December 2028 är den officiella tidsplanen, men sånt kan förstås ändras.Hechtwagen skrev: ↑fredag 02 maj 2025 12:03 Kan lika gärna bli tågtrafik först 2030 till Slussen men vem bryr sig? Inte jag så länge det står Peab eller Skanska på byggskyltarna för där har jag aktier.
Vad händer med Saltsjöbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Klart: Fler direktbussar på Saltsjöbanantwr skrev: ↑fredag 02 maj 2025 14:27December 2028 är den officiella tidsplanen, men sånt kan förstås ändras.Hechtwagen skrev: ↑fredag 02 maj 2025 12:03 Kan lika gärna bli tågtrafik först 2030 till Slussen men vem bryr sig? Inte jag så länge det står Peab eller Skanska på byggskyltarna för där har jag aktier.
Har SL koll på vad som gäller? Nu talas det om 12-minuterstrafik när "tillräckligt många tåg" tas i bruk, trots att gamla tåg byggs om just för att möjliggöra detta.Mitt i skrev:Däremot är det oklart om tågen som har stått still på grund av onormalt hjulslitage sedan långfredagen kan börja köra som utlovat måndagen den 5 maj. SL och Stockholms spårvägar som kör tågen på Saltsjöbanan ska ha ett möte på fredagseftermiddagen.
[...]
På valborg meddelade SL att tågen inte kunde börja rulla som planerat på Saltsjöbanan den 1 maj. Starten sköts i stället fram till den 5 maj. Och direktbussarna som hade utlovats från den 5 maj i eftermiddagsrusningen kunde börja köra först den 12 maj.
Kort efteråt svängde SL. Direktbussarna skulle börja köra den 5 maj trots allt. Beskedet gällde åtminstone över valborg och 1 maj. Skulle läget ändras skulle det kommuniceras under fredagen.
- Hechtwagen
twr skrev: ↑fredag 02 maj 2025 14:27December 2028 är den officiella tidsplanen, men sånt kan förstås ändras.Hechtwagen skrev: ↑fredag 02 maj 2025 12:03 Kan lika gärna bli tågtrafik först 2030 till Slussen men vem bryr sig? Inte jag så länge det står Peab eller Skanska på byggskyltarna för där har jag aktier.
Ja nu är den officilla tidsplanen 2028 men det var väl 2024 förut? Så nog kan det ändras igen när det bekväma framtiden hotar att bli besvärlig nutid.
Fler direktbussar på Saltsjöbanan – men tågen står stillHechtwagen skrev: ↑torsdag 09 januari 2025 14:39 Det är ett omlopp inställt dessutom pga fordonsbrist.
Samma sak på Linje 7. Men linje 21 har haft full trafik varenda dag sedan 15 december, det måste vara strängare klausuler och viten i nya avtalet för linje 21?
Det som händer på Saltsjöbanan nu är ju inget mindre än ett haveri. Saltsjöbanan har i alla år varit en högfungerande anläggning. Vi får hoppas att problemen löser sig snart!
Det verkar inte gå några tåg nästa vecka heller. SL utesluter inte viten. Tiden då Saltsjöbanan var en högfungerande anläggning tillhör dessvärre det förgångna.Mitt i skrev:– Det är ingen bra nyheter för tågtrafiken. Resenärer får nog räkna med att den kommer att vara avstängd även under nästa vecka, säger Elin Lindström.
[...]
SL kan komma att kräva Stockholms spårvägar som kör tågen på vite för kaoset på Saltsjöbanan.
– Vi tittar just nu på hur vi hanterar det här inom avtalet. Det kan handla om viteskrav, säger Elin Lindström.
- Hechtwagen
Ja Saltsjönanan och Lidingöbanan levererade närmare 100% förut år ut och år in.Enceladus skrev: ↑fredag 02 maj 2025 18:33Fler direktbussar på Saltsjöbanan – men tågen står stillHechtwagen skrev: ↑torsdag 09 januari 2025 14:39 Det är ett omlopp inställt dessutom pga fordonsbrist.
Samma sak på Linje 7. Men linje 21 har haft full trafik varenda dag sedan 15 december, det måste vara strängare klausuler och viten i nya avtalet för linje 21?
Det som händer på Saltsjöbanan nu är ju inget mindre än ett haveri. Saltsjöbanan har i alla år varit en högfungerande anläggning. Vi får hoppas att problemen löser sig snart!
Det verkar inte gå några tåg nästa vecka heller. SL utesluter inte viten. Tiden då Saltsjöbanan var en högfungerande anläggning tillhör dessvärre det förgångna.Mitt i skrev:– Det är ingen bra nyheter för tågtrafiken. Resenärer får nog räkna med att den kommer att vara avstängd även under nästa vecka, säger Elin Lindström.
[...]
SL kan komma att kräva Stockholms spårvägar som kör tågen på vite för kaoset på Saltsjöbanan.
– Vi tittar just nu på hur vi hanterar det här inom avtalet. Det kan handla om viteskrav, säger Elin Lindström.
-
Med släktingar boende ute i Saltsjöbaden som berättar om de stora problemen de upplever där nu med kollektivtrafiken så undrar jag:
Vad är det som händer? Denna tråd har inte givit så många klara svar... Bättre kan ni!
Är det inkompetens eller ett verkligt tekniskt problem som är mycket svårt att lösa?
Vad är det som händer? Denna tråd har inte givit så många klara svar... Bättre kan ni!
Är det inkompetens eller ett verkligt tekniskt problem som är mycket svårt att lösa?
Fenderts ilska över Saltsjöbanan: ”Byter operatör”Hechtwagen skrev: ↑lördag 03 maj 2025 16:37 Ja Saltsjönanan och Lidingöbanan levererade närmare 100% förut år ut och år in.
SL byter operatör. Inte för Saltsjöbanan som ju saknar trafik, utan dess ersättningsbussar. Det skulle väl krävas dubbeldäckare för att kompensera resenärerna!Mitt i skrev:Nobina har har kört ersättningsbussarna på Saltsjöbanan. Men nu har Region Stockholm tröttnat och byter från måndag till VR.
– Vi har från politiskt håll markerat tydligt att det behövs mer pålitlig trafik och bättre trafikinformation och det besked jag fått är att från och med 12 maj byter vi operatör som kör ersättningstrafiken, för att komma bort från den nödlösning som gällt den här veckan, och som uppenbarligen inte fungerat, säger Anton Fendert.
[...]
– Så nu förväntar jag mig att det ska gå direktbussar även i mellantrafik och att vi får 10-minuterstrafik i rusning. Bussarna ska gå att se i appen och det ska finnas informationsvärdar och vid behov trygghetsvärdar på plats. Jag kommer följa noga ifall detta levereras, och jag har särskilt begärt att vi ser över möjligheten att köra 20-minuterstrafik utanför rusning så som det fungerade innan 9 februari.
Våra politiker har nog inte förstått hur viktig Saltsjöbanan är. Pendlarna mår inte bra och många uttrycker en frustration över att de tvingas ta bil i stället för tågets ersättningstrafik.
Man kan ju undra varför politikerna öser pengar över ett onödigt t-baneprojekt mellan Odenplan och Solna som ger en negativ samhällsnytta, och med en skenande budget är det obegripligt varför man inte satsar på att framtidssäkra den befintliga infrastrukturen i stället.
Man kan ju undra varför politikerna öser pengar över ett onödigt t-baneprojekt mellan Odenplan och Solna som ger en negativ samhällsnytta, och med en skenande budget är det obegripligt varför man inte satsar på att framtidssäkra den befintliga infrastrukturen i stället.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Saltsjöbanans tåg stoppas till augusti
Saltsjöbanans kollaps är nu ett faktum. Istället blir det full ersättningstrafik ända till 2028. Ingen kan längre förneka att det är tunnelbana och buss som gäller...Mitt i skrev:– Planen är preliminärt att pausa trafiken fram till den 18 augusti. Man har ännu inte hittat rotorsaken till problemen med vagnarna, och det är viktigt att trafiken inte återstartas förrän detta är gjort. Genom att skjuta fram trafikstarten skapar SL en tydlighet för resenärerna och arbetsro för de som felsöker Saltsjöbanan, säger Anton Fendert.
- Hechtwagen
Odd skrev: ↑fredag 09 maj 2025 21:15 Våra politiker har nog inte förstått hur viktig Saltsjöbanan är. Pendlarna mår inte bra och många uttrycker en frustration över att de tvingas ta bil i stället för tågets ersättningstrafik.
Det är ju efter miljarsatsningar för att framtidssäkra LB och SB som de verkliga problemen börjat?
-
Det som pågår, vad det nu egentligen är, är ju fullständigt sanslöst.
Jag har vänner i Nacka så jag är där rätt ofta och jag har sett vid flera tillfällen att man är ute och kör på banan.
En vän som bor i Fisksätra är helt förtvivlad. När hon nyligen skulle flyga från Arlanda bad hon mig hämta henne och köra in henne till Liljeholmen så hon kunde ta Flygbussarna där. Hon litade inte på att hon skulle kunna ta sig in till stan i tid med "hjälp" av SL.
Så vad är, egentligen, problemet?
Vad är det man inte vill berätta?
Jag har vänner i Nacka så jag är där rätt ofta och jag har sett vid flera tillfällen att man är ute och kör på banan.
En vän som bor i Fisksätra är helt förtvivlad. När hon nyligen skulle flyga från Arlanda bad hon mig hämta henne och köra in henne till Liljeholmen så hon kunde ta Flygbussarna där. Hon litade inte på att hon skulle kunna ta sig in till stan i tid med "hjälp" av SL.
Så vad är, egentligen, problemet?
Vad är det man inte vill berätta?
- Stefan Widén
Det som händer är att man under avstängningen gjorde massa åtgärder som i vissa delar kanske inte vart så bra. Nu måste man ta ett ordentligt omtag och lösa de tekniska delarna som gjort att trafiken inte kunna komma igång som önskat. Man har kämpar för att lösa det sedan trafikstart, men tillslut måste man alltså fatta beslut om att lösa det ordentligt.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Det finns fler järnvägar än Saltsjöbanan som har utmaningar med interaktionen mellan hjul och räl. I senaste numret av Tramways and Urban Transit kan man läsa (sid 218) att New Yorks metro har fått extremt hjulslitage på vagnar av typ R160. När jag snabbt ögnar igenom resultatet av en nätsökning på NYCT R160 wheel wear får jag ett intryck av att orsaken ännu inte hittats.
Ett annat exempel är Stuttgarts S-Bahn, där för några decennier sedan nästan alla tåg fick hjulskador. Detta var medan samtliga tåg ännu vände i en centralt belägen vändslinga. Orsaken visade sig ganska snart vara att järnvägen börjat använda ett nytt (och billigare) smörjmedel i de stationära smörjningsanordningrna i anslutning till slingan.
Ett annat exempel är Stuttgarts S-Bahn, där för några decennier sedan nästan alla tåg fick hjulskador. Detta var medan samtliga tåg ännu vände i en centralt belägen vändslinga. Orsaken visade sig ganska snart vara att järnvägen börjat använda ett nytt (och billigare) smörjmedel i de stationära smörjningsanordningrna i anslutning till slingan.
/Gunnar Ekeving
-
Jag noterar att linjerna 25 och 26, alltså Saltsjöbanan, numer är borttagna från Trafikläget/Lokalbana.
Under Buss kan man dock finna busslinjerna 25 och 26 som inte verkar ha några störningar. Lite intressant är linje 26 Slussen – Slussen. Vilken väg går den? Det finns en linje 26 till Solsidan också.
Under Buss kan man dock finna busslinjerna 25 och 26 som inte verkar ha några störningar. Lite intressant är linje 26 Slussen – Slussen. Vilken väg går den? Det finns en linje 26 till Solsidan också.
-
Tack för ett bra svar. Det var det första vettiga jag sett hittills.Stefan Widén skrev: ↑torsdag 22 maj 2025 9:12 Det som händer är att man under avstängningen gjorde massa åtgärder som i vissa delar kanske inte vart så bra. Nu måste man ta ett ordentligt omtag och lösa de tekniska delarna som gjort att trafiken inte kunna komma igång som önskat. Man har kämpar för att lösa det sedan trafikstart, men tillslut måste man alltså fatta beslut om att lösa det ordentligt.
Stefan
Lars S
Det där är mycket klocka ord som jag instämmer helt med.hgsldf skrev: ↑måndag 07 april 2014 16:34 Om man hade satt igång med konvertering av Saltsjöbanan till snabbspårväg för några år sedan när det var på tapeten skulle det här vara ett ickeproblem, förutsatt att spåren landat på Folkungatan med säckvändning (tv) utanför KF-huset på Katarinavägen.
Då hade det dessutom varit möjligt att göra en snygg och flexibel anslutning med Tvärbanan i Sickla!
/Göran
Bygg ihop spåren i Sickla och kör A32 till tuben-anslutningen i Gullmarsplan.
Med god vilja ansluts spåren från Tvärbanan fort, då det är frågan om kanske ca 10 meter!
Jag kan inte begripa varför det inte gjordes på en gång när de anlade den nya perrongerna.
Det ser ju såå dumt ut att det fattas kanske endast 10 meter!

Varför? varför? varför då da? vafö hjorde de på dette vise? vafö?
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

A32 går redan mellan Gullmarsplan och Sickla. Den skulle med fördel kunna fortsätta mot Nacka Forum. Däremot finns det inget behov av X25 i Gullmarsplan:
Enceladus skrev: ↑lördag 19 april 2025 6:53 Det finns en skarp asymmetri mellan de två banorna. Saltsjöbanan har en begränsad turtäthet på grund av att den är huvudsakligen enkelspårig. Därför är det att föredra att alla tåg från Saltsjöbaden/Fisksätra går snabbt till Slussen (inte via Folkungagatan). Att låta vartannat tåg gå till Gullmarsplan skulle tvärtom leda till fler byten och längre restid i de flesta reserelationer. X25 behöver alltså inte kunna gå på Tvärbanan - Saltsjöbanans kapacitet är ju i princip redan intecknad.
Den dubbelspåriga Tvärbanan har däremot både ledig kapacitet och möjlighet att på ett resurseffektivt sätt öka trafikutbudet. Intressant nog råkar Saltsjöbanan ha dubbelspår just mellan Sickla och Järla (i övrigt är det i stort sett enkelspår). Som signaturen "twr" påpekar är det inte många i Stockholmsregionen som har Fisksätra som målpunkt, men väl Nacka Forum. Därför är det lämpligt att Tvärbanans tåg kan gå på Saltsjöbanan, vilket jag antydde i ett tidigare citerat inlägg:
Som synes går denna viktiga distinktion ofta förlorad, men lyckligtvis inte i Kollektivtrafikplan 2050. Det kan vara klokt att trafikera delar av SB med A32/A35!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 09 februari 2020 0:04 Då skulle Tvärbanans A32-vagnar dumpas på SB och Tvärbanan enbart trafikeras med A35. Det var allt en-ans tur att det inte blev så. Detta sista mest sagt för kännedom
-
Redan 1994 körde SL en tidtabellskörning med en spårvagn på SB. Vagnen var SSLidJ 16, en A24 som sedan 1987 (är det väl) finns hos MUMA i Malmköping. Körningen anordnades som extratåg sent en fredagkväll (eller var det lördag?). Det blev en negligerbar tidsvinst med en A24 mot C10/C11. OK, 16 gick med urkopplade shuntlägen för att den inte skulle gå för fort, A24 har en angiven maxhastighet på 75 km/h vilket ju innebär att den går fortare än så och sth på SB är 70. Redan då fanns tydligen funderingar på att göra SB till en spårväg. Och 1994 var väl Tvärbanan inte ens påtänkt.
Hur jag vet? Jag var inbjuden att åka med.
För er som inte minns 1994 av olika skäl var vagnen då årets gästvagn på Djurgårdslinjen. Men när den ändå var "i stan" turnerade den på LB, NB och SB innan den landade hos DjL.
På SB kördes vagnen ett veckoslut för allmännheten Slussen-Saltsjöbaden och åter för 50 kr. Vagnen bemannades av trafikpersonal från MUMA med A24-utbildning och en lots från SB. Och visst var det kul att få köra två varv på banan. Och åka tidtabellskörning.
Efter det känner jag lite speciellt för SB.
För er som inte minns 1994 av olika skäl var vagnen då årets gästvagn på Djurgårdslinjen. Men när den ändå var "i stan" turnerade den på LB, NB och SB innan den landade hos DjL.
På SB kördes vagnen ett veckoslut för allmännheten Slussen-Saltsjöbaden och åter för 50 kr. Vagnen bemannades av trafikpersonal från MUMA med A24-utbildning och en lots från SB. Och visst var det kul att få köra två varv på banan. Och åka tidtabellskörning.
- dr Cassandra Nojdh
Det där skrev herrn om för (nästan) 20 år sedan:Lars Stegenius skrev: ↑söndag 25 maj 2025 6:07 Redan 1994 körde SL en tidtabellskörning med en spårvagn på SB. Vagnen var SSLidJ 16, en A24 som sedan 1987 (är det väl) finns hos MUMA i Malmköping. Körningen anordnades som extratåg sent en fredagkväll (eller var det lördag?). Det blev en negligerbar tidsvinst med en A24 mot C10/C11. OK, 16 gick med urkopplade shuntlägen för att den inte skulle gå för fort, A24 har en angiven maxhastighet på 75 km/h vilket ju innebär att den går fortare än så och sth på SB är 70. Redan då fanns tydligen funderingar på att göra SB till en spårväg. Och 1994 var väl Tvärbanan inte ens påtänkt.
Tvärbanan var f.ö. "påtänkt" 1994. Enligt Thomas Johansson Tvärbanebok togs det första "spadtaget" 30/1 1996 (sid. 32 - )Lars Stegenius skrev: ↑lördag 29 juli 2006 19:08 Innan SSLidJ 16 deponerades hos SSS fick den helt nyreviderade boggier och nysvarvade hjul med "spårvägsprofil". Det var innan SL splittrades och alla skulle ha "marknadsmässigt" betalt för allting.
1994 var ju 16 förutom på LB också på NB (där den i samband med en utfärd fick ersätta ett trafiktåg som fått vagnfel) och Djurgårdslinjen.
Dessutom gick den några varv på Saltsjöbanan. På SB befann sig 16 från en torsdag till följande måndag. Jag minns inte datumen. Natten mellan torsdagen och fredagen användes den av SL för att göra en tidtabellskörning för att se hur mycket snabbare en spårvagn skulle vara jämfört med C10/C11-vagnarna. Redan 1994 var det alltså tal om att skaffa fordon av spårvagnstyp till SB. Som dåvarande Tc i MUMA och därmed i någon mån representant för vagnägaren fick jag åka med på körningen. Så fort har jag aldrig åkt på SB! Det gick undan av bara h-e! Förare var Lars Ericsson, dåvarande Tc på Lidingö. Han visste precis hur man skulle krama det där sista ur en A24. När vi dånade genom tunneln under Södermalm mot Slussen säger SB-föraren som agerade pilot "Så här fort brukar vi inte köra här". Lars E bara log.
Under följande lördag och söndag kördes sammanlagt åtta varv för allmänheten i MUMAs regi och jag fick då tillfälle att själv köra två varv. Så fort har jag aldrig kört en spårvagn! Till saken hör att 16 under besöket på SB rullade på 17s boggier eftersom det i sista stund uppstått en diskussion om urspårningrisk vid körning med hjul med "spårvägsprofil" på SB. Boggibytet skedde i AGA-depån några nätter innan transporten.
Under körningen på SB gick vagnen i stor sett perfekt i spåret. Det var alltså inget större fel på 17s boggier år 1994.
//Lars S
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
Tyvätt fortsätter lögn- och propagandakollektivet "Enceladus" sin citatförfalskning genom att återge fragmentariska citat, dessutom hämtade från andra sammanhang. Därför måste jag i vanlig orddning tyvärr trötta publicum med att återge hela den text som fövanskats ovanEnceladus skrev: ↑söndag 25 maj 2025 1:38A32 går redan mellan Gullmarsplan och Sickla. Den skulle med fördel kunna fortsätta mot Nacka Forum. Däremot finns det inget behov av X25 i Gullmarsplan:
Enceladus skrev: ↑lördag 19 april 2025 6:53 Det finns en skarp asymmetri mellan de två banorna. Saltsjöbanan har en begränsad turtäthet på grund av att den är huvudsakligen enkelspårig. Därför är det att föredra att alla tåg från Saltsjöbaden/Fisksätra går snabbt till Slussen (inte via Folkungagatan). Att låta vartannat tåg gå till Gullmarsplan skulle tvärtom leda till fler byten och längre restid i de flesta reserelationer. X25 behöver alltså inte kunna gå på Tvärbanan - Saltsjöbanans kapacitet är ju i princip redan intecknad.
Den dubbelspåriga Tvärbanan har däremot både ledig kapacitet och möjlighet att på ett resurseffektivt sätt öka trafikutbudet. Intressant nog råkar Saltsjöbanan ha dubbelspår just mellan Sickla och Järla (i övrigt är det i stort sett enkelspår). Som signaturen "twr" ] är det inte många i Stockholmsregionen som har Fisksätra som målpunkt, men väl Nacka Forum. Därför är det lämpligt att Tvärbanans tåg kan gå på Saltsjöbanan, vilket jag antydde i ett inlägg:
Som synes går denna viktiga distinktion ofta förlorad, men lyckligtvis inte i Kollektivtrafikplan 2050. Det kan vara klokt att trafikera delar av SB med A32/A35!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 09 februari 2020 0:04 Då skulle Tvärbanans A32-vagnar dumpas på SB och Tvärbanan enbart trafikeras med A35. Det var allt en-ans tur att det inte blev så. Detta sista mest sagt för kännedom
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑lördag 19 april 2025 21:05Här ser man återigen propagandakollektivet "Enceladus" lika vanliga som tröttsamma (eftersom det är påsk är jag vänlig nog att inte använda skarpare formuleringar) citatförfalskningar, genom att bryta ut ett gammalt citat från sitt sammanhang. Vilka "distinktioner" propagandakollektivet "Enceladus" vill upprättahålla fäster jag inget avseende vid. Tråden handlar rimligtvis (o)möjligheten av en fullständig konvertering av SB till spårvägs/Tvärbanestandard.Enceladus skrev: ↑lördag 19 april 2025 6:53 Den dubbelspåriga Tvärbanan har däremot både ledig kapacitet och möjlighet att på ett resurseffektivt sätt öka trafikutbudet. Intressant nog råkar Saltsjöbanan ha dubbelspår just mellan Sickla och Järla (i övrigt är det i stort sett enkelspår). Som signaturen "twr" påpekar är det inte många i Stockholmsregionen som har Fisksätra som målpunkt, men väl Nacka Forum. Därför är det lämpligt att Tvärbanans tåg kan gå på Saltsjöbanan, vilket jag antydde i ett tidigare citerat inlägg:
Som synes går denna viktiga distinktion ofta förlorad, men lyckligtvis inte i Kollektivtrafikplan 2050. Det kan vara klokt att trafikera delar av SB med A32/A35!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 09 februari 2020 0:04
Att köra med spårvagnar på SB (gemenligen kallat "göra om SB till spårväg")?
Ack ja, du unge gosse, detta har det trätts om på detta forum i nästan 20 år nu:
[tre borttagna länkar, se ursprungligt inlägg]
2010 rådde en vild entusiasm över idén att dra Tvärbanan till Slussen via Folkungagatan-Katarinavägen.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=30329
Då skulle Tvärbanans A32-vagnar dumpas på SB och Tvärbanan enbart trafikeras med A35. Det var allt en-ans tur att det inte blev så. Detta sista mest sagt för kännedom
I den mån man ska tillåta samtrafik mellan TvB och SB på delad spårsträcka har också tuggats om många gånger i div. trådar, men den intresserade får själva leta upp dessa. Kollektivtrafikplanen innehåller f.ö. många fantasier. Om nyttan med en ev. spårdelning överväger, jämfört med kostnaderna för ett sådan arrangemang, tål nog att diskuteras. Det är nämligen inte bara att bygga ihop spåren. F.ö. har jag inte sett några planhandlingar som tyder på att SB:s dubbelspår kommer att byggas ända fram till Sickla station, nu när Nacka kommun avbrutit upphöjningsprojektet.
Jag gåri övrigt inte i detalj in på detta här, eftersom det strängt taget faller utanför trådens ram.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".