige

SJ natt-loktåg 1 & 2 har en dålig ljudmiljö och dålig komfort som gör dem odugliga som sovrum på hjul.

• Plant insteg
• 100% plant låggolv,
• Stora dörrar,
• Superbra fjädring,

Inrikes nattresor
1. Ska ta lång tid så att de flesta resande som reser medellånga avstånd, får sova gott tillräckligt många timmar.
2. Åk sakta och skakningsfritt! Avgångstid Stockholm på kvällen, ankomst ca 11-12 timmar (??) senare till Malmö
4. STANNA på alla stationer inklusive lokala tågstationer för god tillgänglighet på natten när annan nattrafik saknas.

//Matsälgen🫎
Fantasier...
duga

Inlägg av duga »

Matsälgen skrev: onsdag 25 juni 2025 14:48 Om nattågen i Sverige

• Plant insteg
• 100% plant låggolv,
• Stora dörrar,
• Superbra fjädring,

Inrikes nattresor

//Matsälgen🫎
Finns redan sängar i sovvagnarna, det kravet är alltså redan uppfyllt.

Du ersätter säten med sängar. Så de som åker bara någon enstaka mil (enligt ditt förslag) ska lägga sig i en säng?
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Allt som skapats av människor har börjat som en fantasi. Så man bör inte använda ordet ”fantasi” som något nedsättande.

Det är en rullande vandrarhemstanke som ligger bakom iden. Låt oss testa nya idéer i tanken. Jag vill åka billiga och mycket sova-gott-vänliga tåg.

Sängarna i denna vagn står på rad i en öppen sovvagn, som i en sovsal. Man kan ta med sig en egen sovsäck och lägga sig där det är ledigt, eller så går det förboka en av dem. Det beror på hur tågbolaget ifråga väljer att göra.

Det är billigare att sova i sovsalen än i egen kupé tror jag. Även egna kupéer kan ha en avdelning eller egen vagn. Det kan givetvis ingå sittvagnar i tåget med vanliga sitsar, eller något mittemellan säng och sits.

//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den fredag 27 juni 2025 15:33, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ungdomars resbehov verkar uppfyllas av dagens trafik med dag- och nattåg. Dagens liggvagnar är ju strängt taget just rullande sovsalar med trevåningssängar så det du försöker uppfinna där är redan uppfunnet.

Rätt många som åker med nattågen är ju dock tjänsteresenärer och där är inte liggvagn aktuellt, det är egen kupé i sovvagn som gäller och priset är inte så känsligt.

Jag är lite osäker på hur resandet fördelar sig mellan dessa kategorier idag, men jag tyckte själv att nattågen blev lite mer intressanta när Bra slutade flyga från Bromma till Malmö, för nu måste man gå upp vid 4 för att ta morgonflyget och då kan man lika gärna åka nattåg. Tyvärr är många vagnar ganska sunkiga, det skulle verkligen behövas nya fräscha vagnar inte minst bland sovvagnarna. 1 kl är inte värt sitt pris på malmölinjen (norrlandsvagnarna av samma typ tycks vara i bättre skick) så där skulle det verkligen behövas en upprustning. Tyvärr fungerar ju järnvägen idag enligt en väldigt snuttifierad modell där mer eller mindre varje enskild idé ska bära sina egna kostnader, så det finns inte någon vidare budget för investeringar i nattågsfordon med hänsyn till vad som är rimligt för resenärerna att betala.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

daniel_s skrev: fredag 27 juni 2025 11:48 Ungdomars resbehov verkar uppfyllas av dagens trafik med dag- och nattåg. Dagens liggvagnar är ju strängt taget just rullande sovsalar med trevåningssängar så det du försöker uppfinna där är redan uppfunnet.

Rätt många som åker med nattågen är ju dock tjänsteresenärer och där är inte liggvagn aktuellt, det är egen kupé i sovvagn som gäller och priset är inte så känsligt.

Jag är lite osäker på hur resandet fördelar sig mellan dessa kategorier idag, men jag tyckte själv att nattågen blev lite mer intressanta när Bra slutade flyga från Bromma till Malmö, för nu måste man gå upp vid 4 för att ta morgonflyget och då kan man lika gärna åka nattåg. Tyvärr är många vagnar ganska sunkiga, det skulle verkligen behövas nya fräscha vagnar inte minst bland sovvagnarna. 1 kl är inte värt sitt pris på malmölinjen (norrlandsvagnarna av samma typ tycks vara i bättre skick) så där skulle det verkligen behövas en upprustning. Tyvärr fungerar ju järnvägen idag enligt en väldigt snuttifierad modell där mer eller mindre varje enskild idé ska bära sina egna kostnader, så det finns inte någon vidare budget för investeringar i nattågsfordon med hänsyn till vad som är rimligt för resenärerna att betala.
SJ Nattåg: Vad är det för skillnad mellan (SJ) sovvagn och liggvagn? https://prod-swedish-rails.cxoneexpert. ... iggvagn%3F
  • Sovvagn 1 klass är en kupé för 1-2 personer. Detta är vår högsta komfort på nattåget. Du har WC och dusch i kupén och frukost ingår.
  • Sovvagn 2 klass är en kupé för 1-3 personer med färdigbäddade sängar i kupén. Bokar du inte hela kupén så kan du välja att boka plats i herr- eller damkupé.
  • I liggvagn är det sex stycken bäddar och du kan välja mellan herr-, dam- eller mixad kupé. Filt, lakan och kudde finns att tillgå för att bädda själv.
Det jag talat om är en ytterligare kategori i en öppen sovvagn (som skämtsamt kan kallas för "Sovvagn Klass 4") med en stor öppen yta utan kupeväggar mellan liggplatserna. Sängarna står på rad kortsida mot kortsida utmed långväggarna. Det är därmed vanliga enkelsängar i denna avdelning eller vagn istället för stolar.

Jag villl framhålla att det viktigaste för min del för att kunna sova gott, är att tågen går "som på moln" knäpptyst och stadigt fram utan vibrationer, krängningar, G-krafter skuttighet när banvallen är ojämn. Typ av sovplats som klass 1, 2, "3" (liggvagn), och mitt förslag "4"(öppen sovsalsvagn/avdelning) är inte lika viktigt.

Om skakningar och oljud hindrar god nattsömn är iden med nattåg inte ett val för mig.

Att hastigheten är låg på natten är viktigt för att
  • Förhindra G-krafter och skakningar, vibrationer som stör sömnen.
  • Tåget ska kunna stanna mjukt och smidigt omärkligt på samtliga stationer utmed färdvägen när någon vill stiga på eller av på dem.
  • Det kan vara dåligt ställt med anslutande samfärdstrafik på natten utmed en järnvägslinjes sträckning, så för att ett nattåg ska vara tillgängligt för folk som ska resa från och till orten ifråga, behöver nattåget göra uppehåll vid alla eller de flesta förekommande stationer utmed linjen, och då även nuvarande nedlagda stationer ifall biljett från eller till dem är bokad.
  • De resande ska ha gott om tid ombord för att sova gott. Det gör att en lång restid är till fördel för de flesta ombord.
Ibland behöver jag medtaga en cykel när jag reser bort, så cykelplats med plant insteg i låggolvsvagn är betydelsefullt, och helst förbokningsbar cykelplats.

//Matsälgen🫎
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag fattar inte hur du räknar, det blir ju färre platser i en sådan vagn än i en vanlig liggvagn!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: söndag 29 juni 2025 14:28 Om skakningar och oljud hindrar god nattsömn är iden med nattåg inte ett val för mig.

• Tåget ska kunna stanna mjukt och smidigt omärkligt på samtliga stationer utmed färdvägen när någon vill stiga på eller av på dem.
  • Det kan vara dåligt ställt med anslutande samfärdstrafik på natten utmed en järnvägslinjes sträckning, så för att ett nattåg ska vara tillgängligt för folk som ska resa från och till orten ifråga, behöver nattåget göra uppehåll vid alla eller de flesta förekommande stationer utmed linjen, och då även nuvarande nedlagda stationer ifall biljett från eller till dem är bokad.
  • De resande ska ha gott om tid ombord för att sova gott. Det gör att en lång restid är till fördel för de flesta ombord.
Ibland behöver jag medtaga en cykel när jag reser bort, så cykelplats med plant insteg i låggolvsvagn är betydelsefullt, och helst förbokningsbar cykelplats.

//Matsälgen🫎
I princip allt det du skriver, får du ju istället om du använder dej av bra hotell. Eftersom du ändå ska ha gott om tid på dej, kan du ju lika gärna åka dagförbindelse och boka just lämpliga hotell.
Cyklar är inget som har på tåg att göra, dessa ska man cykla på, inte släpa med sig som handbagage. Finns dessutom att hyra på de många ställen, om andan faller på.
Annars kan man skaffa sej en hyfsad bil, så slipper man passa tider också...
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

daniel_s skrev: söndag 29 juni 2025 14:54 Jag fattar inte hur du räknar, det blir ju färre platser i en sådan vagn än i en vanlig liggvagn!
De olika alternativen besitter olika egenskaper.

Mitt alternativ innebär ungefär samma resandetäthet som klass 1, men utan Klass 1 höga service. (se denna: https://prod-swedish-rails.cxoneexpert. ... iggvagn%3F) Det jag ogillar är att ha en annan säng ovanpå mig. Jag behöver att inte ha den dyrare övriga servicen som klass 1 erbjuder mig.

Jag är nöjd med gott om plats och en madrass som jag kan lägga mig påklädd på, eller som jag kan bre ut min sovsäck på och krypa ner i den.

Det kan givetvis gå boka hela sängen till sig själv eller att samboka den med annan resande och ligga 2 personer på samma madrass, eventuellt skavfötter. Det brukar vara 2 säten bredvid varandra, och det kan vara likadant med en gemensam madrass.
Det är möjligt för tågbolaget att skapa varianter med t.ex. våningssäng, och dubbelsängar, men det är inget alternativ som jag gillar, men andra kanske gillar det?

Det som inte är aktuellt för nattåg, är att tänka om dem som dagtågen i rusningen menar jag, d.v.s. att försöka packa in så många som det är fysiskt möjligt i en nattvagn. Det skulle vara otrevligt och det lockar inte fler att välja nattåget istället för den rymliga bilen och flyget. Ett syfte i klimat och energipolitiken är att flytta resande från bil och flygtrafik till järnvägstrafiken.

Att ligga tätt packade i ett bås/kupé med ett gäng okända personer lockar inte särskilt många nya nattågresenärer, men en riktig säng t.ex. i en sovsal kan vara attraktivare för vissa personer då den står i ett öppet landskap utan påträngande väggar och påträngande säng strax över ens huvud!

Men önskemålen är individuella, så det är bra med olika nattågsalternativ för dig och mig och andra.

//Matsälgen🫎
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

leifd skrev: söndag 29 juni 2025 16:18
Matsälgen skrev: söndag 29 juni 2025 14:28 Om skakningar och oljud hindrar god nattsömn är iden med nattåg inte ett val för mig.

//Matsälgen🫎
I princip allt det du skriver, får du ju istället om du använder dej av bra hotell. Eftersom du ändå ska ha gott om tid på dej, kan du ju lika gärna åka dagförbindelse och boka just lämpliga hotell.
Cyklar är inget som har på tåg att göra, dessa ska man cykla på, inte släpa med sig som handbagage. Finns dessutom att hyra på de många ställen, om andan faller på.
Annars kan man skaffa sej en hyfsad bil, så slipper man passa tider också...
Hotell är ett annat alternativ som kan passa bra ibland, ibland inte. Hotell och tågresa kan bli väldigt dyrt tillsammans.
Att få ta med sin EGEN cykel när man reser bort är nödvändigt för vissa resande som inte har, inte får eller/och inte vill köra bil av klimatskäl.
NEJ Leif, tyvärr det går inte hyra cykel vid stationen på alla orter. Det beklagar jag givetvis. Då blir det ibland istället TAXI ca 1300 kronor.

Men cykel och kollektivtrafikfrågan förtjänar en egen tråd så det tar vi inte här tycker jag. :wink:

//Matsälgen🫎
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag fattar fortfarande inte hur du räknar. Som du beskriver din ”sovsals-vagn” torde den få ungefär 22 liggplatser, vilket är lika många som en WL4 (1 kl sovvagnarna som SJ och Trafikverket har idag) har. Då förstår du väl ungefär hur biljettpriserna skulle behöva vara. Och detta då i en vagn där man delar utrymme med 21 okända. Varför skulle någon föredra en sådan plats framför någonting annat?
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Det viktigaste i min ide är att man får sova gott, inte att man har överflödigt kostsam övrig service som man kan klara sig utan, :wink:

Jag menar att dagens nattåg med sovvagnar inte håller måttet. Det skramlar, hoppar, kränger, G-krafter i kurvor p.g.a. för hög medelhastighet, dåligt ljudisolerade vagnar. Så det är viktigt att sovtågsvagnsparken uppgraderas med nya moderna låggolvtågset eller lok med vagnar med låggolv.

Dessa tänkta nya vagnens storlek inuti är okänt, så man kan inte räkna ut en prislapp för sovplatserna i dem, vilket givetvis är en intressant fråga, men min ide är en vision just nu av hur det ser ut i stora drag.

Dessa nya tåg kan vara ett modernt motorvagnståg som är speciellt gjort för att gå sakta, lugnt, ryckfritt, skakfritt, ljudlöst.

Hur många liggplatser det blir i en sovsalsenhet beror på storleken på utrymmet som reserveras till det, samt hur den inreds. Det finns olika sätt att inreda den och det är ju frågan om nya vagnar i mitt exempel.

Prislappen beror ju även på hur mycket vinst tågbolaget tar ut per liggplats mm vilket antagligen beror på hur populär en tjänst är.
daniel_s skrev: söndag 29 juni 2025 20:24 Jag fattar fortfarande inte hur du räknar. Som du beskriver din ”sovsals-vagn” torde den få ungefär 22 liggplatser, vilket är lika många som en WL4 (1 kl sovvagnarna som SJ och Trafikverket har idag) har. Då förstår du väl ungefär hur biljettpriserna skulle behöva vara. Och detta då i en vagn där man delar utrymme med 21 okända. Varför skulle någon föredra en sådan plats framför någonting annat?
Det blir troligtvis lägre pris med min grundidé än 1:a klass eftersom det inte ingår extra service som 1:a klass och 2:a klass-resenären får.
Sov-sals/avdelnings-resenären erbjuds en enkelsäng utan "granne-ovanpå-näsan". Man kan behöva medföra egen sovsäck eller ligga ovanpå påklädd, vilket många gör redan idag när de åker sittvagn och sittplats i fjärrbusstrafiken på natten.

Madrasserna i sovsalen skall vara lätta att torka av och spreja med desinfektionsmedel såsom det görs med de britsar som finns inom sjukvården.

Folk sitter påklädda hela natten på sina sitsar på fjärrbussar och vanlig tågtrafik delvis och helt nattetid. Min enkla sovsalside bygger på att jag observerat detta, men här får de istället ligga ner.

//Matsälgen🫎
Skriv svar