Enligt The Washington Post verkar det som om spårvägen i D.C. ligger risigt till. Enbart en kort linje på drygt 4km byggdes, linjen började byggas 2017, med en planerad start till 2013. Trafiken drogs dock inte igång förrän början på 2016.
https://www.washingtonpost.com/dc-md-va ... ctirc-bus/
Spårvägen i Washinton D.C. hotas av nedläggning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvägen i Washinton D.C. hotas av nedläggning
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Spårvägen i Washinton D.C. hotas av nedläggning
Enligt Wikipedia hade spårvägen knappt en miljon påstigande förra året, eller drygt 2 000 per dag. Det är inte särskilt imponerande jämfört med de populäraste busslinjerna i huvudstadsregionen. Linjen är för kort och saknar egna körfält. Således står valet mellan att satsa stort eller att lägga ner. Då vinner det senare.
Re: Spårvägen i Washinton D.C. hotas av nedläggning
Det har ju byggts en hel del spårvägar i USA under 2000-talet. Gemensamt för många av dem är att de är mycket korta, saknar reserverat utrymme, har kort hållplatsavstånd, låg medelhastighet och följaktligen lågt resande. Om jag har förstått det rätt verkar syftet för många av dessa linjer främst vara att agera motor för stadsbyggnad och ekonomisk utveckling längs linjens sträcka, snarare än att utföra någon funktionell trafikuppgift.
Tittade lite hur linjesträckningen ser ut i Google Streetview, och spårvägen går längs gator som är upp till 7 filer breda. Men trots detta har man inte kostat på något reserverat utrymme alls. Spårvägslinjen börjar även vid den centrala järnvägsstationen, går 3 km österut för att sluta i en öppen och öde gräsyta där den korsas av metron som går på en upphöjd bro ovanför, men det finns ingen bytesmöjlighet mellan spårvägen och tunnelbanan. Känns som mycket missad potential här.
Intressant att man planerar ersätta med trådbuss genom att använda redan existerande kontaktledning (som jag antar behöver kompletteras med ytterligare en tråd).
Tittade lite hur linjesträckningen ser ut i Google Streetview, och spårvägen går längs gator som är upp till 7 filer breda. Men trots detta har man inte kostat på något reserverat utrymme alls. Spårvägslinjen börjar även vid den centrala järnvägsstationen, går 3 km österut för att sluta i en öppen och öde gräsyta där den korsas av metron som går på en upphöjd bro ovanför, men det finns ingen bytesmöjlighet mellan spårvägen och tunnelbanan. Känns som mycket missad potential här.
Intressant att man planerar ersätta med trådbuss genom att använda redan existerande kontaktledning (som jag antar behöver kompletteras med ytterligare en tråd).
Re: Spårvägen i Washinton D.C. hotas av nedläggning
Planerat var att gå över floden till tunnelbanestationen Benning, då hade man fått en naturlig trafik.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Spårvägen i Washinton D.C. hotas av nedläggning
Bloomberg har jämfört återhämtningen av kollektivtrafikresandet i flera av världens trafiksystem. Washingtons tunnelbana är ett av de system som lyckas bäst:
Staden gör klokt i att prioritera tunnelbanan. Faktum är att WMATA siktar mot stjärnorna - förebilderna är Köpenhamn och Paris - vilket lär sluka alla resurser.Bloomberg skrev:WMATA in DC in a case in point. On the one hand, it has surpassed its pre-Covid ridership on weekends, thanks to better and more reliable weekend service as well as lower fares. It is one of the rare transit success stories in a big American city since the pandemic.