Plus & minus med korta & långa spårvagnar som spårvagnståg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Det är antagligen bättre med fler nya linjer på fler gator med korta tåg än att ha långa 60 meters spårvagnståg på några få gator. Det ger bättre och passagerarstarkare spårvagnstrafik som går dit folk ska åka. Då täcks en större yta med kollektivtrafik.

Nackdel långa ledvagnar:
När en delvagnssektion av en lång ledad 30 - 45 meters spårvagn går sönder, måste hela den ledspårvagnen tas ur trafik i hela sin längd, vilket kan skapa vagnbrist och onödig trängsel i de övriga vagnarna. Då försvinner stor passagerarkapacitet.

Fördelar med spårvagnståg som består av korta oledade vagnar
Ett annat lika långt spårvagnståg som består av korta ledlösa spårvagnar behöver sannolikt inte tas ur trafik hela dagen. Endast den trasiga korta vagnen behöver tas ur trafik. Då försvinner INTE så stor passagerarkapacitet.

Långa ledade spårvagnar är svårare att transportera vid behov av extern service. Då försvinner dessutom stor passagerarkapacitet för en längre tid.

När en kort ledlös spårvagn skickas till extern service med transport är den jämförelsevis lättare att lasta på en godsvagn med typ en kran, eller köra med lastbil som är rimligt kort. Då försvinner INTE lika stor passagerarkapacitet för en längre tid.

Det är lätt hänt att vi imponeras av sådant som är stort och maffigt,
men är det verkligen alltid det som är bäst att köpa och använda?

Jag tror att en vagnpark som består av en kombination av korta oledade moderna låggolvspårvagnar och ledspårvagnar är en lyckad lösning för de flesta spårvägar. De korta sparar in slitage på de långa rusningstids-ledspårvagnarna.

På vintern är det fåtal som reser till Djurgården, och mitt på dagen på Lidingö har jag inte sett fler än ca 10 resande på Lidingöbanan mitt på dagen, och när jag besökte Lund i maj år 2023, gick spårvagnarna nästan tomma i båda riktningarna mitt på dagen osv.

Det är dumt att slita ut långlånga ledspårvagnar de perioder när endast några få reser med dem.
så köp in korta moderna låggolvsvagnar. Såna tillverkas av flera olika tillverkare. Jag har inget exempel på tillverkare, det kan lokaltrafikbolagen ta fram själva om jag lyckas få dem intresserade av själva iden som sådan.

Här ser ni ett fantasi CAF-kortvagn som jag skapat i min dator.
CAF Fantasi kort Lidingövagn Foto och bildredigering av Mats Älgen Larsson © 2024 lite större bild Ljusare.jpg
CAF Fantasi kort Lidingövagn Foto och bildredigering av Mats Älgen Larsson © 2024 lite större bild Ljusare.jpg (146.66 KiB) Visad 1508 gånger
Grundfotot är fotograferad av Matsälgen ©

Den är inte helt realistisk i verkligheten med stort överhäng i ändarna, men den skulle antagligen kunna göras i verkligheten med icke låggolv under förhytten. Då kan boggierna antagligen sitta under förarhytterna.

//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den söndag 04 maj 2025 17:36, redigerad totalt 1 gånger.
Jag gillar "trams"! :wink:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Plus & minus med korta & långa spårvagnar som spårvagnståg

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Matsälgen skrev: söndag 04 maj 2025 17:25 så köp in korta moderna låggolvsvagnar. Såna tillverkas av flera olika tillverkare. Jag har inget exempel på tillverkare, det kan lokaltrafikbolagen ta fram själva om jag lyckas få dem intresserade av själva iden som sådan.....
Signaturen gör det enkelt för sig.

Jag upprepar därför min fråga från annan tråd: viewtopic.php?p=424934#p424934
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 02 maj 2025 18:10 Nämn gärna någon tillverkare som tillhandahåller ett sådant fordonskoncept!
Hittills har ju intresset bland "lokaltrafikbolagen" för 15m-vagnar varit ganska måttligt.
viewtopic.php?p=424953#p424953
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Woltersdorf kör i princip med Matsälgens korta vagn.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Hechtwagen skrev: söndag 04 maj 2025 21:04 Woltersdorf kör i princip med Matsälgens korta vagn.
Skogsspårvägen?

Och referenserna fick jag som vanligt leta fram själv: https://www.urban-transport-magazine.co ... neue-tram/

Det är polska Modertrans: https://www.modertrans.pl/ (tänkte att jag skulle hitta engelskspråkiga sidor där också, men t.v. polsk språkövning ....)

Bild
Moderus Gamma LF05 AC är obehagligt lik Matsälgens hopkok ovan. Knappt 15 m längd. Troligen 2,4m bred.

Modertrans verkar mest ha sålt för invärtes bruk: https://en.wikipedia.org/wiki/Modertrans_Pozna%C5%84 vilket väl förklarar bristen på engelskspråkig presentation.

Men nu tänker visst CAF gå in där, hehe: https://rollingstockworld.com/lrv/caf-c ... odertrans/
Solaris har man ju redan slukat.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 04 maj 2025 22:34, redigerad totalt 5 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Matsälgen skrev: söndag 04 maj 2025 17:25 Det är antagligen bättre med fler nya linjer på fler gator med korta tåg än att ha långa 60 meters spårvagnståg på några få gator. Det ger bättre och passagerarstarkare spårvagnstrafik som går dit folk ska åka. Då täcks en större yta med kollektivtrafik.
Fler linjer...på fler gator...kortare fordon...täcka större yta med kollektivtrafik... Det låter som argument för busstrafik.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Modertrans nämnders för övrigt redan av sign. Leifd, viewtopic.php?p=424894#p424894
som inte tyckte vi skulle "stirra oss blinda". Det finns fler polska tillverkare än så: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_t ... ers#Poland

Men CAF kan ju inte köpa upp dem alla.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Matsälgen skrev: söndag 04 maj 2025 17:25 Här ser ni ett fantasi CAF-kortvagn som jag skapat i min dator.
Är denna kortvagn avsedd att transportera resenärer eller personal? Hytterna upptar nämligen mer än en tredjedel av tåglängden!
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Jag ser att barnvagnar och rullstolar inte är tillåtna i Matsälgens vagnpark. Jag antar att det inte finns plats för så kallat flexutrymme om man ska klämma in extra förarhytter. :wink:
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: söndag 04 maj 2025 22:13
Matsälgen skrev: söndag 04 maj 2025 17:25 Här ser ni ett fantasi CAF-kortvagn som jag skapat i min dator.
Är denna kortvagn avsedd att transportera resenärer eller personal? Hytterna upptar nämligen mer än en tredjedel av tåglängden!
Ja, dagens krav är lite för bra! Klart föraren borde sitta lika trångt som i en A24. Se bara på moderna järnvägsfordon. Ack dessa krav!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: söndag 04 maj 2025 22:13
Ja, det är ju en fantasiprodukt, men Moderus Gamma LF05 existerar ju faktiskt.

Bild

Kommentarer överflödiga.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

OM min bildkonst som ni gör er lustiga över i tråden,samt säger ironiska ord om:

Hytterna är orörda i originalstorlek. Orginalvagnen är i full längd en SL A36 som kallas för "Lidingövagnen" .

Orginalbilden är en mödosamt ihopsatt bild av många små bilder som jag fotat på Lidingö förra året. Från den bilden klippte jag sedan ut förarhytterna och resten av delarna ifrån och satte ihop den korta vagnen av dom.

Att ladda ner bilden är tyvärr tillåtet för eget bruk utan att fråga upphovsmannen.
Däremot får du inte skicka den vidare med e posten eller på annat sätt reproducerbara den på papper eller digitalt, ej heller återpublicera den utan mitt tillstånd.

När jag ändå talar om min Bildkonst:
Det var kränkande och sårande att läsa ironiska kommentarer om mitt konstnärliga alster, den avkortade lidingövagnen nr 557.

Det finns några övriga bilder i tråden som ni sannolikt inte har rätt att ladda upp utan tillstånd av upphovsmannen.
Hälsar trådstartaren

//Matsälgen🫎
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Tråden döpte jag till: "Plus & minus med korta & långa spårvagnar som spårvagnståg"därför att det är intressant ämne, 🙏 så debatten om spårväg eller buss faller bort hoppas jag. :lol:

Där det redan finns ett spårvägsystem är det lämpligt att mindre sidolinjer kan grena ut sig från huvudspåret även om den endast trafikeras med korta spårvagnar. Då kan trafikanter från huvudbanan åka ut till mindre ställen utan att byta till buss. 

Det är frågan om ett spårvagnsnät som kan förtätas med ännu fler spår några kvarter bort,
t.ex. i Norrköping, Göteborg, i Stockholm och i Lund då kan det gå en kort spårvagn på parallellgator
med ett eller några kvarter emellan med samma gemensamma kapacitet som de hade varit ett längre tåg bara på ena spåret.
De båda kan ta med resande från och till samma start och sluthållplats men de kan gå dit på delvis olika vägsträckor.
det finns många andra exempel från verklighetens spårvagnstäta städer som kör med korta vagnar.

Men detta tänk fungerar även med långa ledvagnar till områden där det krävs långa ledvagnar på båda körvägarna. Det variera givetvis över tid och veckodag

___________________________________________________________________________-----

Det finns givetvis även en del fördelar med långa ledande spårvagnar och spårvagnståg.
Här är det Matsälgen och Enceladus som framför sådana argument i tråden, Göteborgs vagnpark under 40 år men med olika argument:

Enceladus skrev: söndag 04 maj 2025 12:56
Matsälgen skrev: lördag 03 maj 2025 23:22 NYA Spårvagnar bör kunna multikopplas två eller fler vagnar till att bli ett långt tåg som rymmer extra många passagerare.
Det måste finnas framförhållning. Generellt är samhället inne på att minska bilberoendet och då bör även spårvagnarna i Göteborg kunna sammankopplas till tåg för att spara på klimatet och även hushålla med antalet förare i framtiden. Utan nya förare, inga nya spårvagnsturer i Göteborg,
Tja, i M33-tråden noterades den omvända trenden med "öppna gångvägar". De 45 meter långa M34-vagnarna fyller samma funktion som trippelkopplade M25, M28 och M29 samtidigt som det blir möjligt att gå genom ett helt tåg. Även tunnelbanevagnar och pendeltåg får öppna gångvägar i allt större utsträckning.

Förutom fördelar med öppna gångvägar elimineras onödiga hytter, och just spårvagnsindustrin tycks vara apatisk mot självkörande fordon, varför hytter behövs. SL:s nya X25 är ett undantag, men jag misstänker att SL inte vill köra 6-vagnarståg i framtiden. Loktågens död visar också nyttan med motorvagnars flexibilitet.
//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Jag skulle rekommendera trådstartaren att inte ta åt sig alltför mycket av kritik – ibland ironisk sådan – som man får här. Sticker man ut hakan och kommer med idéer som andra tycker är orimliga, fåniga, orealistiska eller bara inte passar in i deras världsbild så får man vara beredd på det. Man gör sig själv en otjänst om man tar det personligt.

För övrigt – och även här kan ett visst mått av ironi skönjas – så tycker jag att alla som uppskattar korta tåg ska njuta av bilderna på instagramkontot kurz.zug. Där finns både bussar, spårvagnar och tåg i ett behändigt format.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Kristofer skrev: måndag 05 maj 2025 8:17 Jag skulle rekommendera trådstartaren att inte ta åt sig alltför mycket av kritik – ibland ironisk sådan – som man får här. Sticker man ut hakan och kommer med idéer som andra tycker är orimliga, fåniga, orealistiska eller bara inte passar in i deras världsbild så får man vara beredd på det. Man gör sig själv en otjänst om man tar det personligt.

För övrigt – och även här kan ett visst mått av ironi skönjas – så tycker jag att alla som uppskattar korta tåg ska njuta av bilderna på instagramkontot kurz.zug. Där finns både bussar, spårvagnar och tåg i ett behändigt format.
Och på det ett lästips: https://www.norstedts.se/bok/9789151852 ... nktas-land
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 04 maj 2025 21:16
Hechtwagen skrev: söndag 04 maj 2025 21:04 Woltersdorf kör i princip med Matsälgens korta vagn.
Skogsspårvägen?

Och referenserna fick jag som vanligt leta fram själv: https://www.urban-transport-magazine.co ... neue-tram/

Det är polska Modertrans: https://www.modertrans.pl/ (tänkte att jag skulle hitta engelskspråkiga sidor där också, men t.v. polsk språkövning ....)

Bild
Moderus Gamma LF05 AC är obehagligt lik Matsälgens hopkok ovan. Knappt 15 m längd. Troligen 2,4m bred.

Modertrans verkar mest ha sålt för invärtes bruk: https://en.wikipedia.org/wiki/Modertrans_Pozna%C5%84 vilket väl förklarar bristen på engelskspråkig presentation.

Men nu tänker visst CAF gå in där, hehe: https://rollingstockworld.com/lrv/caf-c ... odertrans/
Solaris har man ju redan slukat.
Googla på du, det tillhör allmänbildningen som spårvägsentusiast att ha koll på spårvägen i Woltersdorf, nu besitter du den.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Hechtwagen skrev: måndag 05 maj 2025 11:14 Googla på du, det tillhör allmänbildningen som spårvägsentusiast att ha koll på spårvägen i Woltersdorf, nu besitter du den.
Spårvägsentusiast betraktar jag mig som minst av allt. Därför är jag måttligt intresserad av skogsspårvägen. Men hr. Gädda kastar ibland ett köttben åt populasen!
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Ett betänkande:
Det vore bra med korta lågolvsspårvagnar som bildar tåg vars tåglängd kan anpassas till behovet för stunden från kortkort till lång långt tåg.

Dessa kan ha, men behöver inte allihopa ha förarhytt, då de kan vara mellanvagnar som i ett traditionellt lok/motorvagns-draget tåg med platta ändar på mellanvagnarna, med skjutdörr mot grannvagnen.
Det sparar plats på längden med platta ändar (ifall längden är av betydelse på en viss linje.)

Vagnarna kan vara lågolvsmodell med genomgång så som järnvägsvagnar har. Varje enskild vagn kan dock ha en svag transportmotor som körs med en fjärstyrningsenhet eller fast körkontroll bakom en låst lucka kan köra enskilda vagnar vid behov till och från vagnhallen utan att ett lok måsta dra dem.

En nackdel med långlånga kålmaskspårvagnar är att deras vagnhall måste vara extra lång. Med många korta vagnar kan vagnhallen utformas friare t.ex. bredare, och det behövs inte byggas nya hallar när de gamla befinns vara i gott skick.

Min Slutsats.
jag ser det som fördelaktigt att alla vagnar i en vagnhall är ledlösa och mångtaliga istället för några fåtaliga imponerande långa kålmaskar/larver som är svåra att transportera och förvara.

OBS! Jag gillar kolmaskspårvagnar mycket, och de kan se snygga och imponerande ut!

MEN:
Med endast korta sammankopplingsbara vagnar i en depå, och som kan bilda långa tåg i rusningen, kan slitaget sannolikt minska totalt sett på hela vagnparken eftersom man då kan köra med korta vagnar utanför rusningstiden. = driftsäkrare vagnpark!

//Matsälgen🫎
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Matsälgen skrev: torsdag 08 maj 2025 19:56 Dessa kan ha, men behöver inte allihopa ha förarhytt, då de kan vara mellanvagnar som i ett traditionellt lok/motorvagns-draget tåg med platta ändar på mellanvagnarna, med skjutdörr mot grannvagnen.
Loktåg för en tynande tillvaro på den stora järnvägen. Varför skulle det gå bättre på lokala spårvägar? SL konvergerar mot dubbelkopplade tåg, med undantag.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Poängen är just inte loktåg i sig, Huvudpoängen är att fritt kunna ta bort och sätta dit vagnar efter behov. :wink:

Det konceptet kan se ut på olika sätt.
Tåget kan ändå se ut som vanliga långa kålmaskspårvagnar, men med den huvudsakliga skillnaden att vagnarna inte är permanent kopplade till varandra. Det kan ändå vara öppen genomgång mellan dem fast med en dörr emellan dem som kan vara öppen under färd, men kan stängas och låsas vid isärkoppling.

Om man har koneptet "lok/motorvagn med vagnar-på släp" kan de vända i vändslinga om man inte kan göra rundgång eller inte har förarhytt i båda ändarna av tåget eller motorvagnen.

Det finns utrymme för många variationer i hur det görs och ser ut, men den huvudsakliga iden är att vagnar inte ska vara permanentkopplade, därför att de ska vara utbytbara utan att byta ut hela tågsättet vid de fel som inträffar ibland.

En annan ide är att tåget består av självständiga moderna korta låggolvsmotorvagnar som när som helst kan bilda nya tåg eller säras från varandra till att bli nya tåg, eller  enskilda vagnar.
Även här är enskilda motorvagnar snabbt utbytbara vid skadegörelse, illegala påmålningar och vagnfel.

medan en lååång kolmaskspårvagn måste bytas ut = stor kapacitetsförlust för en liten bana med fåtaliga kolmasktåg i depån. och onödigt med slitage på nära på tomt gående kålmasklåg i trafiken mellan KL 09:00 - ca 16:00.

Det är lätt hänt att politiker, tjänstemän och många andra med , blir mycket imponerade av långlånga bulliga kålmaskvagnar, (jag med! :) ) men de verkar inte tänka på de svårigheter dessa medför som jag redan omnämnt några gånger i tråden.

//Matsälgen🫎
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Matsälgen skrev: fredag 09 maj 2025 16:48 Det är lätt hänt att politiker, tjänstemän och många andra med , blir mycket imponerade av långlånga bulliga kålmaskvagnar, (jag med! :) ) men de verkar inte tänka på de svårigheter dessa medför som jag redan omnämnt några gånger i tråden.
Nu är jag lite förvirrad. I andra trådar har skribenten rekommenderat att SL lånar in eller köper in M34-vagnar, raka motsatsen till vad som förespråkas här.
Skriv svar