Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Känns som vissa av någon anledning vill få det att låta som att det är mer eller mindre omöjligt att cykla i Stockholm. Förutom att dessa skribenters tankevärld om Stockholm verkar vara rätt begränsat geografiskt så bortser man från att antalet cyklister ökar år från år, oavsett årstid. Att cykla i Stockholm går, trots en hel del brister i infrastrukturen, alldeles utmärkt.
Att andra städer har bättre förutsättningar betyder inte att det är omöjligt i Stockholm, vilket även som sagt statistiken visar.
Att kunna ta med cykeln på pendeltåget skulle nog få över en och annan bilist men då gäller det att öka turtätheten. Men jag förstår att om man tycker att packning likt en sardinburk är okej standard har svårt för att tänka sig högre turtäthet och bättre komfort. För om man ser kollektivtrafiken som ett transportmedel för folk som inte har något annat val och att ståplats med näsan i en annan persons armhåla är okej så förstår jag att man anser att dagens utbud är okej.
Att andra städer har bättre förutsättningar betyder inte att det är omöjligt i Stockholm, vilket även som sagt statistiken visar.
Att kunna ta med cykeln på pendeltåget skulle nog få över en och annan bilist men då gäller det att öka turtätheten. Men jag förstår att om man tycker att packning likt en sardinburk är okej standard har svårt för att tänka sig högre turtäthet och bättre komfort. För om man ser kollektivtrafiken som ett transportmedel för folk som inte har något annat val och att ståplats med näsan i en annan persons armhåla är okej så förstår jag att man anser att dagens utbud är okej.
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Det är väl ingen som säger att det inte går att cykla i Stockholm, utan snarare att det är förhållandevis få som gör det jämfört med andra städer. Den bristfälliga infrastrukturen håller dock på att förbättras och trots att det fortfarande är förhållandevis få som cyklar i Stockholm så har cyklandet faktiskt ökat markant under de senaste åren.BSB101 skrev:Känns som vissa av någon anledning vill få det att låta som att det är mer eller mindre omöjligt att cykla i Stockholm. Förutom att dessa skribenters tankevärld om Stockholm verkar vara rätt begränsat geografiskt så bortser man från att antalet cyklister ökar år från år, oavsett årstid. Att cykla i Stockholm går, trots en hel del brister i infrastrukturen, alldeles utmärkt.
Att andra städer har bättre förutsättningar betyder inte att det är omöjligt i Stockholm, vilket även som sagt statistiken visar.
Att kunna ta med cykeln på pendeltåget skulle nog få över en och annan bilist men då gäller det att öka turtätheten. Men jag förstår att om man tycker att packning likt en sardinburk är okej standard har svårt för att tänka sig högre turtäthet och bättre komfort. För om man ser kollektivtrafiken som ett transportmedel för folk som inte har något annat val och att ståplats med näsan i en annan persons armhåla är okej så förstår jag att man anser att dagens utbud är okej.
Kollektivtrafiken tycks dessvärre gå ett sämre öde till mötes. Stockholms pendeltåg har ett absurt dåligt trafikutbud jämfört med alla andra trafiksystem i Norden, och det verkar inte finnas några planer på att ändra detta. Att kunna ta med cykeln på allmänna kommunikationer dygnet runt, som Anna Sandqvist uttryckte det, förefaller vara en utopi.
Samtidigt tuffar Köpenhamns pendeltåg på med cirka tre gånger så många avgångar och något färre resenärer. En så stor skillnad i trafikutbud påverkar förstås beläggningen. Därför kan cyklar tillåtas där även i rusningen. Det handlar bara om att välja ambitionsnivå. Nuvarande regionpolitiker i Stockholm har andra prioriteringar än hög komfort.
Kan det verkligen stämma att Köpenhamns pendeltåg har cirka tre gånger så många avgångar med något färre resenärer? Det låter ju helt befängt, men det är faktiskt sant!
Under högtrafik har Köpenhamns pendeltåg 42 tåg/h, varav 30 tåg/h på Boulevardbanen och 12 tåg/h på Ringbanen. Stockholms pendeltåg har 16 tåg/h.
Under mellantrafik har Köpenhamns pendeltåg 39 tåg/h, varav 27 tåg/h på Boulevardbanen och 12 tåg/h på Ringbanen. Stockholms pendeltåg har 12 tåg/h.
Under lågtrafik har Köpenhamns pendeltåg 15 tåg/h, varav 9 tåg/h på Boulevardbanen och 6 tåg/h på Ringbanen. Stockholms pendeltåg har 8 tåg/h.
Under nattrafik har Köpenhamns pendeltåg 8 tåg/h, varav 6 tåg/h på Boulevardbanen och 2 tåg/h på Ringbanen. Stockholms pendeltåg har 0 tåg/h.
Stockholms pendeltåg har 120 miljoner resor per år och Köpenhamns pendeltåg har 111,9 miljoner resor per år. Ambitionsnivån är skillnaden.
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Läser du dina egna inlägg innan du publicerar? När man läser dina inlägg i denna tråd så får man lätt intrycket av att det är omöjligt att cykla i Stockholm pga X och Y.Enceladus skrev:Det är väl ingen som säger att det inte går att cykla i Stockholm, utan snarare att det är förhållandevis få som gör det jämfört med andra städer.BSB101 skrev:Känns som vissa av någon anledning vill få det att låta som att det är mer eller mindre omöjligt att cykla i Stockholm. Förutom att dessa skribenters tankevärld om Stockholm verkar vara rätt begränsat geografiskt så bortser man från att antalet cyklister ökar år från år, oavsett årstid. Att cykla i Stockholm går, trots en hel del brister i infrastrukturen, alldeles utmärkt.
Att andra städer har bättre förutsättningar betyder inte att det är omöjligt i Stockholm, vilket även som sagt statistiken visar.
Att kunna ta med cykeln på pendeltåget skulle nog få över en och annan bilist men då gäller det att öka turtätheten. Men jag förstår att om man tycker att packning likt en sardinburk är okej standard har svårt för att tänka sig högre turtäthet och bättre komfort. För om man ser kollektivtrafiken som ett transportmedel för folk som inte har något annat val och att ståplats med näsan i en annan persons armhåla är okej så förstår jag att man anser att dagens utbud är okej.
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Kan skribenten hänvisa till ett sådant inlägg? Jag brukar lyfta fram orsaker till att cykling inte är ett alternativ för många resenärer i Stockholm, t.ex. höjdskillnader, dålig infrastruktur och cykelfientlig kollektivtrafik, men det är ju inte samma som att cykling inte är ett alternativ för någon.BSB101 skrev:Läser du dina egna inlägg innan du publicerar? När man läser dina inlägg i denna tråd så får man lätt intrycket av att det är omöjligt att cykla i Stockholm pga X och Y.
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Läser skribenten sina egna inlägg innan hen trycker på "skicka"?Enceladus skrev:Kan skribenten hänvisa till ett sådant inlägg? Jag brukar lyfta fram orsaker till att cykling inte är ett alternativ för många resenärer i Stockholm, t.ex. höjdskillnader, dålig infrastruktur och cykelfientlig kollektivtrafik, men det är ju inte samma som att cykling inte är ett alternativ för någon.BSB101 skrev:Läser du dina egna inlägg innan du publicerar? När man läser dina inlägg i denna tråd så får man lätt intrycket av att det är omöjligt att cykla i Stockholm pga X och Y.
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Cykel på bussen blir permanentAnders Hanquist skrev: ↑onsdag 09 oktober 2019 19:30 Cyklar på pendeltåg kan motiveras med att man kanske ska ha cykelsemester på Gotland och det blir väl jobbigt att cykla till Nynäshamn. I övrigt kan man diskutera om det ska vara nödvändigt i kollektivtrafiken. Men i Köpenhamn ser man en hel del cyklar på de rätt små Metro-tågen.
Köpenhamn har precis permanentat gratis cyklar i kollektivtrafiken (både på bussar och lokaltåg). Däremot tillåts inte cyklar i rusningen eller på helgnätter. Som bekant infaller den värsta trängseln på natten i Stockholm. Är det likadant i Köpenhamn?Bussmagasinet skrev:Efter ett tvåårigt försök blir det nu gratis för resenärerna att ta med sig cykel på bussar och lokaltåg i Köpenhamnsregionen och på Själland. Trafikhuvudmannen Movia samt Region Hovedstaden har nu beslutat att försöket ska permanentas. Enda undantaget är rusningstid och natt mot lördag eller söndag.
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Information - Utredning om cykel på lokalbanor (TN 2023-0354)

I samma veva presenterades SL:s fördjupade nattrafikutredning. Elefanten i rummet, d.v.s. nattliga kombinationsresenärer, vill ingen av utredningarna prata om.
SL anser att alla lokalbanor förutom Spårväg City kan inkludera cyklar ombord i lågtrafik. Ropsten måste dock byggas om. Är inte Alvik ett större problem?Trafikförvaltningen skrev:Trafiknämnden har uppdragits att underlätta att kombinera cykel och kollektivtrafik genom att permanenta möjligheten att ta med cykel på Tvärbanan i lågtrafik, samt inom ramen för handlingsplanen utreda hur fler lokalbanor ska ges samma möjlighet.
[...]
Samtliga lokalbanor, förutom Spårväg City, bedöms ha förutsättningar att inkludera cyklar ombord. Inför en eventuell förändring av möjligheten att ta med cykel ombord krävs dock ett flertal förberedande åtgärder, inklusive genomförande av riskanalyser där skyddsombud ska involveras för att säkerställa att arbetsmiljö- och säkerhetsaspekter beaktas. Budgeten för uppdraget bedöms inte överstiga 3 miljoner kronor (ytterligare 2 miljoner kronor gällande Ropsten) vilket är inom ram för budget 2026. Riskanalyser kan komma att påverka tidplanerna för de enskilda banorna.

I samma veva presenterades SL:s fördjupade nattrafikutredning. Elefanten i rummet, d.v.s. nattliga kombinationsresenärer, vill ingen av utredningarna prata om.
Senast redigerad av Enceladus den fredag 13 juni 2025 4:56, redigerad totalt 1 gånger.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
När får man ta med cyklar i tunnelbanan, det är ju väldigt märligt att det gär bra i all anban spårtrafik.
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Huvudet på spiken! Kombinationsresenärer måste kunna åka hela dygnet. Sedan är det upp till SL att avgöra vilka trafikslag som ska ha nattrafik - för cyklar.Hechtwagen skrev: ↑fredag 13 juni 2025 4:41 När får man ta med cyklar i tunnelbanan, det är ju väldigt märligt att det gär bra i all anban spårtrafik.
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Precis, allting avgörs ju ytterst av hur nattrafiken ska åstadkommas, allt annat är egentligen bara en logisk följd av det.
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Både Skånetrafiken och Västtrafik tillåter nattliga kombinationsresor. Varför ska SL vara sämre? SL väljer vad som går på natten, och där måste cyklar tillåtas.
Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?
Snart blir det tillåtet att ta med cykel på alla spårvägar
Just på natten går det betydligt färre bussar och då kan cykeln komplettera det glesare linjenätet...
Inget av dessa trafikslag går på natten. Stockholm behöver lära av cykelstaden Köpenhamn. Cykeln kan inte begränsas till endast vissa tider på dygnet!DN skrev:– Nu ger vi SL och trafikförvaltningen i uppdrag att förbereda åtgärder så att det blir möjligt att ta med cykel på lokalbanorna från och med nästa år, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
[...]
– Vi hoppas att det här ska göra kollektivtrafiken mer attraktiv om man ska ut och resa på helgen och vill cykla i ett naturområde, längs med Roslagsbanan till exempel.
[...]
– Det har vi inte sett hittills, men i det förberedande arbetet ska vi titta på de risker som kan finnas och se till att hantera dem. På tvärbanan och pendeltågen har det fungerat väl.
Just på natten går det betydligt färre bussar och då kan cykeln komplettera det glesare linjenätet...