Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 06 februari 2025 18:01
Underlig nyhet, har man resan på grönt kort så är det inga problem att låna ut det eller överlåta det vilket gäller även enkelbiljetter. Sedan årtionden är SL,biljetterna opersonliga och kan överlåtas.
Alternativt kan man ju förstås låna ut mobilen om biljetten finns där.
Inte så underligt, tänker jag. Utlåning av grönt SL-kort kräver att långivare och låntagare befinner sig på samma plats både då kortet lämnas ut, och när det lämnas tillbaka. Utlåning av appbiljett kan göras även om man är på olika platser, vilket underlättar.
Utlåning av mobil har samma nackdelar som utlåning av grönt SL-kort, men dessutom står mobilen idag för så många personliga tjänster att man inte vill släppa den ifrån sig över huvud taget.
Ingen bra grej tycket jag. Då kan ju snudd på hur många somhelst dela på ett periodkort om de har lite olika resmönstet
och restider. Om då folk börjar kommunicera på nätet och prata ihop,sig om att dela på,periodkort kan det ju bli ett mycket stort tapp i biljettintäckter. Och orättvist varför ska den som lyclas med kontakter få halverad utgift för sina resor. Kanske någon uppfinner något slags pool på nätet där många kan dela på ett kort. Lite som när Plankanu säljer försäkring mot kontrollavgift. Periodkorten är ju i grunden kalkyletade för användning av en person med ett måttligt resande. Då vore det väl ärligare att införa nolltaxa.
Men appropå att överlåta biljett, en kollega till mig tyckte hon kunde skänka bort sitt SL-kort (gamla kortet) när hon åkt färdigt sista giltighetsdag så någon fick en fri resa. Det gick trögt, ingen trodde på att man kunde få en gratis resa och misstänkte väl att det var något lurt med erbjudandet.
Lennart Petersen skrev: ↑fredag 07 februari 2025 2:12
Ingen bra grej tycket jag. Då kan ju snudd på hur många somhelst dela på ett periodkort om de har lite olika resmönstet
och restider. Om då folk börjar kommunicera på nätet och prata ihop,sig om att dela på,periodkort kan det ju bli ett mycket stort tapp i biljettintäckter. Och orättvist varför ska den som lyclas med kontakter få halverad utgift för sina resor. Kanske någon uppfinner något slags pool på nätet där många kan dela på ett kort. Lite som när Plankanu säljer försäkring mot kontrollavgift. Periodkorten är ju i grunden kalkyletade för användning av en person med ett måttligt resande. Då vore det väl ärligare att införa nolltaxa.
Men appropå att överlåta biljett, en kollega till mig tyckte hon kunde skänka bort sitt SL-kort (gamla kortet) när hon åkt färdigt sista giltighetsdag så någon fick en fri resa. Det gick trögt, ingen trodde på att man kunde få en gratis resa och misstänkte väl att det var något lurt med erbjudandet.
När jag var i Amsterdam och skulle åka buss så var det någon som klev av på min hållplats och gav mig sin biljett - utan att säga något. Efter min resa gjorde jag samma sak, och antog att alla gör så där.
Lennart Petersen skrev: ↑fredag 07 februari 2025 2:12
Kan bara hålla med! Då vore det bättre om de kunde utveckla andra funktioner istället, t.ex. pristak eller möjlighet att koppla en periodbiljett till ett betalkort (så att man slipper hålla ordning på ett separat SL-kort).
Östgötatrafiken skrev:Linköping, Norrköping, Motala och Finspång
Ett blipp ger biljett giltig i 60 minuter i stads/tätortszon – 35 kronor.
Om du blippar en gång till efter 60 minuter ändras biljetten till en 24-timmarsbiljett, räknat från först blippet – 70 kronor.
Du betalar aldrig mer än pristaket 1050 kronor under en 30-dagarsperiod, räknat från första blippet.
Om du påbörjar din resa i stadszon och sedan reser vidare ut på landsbygden så betalar du aldrig mer än 95 kronor för 120 minuter eller 190 kronor för 24 timmar.
Östgötapendeln, landsbygds- och expressbuss
Ett blipp ger biljett giltig i 120 minuter i hela länet – 95 kronor.
Om du blippar en gång till efter 120 minuter ändras biljetten till en 24-timmarsbiljett, räknat från först blippet – 190 kronor.
Skånetrafiken skrev:Du kan blippa ditt betalkort på gröna bussar i Malmö, Hässleholm, Trelleborg, Helsingborg, Lund, Kristianstad, Eslöv, Ängelholm, Landskrona och Ystad.
Du betalar alltid kostnaden för en vuxenbiljett inom stadszonen och biljetten är giltig i en timme. Om du blippar ditt betalkort två gånger under ett dygn omvandlas biljetten automatiskt till en 24-timmarsbiljett.
Blekingetrafiken skrev:Ombord på bussen kan du köpa en vuxen enkelbiljett för resa inom kommunen. Biljetten gäller i 60 minuter och du betalar genom att blippa ditt betalkort på biljettmaskinen. Om du blippar inom samma kommun två gånger under ett dygn omvandlas biljetten automatiskt till en 24-timmarsbiljett. Biljettens giltighetstid räknas får den tidpunkt du blippade första gången.
Gissa vilken regional kollektivtrafikmyndighet som har varit sämst på att locka tillbaka resenärer efter pandemin!
Bussmagasinet skrev:Pilotstudien ska genomföras tillsammans med ett antal resenärer och utvecklaren av systemet, det schweiziska företaget Fairtiq. Systemet används idag av trafikföretag i flera europeiska länder, bland annat Tyskland, Frankrike och Italien.
Hallandstrafiken framhåller att man i pilotstudien lägger särskild vikt vid användarvänlighet, samtidigt som man testar en ny prismodell för enkelbiljetter. Förhoppningen är att det ska bidra till ett ökat resande och nöjdare kunder.
[...]
Systemet debiterar alltid resenären för rätt biljett för alla resor under dagen och debiterar bästa pris. Det kan alltså användas för så kallad capping, pristak, för den som gör flera enkelresor under dagen. I praktiken blir också zongränserna onödiga.
Hallandstrafiken är nästa regionala kollektivtrafikmyndighet att införa pristak, om än på prov.
kildor skrev: ↑fredag 07 februari 2025 19:08
Kan bara hålla med! Då vore det bättre om de kunde utveckla andra funktioner istället, t.ex. pristak eller möjlighet att koppla en periodbiljett till ett betalkort (så att man slipper hålla ordning på ett separat SL-kort).
Vid det här laget har flera regioner infört pristak - utan att tappa intäkter. Har Trafikförvaltningen målat in sig i ett hörn med sin slarviga utredning om pristak?
Enceladus skrev: ↑torsdag 20 februari 2025 11:57
Vid det här laget har flera regioner infört pristak - utan att tappa intäkter. Har Trafikförvaltningen målat in sig i ett hörn med sin slarviga utredning om pristak?
Kanske. Men jag är inte helt säker på att ditt påstående stämmer. Och sen ligger en stor del av problematiken i SL:s prisstruktur. Det krävs minst 5 resor för att det ska löna sig med 24-timmarsbiljett. Då blir det inte så många som kommer ha någon större nytta av pristak. Den stora prisskillnaden är förmodligen en kvarleva från zontaxan då längre enkelresor var dyrare. Priset på den länstäckande dygnsbiljetten anpassades sannolikt därefter. Nu skulle priset på dygnsbiljetten behöva sänkas för att landa på en mer rimlig nivå. Men då blir det ju förstås en budget- och intäktsfråga.
Även om jag tycker att pristak är en sympatisk funktion så tror jag inte den kommer göra någon större skillnad. Men däremot tycker jag det vore jättebra om det gick att koppla ett periodkort till ett kreditkort. Då skulle man kunna blippa sin mobiltelefon utan att hålla på att krångla med dessa qr-koder eller vad det nu heter. Och det är störande många som köper sina periodbiljetter på det sättet och strular med sina skärmar när de kliver på bussen. Det vore befriande att slippa det!
Enceladus skrev: ↑torsdag 20 februari 2025 11:57
Kanske. Men jag är inte helt säker på att ditt påstående stämmer. Och sen ligger en stor del av problematiken i SL:s prisstruktur. Det krävs minst 5 resor för att det ska löna sig med 24-timmarsbiljett. Då blir det inte så många som kommer ha någon större nytta av pristak. Den stora prisskillnaden är förmodligen en kvarleva från zontaxan då längre enkelresor var dyrare. Priset på den länstäckande dygnsbiljetten anpassades sannolikt därefter. Nu skulle priset på dygnsbiljetten behöva sänkas för att landa på en mer rimlig nivå. Men då blir det ju förstås en budget- och intäktsfråga.
Även om jag tycker att pristak är en sympatisk funktion så tror jag inte den kommer göra någon större skillnad. Men däremot tycker jag det vore jättebra om det gick att koppla ett periodkort till ett kreditkort. Då skulle man kunna blippa sin mobiltelefon utan att hålla på att krångla med dessa qr-koder eller vad det nu heter. Och det är störande många som köper sina periodbiljetter på det sättet och strular med sina skärmar när de kliver på bussen. Det vore befriande att slippa det!
I mitt tycke är 24t biljett alldeles för högt prissatt , i Tuskland brukar en dagsbiljett ( inte riktigt 24t) vara lika med en t.o.r eller två enkelbiljettet resa mellan två platser eller zoner. Vår 24t biljett blir väl mest för de som vill åka så mycket som möjligt på en dag. En måttligt prissatt dagsbiljett skulle kunna vara bra för den som t.ex vill åka in till stan och handla eller gå på något evenemang. Och enhetstaxa är inte riktigt enhetstaxa eftersom biljetten gäller för byten inpm 75min. Innebärandes att den som har lång resa , exempel Hallstavik får lösa två biljetter och dessutom finns den märkliga konsekvensen att en försening med bruten anslutning kan innebära dyrare resa. Tämligen orättvist också att bussresa kan bli dyrare medans man får byta fritt innanför pendel och T-banespärrar även efter 75 mon. En dagsbiljett med måttligt pris skulle ge rättvisare kostnader och kanske även ge vinst,om fler väljer att åka kollektivt och gör det utanför rusningstid när det finns gott om plats.
kildor skrev: ↑torsdag 20 februari 2025 23:19
Mitt i skrev:Flera år i följd har andelen plankare minskat. 2023 var 2,3 procent av det totala antalet resor fuskresor, jämfört med 3,0 procent 2022 och 3,1 procent 2019. Under pandemiåret 2021 var siffran uppe på 12 procent.
2024 sjönk andelen till rekordlåga 1,8 procent. Det uppskattade inkomstbortfallet uppgår till cirka 225 miljoner kronor jämfört med 267 miljoner år 2023.
[...]
– Tidigare har SL lagt stort fokus på att göra det svårt att resa utan giltig biljett. Men ett ensidigt fokus på hinder och spärrar tror jag är fel väg att gå. Mitt och Mittenkoalitionens fokus är i stället att det ska vara lätt att göra rätt, till exempel genom att man kan “blippa” sitt vanliga betalkort för att köpa biljett, säger han.
DN skrev:– Det kommer nog att innebära att vi får fler att resa med kollektivtrafiken som annars inte hade gjort det, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
[...]
– Vi vet att det är många resenärer som har periodbiljett som kanske inte har råd eller lust att köpa ett årskort. Genom att prenumerera på 30-dagarsbiljetten så slipper man en stor engångssumma, men man har alltid en biljett redo och behöver inte stå och krångla vid spärrarna i tunnelbanan om man har glömt att köpa ett nytt månadskort, säger Anton Fendert om nyheten som lanseras i höst.
[...]
Anton Fendert påpekar att trafikförvaltningen ska presentera en biljettutredning innan sommaren. I den har man tittat på en mängd olika möjliga nya lösningar på biljettområdet. En fråga som synats är huruvida det ska bli möjligt att prenumerera på årskort och göra betalningarna månadsvis.
Varför fortsätter SL att vägra införa pristak? Detta krångel hade inte behövts med pristak!
Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 20 februari 2025 23:56
I mitt tycke är 24t biljett alldeles för högt prissatt , i Tuskland brukar en dagsbiljett ( inte riktigt 24t) vara lika med en t.o.r eller två enkelbiljettet resa mellan två platser eller zoner.
Mitt i skrev:Nisse Sjöblom, busschaufför och huvudskyddsombud i Nybodagaraget, berättar att det tidigare har funnits en modell med förmånsbeskattade årskort för SL-personal, men att den lösningen numera bara finns kvar för bussförarna i innerstan.
[...]
Detta ska SL lämna förslag på i juni
Eventuellt införande av terminsbiljett för både ungdomar och studenter.
Fördelar och nackdelar med att erbjuda delbetalning av årskort.
Kartläggning och förslag på relationen mellan fullpris och reducerat pris.
Rekommendation angående eventuell capping på månad och årsbasis.
Utredning av högkostnadsskydd för färdtjänsten.
Föreslagen biljettlösning för personal i kollektivtrafiken.
Eventuell justering av giltighetstid mellan skol- och fritidsbiljett.
Ja, capping på dagsbasis skulle nog uppskattas av en hel del resenärer, och det hade dessutom varit lätt att införa rent tekniskt. Men SL verkar prioritera annat.
En annan självklarhet är att personal ska få gratis resor i samband med sitt arbete. Tydligen finns denna lösning bara i innerstan, vilket Keolis nästan förlorade:
Bussmagasinet skrev:SL, Trafikförvaltningen i regionen, bedömde att det anbud som Bergkvara hade lagt föreföll onormalt lågt och bad Bergkvara om en förklaring till priset. En upphandlare ska nämligen begära en sådan förklaring om man anser att anbudet är onormalt lågt. Efter en skriftväxling mellan parterna drog Bergkvara tillbaka sitt anbud.
Något säger mig nämligen att Bergkvara inte hade erbjudit den förmånen med sitt anorektiska anbud. Därför borde SL erbjuda detta snarare än operatörerna.
Vad menas med gratis resor i samband med sitt arbete? Om man reser i tjänsten betalar väl arbetsgivaren redan resan? Vilka andra resor ska vara gratis?
BSB101 skrev: ↑lördag 31 maj 2025 21:08
Vad menas med gratis resor i samband med sitt arbete? Om man reser i tjänsten betalar väl arbetsgivaren redan resan? Vilka andra resor ska vara gratis?
Enligt Mitti i den länkade artikeln handlar det tydligen om busstjänster där man startar och slutar på olika ställen, och där den anställde tydligen själv får bekosta resan tillbaka till startplatsen:
Mitt i har tidigare skrivit om kritiken från busschaufförer mot att de tvingas betala ur egen ficka för SL-resan när de ska ta sig tillbaka till startpunkten för en körning efter arbetsdagens slut.
Att många bussförare inte får SL-kort är dåligt. Men att de i vissa fall även tvingas betala resan tillbaka till startplatsen är ju riktigt illa. Det blir intressant att se förslaget som kommer upp i Trafiknämnden.
Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 20 februari 2025 23:56
Tämligen orättvist också att bussresa kan bli dyrare medans man får byta fritt innanför pendel och T-banespärrar även efter 75 mon.
Mitt i skrev:Det var i januari som SL tecknade ett uppdragsavtal för busstrafiken i Huddinge, Botkyrka och Söderort med bussoperatören Nobina. I avtalet ingår det att räkna hur många som betalar för sin resa och att kontrollera att busschaufförerna ser till att resenärerna blippar sina biljetter.
[...]
Sven-Åke Aulin, 80, från Gröndal är en av dem som reagerat. Han väntar på att SL ska göra kravet på dubbelblippningen officiellt; eftersom att han är kund hos SL, och inte hos Nobina, berättar han.
[...]
"Jag tycker det är så bra, för bussarna har ibland varit väldigt överfyllda och detta är ett sätt att få koll på hur många som åker varje busslinje. Det är förstås bekvämt att bara blippa en gång, men då finns ingen statistik för enstaka linjer", skriver en kvinna i Facebookgruppen Allt om Liljeholmskajen.
Nu försvinner denna "orättvisa", av andra skäl. Antalet påstigande räknas dock även utan blipp, varför resenärer som hoppas på utökad trafik kan bli besvikna.
kildor skrev: ↑lördag 31 maj 2025 23:27
Att många bussförare inte får SL-kort är dåligt. Men att de i vissa fall även tvingas betala resan tillbaka till startplatsen är ju riktigt illa. Det blir intressant att se förslaget som kommer upp i Trafiknämnden.
Di skrev:Oppositionen i Region Stockholm har sneglat mot London i ett försök att få fart på resandet med kollektivtrafiken. I en motion, som överlämnas till fullmäktige på tisdagen, föreslår man ett nytt pristakssystem för SL-trafiken.
[...]
”Vi ser att fler reser med enkelbiljetter och färre köper månadskort. Och det saknas flexibla lösningar däremellan, vilket många gärna skulle vilja se. Det är belagt i både utredningar och samtal vi har haft med resenärer”, säger regionrådet Carl-Johan Schiller (KD).
[...]
Ett beslut om att införa capping på dagsbasis togs av trafiknämnden redan i juli 2022. Sedan blev det maktskifte, och frågan hamnade på is. En av anledningarna, enligt mittenkoalitionen, är att beslutet fattades på de förutsättningar som gällde före pandemin. Men frågan är inte död. Under våren har trafiknämnden utrett den på nytt i samband med en större översikt av biljettsystemet. Resultatet kommer att återrapporteras redan i sommar.
Oppositionen vill föregå den segdragna utredningen och införa pristak omedelbart.
Trafikförvaltningen skrev:För att capping på månads- och årsbasis ska kunna lanseras som en del av det ordinarie biljettutbudet, utan att ersätta existerande lösningar, bör därför tröskelvärdena för capping prissättas på en nivå som är väsentligt högre än befintliga 30-dagars- eller prenumerationsbiljetter. På så vis bevaras produktdifferentieringen och kundens valmöjligheter, samtidigt som betalningsviljan i olika kundsegment kan adresseras på ett mer finmaskigt sätt.
SL befarar att capping kan göra övriga delar av biljettutbudet överflödiga, inklusive framtida prenumerationsbiljetter. Behövs biljetter som inte efterfrågas?
Trafikförvaltningen skrev:För att capping på månads- och årsbasis ska kunna lanseras som en del av det ordinarie biljettutbudet, utan att ersätta existerande lösningar, bör därför tröskelvärdena för capping prissättas på en nivå som är väsentligt högre än befintliga 30-dagars- eller prenumerationsbiljetter. På så vis bevaras produktdifferentieringen och kundens valmöjligheter, samtidigt som betalningsviljan i olika kundsegment kan adresseras på ett mer finmaskigt sätt.
SL befarar att capping kan göra övriga delar av biljettutbudet överflödiga, inklusive framtida prenumerationsbiljetter. Behövs biljetter som inte efterfrågas?
Det är ju själva poängen med ett pristak, att göra övriga biljetter överflödiga.
Trafikanten behöver då bara hålla reda på tre saker: betalsätt, saldo och vilken trafikantkategori hen tillhör (vilket i dagens samhälle redan det verkar vara för mycket att hålla koll på för vissa personer).
För förbetalda biljetter så är lösningen tämligen enkel. Man kan använda det som på engelska heter "fair billing" (vet ej uttrycket på svenska), om en förköpt biljett inte används till hela sitt "fullvärde" så krediteras man nästa period med skillnaden. Här skulle man kunna göra så att man i nästa periods betalning får ett prisavdrag som motsvarar det som biljetten inte har använts för, men att det inte går att få tillbaka pengarna.
Exempel. Du har en månadsbiljett. Under semestermånaden var du för det mesta bortrest men du gjorde endast två resor för motsvarande 86 spänn. Månadspriset är 1000 kr. Nästa månad betalar du då endast 86 kr.
Detta gör att trafikanten kan känna en trygghet i att inte behöva detaljfippla med biljetten bara för att hen skulle använda den mindre en viss månad, jämfört med alla andra månader. Biljetten kan då bli automatiskt vilande. I SLs fall så kan man kanske tänka sig att denna mekanism endast appliceras på månads och årsabonnemang, där det senare egentligen endast är som löpande månadsabonnemang med en något större rabatt ned till ett minimibelopp.
Odd skrev: ↑lördag 14 juni 2025 13:03
Det är ju själva poängen med ett pristak, att göra övriga biljetter överflödiga.
Enligt utredningen är det uppenbart vad SL prioriterar:
Trafikförvaltningen skrev:Att erbjuda en prenumerationsbiljett med 12 månaders bindningstid utgör en attraktiv mellanväg mellan den traditionella årsbiljetten och mer flexibla korttidsprodukter. Modellen möjliggör för fler kunder att ta del av årsbiljettens prisfördelar, samtidigt som SL ges möjlighet att bygga en starkare och mer lojal kundbas. Genom att erbjuda månadsvis betalning, men knyta kunden till ett årslångt åtagande, kan efterfrågan på delbetalning mötas utan att SL behöver ta de risker som är förenade med traditionell kreditgivning.
[...]
Även om en årsbunden prenumeration medför ökad flexibilitet i affärsregler jämfört med ett traditionellt kreditköp, kvarstår vissa likheter i praktiken. Exempelvis kan uteblivna betalningar kräva hantering genom påminnelse- och inkassoprocesser, vilket medför att vissa steg i kundresan kan upplevas som jämförbara med ett kreditåtagande.
[...]
SL bedöms i nuläget inte vara operativt positionerad för att genomföra en lansering av capping på månads- och årsbasis, särskilt mot bakgrund av att utvecklingen och implementeringen av den lojala biljetten – prenumeration på 30 dagar – är ett prioriterat budgetuppdrag för 2025.
Pristak skulle innebära att SL:s arbete med "den lojala biljetten" har varit förgäves. För övrigt kan Klarna säkert hjälpa med påminnelse- och inkassoprocesser...
Trafikförvaltningen skrev:Alternativt kan kreditrisken överlåtas till extern part, exempelvis bank eller betaltjänstleverantör som Klarna.
Jag gillar dock idén om "rättvis fakturering" (egen översättning av fair billing) av månadsbiljetter. Då blir det inte heller några problem med uteblivna betalningar.