Gemensam standard för Spårvägarna i stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Gemensam standard för Spårvägarna i stockholm

Inlägg av ADDE »

I flera trådar här på forumet på senare tid så har det uppstått diskussioner kring våra spårvägar och spårvagnarna i spåren utav Spårväg Citys vagnbrist och den provkörning av en A32:a på spårväg city som kördes där. Och där börjar man inse vad jag har tänkt på hela tiden, möjligheten att kunna flytta på spårvagnar mellan de olika banor som finns i Stockholm. Det är inte så lätt som man tror då det finns utmaningar som behöver rättas till. Detta problem kvarstår trots den senare tidens utbyggnader och renoveringar som har skett under framförallt 2010-talet.

Finns det någon konkret åtgärdsplan för att rätta till skillnaderna på banorna och vagnarna så att vagnarna kan trafikera andra banor än den egna hemmabanan?

(Rätta mig nedan om jag har fel)

Så vad har spårvägarna gemensamt?
- Lastprofil, tåglängd & Elspänning. En A32:a och en A35:a kan i stort sett köra på samtliga spårvägslinjer i Stockholm i antingen 30m eller 60m tåglängd, med 3 undantag:
- Spårväg City: A32 kan inte svänga runt på skansenslingan om jag förstår det rätt. (Det återstår med utvärderingen av provkörningen om A32 kan köras på Spårväg City eller inte.)
- Nockebybanan: Strömförsörjningen är undermålig för att enbart trafikeras med strömslukande A35:or
- Lidingöbanan: Station Ropsten har en plattformslängd på ca. 45m och är för korta för att ta emot en 60m lång spårvangståg.

Och vad mer skiljer sig emellan spårvägarna?:
Växelomläggning:
- Spårväg city är den enda spårvägen där det är föraren som manövererar växlarna från en panel på spårvagnen. Tvärbanan och Lidingöbanan, samt Nockebybanan vid Alvik är fjärrstyrt, medan resten av Nockebybanan använder växlar som man får manöverera för hand.
- ATC: Tvärbanan och Lidingöbanan är de enda idag som använder ATC, men det är 2 helt olika system. (Tvärbanan har GE-ATP, Lidingöbanan Siemens ZUB) Dessutom fungerar tvärbanans ATC inte tillräckligt bra medans Lidingöbanans ATC har fungerat utmärkt ända sen det infördes.

Så hur välutrustade är vagnarna?:
A32: Har endast Tvärbanans ATC (GE-ATP) och kan gå på Tvärbanan. Det kan också gå på Nockebybanan. Det har inte Lidingöbanans ATC eller växelomläggare just nu.
A35: Har endast Tvärbanans ATC (GE-ATP) och kan gå på Tvärbanan. Det kan också gå på Nockebybanan. Det har inte Lidingöbanans ATC eller växelomläggare just nu. (Jag tror 1 eller 2 vagnar har växelomläggare och kan gå på Spårväg City?)
A35B: Har endast växelomläggare och kan bara trafikera Spårväg city.
A36: Kan inte transporteras som en hel enhet med en vagnbjörn. Har endast Lidingöbanans ATC.

Mitt förslag på åtgärdsplan - som kan behövas innan man börjar bygga ihop spårvägslinjerna till ett gemensamt nät:
1. Enligt Odd ska samtliga A32:or och A35:or få växelomläggare då Kistagrenens växlar ska manövereras av föraren på samma sätt som på Spårväg city. (Skapar möjlighet att flytta spårvagnar från Tvärbanan till Spårväg City vid behov)
2. Utrusta A35B med GE-ATP så de kan köras på Tvärbanan (som en kortsiktig lösning, Alla A35:or kan köra på alla banor utom Lidingöbanan)
3. Förstärk strömförsrjningen på Nockebybanan (Så A35: kan köras där, kanske blandat med A32)
4. Bygg om Ropstens station så den har 60m långa plattformar. Den kan utformas så att man bara kan ansluta spårväg citys spår hit när spårvägen väl byggs. (Tillåter trafikering med 60m långa spårvagnar på Lidingöbanan)
5. Bygg om A36 till A35 genom att ta bort extra mellanledet.
6. Byt ut GE-ATP på Tvärbanan till Siemens ZUB. (Alla spårvagnar har då samma ATC-utrustning och växelomläggare och kan köras på alla banor.)
7. Se till så att Spårväg Syd följer samma standard som åtgärdsplanen ovan, så även om de får en egen spårvagnstyp, A37, så ska banan kunna köras med A32 och A35, samt att A37:orna kan köra på andra banor vid behov. (Iomed att om A36 byggs om till A35 så får lidingöbanan underskott av spårvagnar. Dessutom behövs fler spårvagnar när Spårväg City över Norra Djurgårdsstaden väl byggs - då blir nog A37 även aktuell här, skulle jag tro.)

Låter det rimligt, är det något jag missar? eller har SL/TF eller SS en egen åtgärdsplan?
twr

Re: Gemensam standard för Spårvägarna i stockholm

Inlägg av twr »

Bra sammanställning och en hel del bra tankar! Dock måste jag säga att det finns en tendens här på forum att lägga lite väl stor vikt vid flexibilitet och standardisering. Lite som argumentet att buss är bättre än spårtrafik för att det är enkelt att lägga om linjenätet. Ja, men om man planerar staden bra behöver man inte lägga om linjenätet särskilt ofta.

Jag håller helt med om att det är önskvärt att ha mer av en gemensam standard för spårvägarna och det strävar TF också efter. Men det finns ju inget egenvärde i att flytta fordon mellan banorna om det inte finns någon konkret anledning att göra det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Å, TACKAR ja!

Mycket bra initiativ Adde! Det ser bra ut det som du skrivit
Jag hoppas att de ansvariga inom SL läser forumet och ser det.

Alla tendenser till standarder underlättar tillvaron och gör så att saker är kompatibla med varandra.
När saker vi köpt som bultar, skruvar och muttrar inte är kompatibla med tidigare inköpta dito, då blir man inte glad.

Samma sak gäller med spårvägar och spårvagnar.

Ett problem är de många varianterna som inte passar ihop med varandra,
Olika system i kollektivtrafiken ställer till med bekymmer när en vagnpark är skadad
(för länge sedan, brann det upp en vagnpark en gång på Lidingö)
eller behöver förstärkning från annan vagnhalls materiell. 

Olika sorters bredd på vagnar, olika sorters perronghöjder, 
olika sorters strömupptagningssystem,
olika sorters ATC-system,  olika sorters.... koppel!!!........... Hguuu!!!! 

Det är ungefär samma typ av transporter av folk som alla dessa presterar, 
men de är inte kompatibla med varandra!!! :lol:

Istället för allt detta specialutbud för varje enskild bana, eftersträvar jag att ersätta det med  
1 enda system för att uppnå högsta möjliga enhetlighet inom hela trafikområdet ifråga!

Så tack igen för sammanställningen!

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Hur gör de i Paris där de har många spårvagnslinjer som inte sitter ihop med varandra?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... amways.png

De sitter väl ihop till viss del och det finns några förbindelsespår, som jag nog inte duger till att utreda!
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

daniel_s skrev: söndag 20 april 2025 19:29 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... amways.png

De sitter väl ihop till viss del och det finns några förbindelsespår, som jag nog inte duger till att utreda!
Verkar vara ett rätt splittrat nät, inte många linjer som har förbindelsespår om denna karta fortfarande är aktuell.

https://cartometro.com/documents/CartoT ... .v3.10.png
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: söndag 20 april 2025 16:00 Bra sammanställning och en hel del bra tankar! Dock måste jag säga att det finns en tendens här på forum att lägga lite väl stor vikt vid flexibilitet och standardisering. Lite som argumentet att buss är bättre än spårtrafik för att det är enkelt att lägga om linjenätet. Ja, men om man planerar staden bra behöver man inte lägga om linjenätet särskilt ofta.

Jag håller helt med om att det är önskvärt att ha mer av en gemensam standard för spårvägarna och det strävar TF också efter. Men det finns ju inget egenvärde i att flytta fordon mellan banorna om det inte finns någon konkret anledning att göra det.
Jag tror också att det finns en tendens här på forum att lägga lite väl stor vikt vid flexibilitet och standardisering. Dessutom blandas äpplen och päron ganska friskt här. Elkraftmatningen på ex.vis Nockebybanan har egentligen ingenting med "standardisering" att göra. Det är en rent ekonomisk fråga om man ska kosta på sig att dra fram kabelförband från Ellevios fördelningsstationer till banans likriktarstationer, eller om man som idag tar elkraften från lokalnätet. Även Lidingöbanan har, och har haft, kraftmatningsproblem. Det är ex.vis tveksamt om LB:s anläggning idag klarar av att mata tvåvagns A35-tåg. Dessutom skulle sådana kräva omprojektering av ATC/ATP-systemet (dessa frågor har vi redan berört: viewtopic.php?t=40632 ). Så just plattformslängden i Ropsten är det mindre problemet.

Det är iofs. olyckligt att banorna har olika övervaknings- och kontrollsystem, men det kan man till nöds lösa med kompletterande ombordutrustning, som också i viss mån anförs ovan. Tyvärr har ju Spårvägssällskapet och AB SS med gemensamma krafter lyckats förstöra snabbspårvägsidén och fått igenom att Tvärbanans Kistagren ska trafikeras som någon slags Nockebybanan 2.0.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

ADDE skrev: söndag 20 april 2025 14:45 ...resten av Nockebybanan använder växlar som man får manöverera för hand.
Bara en liten koll... Behöver man använda växlar mer än i rejäla undantagsfall? Jag trodde det var fjädrande växel i Nockeby, och om spårvägen funkar bra - vilket min fördom säger att just Nockebybanan är bra på att göra - så behöver man inte lägga om en enda växel mer än i Alvik. Men jag kan ha jättefel. Jag har det ibland. (Lite för ofta för min eget självförtroende...)
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Växlarna i Alvik ingår i en fjärrmanövrerad säkerhetsanläggning och läggs i allmänhet om parvis. Den principiellt sett goda idén om en standardisering av fordonsutrustningarna innebär inget behov av att ändra på detta.
Skriv svar