Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11350
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av Enceladus »

Efter kraschen: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
DN skrev:Spårvagnen som natten till midsommaraftonen spårade ur och kraschade in i ett gatukök i korsningen Vasagatan-Avenyn påminner göteborgarna om tragedin bara några hundra meter västerut, vid Vasaplatsen, för 33 år sedan då en spårvagn skenade och 13 personer omkom.

[...]

– Det var en ruskig olycka och det är viktigt att vi får reda på hur det kunde gå så illa. Göteborg har ett problem eftersom alla trafikslag konkurrerar i gatuplan. Därför behöver vi börja utreda en spårtunnel eller högbana genom centrum.

[...]

– Göteborg är inte Stockholm. Göteborgarna drömmer inte om en tunnelbana utan om snabb spårväg som man kan lita på. Man behöver jobba med planskildhet på vissa ställen för att lösa propparna i kollektivtrafiken, men en tunnelbana är inte lösningen.
En spårvagn spårade ur och kraschade rakt in i Sannegårdens kebab vid Valand under natten till midsommarafton. Nu höjs röster inom politiken för att även Göteborg ska få tunnelbana, trots att spårvagnarna hör till Göteborgs identitet. I Stockholm har tunnelbanan en unik status. Både utbudet och trafikeringstiden sticker ut. I Göteborg har trafikslagen ungefär samma trafikeringstid. Ändå hägrar tunnelbana - tack var trafikseparering. Blir det nya tag med kollektivtrafiken?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av Odd »

Jag utgår ifrån att man lägger ner biltrafiken och ersätter med tåg eftersom flera hundra dör och tiotusentals skadas i bilolyckor varje år i Sverige.

Tunnelbana i Göteborg skall naturligtvis införas på egna meriter och inte forceras. De kan ju börja med Angeredsbanan. Den är enkel, det är bara att byta namn på den.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
IJsbeer
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 22 december 2011 17:53

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av IJsbeer »

Den var ju rolig! Ja när det går så bra med Västlänkentunneln ska det förstås upprepas. Politiker... :roll:

Inte för att det inte är en bra idé att gräva ner någon snabblinje under stan (bättre än tunneln Lindholmen-Linnéplatsen), men hur många år kommer det att ta, och vem ska betala? Västlänkentunneln ligger dessutom i vägen så det blir att gräva djuuupt.

Var det inte så att när T-banan byggdes i Tjockhult så fanns det statliga bidrag för just tunnelbana, men när den var klar drogs det in?
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av Harald »

IJsbeer skrev: lördag 21 juni 2025 8:33 Var det inte så att när T-banan byggdes i Tjockhult så fanns det statliga bidrag för just tunnelbana, men när den var klar drogs det in?
Nej, så var det inte alls. Den första tunnelbanan byggde Stockholms stad helt själv och även en stor del av den andra. Statsbidrag infördes genom Hörjel-överenskommelsen på 1960-talet. Statsbidragen har aldrig dragits in och de utgår inte bara till tunnelbana. All utbyggnad av spårvägen i Göteborg har skett med statsbidrag minst sedan 1980-talet.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av hej »

Har inte sett en enda politiskt utspel om att man efter gårdagens olycka kräver tunnelbana. Överhuvudtaget ingen annanstans än i denna tråd. Skulle vilja ha länk till politiska uttalande.
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av Harald »

Det finns ju en länk till en DN-artikel i det första inlägget. Den är f.n. öppen att läsa för alla. Den är mest ett hopkok på diverse gamla ingredienser som har piffats upp med några nya kommentarer från Göteborgspolitiker.
Hur som haver så är väl den enda "tunnelbana" som kommer att byggas i Göteborg de närmaste årtiondena Lindholmen-Linnéplatsen. Underjorden i innerstaden är ju upptagen av ett projekt med än så länge okänt slutdatum och f.n. obefintlig finansiering.
C12C3C3C12
Inlägg: 2133
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av C12C3C3C12 »

Tog bort mitt ursprungliga inlägg eftersom Harald påpekade att allt var fel, ställer mig i skamvrån :(
Senast redigerad av C12C3C3C12 den söndag 22 juni 2025 19:40, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av Harald »

Det finns massor med berggrund i Göteborg. Alla spårvägstunnlar i Göteborg är sprängda genom berg utom Frölundatunneln. F.ö. så är lera inget hinder för tunnelbana. Londons "tube lines" är anlagda genom att man har borrat sig igenom leran med hälp av en tunnelsköld.

Det finns inget rakspår på platsen. Det är kurva vänster eller höger. Inte heller behöver föraren förvänta sig något om växelläget eftersom det finns en signal som visar det.
https://maps.app.goo.gl/bSjU7u3ic4eaEF8h8

Uppenbarligen har vagnen inte bromsat före kurvan. Orsaken till detta får utredningen visa. Man kan notera att det var en liknande händelse i Oslo för inte så länge sedan.
VästSverige
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 27 juni 2023 8:51

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av VästSverige »

Spårvagnen stannade aldrig vid Valand heller trots att någon tryckte på stoppknappen.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4667
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av leifd »

VästSverige skrev: måndag 23 juni 2025 0:24 Spårvagnen stannade aldrig vid Valand heller trots att någon tryckte på stoppknappen.
Det gjorde den väl visst, fast på andra sidan Kungsportsavenyen 8)
gek
Inlägg: 1253
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av gek »

hej skrev: lördag 21 juni 2025 10:44 Har inte sett en enda politiskt utspel om att man efter gårdagens olycka kräver tunnelbana. Överhuvudtaget ingen annanstans än i denna tråd. Skulle vilja ha länk till politiska uttalande.
De politiker som uttalar sig i den länkade DN-artikeln verkar inte primärt vara inriktade på tunnelbana i betydelsen metro, utan mer att lägga spårväg i tunnel på vissa sträckor i innerstaden. Utöver säkerhetsaspekter tycks det handla om ökad kapacitet och kortare restider.

Men det finns enklare och billigare lösningar:

Om man vill hindra att spårvagnar genom misstag av föraren kör alltför snabbt (vilket inte alls behöver ha varit fallet vid Valand) finns det anordningar som kan hindra detta. Används exempelvis vid en brant backe i Würzburg, Tyskland. Detta utöver de tågskyddssystem som ofta används tillsammans med signaler på tunnelsträckor. I Göteborg har man kanske ansett att det finns andra åtgärder som ger bättre effekt i form av ökad säkerhet. Senaste olyckan liknande den vid Valand var kanske omkring 1980 när en vagn i hög hastighet körde in i vändslingan vid Lana. Det påstods att föraren av misstag begärt att den elektriska växeln skulle läggas mot slingan; vet inte om det stämmer, men i vilket fall körde han med flerdubbelt högre hastighet än vad som var tillåtet på platsen.

Olyckor orsakade av för hög hastighet förekommer även på metrobanor under jord; exempelvis 2006 i Valencia, Spanien (45 döda passagerare) och vid Notre-Dame de Lorette i Paris där första vagnen i ett tåg välte år 2000 (sammanstötning med mötande tåg undveks med en meters marginal). Och brandkatastrofer vid underjordiska metrosträckor har dessvärre förekommit alltför ofta. Att lägga spårväg eller järnväg i tunnel ger inte i sig ökad säkerhet.

Om man vill öka kapaciteten i det centrala spårvägsnätet i Göteborg finns enkla, snabbt genomförbara och (jämfört med tunnlar) billiga lösningar - att bygga redan planerade nya länkar t ex i Engelbrektsgatan, längs Nya allén samt Operalänken.

I en del fall är tunnlar dock väl motiverade och ger uppenbara fördelar för resenärerna; exempelvis Chalmerstunneln och den planerade tunneln Lindholmen - Linnéplatsen.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7476
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

HAVKOM utreder i vart fall, som tur är: https://shk.se/sok-utredningar/sparbund ... a-goteborg
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3517
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av Hechtwagen »

Jag gissar och spekuletar vilt att föraten av olycksvagnen drabbats av en akut vakenhetsstörning och förväntar mig att det är den slutsatsen Haverikommissionen kommer komma fram till.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4667
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av leifd »

Ett inslag om olyckan på SVT-nyhter...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg

Där säger man bl.a att det varit anmärkning på bromsarna 3 veckor tidigare. Men tydligen gällde det skenbromsarna, vilka justerats. Egentligen inget konstigt alls. Sen säger man att bromsarna byts ut vid ombyggnaderna som görs i Ostrava och att vagnarnas luftbromsar byts mot elektriska.
Men som vanlig vet ju journalisterna inte vad de pratar om... M31 har väl möjligen hållbroms/parkeringsbroms som lossas med hjälp av luft och detta byts mot lossning med elektricitet. Denna broms tillsätts ju med kraftiga fjädrar, för att den ska tillsättas automatiskt omvagnen blir luftlös/strömlös.
Driftbromsarna är på M31 är ju precis som alla andra spårvagnar i vår del av världen (nu för tiden) elkektrisk (elektrodynamisk), dvs man bromsar med motorerna. Antingen återmatning av ström till kontaktledning eller genom att bränna effekt i motstånd. Det är inte lätt att förstå sig på så komplicerade saker som en spårvagn om man är journalist inte...

Kan nog bara ansluta mig till "Hechtwagens" slutsats om orsaken och förväntar mej nog samma slutsats från haverikommisionen.
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg

Inlägg av Harald »

Den anmärkning som var på skenbromsarna gällde inte bromsförmågan utan att de hängde för lågt, vilket givetvis justerades. Det har ju hur som helst ingen betydelse för olyckan.
En spårvagnsförare i stadstrafik drabbas knappast av en vakenhetsstörning. Det händer ju saker hela tiden. Det kan förstås vara sjukdom, men det borde säkerhetsgreppet ta hand om. Det var ju en liknande händelse i Oslo för inte så länge sedan. För några år sedan var det också en M32 som inte kunde bromsa vid Opaltorget utan körde in i en annan vagn. I specarna för pedalvagnarna och M21 fanns ett krav att uppbrytning av den krets som håller fjäderbromsen lossad skulle kunna ske via en tvångsstyrd kontakt i kontrollern. Frågan är om man har gått ifrån detta krav och litar på någon form av logik.
Skriv svar