Ny detaljplan i Värthamnen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 731
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Ny detaljplan i Värthamnen

Inlägg av /jes »

I förslag till ny detaljplan för kvarteret Shanghai mfl i Värtahamnen i Stockholm som publicerades igår hittar man följande rader:

I planförslagets syfte ingår också att pröva en planläggning av områdets västra del för en framtida spårväg.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7427
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ny detaljplan i Värthamnen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

/jes skrev: torsdag 24 april 2025 16:04 I förslag till ny detaljplan för kvarteret Shanghai mfl i Värtahamnen i Stockholm som publicerades igår hittar man följande rader:

I planförslagets syfte ingår också att pröva en planläggning av områdets västra del för en framtida spårväg.
Man kan ju lämna referens till planhandlingarna också:
https://etjanster.stockholm.se/byggochp ... 2016-10198

Det står lite mer än så i planbeskrivningen:
Stockholms stad skrev: Spårväg
Enligt planförslaget reserveras mark (en remsa på ca 9-11 meter) för en ny spårväg. Spårvägen planeras att ansluta till Lidingö-banan i Ropsten. Denna är en viktig komponent i den långsiktiga stomnätsstrategi som staden och landstingets trafikförvaltning gemensamt tagit fram. Spårvägen sammanbinder City (T-centralen) via Östermalm och Lindarängen med stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden. Ett flertal alternativ till spår-
sträckning har studerats genom Energihamnen. Det alternativ som så här långt har bedömts fungera bäst med områdets förutsättningar är den sträckning längs Lidingövägen som redovisas i detaljplanen, men frågan om spårvägens föreslagna placering nära cisterner med brandfarlig vara behöver utredas närmare i det fortsatta planarbetet. Spårvägen planeras att byggas på bro i delar av planområdet (inom J1) och ytan under spårvägsbron kommer enligt förslaget användas för transporter till och från industriverksamheten inom fastigheten Port Said 1
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7427
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ny detaljplan i Värthamnen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

ADDE skrev: torsdag 24 april 2025 17:39 Jag hittade gamla utredningsunderlag kring spårväg city till Norra Djurgårdsstaden, och där föreslogs det att man skulle bygga en tillfällig bana på värtabanans nu nedlagda banvall mellan Frihamnen och Värtahamnen.

Varför inte? :)
Nu ska ju hela östra bangården läggas ned: https://www.jarnvagsnyheter.se/20221104 ... -laggs-ned

Sedan har vi ju den där avsiktsförklaringen, en i mitt tycke ganska flytande materia:
https://meetingspublic.stockholm.se/wel ... dMode=open
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 731
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Ny detaljplan i Värthamnen

Inlägg av /jes »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 24 april 2025 18:02
Man kan ju lämna referens till planhandlingarna också:
https://etjanster.stockholm.se/byggochp ... 2016-10198
Lättja från min sida :D !
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ny detaljplan i Värthamnen

Inlägg av Enceladus »

Industrisatsning i Ropsten får hård kritik av myndigheter
Mitt i skrev:Ett skyddsavstånd på endast fem meter mellan spåret och cisterner med brandfarlig vätska kan inte anses som "väl tilltaget", menar Stockholm Exergi.

Stockholm Exergi menar att spårvägen – om den dras genom Energihamnen – skulle kunna hindra bolaget att bedriva och utveckla sin verksamhet där.

Slutsatsen i det sju sidor långa yttrandet är att reservatet för en framtida spårväg bör strykas ur detaljplanen för Energihamnen.
Stockholm Exergi anser att spårvägsreservatet ska skippas i den så kallade Energihamnen:
Stockholms stad skrev:Planförslaget innehåller främst utökning av den tillåtna byggnadshöjden för industri- och hamnverksamhet i Energihamnen samt ett spårområde för en ny spårväg. Verksamheten är, förutom området för spårväg, till stora delen oförändrad jämfört med befintliga planer.
Ironiskt nog ägs Stockholm Exergi till hälften av Stockholms kommun.
Skriv svar