Hur troligt är det att alla hinder hinner åtgärdas i tid?Mitt i skrev:Elva hinder innan Saltsjöbanan kan köra till Slussen 2028
- Gångtunneln vid Nacka station. Varken regionen eller kommunen vill betala för att anpassa tunneln för funktionshindrade. Blir sannolikt kvar i nuvarande skick.
- Nacka stationshus. Måste flyttas för att ge plats för davattenledningar i Värmdövägen. Kommunen och regionen är inte överens än.
- Nacka station. Utgår som hållplats, enligt kommunen. Finns kvar, enligt regionen.
- Norra Danviksbron. Ska vara färdigrenoverad 2026. Tidplanen håller, enligt SL.
- Nya X25-tågen. 16 nya vagnar som ska börja köras 2028 har blivit 700 miljoner kronor dyrare och är ännu inte inköpta. Regionfullmäktige måste ta beslut senast den 10 juni för att tidsplanen ska hålla, enligt SL.
- Neglingedepån. Ny vagnhall för de nya, längre X25-tågen ska vara klar 2026 men kan försenas uppåt två år om byggplanerna överklagas.
- El. Elkraften längs banan måste förstärkas för att de nya X25-tågen ska kunna köra. Kan försenas om inte regionfullmäktige beslutar om inköp senast den 10 juni.
- Räls mellan Järla och Nacka station. SL kan inte lägga tillbaka rälsen innan Nacka kommun lämnar tillbaka den asfalterade banvallen. Beräknas ske i början av 2026.
- Stadsgårdstunneln. Måste breddas. Planerat till andra halvan av 2026.
- Räls mellan Henriksdal och Slussen. Planeras läggas ut 2028.
- Ny dubbelspårig slutstation vid Slussen. Ska vara klar när Slussen är klar 2028.
Vad händer med Saltsjöbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Elva hinder innan Saltsjöbanan kan köra till Slussen
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Här måste man skilja mellan å ena sida sådant som är beslutat och redan ingår i tidplanen, men riskerar att försenas som i alla projekt, och å andra sidan frågor som inte är lösta ännu.Enceladus skrev: ↑måndag 14 april 2025 11:06 Elva hinder innan Saltsjöbanan kan köra till Slussen
Hur troligt är det att alla hinder hinner åtgärdas i tid?Mitt i skrev:Elva hinder innan Saltsjöbanan kan köra till Slussen 2028
- Gångtunneln vid Nacka station. Varken regionen eller kommunen vill betala för att anpassa tunneln för funktionshindrade. Blir sannolikt kvar i nuvarande skick.
- Nacka stationshus. Måste flyttas för att ge plats för davattenledningar i Värmdövägen. Kommunen och regionen är inte överens än.
- Nacka station. Utgår som hållplats, enligt kommunen. Finns kvar, enligt regionen.
- Norra Danviksbron. Ska vara färdigrenoverad 2026. Tidplanen håller, enligt SL.
- Nya X25-tågen. 16 nya vagnar som ska börja köras 2028 har blivit 700 miljoner kronor dyrare och är ännu inte inköpta. Regionfullmäktige måste ta beslut senast den 10 juni för att tidsplanen ska hålla, enligt SL.
- Neglingedepån. Ny vagnhall för de nya, längre X25-tågen ska vara klar 2026 men kan försenas uppåt två år om byggplanerna överklagas.
- El. Elkraften längs banan måste förstärkas för att de nya X25-tågen ska kunna köra. Kan försenas om inte regionfullmäktige beslutar om inköp senast den 10 juni.
- Räls mellan Järla och Nacka station. SL kan inte lägga tillbaka rälsen innan Nacka kommun lämnar tillbaka den asfalterade banvallen. Beräknas ske i början av 2026.
- Stadsgårdstunneln. Måste breddas. Planerat till andra halvan av 2026.
- Räls mellan Henriksdal och Slussen. Planeras läggas ut 2028.
- Ny dubbelspårig slutstation vid Slussen. Ska vara klar när Slussen är klar 2028.
Inte ett problem, Mitti har missuppfattat:
El. Elkraften längs banan måste förstärkas för att de nya X25-tågen ska kunna köra. Kan försenas om inte regionfullmäktige beslutar om inköp senast den 10 juni.
Det här vill man göra när alla de nya fordonen är skrotade. Men det är inte en förutsättning för att köra de nya fordonen.
Ingår i tidplanen att öppna 2028 (sannolikt vid tidtabellsskiftet i december om jag ska gissa):
Norra Danviksbron. Ska vara färdigrenoverad 2026. Tidplanen håller, enligt SL.
Räls mellan Järla och Nacka station. SL kan inte lägga tillbaka rälsen innan Nacka kommun lämnar tillbaka den asfalterade banvallen. Beräknas ske i början av 2026.
Stadsgårdstunneln. Måste breddas. Planerat till andra halvan av 2026.
Räls mellan Henriksdal och Slussen. Planeras läggas ut 2028.
Ny dubbelspårig slutstation vid Slussen. Ska vara klar när Slussen är klar 2028.
Ingår i tidplanen att öppna 2028, men kan försenas beroende på politiska beslut eller överklaganden:
Nya X25-tågen. 16 nya vagnar som ska börja köras 2028 har blivit 700 miljoner kronor dyrare och är ännu inte inköpta. Regionfullmäktige måste ta beslut senast den 10 juni för att tidsplanen ska hålla, enligt SL.
Neglingedepån. Ny vagnhall för de nya, längre X25-tågen ska vara klar 2026 men kan försenas uppåt två år om byggplanerna överklagas.
Dessa åtgärder krävs dock inte för att starta trafiken till Slussen igen med 20 minuters trafik, det kan man göra med de gamla fordonen.
Olösta frågor som riskerar att försena tidsplanen:
Gångtunneln vid Nacka station. Varken regionen eller kommunen vill betala för att anpassa tunneln för funktionshindrade. Blir sannolikt kvar i nuvarande skick.
Nacka stationshus. Måste flyttas för att ge plats för davattenledningar i Värmdövägen. Kommunen och regionen är inte överens än.
Nacka station. Utgår som hållplats, enligt kommunen. Finns kvar, enligt regionen.
Vad gäller gångtunneln kan den väl finnas kvar utan åtgärd och som det påpekas i artikeln blir det möjligt att passera under Saltsjöbanan och Värmdövägen utan att passera spärrar, i östra änden av Sickla tunnelbanestation. (https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... kla%20.pdf sidan 2) I vissa relationer blir det en omväg, det blir två nivåförflyttningar i stället för en och man åker ned onödigt djupt, men det blir i alla fall tillgänglighetsanpassat. Frågan är dock hur det blir nattetid? Är passagen stängd då, är det okej ur tillgänglighetssynpunkt?
Vad gäller stationshuset måste frågan lösas. Fanns det någon tanke att flytta det till Igelboda? Vad gäller om stationens vara eller icke vara: Om stationen läggs ned är det väl inget problem? Gissningsvis ska plattformen då rivas. Om stationen ska finnas kvar behöver man bygga en plattform på södra sidan igen, eftersom den är riven. Är det okej att ha en station som inte uppfyller tillgänglighetskrav? Gissningsvis eftersom det är samma situation i Saltsjö-Järla. Dessutom finns tunnelbanan i Sickla alldeles i närheten, även om den inte går till samma destinationer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Vagnbrist på Saltsjöbanan – igen
SL har återigen problem med torra spår på Saltsjöbanan. I framtiden kanske det räcker med matartrafik till Järla...Mitt i skrev:För mindre än en månad sedan slog torra spår ut hälften av Saltsjöbanans 32 vagnar som drabbades av onormalt hjulslitage. Övriga 16 vagnar ville SL inte köra med och ställde in all tågtrafik på Saltsjöbanan.
Nu bekräftar SL att torra spår har ställt till det igen.
[...]
– Vi gör det här för att undvika en sådan situation som i mars när vi hade väldigt många vagnar som hade slitage. För att kunna kolla vagnarna som inte är ute och kör vi bara med två vagnar under påsken när färre reser i stället för fyra eller sex vagnar i normala fall. Planen är att kunna återgå till full trafik när det är vardag igen, det vill säga på tisdag.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Att det ska vara så svårt att skicka ut en gubbe eller två med långa penslar och en fettburk. Man ska smörja rälhuvudet på insidan i kurvornas yttersträng. Gör man detta nån gång i veckan under en tid, så har man snart ett spår som inte är så torrt. Viktigt att man inte smörjer uppe på rälhuvudet, då det ger spårhalka istället. Automatisk smörjapparater har oftast för dålig funktion för att klara att ersätta några års utebliven trafik, förutsatt att såna apparater över huvud taget finns på banan.Enceladus skrev: ↑torsdag 17 april 2025 14:28 SL har återigen problem med torra spår på Saltsjöbanan. I framtiden kanske det räcker med matartrafik till Järla...
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Sedan i går är tågtrafiken återigen inställd; enligt sl.se saknas prognos för när trafiken kan återupptagas.
/Gunnar Ekeving
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Ja, tågtrafiken på Saltsjöbanan är återigen inställd på grund av vagnbrist. Bussar ersätter tågen till Järla. Därifrån går ordinarie ersättningsbussar till Slussen...
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Det finns en annan teori till det onormalt höga slitaget på hjulen. Såhär står det i ett annat forum som handlar om Saltsjöbanan: "När C10/C11 levererades en gång i tiden uppstod ett kraftigt hjulslitage, då vagnarna hade tunnelbanehjul, inte järnvägshjul. På en järnväg lutar rälerna inåt och hjulen är lätt koniska. Tunnelbanan, som är en förväxt spårväg, har plan räls och cylindriska hjul. Kan man vid ombyggnaden av spåren nu ha gjort om misstaget, fast tvärtom? Har det nya spåret anlagts enligt tunnelbanestandard?"leifd skrev: ↑fredag 18 april 2025 20:53Att det ska vara så svårt att skicka ut en gubbe eller två med långa penslar och en fettburk. Man ska smörja rälhuvudet på insidan i kurvornas yttersträng. Gör man detta nån gång i veckan under en tid, så har man snart ett spår som inte är så torrt. Viktigt att man inte smörjer uppe på rälhuvudet, då det ger spårhalka istället. Automatisk smörjapparater har oftast för dålig funktion för att klara att ersätta några års utebliven trafik, förutsatt att såna apparater över huvud taget finns på banan.Enceladus skrev: ↑torsdag 17 april 2025 14:28 SL har återigen problem med torra spår på Saltsjöbanan. I framtiden kanske det räcker med matartrafik till Järla...
Frågan är onekligen intressant...
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Nej, helt ointressant eftersom det hela är en skröna, som tydligen lever än. Stockholms spårvagnar hade inte cylindriska hjul och det har inte tunnelvagnarna heller. Här är några gamla ritningar till spårvagnshjul:evp skrev: ↑lördag 19 april 2025 18:34Det finns en annan teori till det onormalt höga slitaget på hjulen. Såhär står det i ett annat forum som handlar om Saltsjöbanan: "När C10/C11 levererades en gång i tiden uppstod ett kraftigt hjulslitage, då vagnarna hade tunnelbanehjul, inte järnvägshjul. På en järnväg lutar rälerna inåt och hjulen är lätt koniska. Tunnelbanan, som är en förväxt spårväg, har plan räls och cylindriska hjul. Kan man vid ombyggnaden av spåren nu ha gjort om misstaget, fast tvärtom? Har det nya spåret anlagts enligt tunnelbanestandard?"leifd skrev: ↑fredag 18 april 2025 20:53Att det ska vara så svårt att skicka ut en gubbe eller två med långa penslar och en fettburk. Man ska smörja rälhuvudet på insidan i kurvornas yttersträng. Gör man detta nån gång i veckan under en tid, så har man snart ett spår som inte är så torrt. Viktigt att man inte smörjer uppe på rälhuvudet, då det ger spårhalka istället. Automatisk smörjapparater har oftast för dålig funktion för att klara att ersätta några års utebliven trafik, förutsatt att såna apparater över huvud taget finns på banan.Enceladus skrev: ↑torsdag 17 april 2025 14:28 SL har återigen problem med torra spår på Saltsjöbanan. I framtiden kanske det räcker med matartrafik till Järla...
Frågan är onekligen intressant...
Innerstadsvagnar: https://digitaltmuseum.se/0210214693420/ritning
Örbyvagnar: https://digitaltmuseum.se/0210214690368/ritning
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
12-minuterstrafik med fyravagnarståg kräver inte en blandad flotta, men väl en dubbelspårig slutstation vid Slussen. Tätare trafik ger även något fler sittplatser.
Undvik framtida avstängningar på Saltsjöbanantwr skrev: ↑måndag 14 april 2025 12:30 Vad gäller stationshuset måste frågan lösas. Fanns det någon tanke att flytta det till Igelboda? Vad gäller om stationens vara eller icke vara: Om stationen läggs ned är det väl inget problem? Gissningsvis ska plattformen då rivas. Om stationen ska finnas kvar behöver man bygga en plattform på södra sidan igen, eftersom den är riven. Är det okej att ha en station som inte uppfyller tillgänglighetskrav? Gissningsvis eftersom det är samma situation i Saltsjö-Järla. Dessutom finns tunnelbanan i Sickla alldeles i närheten, även om den inte går till samma destinationer.
Lokalpolitiker befarar att ytterligare avstängningar av trafiken på Saltsjöbanan kan behövas i framtiden för att tillgänglighetsanpassa gångtunneln vid Järla...Nacka Värmdö Posten skrev:Saltsjöbanan har varit stängd under nästan två år för renovering. Under den tiden har det inte skett någon ombyggnad och tillgänglighetsanpassning av gångtunneln vid Saltsjö-Järla station som förbinder Värmdövägen med området söder om stationen. Socialdemokraterna i Nacka anser att tillgänglighetsfrågan måste tas på större allvar eftersom det finns lagkrav på att kollektivtrafiken ska tillgänglighetsanpassas.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Vad menar du? Jag skriver att man kan köra 20 minuters trafik med enbart gamla fordon. Menar du att även 12 minuters trafik går att köra med enbart gamla fordon? Finns det inte bara 15 kvar? Det är för få i så fall.Enceladus skrev: ↑söndag 20 april 2025 11:3812-minuterstrafik med fyravagnarståg kräver inte en blandad flotta, men väl en dubbelspårig slutstation vid Slussen. Tätare trafik ger även något fler sittplatser.
Vad är din källa på att det krävs en dubbelspårig station i Slussen? Om det går tillräckligt fort att köra Henriksdal - Slussen - Henriksdal behövs det inte för planenlig trafik. Menar du att det andra spåret behövs vid störningar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Trafikförvaltningen skriver att den reducerade fordonsombyggnaden "möjliggör 12-minuterstrafik med 4-vagnståg". Wikipedia antyder att dubbla spår behövs:twr skrev: ↑söndag 20 april 2025 11:59 Vad menar du? Jag skriver att man kan köra 20 minuters trafik med enbart gamla fordon. Menar du att även 12 minuters trafik går att köra med enbart gamla fordon? Finns det inte bara 15 kvar? Det är för få i så fall.
Vad är din källa på att det krävs en dubbelspårig station i Slussen? Om det går tillräckligt fort att köra Henriksdal - Slussen - Henriksdal behövs det inte för planenlig trafik. Menar du att det andra spåret behövs vid störningar?
Svenskspråkiga Wikipedia skrev:Saltsjöbanan kommer att få nya mötesstationer i Slussen, Fisksätra och Tattby. Syftet är att kunna utöka trafiken från 20 minuter i dagsläget till 12 minuters trafik.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Just det, ombyggnaden ja. Den hade jag glömt.twr skrev: ↑söndag 20 april 2025 12:49Enceladus skrev: ↑söndag 20 april 2025 12:41Trafikförvaltningen skriver att den reducerade fordonsombyggnaden "möjliggör 12-minuterstrafik med 4-vagnståg".twr skrev: ↑söndag 20 april 2025 11:59 Vad menar du? Jag skriver att man kan köra 20 minuters trafik med enbart gamla fordon. Menar du att även 12 minuters trafik går att köra med enbart gamla fordon? Finns det inte bara 15 kvar? Det är för få i så fall.
Vad är din källa på att det krävs en dubbelspårig station i Slussen? Om det går tillräckligt fort att köra Henriksdal - Slussen - Henriksdal behövs det inte för planenlig trafik. Menar du att det andra spåret behövs vid störningar?
Wikipedia skriver ju inte uttryckligen att alla de åtgärderna behövs. Om det andra spåret behövs för planenlig trafik beror på vad körtiden Henriksdal - Slussen - Henriksdal blir.Enceladus skrev: Wikipedia antyder att dubbla spår behövs:Svenskspråkiga Wikipedia skrev:Saltsjöbanan kommer att få nya mötesstationer i Slussen, Fisksätra och Tattby. Syftet är att kunna utöka trafiken från 20 minuter i dagsläget till 12 minuters trafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Inga tåg på SaltsjöbananEnceladus skrev: ↑torsdag 17 april 2025 14:28 SL har återigen problem med torra spår på Saltsjöbanan. I framtiden kanske det räcker med matartrafik till Järla...
Tågtrafiken på Saltsjöbanan är alltjämt inställd på grund av vagnbrist. Resenärerna hänvisas till "alternativa färdmedel". Står valet mellan bilen och tunnelbana?Mitt i skrev:Men redan på långfredagen ställdes all tågtrafik in. Bussar ersätter tågen. ”Vi hänvisar också till alternativa färdmedel”‚ skriver SL på sin hemsida.
– Nu känns det nästan som om jag ljög i torsdags. Vi fick ju problem med smörjbalansen i torsdags, vi fick ställa in mer och mer trafik och sedan i fredags går inga tåg överhuvudtaget. All trafik ersätts med buss på hela sträckan, säger Karolina Wichman.
[...]
– Vi har haft problem att hitta bussförare till ersättningsbussarna. Vi hade ju planerat trafik med tågförare men behövt hitta bussförare. Det är inte självklart att tågförarna kan köra bussarna, det är ju olika typer av fordon, säger Karolina Wichman.
Jag antar att bilister i Saltsjöbaden/Fisksätra skulle ge liknande svar. Tunnelbana verkar ju vara det trafikslag som SL kan hantera på ett tillfredsställande sätt...Mitt i skrev:Saltsjöbana och bussar kan inte tävla med bilen, menar många Nackabor.
Kollektivtrafiken i Nacka är för dålig för att tävla med bilen. Det var den vanligaste åsikten bland läsarna, efter Mitt i:s artikel om att bilarna ökar.
– Tunnelbana till Boo, skriver en läsare om vad som skulle krävas för att välja bort bilen.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Gamla problem blir som nya: viewtopic.php?p=313173#p313173
(vet inte om jag lämnat denna referens tidigare)
(vet inte om jag lämnat denna referens tidigare)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Tackar, ja se där...dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 22 april 2025 18:02 Gamla problem blir som nya: viewtopic.php?p=313173#p313173
(vet inte om jag lämnat denna referens tidigare)
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Inte endast 2013, utan även 2005 var det totalstopp, den gången fyra dagar i maj. Orsak: Slitna hjul. Rälssmörjning infördes. Källa: TÅG 2005 nr 6-7 s 9.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 22 april 2025 18:02 Gamla problem blir som nya: viewtopic.php?p=313173#p313173
(vet inte om jag lämnat denna referens tidigare)
/Gunnar Ekeving
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
https://www.nvp.se/artikel/darfor-tar-d ... ka-sparet/
Hur är detta möjligt. Tågen kan inte gå till Henriksdal förrän 2028 samtidigt som Slussen ska öppna. Kommunen verkar ha kapat ca 2 år på sin tidplan för sitt projekt Värmdövägen men spelar nu ingen roll? Beslut och upphandling mellan 2026-2028... Känns som att info saknas. Beslut kan väl tas redan nu. Det finns väl bara ett sätt att projektera sträckan mellan Järla och Henkan om det är vad som behövs som underlag för beslut. Och upphandling tar inte två år, även den kan påbörjas i god tid... Sträckan mellan Järla och Sickla är dessutom inte föremål för beslut hos regionen eftersom kommunen ska återställa denna sträcka. Det borde kunna göras mot kravställning från Trafikförvaltingen redan 2026. Även om tågen bara kan gå till Sickla 2026 så är det värdefullt för de som vill byta till tvärbanan.
Hur är detta möjligt. Tågen kan inte gå till Henriksdal förrän 2028 samtidigt som Slussen ska öppna. Kommunen verkar ha kapat ca 2 år på sin tidplan för sitt projekt Värmdövägen men spelar nu ingen roll? Beslut och upphandling mellan 2026-2028... Känns som att info saknas. Beslut kan väl tas redan nu. Det finns väl bara ett sätt att projektera sträckan mellan Järla och Henkan om det är vad som behövs som underlag för beslut. Och upphandling tar inte två år, även den kan påbörjas i god tid... Sträckan mellan Järla och Sickla är dessutom inte föremål för beslut hos regionen eftersom kommunen ska återställa denna sträcka. Det borde kunna göras mot kravställning från Trafikförvaltingen redan 2026. Även om tågen bara kan gå till Sickla 2026 så är det värdefullt för de som vill byta till tvärbanan.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Fler direktbussar på Saltsjöbanan – om en vecka
Har SL gett upp försöken att få Saltsjöbanan att fungera Inom den närmaste tiden? Finns det någon spårtrafik som fungerar i Stockholm förutom tunnelbanan?Mitt i skrev:SL har fortfarande ingen prognos för när tågen som är står still sedan långfredagen kan börja rulla igen. Det är andra gången på en månad som SL stoppar tågen eftersom torra spår har orsakat onormalt hjulslitage.
Fram till den 5 maj får pendlare stå ut med skenande restider och byta till ersättningsbussar i Saltsjö-Järla eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att leda dit biltrafik under tiden Värmdövägen byggs om.
[...]
Enligt Anton Fendert ska direktbussarna köra även när Saltsjöbanan börjar gå igen och ska vara sökbara och synas i reseplaneraren.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Det finns som alltid en massa förklaringar som både är verifierade och ej. Ofta är det när nya förhållanden dyker upp och dessa inte är provade på ett ordentligt sätt. men det kan lika gärna vara något annat.
När allt är klart kan jag återkomma med vad som hänt. Eller får det bli i "vitboken" som jag skriva som pensionär...
Stefan
När allt är klart kan jag återkomma med vad som hänt. Eller får det bli i "vitboken" som jag skriva som pensionär...

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Kan lika gärna bli tågtrafik först 2030 till Slussen men vem bryr sig? Inte jag så länge det står Peab eller Skanska på byggskyltarna för där har jag aktier.