Skillnader mellan A35 och Lundaspårvagnen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Skillnader mellan A35 och Lundaspårvagnen?
Hej på er,
Både Lund och Stockholm har ju CAF-vagnar av, vad jag förstår, samma grundmodell. Men antalet sittplatser verkar skilja, likaså konfigurationen för ståplatser. Hur många stå- resp sittplatser har respektive vagntyp? FInns det andra principiella skillnader mellan A35 i Stockholm och Lundaspårvagnarna? Finns särskilt någon fin hemsida som beskriver detta, men utan inlägg här ingen diskussion:)
Både Lund och Stockholm har ju CAF-vagnar av, vad jag förstår, samma grundmodell. Men antalet sittplatser verkar skilja, likaså konfigurationen för ståplatser. Hur många stå- resp sittplatser har respektive vagntyp? FInns det andra principiella skillnader mellan A35 i Stockholm och Lundaspårvagnarna? Finns särskilt någon fin hemsida som beskriver detta, men utan inlägg här ingen diskussion:)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- dr Cassandra Nojdh
Re: Skillnader mellan A35 och Lundaspårvagnen?
Som av en händelse hittade jag dessa inlägg: viewtopic.php?p=360666#p360666
Som väl i viss mån adresserar ingenjör Berggrens frågeställning.
CAF har ju själva en extremt flashig sida om sina Urbos-vagnar, men jag vet inte om den ger så mycket. https://www.cafmobility.com/en/solution ... ight-rail/
Som väl i viss mån adresserar ingenjör Berggrens frågeställning.
CAF har ju själva en extremt flashig sida om sina Urbos-vagnar, men jag vet inte om den ger så mycket. https://www.cafmobility.com/en/solution ... ight-rail/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Tyvärr har du helt fel.Ulrik Berggren skrev: ↑tisdag 15 april 2025 11:59 Hej på er,
Lund har CAF Urbos 100 som är en standardvagn som byggts i 462 exemplar till 18 städer, däribland Lund. Dock med lite varierande utseende.
Stockholm har CAF Urbos AXL som är en specialvagn för högre Sth och bättre krockskydd bl.a. Den är byggd i 71 exemplar till två städer Stockholm och Tallinn, med olika utseende.
CAF Urbos 100
CAF Urbos AXL
Jag bidrar här med bilder på de 2 olika CAFmodellerna,
så får andra skriva fakta om dom.
OBS! vänligen respektera upphovsrätten för min bilder.
Du kan ladda ner dem till dig själv om fotografens namn helst anges, (Matsälgen)
men i inte sprida dem utan att fråga mig om lov.

Fotograf: Matsälgen år 2023

Jodå några ord blir det också
Jag besökte Lund i maj år 2023, och fotograferade spårvägen och vagnarna.
Många bilder blev det.
Givetvis åkte jag med dom. De var trevliga att åka i som resenär.
Några skillnader är de här:
Det är helt låggolv I lundvagnarna, medans A35 i Stockholm har några trappsteg i
ändarna inuti vagnen. Lunds spårvagnar CAF Urbos 1oo har en enkeldörr
för resenärerna alldeles bakom förarhytten i båda änderna.
Det tyckte jag var mycket praktisk!
Ärlig talat tycker jag att Lundavagnen var kanske trevligare än A35 CAF Urbos AXL.......
KANSKE, för det är svårt att jämföra dem så där snabbt.
Jag var ju endast ca 6 timmar i lund så..
Mvh Matsälgen
så får andra skriva fakta om dom.
OBS! vänligen respektera upphovsrätten för min bilder.

Du kan ladda ner dem till dig själv om fotografens namn helst anges, (Matsälgen)
men i inte sprida dem utan att fråga mig om lov.

Jodå några ord blir det också
Jag besökte Lund i maj år 2023, och fotograferade spårvägen och vagnarna.
Många bilder blev det.
Givetvis åkte jag med dom. De var trevliga att åka i som resenär.
Några skillnader är de här:
Det är helt låggolv I lundvagnarna, medans A35 i Stockholm har några trappsteg i
ändarna inuti vagnen. Lunds spårvagnar CAF Urbos 1oo har en enkeldörr
för resenärerna alldeles bakom förarhytten i båda änderna.
Det tyckte jag var mycket praktisk!
Ärlig talat tycker jag att Lundavagnen var kanske trevligare än A35 CAF Urbos AXL.......
KANSKE, för det är svårt att jämföra dem så där snabbt.
Jag var ju endast ca 6 timmar i lund så..
Mvh Matsälgen
Inredningen i Lundaexpressen CAF URBOS 100 är ljus, färgstark och glad.

Jag har för närvarande inga uppladdningsbara jämförande inredningsbilder att visa er för SL URBOS AXL.
//Matsälgen 🫎

Jag har för närvarande inga uppladdningsbara jämförande inredningsbilder att visa er för SL URBOS AXL.
//Matsälgen 🫎
Färgstark? Fem nyanser av grått samt orange, jojagtackarjag… 

Det krävs inte många nyanser för att få det att lysa färgstarkt.
De brandgula stora och många handtagen är påfallande dominanta i vagnen, och de är färgstarka.
I övrigt upplevde jag vagnen som ljus och trevlig på insidan.
//Matsälgen🫎
Färger är kanske inte så intressanta, viktigare då att vagnarna faktiskt fungerar och att de har en någorlunda bra miljö för resenärerna. Jag anser att A35 inte klarar dessa grundläggande krav.
Främsta skillnaden mellan AXL (t ex A35) och "vanliga" CAF-spårvagnar är väl löpverken, där AXL har genomgående axlar med hjullager som är känsliga för vatten och smuts. Konstruktionen gör även att det blir smala mittgångar i vagnen, lutande plan i närheten av dörrarna och flera trappsteg för att nå höggolvsdelarna i vardera änden av vagnen. Lite av detta syns på den här bilden från en AXL-vagn i Tallinn 2018:

Eftersom de flesta sittplatser är placerade på podestrar eller har "lådor" under stolen är det också vissa utmaningar med att sätta /resa sig. Jag kan tänka mig att även den som är måttligt rörelsehindrad kan ha problem med detta.
Jämför med Stockholms gamla A32-vagnar, där det är en bred mittgång, lättåtkomliga sittplatser, platt golv, fritt från hindrande objekt under de flesta sittplatser och endast ett trappsteg för att nå höggolvsdelen.
En i mitt tycke anskrämlig reklamvagn i Tallinn:

Och om någon mot förmodan vill använda mina bilder är det fritt fram!
Främsta skillnaden mellan AXL (t ex A35) och "vanliga" CAF-spårvagnar är väl löpverken, där AXL har genomgående axlar med hjullager som är känsliga för vatten och smuts. Konstruktionen gör även att det blir smala mittgångar i vagnen, lutande plan i närheten av dörrarna och flera trappsteg för att nå höggolvsdelarna i vardera änden av vagnen. Lite av detta syns på den här bilden från en AXL-vagn i Tallinn 2018:
Eftersom de flesta sittplatser är placerade på podestrar eller har "lådor" under stolen är det också vissa utmaningar med att sätta /resa sig. Jag kan tänka mig att även den som är måttligt rörelsehindrad kan ha problem med detta.
Jämför med Stockholms gamla A32-vagnar, där det är en bred mittgång, lättåtkomliga sittplatser, platt golv, fritt från hindrande objekt under de flesta sittplatser och endast ett trappsteg för att nå höggolvsdelen.
En i mitt tycke anskrämlig reklamvagn i Tallinn:
Och om någon mot förmodan vill använda mina bilder är det fritt fram!
/Gunnar Ekeving
Jag sätter in 2 bilder till.
En på en SL A35 som nästan är fotad rakt från sidan,
som har påfolierad reklam för "Pippi på cirkus"
fotograferad på spårvagnens dag på Djurgården den 5 juni 2022,...
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... yp_id=1035

Fotograf är jag Matsälgen den 5 juni 2022 ©
... och en Lundaexpressenspårvagn ST L1 som är fotad rakt från sidan, vilket var svårt då den åkte fort på landsbyggdsdelen av banan.
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... yp_id=1164

Fotograf är jag Matsälgen år 2023 i maj ©
Du ser att de är olika stora foton, men dörrarna är troligen lika höga på båda spårvagnarna,
så du må inrikta dig på dörrarna för att jämföra spårvagnarnas längd med varandra.
De är ju även fotograferade med olika vidvinkliga objektiv, och det gör skillnad på hur
långa och höga de ser ut så lita inte på färg och form på fordon som du ser på en bild.
//Matsälgen🫎
... och en Lundaexpressenspårvagn ST L1 som är fotad rakt från sidan, vilket var svårt då den åkte fort på landsbyggdsdelen av banan.

Du ser att de är olika stora foton, men dörrarna är troligen lika höga på båda spårvagnarna,
så du må inrikta dig på dörrarna för att jämföra spårvagnarnas längd med varandra.
De är ju även fotograferade med olika vidvinkliga objektiv, och det gör skillnad på hur
långa och höga de ser ut så lita inte på färg och form på fordon som du ser på en bild.
//Matsälgen🫎
Ärligt talat så tycker jag inte det spelar någon som helst roll hur du fotograferar spårvagnar du ska jämföra.Matsälgen skrev: ↑söndag 20 april 2025 20:10 Jag sätter in 2 bilder till.
//Matsälgen🫎
Dessa två typer, Lunds CAF Urbos 100 och och SLs CAF Urbos AXL är helt olika konstruktioner, även om de för ett otränat öga kanske inte skiljer så mycket. Men du gör faktiskt ett stort fel i din jämförelse "Matsälgen", for du titta inte alls på det som är under golvet på på vagnarna, vilket ju är en rätt stor del av konstruktionen.
Lunds vagn är ju en 6-axlig "multiled" med flera ledparier och hängande mellandelar mellan ändpartier och mittdel. Specifikationen är i princip kopierad från Utrechts första serie (6001-6027) och har två drivna axlar i varje ändboggi och löpaxlar i mittboggin. 100% låggolv och axelföljden
Bo'++2'++Bo'.
Stockholms vagn (A35) är lite mer konventionell 8-axlig tredelad ledvagn, med drivning på alla axlarna. Mittdelen vilar på två boggier och änddelarna är vilar på mittdelen och varsin boggi. Specifikationen är SLs egen och i grunden tänkt för trafik på mer järnvägsmässiga banor. Delvis låggolv och axelföljden Bo'+Bo'Bo'+Bo'.
Vill man studera olika vagntyper så kan jag rekommendera Strassenbahn-Online.
Dock finns en och annan tveksam uppgift där, precis som på många andra internetsajter.
I mitt första inlägg i denna tråd skrev jag tydligt attleifd skrev: ↑måndag 21 april 2025 15:59
Ärligt talat så tycker jag inte det spelar någon som helst roll hur du fotograferar spårvagnar du ska jämföra.
Dessa två typer, Lunds CAF Urbos 100 och och SLs CAF Urbos AXL är helt olika konstruktioner, även om de för ett otränat öga kanske inte skiljer så mycket. Men du gör faktiskt ett stort fel i din jämförelse "Matsälgen", for du titta inte alls på det som är under golvet på på vagnarna, vilket ju är en rätt stor del av konstruktionen.
"Jag bidrar här med bilder på de 2 olika CAFmodellerna,
så får andra skriva fakta om dom."
Bilder, det är vad jag bidrar med. Är du missnöjd med mitt bidrag?
Jag kunde inte ens fantisera om att någon skulle vara negativ till att jag lade ut 2 jämförande bilder.
Glädjande i sammanhanget är ändå att du trots allt, Leif, själv skrev lite fakta efter att du klagat över
att jag inte fotograferar spårvagnar under golvet, som jag ser ute på stan.
Jag fotograferar vad man ser med blicken i trafikmiljön, så som hur den ser ut invändigt och utvändigt.
Skillnaden på dessa vagnar är för vanligt folk hur de ser ut och hur det känns att åka med dem.
Det skulle vara fint om insatta skribenter skriver om det tekniska och andra hårda neutrala fakta i tråden.

//Matsälgen🫎
- dr Cassandra Nojdh
Bra och sakkunnig kommentar ovan, Leifd. CAF har faktiskt själva publicerat en del skrifter som delvis illustrerar detta (ett visst järnvägstekniskt intresse fordras)
https://www.cafmiira.com/wp-content/upl ... alogue.pdf
https://www.cafmiira.com/wp-content/upl ... utions.pdf
Ovanstående är marknadsföringsmaterial, så en del flashighet får man stå ut med. Det uppehåller sig mest vid hjul och framdrivning.
Här är en mer populärt hållen och inte så detaljerad översikt: https://www.railway-technology.com/proj ... s/?cf-view
Lite mer detaljer i denna: https://www.trains-and-railroads.com/caf-urbos
https://www.cafmiira.com/wp-content/upl ... alogue.pdf
https://www.cafmiira.com/wp-content/upl ... utions.pdf
Ovanstående är marknadsföringsmaterial, så en del flashighet får man stå ut med. Det uppehåller sig mest vid hjul och framdrivning.
Här är en mer populärt hållen och inte så detaljerad översikt: https://www.railway-technology.com/proj ... s/?cf-view
Lite mer detaljer i denna: https://www.trains-and-railroads.com/caf-urbos
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 21 april 2025 19:04, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
Ovanstående tillför inte så mycket, och var nog inte vad trådinledaren efterfrågade. Det är väl ingen som har efterfrågat foton på vagnarnas underreden, det är nog få som kan bidra med det. Frasen " tittar inte alls på det som är under golvet på på vagnarna" måste förstås i överförd bemärkelse.Matsälgen skrev: ↑måndag 21 april 2025 18:35I mitt första inlägg i denna tråd skrev jag tydligt attleifd skrev: ↑måndag 21 april 2025 15:59
Ärligt talat så tycker jag inte det spelar någon som helst roll hur du fotograferar spårvagnar du ska jämföra.
Jag kunde inte ens fantisera om att någon skulle vara negativ till att jag lade ut 2 jämförande bilder.
Glädjande i sammanhanget är ändå att du trots allt, Leif, själv skrev lite fakta efter att du klagat över
Jag fotograferar vad man ser med blicken i trafikmiljön, så som hur den ser ut invändigt och utvändigt.
Skillnaden på dessa vagnar är för vanligt folk hur de ser ut och hur det känns att åka med dem.
Det skulle vara fint om insatta skribenter skriver om det tekniska och andra hårda neutrala fakta i tråden.![]()
//Matsälgen🫎
PS. I det här Forumet får man stå ut med en del kritik.Ulrik Berggren skrev: ↑tisdag 15 april 2025 11:59 Hej på er,
Visst, du skrev andra får skriva fakta. Men tycker nog ändå att det är ett väl lätt sätt göra det enkelt för sig, samtidigt som du har väldigt många och iofs kloka åsikter. Det jag egentligen tycker, är ju att du kanske borde kunna titta lite under karossens kant och se vad vagnskorgen står på. Detta är ju trotts allt hyfsat viktigt för hur en spårvagn ska uppföra sig och fungera i spåret.Matsälgen skrev: ↑måndag 21 april 2025 18:35
I mitt första inlägg i denna tråd skrev jag tydligt att
Det skulle vara fint om insatta skribenter skriver om det tekniska och andra hårda neutrala fakta i tråden.![]()
//Matsälgen🫎
Sen kanske jag även försöker få dej, som är betydligt yngre än jag själv, att kanske lära dej lite mer i ämnet och hitta ställen där man kan hitta fakta mm om spårvagnar.
- Hechtwagen
Är det problem med A35 och A36 men inte i Lund så lär det vara " SL" som krävt någon ändring som sedan visat sig vara mindre lyckad
SL har inte krävt några ändringar utifrån ”lundavagnens” konstruktion. De har helt enkelt upphandlat en spårvagn med vissa egenskaper, och CAF har då valt att offerera en spårvagn av en annan konstruktion än ”lundavagnen”.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 23 april 2025 10:37 Är det problem med A35 och A36 men inte i Lund så lär det vara " SL" som krävt någon ändring som sedan visat sig vara mindre lyckad
- dr Cassandra Nojdh
Som sign. Leifd m.fl. framhållit så skiljer sig Urbos 100 (Lund) och Urbos AXL (Stockholm) avsevärt från varandra, inte minst när det gäller hjulupphängningen, och det verkar vara där problemet betr. A35/A36 ligger i förevarande fall. Skillnaderna framgår också (delvis) av de referenser jag lämnat tidigare: viewtopic.php?p=424664#p424664Hechtwagen skrev: ↑onsdag 23 april 2025 10:37 Är det problem med A35 och A36 men inte i Lund så lär det vara " SL" som krävt någon ändring som sedan visat sig vara mindre lyckad
Så det går inte att göra den jämförelsen som hr. Gädda gör. Urbos AXL finns som sagt bara Stockholm och Tallinn och om de varianterna skiljer sig åt på något avsevärt sätt kan ju ifrågasättas. Problemet är nog snarast att man överhuvud taget valt Urbos AXL, som ju visat sig ha åtskilliga brister för att uttrycka sig försiktigt. I botten ligger säkert (bl.a.) det olycksaliga kravet på sth. 90 km/h.
- Nils Carl Aspenberg
Antall CAF Urbos 100 nærmer seg 1200 vogner i 40 steder. Den er vel nr 2 i antall leverte moderne lavgulvvogner etter Alstom Citadis
- Thomas Lange
Jag vill gärna ge min bild av varför SL har fått den vagn man har fått. Man specificerade dess egenskaper.
Vi får gå tillbaka till den tid då Tvärbanan ännu inte kallades Tvärbanan utan Snabbspårvägen Alvik-Hammarby sjöstad.
Man behövde en ny vagntyp för trafiken, men till bilden hörde att även Saltsjöbanan var på tal att trafikeras som spårväg (med en framtida förbindelse till blivande Tvärbanan vid Sickla).
Analyserna för Saltsjöbanans konvertering till spårväg visade på problem med kapaciteten om man inte körde fortare än med de ganmla tunnelvagnarna, minst 90 km/h. I så fall måste vagnarnas krocksäkerhet förstärkas (jämfört med om man som spårvagn annars rullar som mest i max 70 km/h). Risken för att krocka med en älg längs Saltsjöbanan bedömdes större än på stadsgatorna i Gröndal.
Parallellt pågick diskussioner om att i en framtid kunna köra moderna spårvagnar på den då nya museispårvägen mellan Norrmalmstorg och Djurgården. På den sträckan behövde man inte kunna köra 90 km/h men väl kunna ta kurvor ner till 17 m radie.
Så kravet på en enhetsspårvagn för SL:s kommande spårvägssträckor ledde till ytterlighetskraven: Klara hög hastighet och kunna runda kurvor med mycket snäv radie.
Så Sl har fått den vagntyp man ville ha. Dock sade de flesta av tilltänkta leverantörer "en sådan vagn kan vi inte bygga". Utan CAF:s anbud hade det inte blivit något.
Under tiden avstod SL från att genomföra konverteringen av Saltsjöbanan till spårväg. Så när vagnarna började levereras hade man egenskaper som inte behövdes. Inte ens på Lidingöbanan kör man fortare än ca 70 km/h (banan medger 80 km/h på några få ställen).
Men man hade fått 10 ton extra vikt att släpa runt på längs Djurgården och Hamngatan (jämfört med de A34/M06 (Bombardier Flexity Classic) som CAF-vagnarna skulle ersätta på Spårväg City.
Vi får gå tillbaka till den tid då Tvärbanan ännu inte kallades Tvärbanan utan Snabbspårvägen Alvik-Hammarby sjöstad.
Man behövde en ny vagntyp för trafiken, men till bilden hörde att även Saltsjöbanan var på tal att trafikeras som spårväg (med en framtida förbindelse till blivande Tvärbanan vid Sickla).
Analyserna för Saltsjöbanans konvertering till spårväg visade på problem med kapaciteten om man inte körde fortare än med de ganmla tunnelvagnarna, minst 90 km/h. I så fall måste vagnarnas krocksäkerhet förstärkas (jämfört med om man som spårvagn annars rullar som mest i max 70 km/h). Risken för att krocka med en älg längs Saltsjöbanan bedömdes större än på stadsgatorna i Gröndal.
Parallellt pågick diskussioner om att i en framtid kunna köra moderna spårvagnar på den då nya museispårvägen mellan Norrmalmstorg och Djurgården. På den sträckan behövde man inte kunna köra 90 km/h men väl kunna ta kurvor ner till 17 m radie.
Så kravet på en enhetsspårvagn för SL:s kommande spårvägssträckor ledde till ytterlighetskraven: Klara hög hastighet och kunna runda kurvor med mycket snäv radie.
Så Sl har fått den vagntyp man ville ha. Dock sade de flesta av tilltänkta leverantörer "en sådan vagn kan vi inte bygga". Utan CAF:s anbud hade det inte blivit något.
Under tiden avstod SL från att genomföra konverteringen av Saltsjöbanan till spårväg. Så när vagnarna började levereras hade man egenskaper som inte behövdes. Inte ens på Lidingöbanan kör man fortare än ca 70 km/h (banan medger 80 km/h på några få ställen).
Men man hade fått 10 ton extra vikt att släpa runt på längs Djurgården och Hamngatan (jämfört med de A34/M06 (Bombardier Flexity Classic) som CAF-vagnarna skulle ersätta på Spårväg City.
Ju förr dess bättre.
- dr Cassandra Nojdh
Ja, det har ju hr. Lange berört tidigare: viewtopic.php?p=421157#p421157
Ovanstående ämnesområde har ventilerats flera gånger tidigare här:
viewtopic.php?t=32102
viewtopic.php?t=32402
Ovanstående ämnesområde har ventilerats flera gånger tidigare här:
viewtopic.php?t=32102
viewtopic.php?t=32402