Tittar man på kartan så ser det ju ut att vara ett mycket lämpligt sätt att relativt billigt och snabbt få till en förbindelse till Nybodahallen. Men tittar man på google-kartan och streetiew och försökte se hur man skulle kunna dra spåret så verekar det svårt. Höjdskillnaderna ställer nog till det. En studie på plats kan kanske vore en idé, trots allt.Kantorn skrev:Förlåt en total novis på området - men skulle det funka att köra ett spår under Södertäljevägen mellan typ spåret vid Stuckatörvägen (har ingen koll på vad det spåret heter) och Nybodahallen? Det är ju geografiskt rätt nära.
Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir
Skulle väl vara om du vill övertyga dig om det uppenbaraLÅ1 skrev:Tittar man på kartan så ser det ju ut att vara ett mycket lämpligt sätt att relativt billigt och snabbt få till en förbindelse till Nybodahallen. Men tittar man på google-kartan och streetiew och försökte se hur man skulle kunna dra spåret så verekar det svårt. Höjdskillnaderna ställer nog till det. En studie på plats kan kanske vore en idé, trots allt.Kantorn skrev:Förlåt en total novis på området - men skulle det funka att köra ett spår under Södertäljevägen mellan typ spåret vid Stuckatörvägen (har ingen koll på vad det spåret heter) och Nybodahallen? Det är ju geografiskt rätt nära.

Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir
Jo, det är nog som jag egentligen trodde, stor höjdskillnad överallt. Synd, för det hade väl varit ett bra ställe att få in vagnarna på T-banespår utan långa omvägar.daniel_s skrev:Skulle väl vara om du vill övertyga dig om det uppenbaraLÅ1 skrev:Tittar man på kartan så ser det ju ut att vara ett mycket lämpligt sätt att relativt billigt och snabbt få till en förbindelse till Nybodahallen. Men tittar man på google-kartan och streetiew och försökte se hur man skulle kunna dra spåret så verekar det svårt. Höjdskillnaderna ställer nog till det. En studie på plats kan kanske vore en idé, trots allt.Kantorn skrev:Förlåt en total novis på området - men skulle det funka att köra ett spår under Södertäljevägen mellan typ spåret vid Stuckatörvägen (har ingen koll på vad det spåret heter) och Nybodahallen? Det är ju geografiskt rätt nära.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir
Gullmarsplan är ett rätt bra ställe också. Nära till både Hammarby, Högdalen och Nyboda utan särskilt komplicerade manövrar.
Mest lättillgängliga stället tycker jag annars är Hjulsta, där man lätt skulle kunna dra ett spår från västeråsbanan rakt in i tunnelbanan utan konstiga höjdskillnader. Tror till och med att tunnelöppningen är färdigsprängd. En liten bro över Bällstaån (eller nån sorts trumma/kulvert) är nog det mest avancerade som behövs där. Nackdelen är att det är en lång transport genom tunnelbanan efter det, t ex till Hammarby bör man räkna med typ 80 minuters totaltid i tunneltågshastighet och ännu mer för arbetsfordon.
Mest lättillgängliga stället tycker jag annars är Hjulsta, där man lätt skulle kunna dra ett spår från västeråsbanan rakt in i tunnelbanan utan konstiga höjdskillnader. Tror till och med att tunnelöppningen är färdigsprängd. En liten bro över Bällstaån (eller nån sorts trumma/kulvert) är nog det mest avancerade som behövs där. Nackdelen är att det är en lång transport genom tunnelbanan efter det, t ex till Hammarby bör man räkna med typ 80 minuters totaltid i tunneltågshastighet och ännu mer för arbetsfordon.
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir
Utredningen som trafikförvaltningen gjorde för några år sedan hade två alternativ. Det du beskriver är det ena. Det andra alternativet är Nynäsbanan/Högdalsdepån, och det var det man valde att gå vidare med.daniel_s skrev:Gullmarsplan är ett rätt bra ställe också. Nära till både Hammarby, Högdalen och Nyboda utan särskilt komplicerade manövrar.
Mest lättillgängliga stället tycker jag annars är Hjulsta, där man lätt skulle kunna dra ett spår från västeråsbanan rakt in i tunnelbanan utan konstiga höjdskillnader. Tror till och med att tunnelöppningen är färdigsprängd. En liten bro över Bällstaån (eller nån sorts trumma/kulvert) är nog det mest avancerade som behövs där. Nackdelen är att det är en lång transport genom tunnelbanan efter det, t ex till Hammarby bör man räkna med typ 80 minuters totaltid i tunneltågshastighet och ännu mer för arbetsfordon.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir
Ett tredje alternativ är att bygga en förbindelse mellan gula linjen och Nybodadepån, vilken då blir en länk mellan Trafikverkets spår och övriga tunnelbanelinjer. Som bekant får gula linjen en egen depå i Älvsjö industriområde med anslutning till Trafikverkets spår. Annars blir ju gula linjen ett helt oberoende trafiksystem.twr skrev: ↑torsdag 03 februari 2022 18:09Utredningen som trafikförvaltningen gjorde för några år sedan hade två alternativ. Det du beskriver är det ena. Det andra alternativet är Nynäsbanan/Högdalsdepån, och det var det man valde att gå vidare med.daniel_s skrev:Gullmarsplan är ett rätt bra ställe också. Nära till både Hammarby, Högdalen och Nyboda utan särskilt komplicerade manövrar.
Mest lättillgängliga stället tycker jag annars är Hjulsta, där man lätt skulle kunna dra ett spår från västeråsbanan rakt in i tunnelbanan utan konstiga höjdskillnader. Tror till och med att tunnelöppningen är färdigsprängd. En liten bro över Bällstaån (eller nån sorts trumma/kulvert) är nog det mest avancerade som behövs där. Nackdelen är att det är en lång transport genom tunnelbanan efter det, t ex till Hammarby bör man räkna med typ 80 minuters totaltid i tunneltågshastighet och ännu mer för arbetsfordon.
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir
Jag tror inte att det planeras någon spårförbindelse mellan de båda depåerna i Älvsjö. Har du någon källa som tyder på att det planeras?Enceladus skrev: ↑onsdag 07 maj 2025 18:18Ett tredje alternativ är att bygga en förbindelse mellan gula linjen och Nybodadepån, vilken då blir en länk mellan Trafikverkets spår och övriga tunnelbanelinjer. Som bekant får gula linjen en egen depå i Älvsjö industriområde med anslutning till Trafikverkets spår. Annars blir ju gula linjen ett helt oberoende trafiksystem.twr skrev: ↑torsdag 03 februari 2022 18:09Utredningen som trafikförvaltningen gjorde för några år sedan hade två alternativ. Det du beskriver är det ena. Det andra alternativet är Nynäsbanan/Högdalsdepån, och det var det man valde att gå vidare med.daniel_s skrev:Gullmarsplan är ett rätt bra ställe också. Nära till både Hammarby, Högdalen och Nyboda utan särskilt komplicerade manövrar.
Mest lättillgängliga stället tycker jag annars är Hjulsta, där man lätt skulle kunna dra ett spår från västeråsbanan rakt in i tunnelbanan utan konstiga höjdskillnader. Tror till och med att tunnelöppningen är färdigsprängd. En liten bro över Bällstaån (eller nån sorts trumma/kulvert) är nog det mest avancerade som behövs där. Nackdelen är att det är en lång transport genom tunnelbanan efter det, t ex till Hammarby bör man räkna med typ 80 minuters totaltid i tunneltågshastighet och ännu mer för arbetsfordon.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir
Tunnelbanan växer – Gula linjen byggs med självkörande fordon
FUT hade en monter om gula linjen på Train & Rail tidigare idag. Det sades att linjen blir fristående från övriga tunnelbanan och ansluts till Trafikverkets spår.Train & Rail skrev:Gul linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö planeras för självkörande tåg. Det öppnar för en kostnadseffektiv tunnelbana med hög driftsäkerhet och flexibel trafikering.
Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö byggs som en egen linje, fristående från övriga tunnelbanan. Det gör det både möjligt och lämpligt med en ny generations tåg på sträckan.
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir
Okej, varför har de inte gått ut med det? En skriftlig källa vore bättre.Enceladus skrev: ↑onsdag 07 maj 2025 23:23Tunnelbanan växer – Gula linjen byggs med självkörande fordon
FUT hade en monter om gula linjen på Train & Rail tidigare idag. Det sades att linjen blir fristående från övriga tunnelbanan och ansluts till Trafikverkets spår.Train & Rail skrev:Gul linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö planeras för självkörande tåg. Det öppnar för en kostnadseffektiv tunnelbana med hög driftsäkerhet och flexibel trafikering.
Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö byggs som en egen linje, fristående från övriga tunnelbanan. Det gör det både möjligt och lämpligt med en ny generations tåg på sträckan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
Ett fjärde alternativ är att damma av förslaget om en avgrening i Rågsved mot Huddinge. Hagsätra kan med fördel trafikförsörjas med en förlängd gul linje som samtidigt skapar en länk mellan Trafikverkets spår och övriga tunnelbanelinjer. Ett femte alternativ är att bygga en förbindelse till Trafikverkets spår i Huddinge.Enceladus skrev: ↑onsdag 07 maj 2025 18:18 Ett tredje alternativ är att bygga en förbindelse mellan gula linjen och Nybodadepån, vilken då blir en länk mellan Trafikverkets spår och övriga tunnelbanelinjer. Som bekant får gula linjen en egen depå i Älvsjö industriområde med anslutning till Trafikverkets spår. Annars blir ju gula linjen ett helt oberoende trafiksystem.
Notera att Vantör förlorar sitt flexibla signalsystem när Hagsätragrenen blir blå. Dessa två alternativ innebär dock att större delen av Vantör (Hagsätra, Rågsved och eventuellt Högdalen) även fortsättningsvis kan få avbrottsfri trafik, vilket som bekant är omöjligt med nuvarande tillämpning av HS-systemet på blå linjen.
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
Jag tycker ändå att spårförbindelse Nynäsbanan-Högdalsdepån är mest logiskt, då man överlämnar tåg till/från tågtransporter i anslutningsspåret direkt till depåområde. Betydligt smidigare än att göra det vid Hjulsta eller som idag vid Liljeholmen och på tvärbanans spår och en bit till innan man når en depå.
Dessutom, Det är en stor skillnad på vad som trafikeras på Mälarbanan resp. Nynäsbanan. På Mälarbanan körs pendeltåg och regionaltåg och trafiken kan tidvis bli intensiv. Enda fördelen med att ha spåret där är att det blir kortare att transportera tåg till Västerås då. På Nynäsbanan körs bara pendeltåg och enstaka godståg, samt att Älvsjö godsbangård ligger i närheten. En lämplig plats att vända tåg på om de kommer från/går via Västra Stambanan på transport. Att Gula linjens depå ligger granne med pendeltågsdepån är då bara logiskt. Med en ev. spårförbindelse så räckcer det bara att transportera tågen en kort sträcka mellan Gula linjens depå och Högdalsdepån, för att sedan nå HY, om det är dit man ska transportera tågen av olika skäl.
Dessutom, Det är en stor skillnad på vad som trafikeras på Mälarbanan resp. Nynäsbanan. På Mälarbanan körs pendeltåg och regionaltåg och trafiken kan tidvis bli intensiv. Enda fördelen med att ha spåret där är att det blir kortare att transportera tåg till Västerås då. På Nynäsbanan körs bara pendeltåg och enstaka godståg, samt att Älvsjö godsbangård ligger i närheten. En lämplig plats att vända tåg på om de kommer från/går via Västra Stambanan på transport. Att Gula linjens depå ligger granne med pendeltågsdepån är då bara logiskt. Med en ev. spårförbindelse så räckcer det bara att transportera tågen en kort sträcka mellan Gula linjens depå och Högdalsdepån, för att sedan nå HY, om det är dit man ska transportera tågen av olika skäl.
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
Logik är ju bra men jag tycker att ”högdalsalternativet” verkar knepigt ur topografisk synpunkt med höjdskillnader och en väg som ska korsas. Har någon sett till någon projektering för ett sådant spår?
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
Jag har sett en ritning, men minns den inte i detalj. Tågen skulle byta riktning på ett vändspår öster om den planskilda korsningen med Magelungsvägen, det tillkommer alltså ingen ny korsningspunkt. Alltså schematiskt något i den här stilen: https://kartor.eniro.se/m/x6ZRU Det var dock mer komplicerat än så här, antagligen för att det fanns skyddsväxlar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
Det blir väl väsentligt billigare och smidigare att ta vagnarna på lastbil än att bygga en ny anslutning som i slutändan kommer ha kostat flera miljoner per tågsätt att använda.
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
Är det inte önskvärt att ha spårförbindelser mellan tunnelbanans linjer? Nynäsbanan kan vara det billigaste sättet att förbinda Älvsjödepån med Högdalsdepån.Hechtwagen skrev: ↑fredag 09 maj 2025 10:34 Det blir väl väsentligt billigare och smidigare att ta vagnarna på lastbil än att bygga en ny anslutning som i slutändan kommer ha kostat flera miljoner per tågsätt att använda.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
Som jag tidigare skrivit så att få förbindelse mellan Nynäsbanan och Högdalen är det klokaste. Snabb och enkel förbindelse och twrs skiss va väl så som det tidigare föreslagits från något projekt. Det man vinner mest är att få bort förbindelsen via tvärbanan som delvis sätter en standard som inte hör till spårväg.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
Det enklaste är väl att ha kvar arrangemanget mellan Gullmarsplan och Globen. Noll kronor i investeringskostnader.
Det är ju trots allt skattepengar.
Det är ju trots allt skattepengar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
Den önskade ombyggnaden av Gullmarsplan gör det svårt att behålla den kopplingen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hur levereras tunneltågvagnar efter Hagsättragrenen blir Blå
Förbindelse mellan tunnelbsnans linjer finns och kommer finnas även efter ombyggnaden vid Gullmarsplan. Dels vid Fridhemsplan, dels mellan Slussen och Gamla Stan.Enceladus skrev: ↑fredag 09 maj 2025 12:16Är det inte önskvärt att ha spårförbindelser mellan tunnelbanans linjer? Nynäsbanan kan vara det billigaste sättet att förbinda Älvsjödepån med Högdalsdepån.Hechtwagen skrev: ↑fredag 09 maj 2025 10:34 Det blir väl väsentligt billigare och smidigare att ta vagnarna på lastbil än att bygga en ny anslutning som i slutändan kommer ha kostat flera miljoner per tågsätt att använda.